IBPP1/443-1686/11/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1686/11/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 17 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 22 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy lokali mieszkalnych znajdujących się w budynku przy ul. A. oraz prawa do odliczenia podatku od zakupu towarów i usług wykorzystanych przy ulepszeniu ww. budynku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy lokali mieszkalnych znajdujących się w budynku przy ul. A. oraz prawa do odliczenia podatku od zakupu towarów i usług wykorzystanych przy ulepszeniu ww. budynku.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 22 lutego 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 lutego 2012 r. znak: IBPP1/443-1686/11/BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W październiku 2011 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek, a także wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi oraz działalność konsultingowa. Do przedmiotowej działalności Wnioskodawca wniósł jako towary handlowe dwie nieruchomości. Przedmiotowe nieruchomości Wnioskodawca zakupił wspólnie z żoną (ustawowa wspólność majątkowa) w 2011 r. Jeszcze przed rozpoczęciem prowadzenia działalności.

Jeden z budynków mieszczący się przy ul. A. jest pusty i będzie przekształcony z użytkowego w mieszkalny (13 mieszkań). Nieruchomość została nabyta aktem notarialnym i bez podatku VAT. Na nieruchomość przy ul. A. Wnioskodawca otrzymał fakturę VAT ze stawką "ZW". Nieruchomości przy ul. A. wymaga znacznych nakładów o charakterze remontowo-adaptacyjno-ulepszeniowym. W nieruchomości mieszczącej się przy ul. A. wydatki na ulepszenie poniesione już w całości przez Wnioskodawcę przekroczą 30% wartości początkowej nabytej nieruchomości. Po przeprowadzeniu tych prac, z ww. budynków zostaną wyodrębnione samodzielne lokale mieszkalne, które następnie będą sprzedawane w ramach wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Ponadto Wnioskodawca informuje, że żadne z mieszkań wyodrębnionych z nieruchomości nie przekroczy 150 m 2 powierzchni użytkowej.

Wnioskodawca rozlicza się na podatkowej księdze przychodów i rozchodów metodą memoriałową oraz jest czynnym podatnikiem VAT.

W odniesieniu do nieruchomości przy ul. A. Wnioskodawca wskazał, że nie posiada danych dotyczących wybudowania tego budynku. Budynek został postawiony wiele lat temu (na długo przed wejściem w życie podatku VAT).

Budynek był wykorzystywany jako szkoła, a przez kilka ostatnich lat stał pusty.

W momencie sprzedaży symbol PKOB ww. budynku to będzie dział 11 (grupa 112, Masa 1122 - budynki mieszkalne o 3 i więcej mieszkaniach).

Budynek został wybudowany jako szkoła. Jego dalsza historia nie jest znana. Został on odsprzedany Wnioskodawcy na fakturę ze stawką VAT "ZW" i po modernizacji w całości ma służyć celom mieszkaniowym. Według wiedzy Wnioskodawcy budynek nigdy nie był przedmiotem najmu lub dzierżawy.

Przewidywany czas końca prac ulepszeniowych to kwiecień 2012 r. Wyodrębnione lokale mieszkalne zaraz po ulepszeniu przeznaczone będą do sprzedaży (opodatkowanej VAT).

Planowany czas zakończenia prac ulepszeniowych to kwiecień 2012 r. Lokale mieszkalne zostaną przeznaczone do sprzedaży zaraz po modernizacji i w ciągu 2 lat powinny być zbyte choć nie można wykluczyć, że jakieś mieszkanie z uwagi na brak kupca zostanie sprzedane w okresie późniejszym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy sprzedaż wyodrębnionych z tych budynków lokali mieszkaniowych będzie korzystać ze zwolnienia w podatku VAT.

2.

Czy od poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków remontowo-adaptacyjnych w budynku przy ul. A będzie Wnioskodawcy przysługiwało odliczenie podatku VAT naliczonego od zakupionych na ten cel materiałów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy zakupie nieruchomości nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo pomniejszenia podatku należnego o naliczony (nieruchomości zakupione bez podatku VAT). Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na ulepszenie budynku przy ul. A. przekroczą 30% wartości początkowej tej nieruchomości z uwagi na zły stan techniczny ww. W związku z tym sprzedaż mieszkań z tej nieruchomości nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, lecz będzie podlegała 8% stawce podatku VAT.

Z uwagi na fakt, że sprzedaż lokali wyodrębnianych z budynku przy ul. A. nie będzie korzystać ze zwolnienia w podatku VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało odliczenie podatku VAT naliczonego od zakupów materiałów i usług wykorzystanych do adaptacji tej nieruchomości w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że z uwagi na powiązanie przedstawionych przez Wnioskodawcę stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych) postanowiono ująć je w jednej interpretacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 43 ust. 12a ustawy o VAT - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b wskazanej ustawy, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Przepis art. 41 ust. 12c ustawy o VAT stanowi, że w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, 113 - zbiorowego zamieszkania. W dziale 12 usystematyzowano natomiast budynki niemieszkalne.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca zakupił w 2011 r. budynek mieszczący się przy ul. A. Budynek jest pusty i będzie przekształcony z użytkowego w mieszkalny (13 mieszkań). Na nieruchomość przy ul. A. Wnioskodawca otrzymał fakturę VAT ze stawką "ZW". W nieruchomości tej wydatki na ulepszenie poniesione w całości przez Wnioskodawcę przekroczą 30% wartości początkowej nabytej nieruchomości. Po przeprowadzeniu tych prac, z ww. budynków zostaną wyodrębnione samodzielne lokale mieszkalne, które następnie będą sprzedawane w ramach wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT). Żadne z mieszkań wyodrębnionych z nieruchomości nie przekroczy 150 m 2 powierzchni użytkowej.

Wnioskodawca wskazał, że nie posiada danych dotyczących wybudowania tego budynku. Budynek został postawiony wiele lat temu (na długo przed wejściem w życie podatku VAT).

Budynek był wykorzystywany jako szkoła, a przez kilka ostatnich lat stał pusty.

W momencie sprzedaży symbol PKOB ww. budynku to będzie dział 11 (grupa 112, Masa 1122 - budynki mieszkalne o 3 i więcej mieszkaniach).

Został on odsprzedany Wnioskodawcy na fakturę ze stawką VAT "ZW" i po modernizacji w całości ma służyć celom mieszkaniowym. Według wiedzy Wnioskodawcy budynek nigdy nie był przedmiotem najmu lub dzierżawy.

Przewidywany czas końca prac ulepszeniowych to kwiecień 2012 r. Wyodrębnione lokale mieszkalne zaraz po ulepszeniu przeznaczone będą do sprzedaży (opodatkowanej VAT).

Planowany czas zakończenia prac ulepszeniowych to kwiecień 2012 r. Lokale mieszkalne zostaną przeznaczone do sprzedaży zaraz po modernizacji i w ciągu 2 lat powinny być zbyte choć nie można wykluczyć, że jakieś mieszkanie z uwagi na brak kupca zostanie sprzedane w okresie późniejszym.

Dostawa lokali mieszkalnych mieszczących się w budynku przy ul. A. nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż planowana dostawa w tym zakresie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia. Wyodrębnione lokale mieszkalne zaraz po ulepszeniu przekraczającym 30% wartości początkowej przeznaczone będą do sprzedaży, zatem planowana dostawa tych lokali w ww. budynku będzie pierwszym oddaniem ich do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu pierwszemu nabywcy po ulepszeniu powyżej 30% wartości początkowej.

Zatem ww. dostawa lokali mieszkalnych w budynku przy ul. A. po ulepszeniu powyżej 30% wartości początkowej, będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia i nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W takim jednak przypadku należy wziąć pod uwagę treść przywołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Zgodnie tym przepisem zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W przedmiotowej sprawie przy nabyciu ww. budynku Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż zakup był zwolniony od podatku, jednakże Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie ww. budynku powyżej 30% wartości początkowej, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zatem w przedmiotowej sprawie dla planowanej dostawy nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Jak stanowi przepis art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zatem do dostawy lokali mieszkalnych w budynku przy ul. A., które zaraz po ulepszeniu przekraczającym 30% wartości początkowej (przewidywany czas zakończenia prac ulepszeniowych to kwiecień 2012 r.) przeznaczone będą do sprzedaży nie będzie również miało zastosowania zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 43 ust. 7a ustawy o VAT gdyż z wniosku wynika, że lokale mieszkalne w budynku przy ul. A. budynki w stanie ulepszonym nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

W przedmiotowej sprawie przedmiotem planowanej sprzedaży będą wyodrębnione samodzielne lokale mieszkalne, przy czym żadne z mieszkań nie przekroczy 150 m 2 powierzchni użytkowej.

W momencie sprzedaży budynek będzie miał symbol PKOB 11, grupa 112, masa 1122 - budynki mieszkalne o 3 i więcej mieszkaniach.

Uwzględniając zatem wymienione wyżej uregulowania w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego wskazać należy, iż dostawa lokali mieszkalnych w budynku przy ul. A., spełniających definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, będzie podlegała opodatkowaniu według 8% stawki podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 2 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku, że sprzedaż mieszkań z tej nieruchomości nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, lecz będzie podlegała 8% stawce podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie prawa do odliczonego podatku naliczonego od poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków remontowo-adaptacyjnych w budynku przy ul. A. należy zauważyć, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom wyłącznie w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo to może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13.

Ponieważ jak wykazano powyżej dostawa lokali mieszkalnych w budynku przy ul. A. będzie podlegała opodatkowaniu według 8% stawki podatku od towarów i usług zatem należy uznać, że zakupy towarów i usług wykorzystanych przy ulepszeniu ww. budynku będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku, że z uwagi na fakt, że sprzedaż lokali wyodrębnianych z budynku przy ul. A. nie będzie korzystać ze zwolnienia w podatku VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało odliczenie podatku VAT naliczonego od zakupów materiałów i usług wykorzystanych do adaptacji tej nieruchomości w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z treścią art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W świetle powyższego nie ma możliwości wydania interpretacji indywidualnej, dla dwóch zainteresowanych osób fizycznych, na podstawie jednego wniosku.

Zatem interpretacja wydana na wniosek Wnioskodawcy nie będzie stanowiła jednocześnie interpretacji dla żony Wnioskodawcy, która - jeśli jest zainteresowana uzyskaniem dla siebie interpretacji indywidualnej - powinna złożyć odrębny wniosek, przedstawić właściwy dla siebie stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), pytanie oraz własne stanowisko w sprawie, jak również wnieść odrębną opłatę.

Ponadto należy zauważyć, że pozostałe kwestie zawarte we wniosku będą przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Ponadto należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl