IBPP1/443-1808/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1808/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu, przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2008 r. (data wpływu 12 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu "Rozwój Bazy Badawczej Specjalistycznych Laboratoriów Uczelni Publicznych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu "Rozwój Bazy Badawczej Specjalistycznych Laboratoriów Uczelni Publicznych".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest członkiem konsorcjum, w którym uczestniczy razem z Politechniką Konsorcjum to wystąpiło z wnioskiem w sprawie projektu "Rozwój Bazy Badawczej Specjalistycznych Laboratoriów Uczelni Publicznych" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, priorytet 2 "Infrastruktura sfery B+R", działanie 2.2 "Wsparcie tworzenia wspólnej infrastruktury badawczej jednostek naukowych". Projekt ten znajduje się na tzw. liście indykatywnej Programu pod numerem.

Projekt, zgodnie z preumową podpisaną przez Instytucję Pośredniczącą - Departamentem Funduszy Europejskich w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rozpocznie się 1 stycznia 2009 r., a zakończy 31 grudnia 2012 r.. Kwota dofinansowania projektu wynosi xx mln euro, z czego xx mln euro dla Politechniki i xx mln euro dla Wnioskodawcy. Projekt jest finansowany w 85% ze środków Unii Europejskiej i 15% przez MNiSzW.

Przedmiotem projektu jest wyposażenie w nowoczesną aparaturę naukowo-badawczą laboratoriów obu uczelni.

Zakres projektu obejmuje: zakupy specjalistycznej aparatury naukowo-badawczej i urządzeń, modernizację (adaptację) pomieszczeń na potrzeby laboratoriów, szkolenia w zakresie eksploatacji aparatury, audyt zewnętrzny, promocję oraz zarządzanie projektem.

Planowane w ramach projektu wydatki dotyczą:

* zakupu towarów - aparatury naukowo-badawczej,

* zakupu usług - transport, instalacja i uruchomienie (wraz ze specjalistycznym instruktażem) aparatury, prace projektowe, roboty budowlane, audyt zewnętrzny, usługi doradcze, ekspertyzy,

* finansowania wynagrodzeń pracowników realizujących projekt.

Wyszczególnione powyżej koszty projektu, oprócz kosztów przewidzianych na wynagrodzenia, są planowane w budżecie projektu jako koszty brutto z obowiązującą stawką VAT - 22%.

Zgodnie z wytycznymi Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, jako koszt kwalifikowany może być uznana część VAT-u, którego uczelnia nie może odzyskać, przy czym przy składaniu wniosku o dofinansowanie należy przedłożyć odpowiednie oświadczenie określające procentowy udział odzyskiwanego VAT-u według danych za 2007 rok.

W trakcie realizacji projektu, to jest w latach 2009 - 2012, zakupiona aparatura nie będzie wykorzystywana do celów działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W tym okresie aparatura będzie wykorzystywana do prac badawczych prowadzonych w celu uzyskiwania stopni i tytułów naukowych pracowników Uniwersytetu, a także do prowadzenia badań w ramach prac własnych i statutowych finansowanych ze środków Uczelni. Natomiast po zakończeniu projektu, zgodnie z jego założeniami wyrażonymi w obowiązujących wskaźnikach rezultatu, oprócz wyżej wymienionych celów, w zmodernizowanych laboratoriach będą prowadzone prace na rzecz podmiotów gospodarczych dla zwiększenia innowacyjności gospodarki Regionu Ś. i innych regionów, prace w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz projektów badawczych finansowanych przez MNiSzW.

Zakupione w ramach projektu "Rozwój Bazy Badawczej Specjalistycznych Laboratoriów Uczelni Publicznych" towary i usługi, po zakończeniu projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym i nieopodatkowanym podatkiem VAT. W chwili obecnej trudno określić w jakim zakresie będą wykorzystywane do każdego z tych rodzajów działalności.

Wydatki związane z projektem będą podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Powstałe w ramach projektu laboratorium nie będzie zaliczone do środków trwałych, będzie natomiast zaliczany do środków trwałych sprzęt, który podlegać będzie amortyzacji.

Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Z interpretacji indywidualnej Ministra Finansów Nr IBPP1/443-1088/08/AS z dnia 5 listopada 2008 r. wynika, że Wnioskodawcy na etapie realizacji inwestycji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pn. "Rozwój Bazy Badawczej Specjalistycznych Laboratoriów Uczelni Publicznych".

Natomiast po zakończeniu projektu, czyli po 2013 r. Uczelnia będzie miała prawo do korekty odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem wykorzystania środków trwałych i wyposażenia do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz do czynności opodatkowanych tym podatkiem w odniesieniu do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 15.000,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Ponieważ Uniwersytet prowadzi działalność statutową (działalność podstawowa Uczelni) niepodlegająca ustawie o VAT oraz działalność mieszczącą się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT (mogą to być zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione) i jednocześnie nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego, związanych wyłącznie z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia naliczonego podatku VAT, Wnioskodawca zadał pytanie czy należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego, tj:

I etap: z całości zakupów związanych z realizowanym projektem, których Uniwersytet nie potrafi bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, powinien wydzielić tę ich część, która związana jest z nieodpłatną działalnością statutową (dotacja, przychody z działalności badawczej) i część, która związana jest z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowana, jak i zwolniona, tj.: przychody z działalności dydaktycznej, przychody z przedsięwzięć, przychody z działalności badawczej opodatkowane, przychody operacyjne opodatkowane, przychody z wydawnictw),

II etap: w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną) Uczelnia winna ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Zdaniem Wnioskodawcy należy zastosować dwuetapowy klucz podziału naliczonego podatku VAT do odliczenia po zakończeniu realizacji projektu, tj. po 2013 r., w stosunku do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 15.000,00 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, iż:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie czynnym podatnikom VAT,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych."

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Ponadto, w myśl przepisu art. 90 ust. 3 ww. ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy o VAT) oraz obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie w jakim czynności te są wykonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy o VAT).

Przy obliczaniu struktury sprzedaży, w liczniku uwzględnia się roczny obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, natomiast w mianowniku uwzględnia się całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Zgodnie natomiast z art. 91 ust. 2 tej ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W myśl art. 91 ust. 3 ustawy o VAT, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ww. ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest członkiem konsorcjum. Konsorcjum to wystąpiło z wnioskiem w sprawie projektu "Rozwój Bazy Badawczej Specjalistycznych Laboratoriów Uczelni Publicznych" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, priorytet 2 "Infrastruktura sfery B+R", działanie 2.2 "Wsparcie tworzenia wspólnej infrastruktury badawczej jednostek naukowych".

Projekt, zgodnie z preumową podpisaną przez Instytucję Pośredniczącą - Departamentem Funduszy Europejskich w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rozpocznie się 1 stycznia 2009 r., a zakończy 31 grudnia 2012 r..

Przedmiotem projektu jest wyposażenie w nowoczesną aparaturę naukowo-badawczą laboratoriów uczelni.

Zakres projektu obejmuje: zakupy specjalistycznej aparatury naukowo-badawczej i urządzeń, modernizację (adaptację) pomieszczeń na potrzeby laboratoriów, szkolenia w zakresie eksploatacji aparatury, audyt zewnętrzny, promocję oraz zarządzanie projektem.

Planowane w ramach projektu wydatki dotyczą:

* zakupu towarów - aparatury naukowo-badawczej,

* zakupu usług - transport, instalacja i uruchomienie (wraz ze specjalistycznym instruktażem) aparatury, prace projektowe, roboty budowlane, audyt zewnętrzny, usługi doradcze, ekspertyzy,

* finansowania wynagrodzeń pracowników realizujących projekt.

Wyszczególnione powyżej koszty projektu, oprócz kosztów przewidzianych na wynagrodzenia, są planowane w budżecie projektu jako koszty brutto z obowiązującą stawką VAT - 22%.

W trakcie realizacji projektu, to jest w latach 2009 - 2012, zakupiona aparatura nie będzie wykorzystywana do celów działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W tym okresie aparatura będzie wykorzystywana do prac badawczych prowadzonych w celu uzyskiwania stopni i tytułów naukowych pracowników Uniwersytetu, a także do prowadzenia badań w ramach prac własnych i statutowych finansowanych ze środków Uczelni. Natomiast po zakończeniu projektu, zgodnie z jego założeniami wyrażonymi w obowiązujących wskaźnikach rezultatu, oprócz wyżej wymienionych celów, w zmodernizowanych laboratoriach będą prowadzone prace na rzecz podmiotów gospodarczych dla zwiększenia innowacyjności gospodarki Regionu Świętokrzyskiego i innych regionów, prace w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz projektów badawczych finansowanych przez MNiSzW.

Zakupione w ramach projektu "Rozwój Bazy Badawczej Specjalistycznych Laboratoriów Uczelni Publicznych" towary i usługi, po zakończeniu projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym i nieopodatkowanym podatkiem VAT. W chwili obecnej trudno określić w jakim zakresie będą wykorzystywane do każdego z tych rodzajów działalności.

Wydatki związane z projektem będą podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Powstałe w ramach projektu laboratorium nie będzie zaliczone do środków trwałych, będzie natomiast zaliczany do środków trwałych sprzęt, który podlegać będzie amortyzacji.

Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "Rozwój Bazy Badawczej Specjalistycznych Laboratoriów Uczelni Publicznych" tut. organ wydał dla Wnioskodawcy interpretację z dnia 5 listopada 2008 r. znak: IBPP1/443-1088/08/AS. W interpretacji tej stwierdzono, iż wykorzystywanie przez Wnioskodawcę (w trakcie trwania projektu, czyli w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 31 grudnia 2012 r.) środków trwałych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu, a następnie (po zakończeniu projektu, czyli od dnia 1 stycznia 2013 r.) wykorzystywanie tych środków trwałych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz czynności podlegających opodatkowaniu spowoduje konieczność dokonania korekty na podstawie art. 91 ust. 7 cyt. ustawy. Mamy bowiem do czynienia z sytuacją wskazaną w tym przepisie, kiedy to Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego i nie dokonał odliczenia, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Korekcie tej podlegać będą tylko środki trwałe, których wartość początkowa przekracza kwotę 15.000 zł W tym przypadku zastosowanie znajdzie przepis art. 91 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 91 ust. 7 tej ustawy, zgodnie z którym korekty podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości - w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Jak z powyższego wynika, po zakończeniu projektu, czyli od dnia 1 stycznia 2013 r. środki trwałe wykorzystywane będą do wykonywania niepodlegającej opodatkowaniu nieodpłatnej działalności statutowej oraz do wykonywania działalności gospodarczej (zarówno opodatkowanej jak i zwolnionej) i jednocześnie Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego, związanych wyłącznie z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia naliczonego podatku VAT.

Cytowany wcześniej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Natomiast w zakresie w jakim towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z tym projektem.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca wykonuje czynności mieszczące się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT (mogą to być zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione) oraz wykonuje czynności nieodpłatne statutowe (niepodlegające podatkowi VAT) zdaniem tut. organu, mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 91 ust. 7 oraz w art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia, należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego związanego z zakupem środków trwałych, których wartość początkowa przekracza kwotę 15.000 zł.

I tak w pierwszym etapie, z całości zakupów związanych z zakupem środków trwałych, których wartość początkowa przekracza kwotę 15.000 zł, dotyczących realizowanego projektu, których Wnioskodawca nie potrafi bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, Wnioskodawca powinien wydzielić tę ich część, która związana jest z nieodpłatną działalnością statutową i część, która związana jest z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną).

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca będzie musiał przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących projektu związanych z zakupem środków trwałych, których wartość początkowa przekracza kwotę 15.000 zł, poszczególnym kategoriom działalności statutowej i działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej) w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Podatnik uwzględniając specyfikę działalności.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością gospodarczą (zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną), Wnioskodawca winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Pamiętać należy, iż ponieważ w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia części podatku naliczonego związanego ze środkami trwałymi o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł, zatem w oparciu o przedstawiony wyżej dwuetapowy klucz podziału wyliczony za kolejne lata począwszy od 2013 r., Wnioskodawca będzie dokonywał korekt podatku naliczonego w kolejnych latach (w których będzie miał prawo do takich korekt, czyli dla środków trwałych 5 lat licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania, a dla nieruchomości 10 lat licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania) w wysokości 1/5 za każdy rok dla środków trwałych albo w wysokości 1/10 za każdy rok dla nieruchomości, gdyż roczna korekta dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu.

Pierwszej korekty w oparciu o przedstawiony wyżej dwuetapowy klucz podziału Wnioskodawca dokona w deklaracji podatkowej składanej w 2014 r. za 2013 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że w sprawie należy zastosować dwuetapowy klucz podziału naliczonego podatku VAT do odliczenia po zakończeniu realizacji projektu, tj. po 2013 r., w stosunku do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 15.000,00 zł należało uznać za prawidłowe, z tym, że dwuetapowy klucz podziału Wnioskodawca będzie wyliczał za kolejne lata, w których będzie dokonywał rocznych korekt podatku naliczonego dotyczącego środków trwałych powyżej 15.000 zł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl