IBPP1/443-1674/08/AW - Odpłatne wystawianie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych przez Zespół Szkół Zawodowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1674/08/AW Odpłatne wystawianie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych przez Zespół Szkół Zawodowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Szkół Zawodowych przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2008 r. (data wpływu 12 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie korzystania ze zwolnienia od podatku czynności wystawiania duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie korzystania ze zwolnienia od podatku czynności wystawiania duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 stycznia 2009 r. znak IBPP1/443-1674/08/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zespół Szkół Zawodowych wystawia duplikaty świadectw szkolnych dla byłych uczniów szkoły (absolwentów) oraz legitymacji szkolnych dla uczniów. Za wystawienie duplikatów pobiera się opłatę zgodnie z zarządzeniem dyrektora szkoły. Zarządzenie wydane jest na podstawie § 19 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 marca 2005 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał ponadto, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT, składa deklaracje VAT-7. Zapłata VAT-u dotyczy głównie zawartych umów dotyczących wynajmu sal lekcyjnych, pomieszczeń internatu. Opłaty pobierane przez szkołę za czynności wystawienia duplikatów świadectw szkolnych i legitymacji mieszczą się w zakresie podstawowej działalności, a podstawową działalnością jest świadczenie usług edukacyjnych. Opłaty te korzystają ze zwolnienia jako usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wystawianie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych podlega ustawie o podatku od towarów i usług... Jeżeli tak, to czy będzie to czynność opodatkowana czy też zwolniona jako usługi w zakresie edukacji (PKWiU 80)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Zadanie wystawiania duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych nakłada na szkołę ustawa o systemie oświaty w art. 11. Jest to zadanie statutowe szkoły, nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 30 listopada 2008 r., gdyż z rozpatrywanego wniosku wynika, że sprawa w zakresie podatku od towarów i usług dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 wyżej cytowanej ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Pojęcie "organu władzy publicznej" nie zostało zdefiniowane w powołanej wyżej ustawie. Znaczenie tego określenia, występującego w art. 77 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483), było przedmiotem wyjaśnień Trybunału Konstytucyjnego. W wyr. z dnia 4 grudnia 2001 r., sygn. SK 18/00, Trybunał stwierdził, że pojęcia organu państwa i organu władzy publicznej nie są tożsame. W pojęciu władzy publicznej mieszczą się bowiem także inne instytucje niż państwowe lub samorządowe, o ile wykonują funkcje władzy publicznej w wyniku powierzenia czy przekazania im tych funkcji przez organ władzy państwowej lub samorządowej. Wykonywanie władzy publicznej łączy się z reguły z możliwością władczego kształtowania sytuacji jednostki.

Zatem pod pojęciem "organu władzy publicznej" należy rozumieć organy władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej, w tym organy administracji publicznej rządowej i samorządowej, powołane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawach lub na ich podstawie, których wykonywane w określonych formach czynności uważane są za działania państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Zaś pod pojęciem urzędu obsługującego organ władzy publicznej należy rozumieć jednostkę organizacyjną spełniającą funkcje pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej, o której mowa w poprzednim zdaniu. Ponadto pod pojęciem organu władzy publicznej należy również rozumieć każdy podmiot, któremu szczególne przepisy prawa przyznają uprawnienia władcze wobec innych podmiotów, przy czym podmiot taki można uznać za organ władzy publicznej jedynie w określonym, ograniczonym zakresie.

Wobec powyższego, Wnioskodawcy nie można uznać za "organ władzy publicznej", o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, zatem odpłatne czynności przez niego wykonywane podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że jeśli dokonywane przez Wnioskodawcę odpłatne czynności wystawienia duplikatu świadectwa lub legitymacji szkolnej mieszczą się we wskazanym przez Wnioskodawcę grupowaniu PKWiU ex80 - usługi w zakresie edukacji, to podlegają one przepisom ustawy o VAT.

Co do zasady, stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści cytowanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z opodatkowania.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w grupowaniu ex 80 (ex oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Wnioskodawca wystawia duplikaty świadectw szkolnych dla byłych uczniów szkoły (absolwentów) oraz duplikaty legitymacji szkolnych dla uczniów. Za wystawienie duplikatów pobiera się opłatę zgodnie z zarządzeniem dyrektora szkoły. Wnioskodawca podał ponadto, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT, składa deklaracje VAT-7. Zapłata VAT-u dotyczy głównie zawartych umów dotyczących wynajmu sal lekcyjnych, pomieszczeń internatu. Opłaty pobierane przez szkołę za czynności wystawienia duplikatów świadectw szkolnych i legitymacji mieszczą się w zakresie podstawowej działalności, a podstawową działalnością jest świadczenie usług edukacyjnych. Opłaty te korzystają ze zwolnienia jako usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Należy w tym miejscu nadmienić, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382), usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Ponadto, zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), do zaklasyfikowania usług lub wyrobów zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. Również przepis pkt 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi, że zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (względnie usługodawcy) tego produktu.

Tutejszy organ podatkowy nie jest zatem organem uprawnionym do dokonania klasyfikacji statystycznej ani też weryfikacji klasyfikacji usług wymienionych we wniosku Strony.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego towaru lub usługi.

W świetle powyższego, jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę usługi są sklasyfikowane w grupowaniu wskazanym przez Wnioskodawcę (ex 80 usługi w zakresie edukacji) - ich świadczenie, zgodnie z zapisem powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega zwolnieniu od tego podatku.

Jeszcze raz należy podkreślić, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja niniejsza dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl