IBPP1/443-167/11/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-167/11/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie środków trwałych i wyposażenia w celu świadczenia usług edukacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie środków trwałych i wyposażenia w celu świadczenia usług edukacyjnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 kwietnia 2011 r. znak: IBPP1/443-166/11/ES; IBPP1/443-167/11/ES; IBPBI/2/423-340/11/SD.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność gospodarczą (jest wpisany do Rejestru Stowarzyszeń i innych organizacji członkowskich a do Rejestru Przedsiębiorców KRS został wpisany w 2002 r., a faktycznie działalność gospodarczą rozpoczął w październiku 2004 r.) i w tym względzie jest podatnikiem czynnym VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Działalność, którą Wnioskodawca prowadzi jest działalnością opodatkowaną VAT - prowadzenie ośrodka narciarskiego.

W roku bieżącym Wnioskodawca pragnie skorzystać z projektu unijnego i zrealizować inwestycję pod nazwą "B", w ramach którego miałby otrzymać, w części (85%), zwrot kosztów poniesionych na wybudowanie utwardzonego placu - tarasu obserwacyjnego, na którym posadowiona zostanie kopuła wielosezonowa (zaliczana w Klasyfikacji Środków Trwałych do rodzaju Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie pozostałe nr 808), ogrzewana pompą ciepła (zaliczaną w KST do rodzaju Pozostałe urządzenia nieprzemysłowe nr 669) wraz ze sprzętem obserwacyjnym (lunety, teleskopy) (KŚT nr 808), służące do przeprowadzania planowanych w zakresie wspomnianego projektu unijnego, zajęć seminaryjnych i warsztatów tematycznych czyli usług szkoleniowych, edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z zakresu astronomii i przyrody.

Za korzystanie z tych urządzeń i kopuły projekt przewiduje pobieranie opłat, tak jak za przygotowanie materiałów edukacyjnych oraz przeprowadzenie zajęć. Wszystkie te opłaty będą związane z przeprowadzaniem zajęć edukacyjnych.

Dofinansowaniu podlegać będzie także organizacja spotkań pomiędzy partnerami projektu (jest to projekt programu transgranicznego). Spotkania służyć będą wymianie doświadczeń poszczególnych partnerów, będą głównie omawiane postępy w realizacji projektu. W celu zorganizowania tych spotkań nabywane będą usługi i materiały opodatkowane VAT, które w części (85%) przewidzianej przez projekt będą refundowane. Partnerzy nie będą płacić za udział w spotkaniach u innych partnerów. Wszystkie wydatki będzie ponosił partner, u którego akurat wypadnie spotkanie. Każdy z partnerów będzie takie spotkanie u siebie organizował. Tak więc, wszystkie wydatki związane z realizacją tego projektu dotyczyć będą wyłącznie działalności edukacyjnej, szkoleniowej.

Ponadto w uzupełnieniu z dnia 20 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca dodaje, że środki trwałe i wyposażenie zakupione w ramach projektu będzie służyć wyłącznie wykonywaniu usług szkoleniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie środków trwałych i wyposażenia, zakupionych w ramach tego projektu unijnego, w świetle opisanego zdarzenia przyszłego. Czy odliczenie wyniesie 100% podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ nie będzie miał on prawa do stosowania stawki zwolnionej przy sprzedaży usług edukacyjnych, a sprzedaż, związana z użyciem tych środków będzie sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawcy powinno przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu wspomnianych środków trwałych i wyposażenia. Skoro Wnioskodawcy będzie przysługiwało obniżenie podatku należnego o podatek naliczony od wydatków to może on w 100% odliczyć podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością podlegającą opodatkowaniu jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych - czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę jego płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika czynności opodatkowanych, zaś jeśli dana czynność ustawie o VAT nie podlega lub jest od podatku zwolniona, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Ogólna zasada wskazuje, że odliczenie przysługuje w stosunku do podatku naliczonego, który jest bezpośrednio związany z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

1.

powszechność opodatkowania,

2.

faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

3.

stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Realizację powyższych fundamentalnych cech podatku od towarów i usług, o których mowa wyżej, gwarantują nie tylko przepisy określające zakres przedmiotowy podatku VAT, tj. cyt. wyżej art. 5, 7 i 8 ustawy, lecz również przepisy regulujące zakres podmiotowy podatku od towarów i usług, czyli przepisy art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 cyt. ustawy, nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Za podatnika należy uznać również osobę, która zadeklarowała zamiar prowadzenia działalności gospodarczej i poczyniła w tym celu pewne nakłady, mimo że sama działalność gospodarcza jeszcze się nie rozpoczęła, nawet w sytuacji jeśli nigdy nie zostanie rozpoczęta. Przykładowo zlecenie wykonania analizy opłacalności inwestycji, która w rezultacie nigdy faktycznie nie została zrealizowana, powinno być traktowane jako działalność gospodarcza.

Poniesienie wstępnych wydatków inwestycyjnych w celu i z zamiarem rozpoczęcia przyszłej opodatkowanej działalności gospodarczej należy również uznać za działalność gospodarczą.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każdy, kto dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać - w momencie ich nabycia - za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność gospodarczą i jest podatnikiem czynnym VAT.

W roku bieżącym Wnioskodawca pragnie skorzystać z projektu unijnego i zrealizować inwestycję pod nazwą "B", w ramach którego miałby otrzymać, w części (85%), zwrot kosztów poniesionych na wybudowanie utwardzonego placu - tarasu obserwacyjnego, na którym posadowiona zostanie kopuła wielosezonowa, ogrzewana pompą ciepła wraz ze sprzętem obserwacyjnym (lunety, teleskopy) służące do przeprowadzania planowanych w zakresie wspomnianego projektu unijnego, zajęć seminaryjnych i warsztatów tematycznych czyli usług szkoleniowych, edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z zakresu astronomii i przyrody.

Za korzystanie z tych urządzeń i kopuły projekt przewiduje pobieranie opłat, tak jak za przygotowanie materiałów edukacyjnych oraz przeprowadzenie zajęć. Wszystkie te opłaty będą związane z przeprowadzaniem zajęć edukacyjnych.

Środki trwałe i wyposażenie zakupione w ramach projektu będzie służyć wyłącznie wykonywaniu usług szkoleniowych.

Analizując przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że środki trwałe i wyposażenie, zakupione w ramach projektu unijnego w celu świadczenia przez Wnioskodawcę usług edukacyjnych, będą służyły działalności opodatkowanej, bowiem za korzystanie z tych urządzeń i kopuły będą pobierane opłat, tak jak za przygotowanie materiałów edukacyjnych oraz przeprowadzenie zajęć. Wszystkie te opłaty będą związane z przeprowadzaniem zajęć edukacyjnych.

Ponadto z wydanej przez tut. organ dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2011 r. znak: IBPP1/443-166/11/ES w związku z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym w przedmiotowym wniosku wynika, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy opodatkować 23% stawką VAT.

Zatem środki trwałe i wyposażenie, zakupione w celu świadczenia przez Wnioskodawcę ww. usługi edukacyjnej, związane będą z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentującej nabywane środki trwałe i wyposażenie - Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane środki trwałe i wyposażenie wykorzystywane będą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy przysługiwać będzie zatem pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem przedmiotowych środków trwałych i wyposażenia w ramach projektu unijnego, a ściśle związanych z wykonywaniem przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku usług edukacyjnych.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie dokonując odliczenia Wnioskodawca winien mieć na uwadze inne wyłączenia z prawa do odliczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby nabywane środki trwałe i wyposażenie nie były wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy dodać, iż w pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl