IBPP1/443-1766/11/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1766/11/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 6 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zamiany udziału w działce oraz w posadowionym na niej budynku mieszkalnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku udziału 10115/18597 w działce oraz w posadowionym na niej budynku mieszkalnym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 6 marca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 lutego 2012 r. znak: IBPP1/443-1765/11/AL i IBPP1/443-1766/11/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina w ramach zadania pn.: "Odtworzenie budynków lub lokali mieszkalnych zniszczonych w wyniku zdarzeń klęskowych mających miejsce w 2010 r., (...)" odbudowuje uszkodzony budynek mieszkalny, zlokalizowany na terenie Gminy w miejscowości X. Na podstawie umowy z Wojewodą o finansowanie środkami pochodzącymi z budżetu państwa zadania pn.: "Odtworzenie budynków lub lokali mieszkalnych zniszczonych w wyniku zdarzeń klęskowych mających miejsce w 2010 r. (...)" Wnioskodawca otrzymał dotację celową, na finansowanie odbudowy budynku mieszkalnego. Zasady odbudowy uszkodzonych budynków określa ustawa z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. z 2001 r. Nr 84, poz. 906 z późn. zm.), oraz pismo Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Zgodnie z ww. zasadami Wnioskodawca otrzymał dotację na budowę lokalu mieszkalnego w celu zamiany, o której mowa w art. 13h ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r.

W związku z powyższym Wnioskodawca dnia 22 czerwca 2011 r. zgodnie z aktem notarialnym zakupił od osoby fizycznej, za uzyskane środki z dotacji, do gminnego zasobu udział w nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w stanie surowym w wysokości XXX części, pozostały udział yyy zakupił we własnym zakresie i za własne środki poszkodowany. Nieruchomość ta położona jest w Y, objęta w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jednostką "MR" tj. tereny mieszkalnictwa zagrodowego. Budynek budowany był na podstawie pozwolenia na budowę z dnia 7 września 2009 r. o pow. użytkowym 208,23 m 2. Obiekt budowlany, o którym mowa jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118) jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Symbol PKOB tej nieruchomości to: 1110.

W zakres robót budowlanych dokonanych przez wykonawcę robót w części budynku nabytej przez Gminę na zlecenie Gminy wchodziło: roboty wykończeniowe, wykonanie ścianki działowej wraz z konstrukcją nośną, wykonanie kotłowni oraz instalacji C.O. wraz z montażem grzejników i rozruchem, wykonanie tynków i okładzin ścian wewnętrznych, montaż parapetów, montaż podkładów pod posadzki, okładziny schodów, bariery schodowe, montaż stolarki drzwiowej, roboty malarskie i elewacyjne.

Po odtworzeniu budynku w zakresie przedstawionym powyżej Wnioskodawca dokona zamiany przekazując ww. budynek poszkodowanym a otrzyma w zamian ich uszkodzoną nieruchomość bez zabudowań gdyż zniszczony budynek został przez poszkodowanych rozebrany zgodnie z decyzją PINB o nakazie rozbiórki. Nieruchomość mająca być przedmiotem zamiany w chwili zamiany będzie zabudowana jedynie budynkiem, o którym mowa we wniosku.

Technicznie jest to budynek nowy, natomiast zgodnie z ww. ustawą oraz ww. pismem MSWiA tj. zasadami przyznawania dotacji dla jst na odtworzenie budynków mieszkalnych, które zostały zniszczone w wyniku osunięcia ziemi, formalnie jest to odbudowany budynek, który w roku 2011 został uszkodzony w wyniku osunięcia się ziemi.

Nakłady finansowe związane z budową nowego budynku pokryte zostały środkami otrzymanymi z dotacji oraz dopłatą poszkodowanego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 marca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż w dniu 12 stycznia 2012 r. Wnioskodawca dokonał zamiany opisywanej nieruchomości z poszkodowanym.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 listopada 2004 r. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych tj. użytkowania wieczystego, najmu, dzierżawy majątku własnego, sprzedaży nieruchomości i rzeczy ruchomych.

Wskazany we wniosku z dnia 30 listopada 2011 r. udział XXX dotyczy całej nieruchomości: działki nr 1189 w Y zabudowanej przedmiotowym budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, zatem zamiana dotyczy zarówno udziału w gruncie jak również w przedmiotowym budynku mieszkalnym.

Budynek mieszkalny jednorodzinny był budowany w okresach:

a.

dotychczasowy właściciel w okresie od 12 października 2009 r. do 30 listopada 2010 r.,

b.

Wnioskodawca w okresie od 5 września 2011 r. do 15 listopada 2011 r.

Wnioskodawca nie wykorzystywał i nie będzie wykorzystywać przedmiotowego budynku mieszkalnego wraz z gruntem, na którym jest on posadowiony do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

W momencie dokonywania zamiany budynek był niezasiedlony. Budynek zakupiono w stanie surowym zamkniętym. Następnie budynek został wykończony a fakt zakończenia robót zgłoszono do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu z dnia 27 lutego 2012 r. cyt.: "Czy od momentu zakupu, Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, części budynku mieszkalnego jednorodzinnego będącej jego własnością, które były wyższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu i czy Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków. Jeśli Wnioskodawca dokonywał ulepszeń przedmiotowego budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, to proszę podać kiedy to ulepszenie miało miejsce (daty) i jak długo w stanie ulepszonym budynek ten był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (jakich). Jeżeli budynek mieszkalny jednorodzinny lub jego część zostały ulepszone, to jak długo w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych..." Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: "Jak wspomniano wyżej, budynek został zakupiony w stanie surowym. Po jego zakupie Wnioskodawca poniósł nakłady finansowe, które miały związek tylko i wyłącznie z wykonaniem wszystkich robót budowlanych umożliwiających oddanie budynku do użytkowania. Gmina nie dokonywała ulepszeń lecz odtwarzała - odbudowywała zniszczony obiekt budowlany.

Nie były to zatem wydatki na ulepszenie przedmiotowego budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Wartość nakładów związanych z zakupem udziału w nieruchomości wyniosła 212.939,00 zł natomiast wartość nakładów związanych z wykonanymi pracami budowlanymi umożliwiającymi oddanie budynku do użytkowania wyniosła 79.871,41 zł."

W momencie zakupu XXX części budynku mieszkalnego będącego przedmiotem zamiany Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina zakupiła XXX części budynku mieszkalnego na podstawie aktu notarialnego od osoby fizycznej nie będącej podatnikiem podatku VAT i nie otrzymała z tego tyt. faktury VAT.

Wnioskodawca od dnia zarejestrowania tj. od 1 listopada 2004 r. nie korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy zamianie nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy - Gmina uznała dla zdarzenia opisanego we wniosku za właściwe zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a gdyż zamiana ww. nieruchomości spełnia przesłanki wymienionego artykułu. Gmina w wyniku zamiany nie miała prawa do odliczenia VAT oraz nie dokonywała ulepszeń lecz odtwarzała - odbudowywała zniszczony obiekt budowlany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 117, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż - co do zasady - opodatkowaniu podlegają czynności odpłatne, przy czym nie wynika z nich, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną - zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt zabudowany budynkiem spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy.

Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna.

Zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 158 ww. ustawy - Kodeks cywilny, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione. Zatem umowa przeniesienia własności nieruchomości (również w drodze zamiany) jest czynnością cywilnoprawną.

Z powyższego wynika, że przeniesienie własności nieruchomości na podstawie umowy zamiany stanowi odpłatną dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca w związku z tą dostawą występuje w charakterze podatnika podatku VAT.

Zgodnie z art. 195 ustawy - Kodeks cywilny własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność).

W myśl art. 196 § 1 Kodeksu cywilnego, współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych albo współwłasnością łączną. Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Współwłasność łączna z mocy prawa ustaje wraz z ustaniem tych stosunków prawnych.

Podkreślić należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 Kodeksu cywilnego).

Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 43 ust. 12a ustawy o VAT - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b wskazanej ustawy, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Przepis art. 41 ust. 12c ustawy o VAT stanowi, że w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, 113 - zbiorowego zamieszkania. W dziale 12 usystematyzowano natomiast budynki niemieszkalne.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów, o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku, gdy dla dostawy nie są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT należy przeanalizować czy nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolniona jest od podatku dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

Jak stwierdzono powyżej ze zwolnienia od podatku od towarów i usług może korzystać dostawa budynków i budowli.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 pkt 1, 2 i 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury;

2.

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

a.

budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku;

Jak wynika ze stanu faktycznego Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od dnia 1 listopada 2004 r. z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych tj.: użytkowania wieczystego, najmu, dzierżawy, majątku własnego, sprzedaży nieruchomości i rzeczy ruchomych.

W ramach zadania pn.: "Odtworzenie budynków lub lokali mieszkalnych zniszczonych w wyniku zdarzeń klęskowych mających miejsce w 2010 r., (...)", Wnioskodawca odbudował uszkodzony budynek mieszkalny, zlokalizowany na terenie Gminy w miejscowości X.

Odbudowa budynku mieszkalnego odbywała się na podstawie ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. z 2001 r. Nr 84, poz. 906 z późn. zm.) oraz pismo Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Nakłady finansowe związane z budową nowego budynku pokryte zostały środkami otrzymanymi z dotacji celowej przyznanej przez Wojewodę oraz dopłatą poszkodowanego.

W związku z powyższym Wnioskodawca dnia 22 czerwca 2011 r. zgodnie z aktem notarialnym zakupił od osoby fizycznej, za uzyskane środki z dotacji, do gminnego zasobu udział w nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w stanie surowym w wysokości XXX części, (pozostały udział yyy zakupił we własnym zakresie i za własne środki poszkodowany). Nieruchomość ta położona jest w Y, objęta w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jednostką "MR" tj. tereny mieszkalnictwa zagrodowego. Budynek budowany był na podstawie pozwolenia na budowę z dnia 7 września 2009 r. o pow. użytkowym 208,23 m 2 #178; w następujących okresach:

a.

dotychczasowy właściciel - od dnia 12 października 2009 r. do dnia 30 listopada 2010 r.,

b.

Wnioskodawca - od dnia 5 września 2011 r. do dnia 15 listopada 2011 r.

Budynek mieszkalny jednorodzinny jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą, przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Symbol PKOB tej nieruchomości to: 1110.

W zakres robót budowlanych dokonanych przez wykonawcę robót w części budynku nabytej przez Wnioskodawcę na zlecenie Wnioskodawcy wchodziło: roboty wykończeniowe, wykonanie ścianki działowej wraz z konstrukcją nośną, wykonanie kotłowni oraz instalacji C.O. wraz z montażem grzejników i rozruchem, wykonanie tynków i okładzin ścian wewnętrznych, montaż parapetów, montaż podkładów pod posadzki, okładziny schodów, bariery schodowe, montaż stolarki drzwiowej, roboty malarskie i elewacyjne.

Działka nr 1189 położona w Y będąca przedmiotem zamiany w chwili zamiany była zabudowana jedynie budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, o którym mowa we wniosku.

Wnioskodawca nie wykorzystywał (w udziale na niego przypadającym) przedmiotowego budynku mieszkalnego wraz z gruntem, na którym jest on posadowiony do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

W momencie zakupu XXX części budynku mieszkalnego będącego przedmiotem zamiany Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina zakupiła XXX części budynku mieszkalnego na podstawie aktu notarialnego od osoby fizycznej nie będącej podatnikiem podatku VAT i nie otrzymała z tego tytułu faktury VAT.

Wnioskodawca od dnia zarejestrowania tj. od 1 listopada 2004 r. nie korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W dniu 12 stycznia 2012 r. Wnioskodawca dokonał zamiany przedmiotowego udziału stanowiącego XXX części budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z udziałem w gruncie, na którym jest on posadowiony.

Przenosząc zatem opisany przez Wnioskodawcę stan faktyczny na grunt ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowego udziału w budynku mieszkalnym w drodze zamiany została dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, bowiem oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu pierwszemu nabywcy miało miejsce w momencie dostawy udziału w budynku w ramach umowy zamiany.

Wobec powyższego w przypadku dostawy udziału stanowiącego XXX części budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa we wniosku, nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o VAT.

W związku z powyższym należy zbadać czy w niniejszej sprawie występują przesłanki do zastosowania zwolnienia dla dostawy udziału w budynku mieszkalnym, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Aby dostawa (zamiana) mogła korzystać ze zwolnienia z ww. przepisu muszą być spełnione oba warunki określone tym przepisem łącznie.

Jak Wnioskodawca wskazał, w momencie nabycia udziału w budynku mieszkalnym jednorodzinnym (w stanie surowym) Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jednakże z wniosku wynika, iż w okresie budowy przez Wnioskodawcę przedmiotowego budynku, Wnioskodawca ponosił nakłady związane z wykonywanymi pracami budowlanymi umożliwiającymi oddanie budynku do użytkowania.

Należy podkreślić, iż z uwagi na fakt, iż od początku inwestycji Wnioskodawca zamierzał przekazać przedmiotowy udział w nieruchomości (gruncie wraz z budynkiem) osobie poszkodowanej w drodze zamiany nieruchomości, a więc czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, wobec tego Wnioskodawca od początku realizacji tej inwestycji posiadał prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z budową budynku mieszkalnego jednorodzinnego, gdyż jak wskazano budynek ten był przeznaczony do czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie udziału w części budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

A zatem nie został spełniony warunek, określony przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy o VAT tj. odnośnie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do udziału w budynku objętym zamianą.

W przedmiotowej sprawie nie znajduje więc zastosowania zwolnienie od podatku VAT dla dostawy udziału w budynku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, bowiem nie został spełniony określony w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy o VAT warunek determinujący zwolnienie od podatku VAT dla tej dostawy.

W świetle powyższego zamiana udziału w budynku mieszkalnym jednorodzinnym stanowi odpłatną dostawę w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, która podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie przedmiotem planowanej był budynek mieszkalny jednorodzinny o powierzchni użytkowej 208,23 m 2 - symbol PKOB 1110.

Uwzględniając zatem wymienione wyżej uregulowania w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego wskazać należy, iż dostawa budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spełniającego definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, podlegała opodatkowaniu według 8% stawki podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 2 tej ustawy.

Jak wynika z wniosku przedmiotem zamiany był udział w działce nr 1189 położonej w Białce wraz z udziałem w posadowionym na tej działce budynku mieszkalnym jednorodzinnym.

Stosownie do treści art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. A zatem grunty zabudowane - co do zasady - podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynku lub budowli, które się na nim znajdują.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt, na którym są one posadowione, dzieli byt prawny budynków w zakresie stawki podatku obowiązującej przy jego dostawie. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Tym samym również zamiana udziału XXX części działki nr 1189 położonej w Y, na której posadowiony jest budynek mieszkalny jednorodzinny nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 tej ustawy dla dokonanej dostawy udziału w gruncie zastosowanie znajduje 8% stawka podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zauważyć jednak należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 14b § 2 ustawa - Ordynacja podatkowa). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Wnioskodawcy, nie dotyczy natomiast osoby fizycznej, która będzie uczestniczyła w transakcji zamiany. Uwzględniając powyższe wskazać zatem należy, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa dla kontrahenta Wnioskodawcy uczestniczącego w transakcji zamiany.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl