IBPP1/443-1688/11/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1688/11/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 18 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 3 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami sfinansowanymi środkami otrzymanymi z Powiatowego Urzędu Pracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami sfinansowanymi środkami otrzymanymi z Powiatowego Urzędu Pracy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 3 lutego 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPBI/1/415-1173/11/RM; IBPP1/443-762/11/ES z dnia 24 stycznia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba bezrobotna na rozpoczęcie działalności gospodarczej otrzymał środki pieniężne z Powiatowego Urzędu Pracy. Środki przyznano w ramach Funduszu Pracy, stanowią one pomoc de minimis. Umowa o przyznaniu środków została zawarta za pośrednictwem Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w dniu 14 kwietnia 2011 r.

Zgodnie z zawartą umową Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą od dnia 1 maja 2011 r., a za przyznane środki w kwocie 15 000,00 zł zakupił: samochód dostawczy, rusztowanie, laptop (wniesione na środki trwałe), młotowiertarkę pneumatyczną, wkrętarkę, drabinę wielofunkcyjną, drobne narzędzia oraz reklamę - oklejenie samochodu (koszty). Dotacja została przyznana w kwocie brutto wydatków.

Podatek dochodowy Wnioskodawca opłaca w formie ryczałtu (5,5%). Jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 1 maja 2011 r. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Są to usługi sklasyfikowane wg PKD:

* 43.21.Z - wykonywanie instalacji elektrycznych,

* 43.22.Z - wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowniczych i klimatyzacyjnych,

* 43.29.Z - wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych,

* 43.31.Z - tynkowanie,

* 43.32.Z - zakładanie stolarki budowlanej,

* 43.33.Z - posadzkarstwo, tapetowanie i oblicowanie ścian,

* 43.39.Z - wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych,

* 43.99.Z - pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.

Z otrzymanej dotacji Wnioskodawca dokonał zakupów związanych wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT w ramach prowadzonej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków sfinansowanych środkami otrzymanymi z Powiatowego Urzędu Pracy w kwocie brutto.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie środków trwałych tj. samochodu dostawczego, rusztowania, laptopa oraz narzędzi: młotowiertarki pneumatycznej, wkrętarki, drabiny wielofunkcyjnej, drobnych narzędzi jak i reklamy - oklejenie samochodu. Prawo do odliczenia VAT naliczonego od ww. zakupów sfinansowanych dotacją przysługuje na zasadach ogólnych zgodnie z art. 86 ustawy o VAT. Nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i świadczy wyłącznie usługi opodatkowane podatkiem VAT, dlatego przysługuje mu prawo odliczenia VAT naliczonego również z faktur sfinansowanych dotacją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 15 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością opodatkowaną jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania np. do czynności zwolnionych od podatku.

Odnośnie powyższego należy również zauważyć, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków. Istotny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Przy ustalaniu prawa do odliczenia należy jednakże mieć na uwadze ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako osoba bezrobotna otrzymał środki pieniężne z Powiatowego Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Zgodnie z zawartą w dniu 14 kwietnia 2011 r. umową, Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą od dnia 1 maja 2011 r. (od tego dnia jest też czynnym podatnikiem podatku VAT), a za przyznane środki zakupił: samochód dostawczy, rusztowanie, laptop, młotowiertarkę pneumatyczną, wkrętarkę, drabinę wielofunkcyjną, drobne narzędzia oraz reklamę - oklejenie samochodu. Dotacja została przyznana w kwocie brutto wydatków.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Z otrzymanej dotacji Wnioskodawca dokonał zakupów związanych wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT w ramach prowadzonej działalności.

Analizując kwestię dotyczącą prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi ze środków otrzymanych z Urzędu Pracy należy odnieść się do zasady, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi oraz niewystąpienie przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, stwierdzić należy, że jeżeli nabyte przez Wnioskodawcę towary służą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie tych towarów tj. samochodu dostawczego, rusztowania, laptopa oraz narzędzi: młotowiertarki pneumatycznej, wkrętarki, drabiny wielofunkcyjnej, drobnych narzędzi jak i reklamy (oklejenie samochodu) zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 88 tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienić należy, iż dokonując odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem samochodu Wnioskodawca winien mieć na uwadze przepisy art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl