IBPP1/443-1711/11/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1711/11/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 18 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 16 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy świadczenie usług polegających na organizowaniu przez Wnioskodawcę szkoleń spełniających wymogi rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości w przedmiocie zarządzania nieruchomościami, adresowanych głównie do członków zarządów spółdzielni mieszkaniowych, posiadających licencje zarządców nieruchomości oraz osób wykonujących czynności pomocnicze, jest zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) bez względu na to, czy delegowani przez spółdzielnie pracownicy posiadają licencje zarządcy nieruchomości:

* jest prawidłowe w zakresie dotyczącym usług szkoleniowych świadczonych na rzecz licencjonowanych zarządców nieruchomości,

* jest nieprawidłowe w zakresie dotyczącym usług szkoleniowych świadczonych na rzecz osób nieposiadających ww. licencji.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy świadczenie usług polegających na organizowaniu przez Wnioskodawcę szkoleń spełniających wymogi rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości w przedmiocie zarządzania nieruchomościami, adresowanych głównie do członków zarządów spółdzielni mieszkaniowych, posiadających licencje zarządców nieruchomości oraz osób wykonujących czynności pomocnicze, jest zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) bez względu na to, czy delegowani przez spółdzielnie pracownicy posiadają licencje zarządcy nieruchomości.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 16 listopada 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 listopada 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Związek działa w oparciu o przepisy art. 240 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.). Zgodnie z art. 240 § 2 "celem związku rewizyjnego jest zapewnienie zrzeszonym w nim spółdzielniom pomocy w ich działalności statutowej."

W art. 240 § 3 Prawa spółdzielczego ustawodawca stwierdza: "Do zadań związku rewizyjnego należy:

1.

przeprowadzanie lustracji zrzeszonych spółdzielni,

2.

prowadzenie na rzecz zrzeszonych spółdzielni działalności instruktażowej, doradczej, kulturalno-oświatowej, szkoleniowej i wydawniczej,

3.

reprezentowanie interesów zrzeszonych spółdzielni wobec organów administracji państwowej i organów samorządu terytorialnego,

4.

reprezentowanie zrzeszonych spółdzielni za granicą,

5.

inicjowanie i rozwijanie współpracy między spółdzielniami oraz współdziałanie z placówkami naukowo-badawczymi,

6.

wykonywanie innych zadań przewidzianych w niniejszej ustawie oraz statucie."

Związek nie jest organizacją nastawioną na osiąganie zysku.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.)"Spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków." Spółdzielnia może też, zgodnie z art. 1 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zarządzać nieruchomością niestanowiącą jej mienia lub mienia jej członków na podstawie umowy zawartej z właścicielem (współwłaścicielami) tej nieruchomości.

Artykuł 184 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.) stanowią:

1.

Zarządzanie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez zarządców na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

2.

Zarządcą nieruchomości jest osoba fizyczna posiadająca licencję zawodową nadaną w trybie przepisów rozdziału 4 niniejszego działu.

3.

Prowadzenie działalności w zakresie zarządzania nieruchomościami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest możliwe, w przypadku gdy czynności z zakresu zarządzania nieruchomościami będą wykonywane przez zarządców nieruchomości.

Istniejące spółdzielnie mieszkaniowe są przedsiębiorcami prowadzącymi działalność, głównie, w zakresie zarządzania nieruchomościami, do czego zobowiązuje ich wcześniej wspomniany art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych a ponadto, stosunkowo często, zarządzają także innymi nieruchomościami, na podstawie umowy, o czym mowa w art. 1 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

W związku z powołanymi wyżej przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz z uwagi na przepisy art. 186 ust. 2 tej ustawy, stanowiące, że zarządca nieruchomości zobowiązany jest do stałego doskonalenia kwalifikacji zawodowych organizowane (przeprowadzane) przez Związek szkolenia, uwzględniają wszystkie wymogi ustalone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości (Dz. U. z 2010 r. Nr 140, poz. 945), które wynika z delegacji ustawowej zawartej w art. 196 ust. 2 i 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w tym są zgłaszane do Ministerstwa Infrastruktury i przez to Ministerstwo rejestrowane.

Uczestników tych szkoleń zgłaszają i delegują poszczególne spółdzielnie - osoby prawne, jako podmioty, o których mowa w art. 185 ust. 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Nie wszystkie delegowane osoby legitymują się licencjami zarządców nieruchomości, jednakże uczestnictwo w tych szkoleniach nawet osób, które nie posiadają licencji pozostaje w związku z ustawowym obowiązkiem wyrażonym w art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, jako osób wykonujących czynności pomocnicze, o których mowa w art. 185 ust. 1b i art. 186 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Związek obciąża odpowiednimi fakturami poszczególne spółdzielnie, jako osoby prawne, na rzecz których usługi te są świadczone. Dotychczas Związek wzorem interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 29 kwietnia 2011 r. nr ITPP2/443-148a/11/AK wystawiał faktury, jedne zawierające podatek VAT (jeżeli spółdzielnia delegowała na szkolenie osoby nie posiadające licencji zarządcy nieruchomości) drugie bez podatku VAT (jeżeli spółdzielnia delegowała licencjonowanych zarządców nieruchomości), czasem dwie różne na jedną spółdzielnię, pomimo że zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych każda spółdzielnia jest zobowiązana do zarządzania nieruchomościami, jest zarządcą "instytucjonalnym", czyli podmiotem, o którym mowa w art. 184 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 16 listopada 2011 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, że Związek podał jako łączną liczbę szkoleń 12. Pięć z nich odbyło się przed datą złożenia uzupełnienia do wniosku, kolejne szóste, odbyło się w dniach 25-27 października, natomiast sześć następnych planowanych jest w roku 2012, po trzy w pierwszym i w drugim półroczu (w przedmiotowym zakresie ustawa o VAT będzie prawdopodobnie w dotychczasowym brzmieniu).

Cel wszystkich szkoleń jest ten sam. Celem tym jest doskonalenie i uaktualnianie wiedzy zawodowej służb pracowniczych spółdzielni mieszkaniowych (jako zarządców "instytucjonalnych", to jest podmiotów gospodarczych, których podstawowym przedmiotem działania jest zarządzanie nieruchomościami), w tym w szczególności osób, w nich zatrudnionych, posiadających licencje zawodowe zarządców nieruchomości oraz osób wykonujących czynności pomocnicze. Wszystkie szkolenia mają cechy spełniające wymogi doskonalenia zawodowego zarządców nieruchomości, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości, jednakże dla określonych grup pracowniczych zatrudnionych w spółdzielniach mieszkaniowych zakres szczegółowości niektórych tematów omawianych w trakcie szkoleń jest różny, czyli nosi pewne cechy "specjalizacji".

Generalnie zakres tematyczny jest związany z szeroko rozumianym zarządzaniem nieruchomościami oraz wszystkimi czynnościami związanymi z funkcjonowaniem spółdzielni mieszkaniowych jako korporacji i jej organów, to jest walnych zgromadzeń, rad nadzorczych i zarządów.

Pod kątem "specjalizacji" Związek podzielił szkolenia na trzy grupy.

Jedną z grup są szkolenia adresowane głównie do członków zarządów spółdzielni mieszkaniowych, posiadających licencje zarządców nieruchomości oraz osób wykonujących czynności pomocnicze. Dla tej grupy odbiorców wykładowcy przygotowują rozszerzone zakresy dotyczące zagadnień praktycznego stosowania przepisów Prawa spółdzielczego oraz ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, a także zagadnienia z zakresu psychologii dotyczące prezentacji (przed większymi grupami osób, na przykład na walnych zgromadzeniach czy spotkaniach z mieszkańcami) wyników i sprawozdań, ze szczególnym uwzględnieniem sprawozdań z działalności jednostki. Omawiane szczegółowo jest ponadto orzecznictwo sądowe, w tym sadów administracyjnych i Sądu Najwyższego, ze szczególnym wyeksponowaniem orzeczeń dotyczących rozliczeń z tytułu praw do lokali i przekształcaniem tych praw, funkcjonowania organów spółdzielni, wad w uchwałach tych organów a także ich kompetencji sprawnego funkcjonowania. Bardziej szczegółowo, podobnie jak w adresowanych do pierwszej z wymienionych grup, jest także omawiana tematyka związana z ubezpieczeniami majątku oraz ubezpieczeniami od odpowiedzialności cywilnej, z tytułu prowadzonej przez spółdzielnie działalności, a także stosowania przepisów budowlanych oraz przepisów z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Ponadto dla tej grupy bardziej szczegółowo przygotowywana jest tematyka z zakresu Prawa pracy oraz zasad zarządzania zespołami pracowniczymi.

Przyjęto rozwiązanie, że w każdym półroczu danego roku kalendarzowego organizowane są trzy sesje szkoleniowe po jednej dla każdej z grup.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, czynnym, potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego nastąpiło w dacie 18 czerwca 1993 r.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania i nie świadczy jako taka jednostka usług polegających na szkoleniach, o których mowa we wniosku.

Związek jest organizatorem szkoleń w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie stałego doskonalenia zawodowego przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości z 2010 r. Związek przygotowuje szczegółową tematykę szkoleń oraz zakres czasowy dla poszczególnych tematów a także zgłasza programy do rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Infrastruktury. Część tematyki jest przygotowywana i referowana przez przedstawicieli Związku, większość tematów, po szczegółowym uzgodnieniu zakresu rzeczowego, referowana jest w formie wykładów przez zapraszanych do ich wygłoszenia pracowników naukowych wyższych uczelni, przedstawicieli Nadzoru Budowlanego, przedstawicieli Straży Pożarnej, sędziów sądów różnych szczebli oraz przedstawicieli Rady Spółdzielczej czy Instytutu Badawczego.

W zakresie nowych technologii budowlanych i materiałowych zapraszani są do prezentacji a także omówienia przydatności i uzyskanych efektów uznawani specjaliści i przedstawiciele renomowanych firm zajmujących się produkcją i stosowaniem wyrobów i materiałów budowlanych. Do szerszej i bardziej szczegółowej prezentacji w zakresach zagadnień księgowo-finansowych Związek zaprasza biegłych rewidentów, zwykle z dorobkiem wydawniczym oraz doradców podatkowych. Można uznać, że zleceniodawcą dla Wnioskodawcy są spółdzielnie mieszkaniowe, w przytłaczającej większości będące jego członkami (należące do Związku), z tym że praktycznie Wnioskodawca opracowuje tematykę i program szkolenia a następnie zawiadamia spółdzielnie o tej tematyce, programie i terminie szkolenia. W zawiadomieniu zamieszcza także informację o wysokości opłaty za to szkolenie oraz o zgłoszeniu programu i zakresie czasowym szkolenia do Ministerstwa Infrastruktury, w celu jego ujęcia w rejestrze zgłoszonych programów kształcenia, prowadzonym przez to Ministerstwo, co określono w § 11 i 12 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości (można to "zawiadomienie" uznać za ofertę). Następnie poszczególne spółdzielnie mieszkaniowe zgłaszają uczestnictwo w szkoleniu swoich pracowników (co można uznać za zlecenie). Odrębne umowy pisemne nie są zawierane.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe należy uznać za usługi kształcenia zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT gdyż art. 43 ust. 1 pkt 26 wymienia jedynie usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

a Związek, (jak stwierdzono to powyżej) jednostką taką nie jest.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że organizowane przez Związek "szkolenia", o czym mowa bardziej szczegółowo poniżej, są usługami kształcenia zawodowego innymi niż wymienione w pkt 26 prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w Rozporządzeniach Ministra Infrastruktury w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości z dnia 17 kwietnia 2008 r. oraz 30 lipca 2010 r., czyli wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 29, gdzie ustawodawca określił rodzaj świadczonych usług natomiast nie ograniczył kręgu odbiorców tych usług.

Organizowane przez Związek dokształcanie zawodowe odpowiada formie określonej jako "szkolenie" w § 3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 kwietnia 2008 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości. Forma ta została wymieniona również w § 3 ust. 1 Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w tej samej sprawie. W drugim z wymienionych Rozporządzeń ustalono także zasady doskonalenia zawodowego poprzez udział słuchacza w seminariach, szkoleniach lub kursach specjalistycznych (§ 3 ust. 1 rozporządzenia) wraz ze sposobami jego dokumentowania, o czym mowa w § 4-7 oraz formami i zasadami zgłaszania programów kształcenia przez organizatorów doskonalenia oraz potwierdzania przez nich ich aktualności określonymi w § 9 i 10 Rozporządzenia oraz formami i zasadami prowadzenia i publikacji rejestru zgłoszonych programów kształcenia określonymi w § 11 i 12 Rozporządzenia.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wypełnia jedynie, poprzez organizację szkoleń, ustawowy obowiązek związków rewizyjnych zapisany w art. 240 § 3 Prawa spółdzielczego, który stanowi miedzy innymi: "Do zadań związku rewizyjnego należy:

1.

przeprowadzanie lustracji zrzeszonych spółdzielni;

2.

prowadzenie na rzecz zrzeszonych spółdzielni działalności instruktażowej, doradczej, kulturalno-oświatowej, szkoleniowej i wydawniczej; (...)"

Usługi szkoleniowe świadczone przez wnioskodawcę nie są finansowane ani w całości ani w 70%, ze środków publicznych.

Organizowane szkolenia (przekazywana w ich trakcie wiedza - nauczanie) pozostaje w bezpośrednim związku z branżą - spółdzielczość mieszkaniowa, która zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zobowiązana jest do zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabytym na podstawie ustawy mieniem jej członków oraz w znaczącej części zawodem uczestników szkolenia, posiadających licencję "zarządców" nieruchomości, zaś przekazywana wiedza (nauczanie) ma na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy dla celów zawodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie usług dla spółdzielni mieszkaniowych, polegających na organizowaniu przez Związek, szkoleń spełniających wymogi rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości w przedmiocie zarządzania nieruchomościami, jest zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ppkt a bez względu na to czy delegowani przez spółdzielnie pracownicy posiadają licencje zarządcy nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi dotyczące opisanych szkoleń, mają charakter usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ppkt a ustawy o podatku od towarów i usług gdyż są uzgadniane i rejestrowane przez Ministerstwo Infrastruktury w trybie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości i są zwolnione od podatku VAT, pomimo że uczestniczą w nich również osoby, które nie posiadają licencji zarządcy nieruchomości.

W ocenie Wnioskodawcy, usługi świadczone na rzecz spółdzielni mieszkaniowych, które są zobowiązane do wykonywania czynności określonych w art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, w zakresie przedmiotowym zarządzania nieruchomościami mają charakter kształcenia zawodowego, prowadzonego w formach i na zasadach rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości i powinny być zwolnione od podatku VAT, pomimo że uczestniczą w nich również osoby, które nie posiadają licencji zarządcy nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie dotyczącym usług szkoleniowych świadczonych na rzecz licencjonowanych zarządców nieruchomości,

* jest nieprawidłowe w zakresie dotyczącym usług szkoleniowych świadczonych na rzecz osób nieposiadających ww. licencji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania i nie świadczy jako taka jednostka usług polegających na szkoleniach, o których mowa we wniosku. Ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że w związku z przepisami art. 184 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 z późn. zm.) oraz z uwagi na przepis art. 186 ust. 2 tej ustawy, Wnioskodawca organizuje szkolenia, uwzględniające wszystkie wymogi ustalone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości (Dz. U. z 2010 r. Nr 140, poz. 945), które wynika z delegacji ustawowej zawartej w art. 196 ust. 2 i 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w tym są zgłaszane do Ministerstwa infrastruktury i przez to Ministerstwo rejestrowane.

Uczestników tych szkoleń zgłaszają i delegują poszczególne spółdzielnie - osoby prawne, jako podmioty, o których mowa w art. 185 ust. 5 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Nie wszystkie delegowane osoby legitymują się licencjami zarządców nieruchomości, jednakże uczestnictwo w tych szkoleniach nawet osób, które nie posiadają licencji pozostaje w związku z ustawowym obowiązkiem wyrażonym w art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, jako osób wykonujących czynności pomocnicze, o których mowa w art. 185 ust. 1b i art. 186 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Celem szkoleń jest doskonalenie i uaktualnianie wiedzy zawodowej służb pracowniczych spółdzielni mieszkaniowych (jako zarządców "instytucjonalnych", to jest podmiotów gospodarczych, których podstawowym przedmiotem działania jest zarządzanie nieruchomościami), w tym w szczególności osób, w nich zatrudnionych, posiadających licencje zawodowe zarządców nieruchomości oraz osób wykonujących czynności pomocnicze. Wszystkie szkolenia maja cechy spełniające wymogi doskonalenia zawodowego zarządców nieruchomości, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości, jednakże dla określonych grup pracowniczych zatrudnionych w spółdzielniach mieszkaniowych zakres szczegółowości niektórych tematów omawianych w trakcie szkoleń jest różny, czyli nosi pewne cechy "specjalizacji".

Generalnie zakres tematyczny jest związany z szeroko rozumianym zarządzaniem nieruchomościami oraz wszystkimi czynnościami związanymi z funkcjonowaniem spółdzielni mieszkaniowych jako korporacji i jej organów, to jest walnych zgromadzeń, rad nadzorczych i zarządów.

Związek jest organizatorem szkoleń w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie stałego doskonalenia zawodowego przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości z 2010 r. Związek przygotowuje szczegółową tematykę szkoleń oraz zakres czasowy dla poszczególnych tematów a także zgłasza programy do rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Infrastruktury. Część tematyki jest przygotowywana i referowana przez przedstawicieli Związku, większość tematów, po szczegółowym uzgodnieniu zakresu rzeczowego, referowana jest w formie wykładów przez zapraszanych do ich wygłoszenia pracowników naukowych wyższych uczelni, przedstawicieli Nadzoru Budowlanego, przedstawicieli Straży Pożarnej, sędziów sądów różnych szczebli oraz przedstawicieli Rady Spółdzielczej czy Instytutu Badawczego.

W zakresie nowych technologii budowlanych i materiałowych zapraszani są do prezentacji a także omówienia przydatności i uzyskanych efektów uznawani specjaliści i przedstawiciele renomowanych firm zajmujących się produkcją i stosowaniem wyrobów i materiałów budowlanych. Do szerszej i bardziej szczegółowej prezentacji w zakresach zagadnień księgowo-finansowych Związek zaprasza biegłych rewidentów, zwykle z dorobkiem wydawniczym oraz doradców podatkowych. Można uznać, że zleceniodawcą dla Wnioskodawcy są spółdzielnie mieszkaniowe, w przytłaczającej większości będące jego członkami (należące do Związku), z tym że praktycznie Wnioskodawca opracowuje tematykę i program szkolenia a następnie zawiadamia spółdzielnie o tej tematyce, programie i terminie szkolenia. W zawiadomieniu zamieszcza także informację o wysokości opłaty za to szkolenie oraz o zgłoszeniu programu i zakresie czasowym szkolenia do Ministerstwa Infrastruktury, w celu jego ujęcia w rejestrze zgłoszonych programów kształcenia, prowadzonym przez to Ministerstwo, co określono w § 11 i 12 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości (można to "zawiadomienie" uznać za ofertę). Następnie poszczególne spółdzielnie mieszkaniowe zgłaszają uczestnictwo w szkoleniu swoich pracowników (co można uznać za zlecenie). Odrębne umowy pisemne nie są zawierane.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe należy uznać za usługi kształcenia zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Organizowane przez Związek "szkolenia" są usługami kształcenia zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w Rozporządzeniach Ministra Infrastruktury w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości z dnia 17 kwietnia 2008 r. oraz 30 lipca 2010 r., czyli wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 29), gdzie ustawodawca określił rodzaj świadczonych usług natomiast nie ograniczył kręgu odbiorców tych usług.

Organizowane przez Związek dokształcanie zawodowe odpowiada formie określonej jako "szkolenie" w § 3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 kwietnia 2008 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości. Forma ta została wymieniona również w § 3 ust. 1 Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w tej samej sprawie. W drugim z wymienionych Rozporządzeń ustalono także zasady doskonalenia zawodowego poprzez udział słuchacza w seminariach, szkoleniach lub kursach specjalistycznych (§ 3 ust. 1 rozporządzenia) wraz ze sposobami jego dokumentowania, o czym mowa w § 4-7 oraz formami i zasadami zgłaszania programów kształcenia przez organizatorów doskonalenia oraz potwierdzania przez nich ich aktualności określonymi w § 9 i 10 Rozporządzenia oraz formami i zasadami prowadzenia i publikacji rejestru zgłoszonych programów kształcenia określonymi w § 11 i 12 Rozporządzenia.

Organizowane szkolenia (przekazywana w ich trakcie wiedza - nauczanie) pozostaje w bezpośrednim związku z branżą - spółdzielczość mieszkaniowa, która zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zobowiązana jest do zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabytym na podstawie ustawy mieniem jej członków oraz w znaczącej części zawodem uczestników szkolenia, posiadających licencję "zarządców" nieruchomości, zaś przekazywana wiedza (nauczanie) ma na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy dla celów zawodowych.

Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) i c znowelizowanej ustawy o VAT warunkujące posiadanie akredytacji niezbędnej do przeprowadzania tego typu szkoleń lub finansowanie tych usług w całości ze środków publicznych. Z opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika bowiem, że Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, ponadto świadczone usługi kształcenia zawodowego nie są finansowane ani w całości ani w 70% ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 184 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) zarządzanie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez zarządców nieruchomości na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, zarządcą nieruchomości jest osoba fizyczna posiadająca licencję zawodową nadaną w trybie przepisów rozdziału 4 niniejszego działu.

W myśl ust. 3 tego przepisu, prowadzenie działalności w zakresie zarządzania nieruchomościami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest możliwe, w przypadku gdy czynności z zakresu zarządzania nieruchomościami będą wykonywane przez zarządców nieruchomości.

Z dniem wpisu do centralnego rejestru zarządców nieruchomości osoba, o której mowa w ust. 2, nabywa prawo wykonywania zawodu oraz używania tytułu zawodowego "zarządca nieruchomości". Tytuł zawodowy "zarządca nieruchomości" podlega ochronie prawnej (art. 184 ust. 4 ww. ustawy).

Stosownie do art. 186 ust. 1 ww. ustawy, zarządca nieruchomości jest zobowiązany do wykonywania czynności, o których mowa w art. 185 ust. 1 i ust. 1a, zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa i standardami zawodowymi ze szczególną starannością właściwą dla zawodowego charakteru tych czynności oraz zasadami etyki zawodowej. Jest on także zobowiązany do kierowania się zasadą ochrony interesu osób, na których rzecz wykonuje te czynności.

W myśl art. 186 ust. 2 ww. ustawy, zarządca nieruchomości jest zobowiązany do stałego doskonalenia kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 187 ust. 1 ww. ustawy, licencję zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami nadaje się osobie fizycznej, która:

1.

posiada pełną zdolność do czynności prawnych;

2.

nie była karana za przestępstwa przeciwko mieniu, dokumentom, za przestępstwa gospodarcze, za fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych, za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe;

3.

posiada wyższe wykształcenie;

4.

ukończyła studia podyplomowe w zakresie zarządzania nieruchomościami;

5.

odbyła praktykę zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami.

Zgodnie z art. 191 ust. 2 ww. ustawy, Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej nadaje licencje zawodowe w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub licencje zawodowe w zakresie zarządzania nieruchomościami, osobom które spełniły wymogi określone odpowiednio w art. 182 lub art. 187.

Spełnienie wymogów, o których mowa w ust. 1 i 2, stwierdza Państwowa Komisja Kwalifikacyjna w postępowaniu kwalifikacyjnym (art. 191 ust. 3 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 196 ust. 2 ww. ustawy, programy kursów specjalistycznych, szkoleń lub seminariów, mających na celu doskonalenie kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 175 ust. 2, art. 181 ust. 2 oraz art. 186 ust. 2, uwzględniają wymogi programowe ustalone przez ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej oraz podlegają zgłoszeniu temu ministrowi.

Zgodnie z art. 196 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia wymogi programowe dla kursów specjalistycznych, szkoleń lub seminariów, mających na celu doskonalenie kwalifikacji zawodowych rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości, w tym grupy tematyczne tych kursów specjalistycznych, szkoleń lub seminariów, biorąc pod uwagę kwalifikacje i umiejętności, jakie powinni posiadać rzeczoznawcy majątkowi, pośrednicy w obrocie nieruchomościami oraz zarządcy nieruchomości, niezbędne dla prawidłowego i rzetelnego wykonywania działalności zawodowej w powyższych zakresach.

Zgodnie z art. 197 pkt 6 ww. ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, mając na względzie zapewnienie obiektywnego, rzetelnego i sprawnego sprawdzenia przygotowania kandydatów na rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości oraz zapewnienie obiektywnej oceny skarg na działalność osób, którym nadano uprawnienia i licencje zawodowe, a także uwzględniając rzeczywiste koszty postępowania z tytułu odpowiedzialności zawodowej określi, w drodze rozporządzenia sposoby doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości, sposób dokumentowania oraz kryteria oceny spełnienia tego obowiązku, formy i zasady zgłaszania i potwierdzania przez organizatorów doskonalenia aktualności programów, o których mowa w art. 196 ust. 2, formy i zasady prowadzenia i publikacji rejestru zgłoszonych programów oraz wzory dokumentów stosowanych w tym postępowaniu.

Działając na podstawie delegacji ustawowej, Minister Infrastruktury wydał rozporządzenie z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości (Dz. U. Nr 140, poz. 945), które stosownie do § 1 tego rozporządzenia określa:

1.

sposoby doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości;

2.

sposób dokumentowania spełnienia obowiązku doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości;

3.

kryteria oceny spełnienia obowiązku doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości;

4.

formy i zasady zgłaszania przez organizatorów doskonalenia programów seminariów, szkoleń lub kursów specjalistycznych, mających na celu doskonalenie kwalifikacji zawodowych oraz potwierdzania przez nich ich aktualności;

5.

formy i zasady prowadzenia i publikacji rejestru zgłoszonych programów seminariów, szkoleń lub kursów specjalistycznych, mających na celu doskonalenie kwalifikacji zawodowych;

6.

wzory dokumentów stosowanych w postępowaniu dotyczącym doskonalenia kwalifikacji zawodowych.

Z § 2 pkt 4 ww. rozporządzenia wynika, że ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o osobie uprawnionej, należy przez to rozumieć osobę, która posiada uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości, licencję zawodową w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub licencję zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami.

W myśl § 3 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, stałe doskonalenie kwalifikacji zawodowych, o którym mowa w art. 175 ust. 2, art. 181 ust. 2 i art. 186 ust. 2 ustawy, zwane dalej "doskonaleniem", odbywa się przez udział osoby uprawnionej w charakterze słuchacza w seminariach, szkoleniach lub kursach specjalistycznych, w zakresie uprawnień lub licencji zawodowych posiadanych przez osobę uprawnioną, spełniających wymogi, o których mowa w art. 196 ust. 2 ustawy.

Udział osoby uprawnionej, o którym mowa w ust. 1, może odbywać się poprzez uczestnictwo w seminariach, szkoleniach i kursach specjalistycznych organizowanych w formie stacjonarnej lub w formie kształcenia na odległość z wykorzystaniem sieci Internet.

Zgodnie z § 8 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, kryterium oceny spełnienia obowiązku doskonalenia kwalifikacji zawodowych jest uczestnictwo osoby uprawnionej w okresie rozliczeniowym w co najmniej 24 godzinach edukacyjnych kształcenia w dowolnie wybranych formach, o których mowa w § 3 ust. 1.

Okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy. Za pierwszy okres rozliczeniowy uznaje się rok kalendarzowy następujący po roku kalendarzowym, w którym osoba uprawniona uzyskała uprawnienia zawodowe lub licencję zawodową.

Stosownie do § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, zgłoszenia programu kształcenia, o którym mowa w art. 196 ust. 2 ustawy, organizator doskonalenia dokonuje za pośrednictwem ePUAP, podpisując je podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP albo bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

W myśl § 9 ust. 3 ww. rozporządzenia, przy zgłoszeniu programu kształcenia organizator doskonalenia podaje następujące dane:

1.

firmę albo nazwę organizatora doskonalenia, adres do korespondencji, nr telefonu, nr faksu oraz adres poczty elektronicznej, a także kod organizatora doskonalenia stanowiący unikalny numer identyfikujący organizatora doskonalenia, nadany przez ministerstwo podczas rejestracji pierwszego programu kształcenia danego organizatora doskonalenia;

2.

formę doskonalenia kwalifikacji zawodowych;

3.

zwięzły tytuł programu kształcenia, który pozwala w sposób jednoznaczny odróżnić zgłaszany program kształcenia od innych programów kształcenia realizowanych przez organizatora doskonalenia;

4.

grupę lub grupy tematyczne, o których mowa w art. 196 ust. 3 pkt 2 ustawy, stanowiące zbiorczą informację o grupie lub grupach tematycznych, o których mowa w pkt 5 lit. a);

5.

szczegółowy program kształcenia ze wskazaniem w odniesieniu do każdego z punktów programu kształcenia:

a.

grupy tematycznej lub grup tematycznych, o których mowa w art. 196 ust. 3 pkt 2 ustawy, w których mieści się dany punkt programu kształcenia,

b.

czasu trwania każdego z punktów programu kształcenia, przy czym czas trwania poszczególnych punktów programu kształcenia podaje się w pełnych godzinach edukacyjnych;

6.

czas trwania programu kształcenia, stanowiący sumę czasu trwania poszczególnych punktów programu kształcenia, podany w pełnych godzinach edukacyjnych.

Zgodnie z § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia, program kształcenia podlega wpisowi do rejestru zgłoszonych programów kształcenia, prowadzonego przez ministerstwo w systemie teleinformatycznym, po spełnieniu wymagań, o których mowa w § 9, i wymogów, o których mowa w art. 196 ust. 2 ustawy.

Z opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że zakres szczegółowości niektórych tematów omawianych w trakcie szkoleń jest zróżnicowany, czyli nosi pewne cechy "specjalizacji". Jedna z grup szkoleń adresowana jest głównie do członków zarządów spółdzielni mieszkaniowych, posiadających licencje zarządców nieruchomości oraz osób wykonujących czynności pomocnicze. Wnioskodawca wskazał na specyfikę prowadzonych szkoleń, wymieniając zagadnienia posiadające rozszerzony zakres tematyczny dla danej grupy.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż jak wynika z powołanego wyżej art. 184 ust. 1 i ust. 3 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, zarządzanie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez zarządców nieruchomości, natomiast prowadzenie działalności w zakresie zarządzania nieruchomościami na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest możliwe, w przypadku gdy czynności z zakresu zarządzania nieruchomościami będą wykonywane przez zarządców nieruchomości. Przepisy ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami nakładają na licencjonowanego zarządcę nieruchomości (niezależnie od sprawowanej przez niego funkcji członka zarządu spółdzielni mieszkaniowej), obowiązek stałego doskonalenia kwalifikacji zawodowych, zaś przepisy rozporządzeń wykonawczych do wskazanej ustawy określają sposoby doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez zarządców nieruchomości oraz precyzują wymogi programowe, w tym grupy tematyczne dla kursów specjalistycznych, szkoleń lub seminariów.

Wnioskodawca podkreśla, że celem wszystkich prowadzonych szkoleń jest doskonalenie i uaktualnianie wiedzy zawodowej służb pracowniczych spółdzielni mieszkaniowych, w tym w szczególności osób w nich zatrudnionych, posiadających licencje zawodowe zarządców nieruchomości oraz osób wykonujących czynności pomocnicze. Wnioskodawca zaznacza, że wszystkie szkolenia maja cechy spełniające wymogi doskonalenia zawodowego zarządców nieruchomości, o którym mowa we wskazanym wyżej rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r.

Należy zwrócić uwagę, że - jak wskazano w treści wniosku - Związek jest organizatorem szkoleń w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie stałego doskonalenia zawodowego przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości z 2010 r. Związek przygotowuje szczegółową tematykę szkoleń oraz zakres czasowy dla poszczególnych tematów a także zgłasza programy do rejestru prowadzonego przez Ministerstwo Infrastruktury.

Odnosząc się do powyższego należy przytoczyć § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2010 r. w sprawie wymogów programowych dla kursów specjalistycznych, szkoleń lub seminariów, mających na celu doskonalenie kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości (Dz. U. Nr 127, poz. 859) stanowiący, że kursy specjalistyczne, szkolenia lub seminaria mają na celu doskonalenie kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami lub zarządców nieruchomości.

Załącznik do tego rozporządzenia określa grupy tematyczne dla kursów specjalistycznych, szkoleń lub seminariów mających na celu doskonalenie kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości.

I tak, dla zarządców nieruchomości (Zawód/Tytuł grupy tematycznej) ustawodawca wymienił m.in. takie grupy tematyczne, jak: zagadnienia prawne, ekonomiczne, techniczne związane z zarządzaniem nieruchomościami, techniki i procedury w zarządzaniu nieruchomościami, badanie i analiza rynku nieruchomości oraz doradztwo na rynku nieruchomości, działalność zawodowa w zakresie zarządzania nieruchomościami, etyka i standardy zawodowe zarządców nieruchomości, czy też zagadnienia związane z rozwiązaniami legislacyjnymi i metodologicznymi w zarządzaniu nieruchomościami.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa wskazać należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi organizowania (przeprowadzania) opisanych we wniosku szkoleń, świadczone na rzecz osób, które posiadają licencję zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą i wykonywanym zawodem, co za tym idzie mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Również sam Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że organizowane szkolenia (przekazywana w ich trakcie wiedza - nauczanie) pozostaje w bezpośrednim związku z branżą - spółdzielczość mieszkaniowa, która zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zobowiązana jest do zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabytym na podstawie ustawy mieniem jej członków oraz w znaczącej części zawodem uczestników szkolenia, posiadających licencję "zarządców" nieruchomości, zaś przekazywana wiedza (nauczanie) ma na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy dla celów zawodowych.

Zasady i formy przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości oraz w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 lipca 2010 r. w sprawie wymogów programowych dla kursów specjalistycznych, szkoleń lub seminariów, mających na celu doskonalenie kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż jeśli przedmiotowe usługi szkoleniowe, realizowane w formach i na zasadach wskazanych przez Wnioskodawcę w oparciu o przytoczone wyżej odrębne przepisy, są świadczone na rzecz osób, które posiadają licencję zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami, niezależnie od sprawowanej przez nich funkcji członków zarządu spółdzielni mieszkaniowych, wówczas korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Nie można jednak zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, co do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy dla świadczonych usług szkoleniowych w przypadku osób wykonujących czynności pomocnicze tj. osób nieposiadających licencji zawodowej w zakresie zarządzania nieruchomościami. Jeśli bowiem przedmiotowe usługi szkoleniowe, realizowane w formach i na zasadach wskazanych przez Wnioskodawcę w oparciu o przytoczone wyżej odrębne przepisy, świadczone są na rzecz osób nieposiadających ww. licencji, wówczas ich wykonywanie, jako skierowane do osób niewykonujacych ww. zawodów, nie uprawnia do zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy. Wynika to z faktu, iż stosownie do dyspozycji cyt. wyżej § 2 pkt 4 powoływanego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r., przez osobę uprawnioną należy rozumieć osobę, która posiada uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości, licencję zawodową w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub licencję zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami, a kwestie dotyczące uzyskania uprawnień wymaganych dla rzeczoznawcy majątkowego, pośrednika w obrocie nieruchomościami i zarządcy nieruchomości podlegają odrębnym regulacjom prawnym.

Wnioskodawca winien zatem świadczone usługi dla osób wykonujących czynności pomocnicze nieposiadających licencji zawodowej w zakresie zarządzania nieruchomościami, jako niespełniające przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy opodatkować 23% stawką podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl