IBPP1/443-1662/08/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1662/08/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani N., przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2008 r. (data wpływu 7 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada udziały w dwóch nieruchomościach (dla uproszczenia nazwanych przez Wnioskodawcę jako "A" i "B") o charakterze mieszkalnym, które wynajmuje w ramach najmu cywilnoprawnego. Poszczególne lokale w tych nieruchomościach wynajmowane są zarówno na cele mieszkalne jak również użytkowe.

W związku z uzyskiwanymi przychodami z tytułu najmu Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako podatnik VAT dla najemców będących podmiotami gospodarczymi cały czas Wnioskodawca wystawia faktury VAT. Dla najemców z nieruchomości "A" i "B" będących osobami fizycznymi Wnioskodawca wystawia faktury VAT począwszy od 1 listopada 2008 r. Najemcy, osoby fizyczne z nieruchomości "A" płacą należności z tytułu najmu przelewem na rachunek bankowy prowadzony na "Administrację Nieruchomości" (jest kilku współwłaścicieli tej nieruchomości) bądź gotówką do kasy prowadzonej przez administratora.

Natomiast w przypadku nieruchomości "B" w której jest dwóch współwłaścicieli, Wnioskodawca oraz siostra Wnioskodawcy, najemcy wszystkie należności regulują przelewem bankowym na rachunek bankowy.

Jest to jeden rachunek bankowy prowadzony na imiona i nazwiska dwóch współwłaścicielek nieruchomości.

W związku z tym, że cały zakres usług Wnioskodawca dokumentuje fakturami VAT, korzysta ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących (poz. 15 załącznika do przedmiotowego rozporządzenia).

Wnioskodawca nadmienia, że nigdy wcześniej nie powstał u niego obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może nadal korzystać ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeżeli nie wystawiałby faktur VAT dla najemców lokali znajdujących się w nieruchomości "B", będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, gdyby nadal zapłata za świadczoną usługę najmu lokali w nieruchomości "B" następowała na rachunek bankowy prowadzony na imię i nazwisko Wnioskodawcy i siostry Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących określone w poz. 15 i 38 załącznika do Rozporządzenia odnoszą się do sytuacji Wnioskodawcy. Tym samym Wnioskodawca uznaje, że nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących i nie będzie miał go również wówczas, gdy nie będzie wystawiał faktur VAT dla najemców lokali w nieruchomości "B", gdyż zapłata w całości następuje na rachunek bankowy z powołaniem jakiej transakcji dotyczy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

Na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

1.

do dnia 31 grudnia 2008 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;

2.

do dnia 31 października 2008 r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

W pozycji 15 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów, ujęto usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą.

W pozycji 15 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, ujęto usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek.

Natomiast w poz. 38 ww. załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie poz. 38 ww. załącznika muszą zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 lipca 2008 r.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca posiada udziały w dwóch nieruchomościach o charakterze mieszkalnym, które wynajmuje w ramach najmu cywilnoprawnego. W przypadku nieruchomości "B", w której jest dwóch współwłaścicieli, Wnioskodawca oraz siostra Wnioskodawcy, najemcy wszystkie należności regulują przelewem bankowym na rachunek bankowy. Jest to jeden rachunek bankowy prowadzony na imiona i nazwiska dwóch współwłaścicielek nieruchomości. Ponadto z treści wniosku wynika, że zapłata w całości następuje na rachunek bankowy z powołaniem jakiej transakcji dotyczy.

Podsumowując, w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca, w przypadku rozliczania wpłat z tytułu najmu nieruchomości "B", ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2008 r. na mocy § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w związku z poz. 38 załącznika do tego rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania. Zauważyć należy, iż prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu nie jest uzależnione od dokumentowania dokonywanych czynności fakturami VAT.

Należy jednak podkreślić, iż zwolnienie to dotyczy jedynie tych podatników, którzy nie rozpoczęli ewidencji obrotu i kwot podatku należnego tych usług przy zastosowaniu kas rejestrujących przed dniem 1 lipca 2008 r., a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, przy zastosowaniu kas rejestrujących jedynie w związku z wpłatami z tytułu najmu nieruchomości "B". Tut. organ nie wypowiada się natomiast w kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, przy zastosowaniu kas rejestrujących odnośnie wpłat z tytułu najmu nieruchomości "A" oraz sprzedaży związanej z ewentualną pozostałą działalnością Wnioskodawcy, bowiem nie sformułowano pytania w tym zakresie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji, tj. stanu prawnego z uwzględnieniem zmian obowiązujących od dnia 1 grudnia 2008 r.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl