IBPP1/443-1661/08/ES - Zwolnienie od podatku VAT wykonanej usługi opracowania kompleksowej dokumentacji inwentaryzacyjnej gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1661/08/ES Zwolnienie od podatku VAT wykonanej usługi opracowania kompleksowej dokumentacji inwentaryzacyjnej gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu 6 listopada 2008 r., uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 14 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wykonanej usługi opracowania kompleksowej dokumentacji inwentaryzacyjnej gminy oraz w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wykonanej usługi opracowania kompleksowej dokumentacji inwentaryzacyjnej gminy oraz w zakresie obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 14 stycznia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest organizacją zrzeszającą gminy uzdrowiskowe. Wnioskodawca nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, nie jest też podatnikiem podatku VAT. Działalność statutową Wnioskodawca realizuje w oparciu o składki członkowskie, które pobiera od członków Stowarzyszenia.

Statut Wnioskodawcy dopuszcza możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, z której ewentualne dochody przeznaczone będą na realizację celów statutowych. Do tej pory Wnioskodawca nie korzystał z takiej możliwości, realizując swoje zadania tylko i wyłącznie w oparciu o składki członkowskie.

W 2008 r. członkowie Stowarzyszenia zwrócili się do Wnioskodawcy, jako do organizacji specjalizującej się w zagadnieniach uzdrowiskowych o pomoc w opracowaniu kompleksowej dokumentacji inwentaryzacyjnej Gminy, jaką jest operat uzdrowiskowy.

W myśl ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych z dnia 28 lipca 2005 r. (Dz. U. Nr 167, poz. 1399), każda gmina, która zamierza wystąpić o nadanie obszarowi statusu uzdrowiska albo statusu obszaru ochrony uzdrowiskowej, w celu określenia możliwości prowadzenia lecznictwa uzdrowiskowego na tym obszarze, sporządza operat uzdrowiskowy (art. 39 ust. 1 ustawy). Operat taki sporządza się raz na 10 lat i przedkłada Ministrowi Zdrowia w celu potwierdzenia spełnienia przez obszar wymagań określonych w ustawie (art. 43). Na podstawie tego operatu Minister weryfikuje możliwość prowadzenia lecznictwa uzdrowiskowego na terenie gminy.

Opracowania operatu zostały wykonane dla dwóch Gmin członkowskich, o łącznej wartości 111.000 zł.

Działając na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, załącznik Nr 4, pozycja 10 ustawy o VAT, Wnioskodawca wystawił w m-cu październiku rachunki uproszczone na dwa zlecenia. Decyzja o ulokowaniu u Wnioskodawcy zlecenia na wykonanie ww. opracowania wynikała z bardzo małej ilości firm consultingowych, które specjalizowałyby się w problematyce uzdrowiskowej.

Celem Wnioskodawcy jest:

1.

reprezentowanie, obrona i popieranie wspólnych interesów swoich członków wobec Sejmu i Senatu, władz państwowych, administracji rządowej i samorządowej, organów i instytucji europejskich oraz osób prawnych i fizycznych,

2.

wszechstronny rozwój polskich uzdrowisk oraz miejscowości o walorach uzdrowiskowych,

3.

wspieranie rozwoju działalności uzdrowiskowej, turystycznej i rekreacyjno-sportowej w gminach należących do Stowarzyszenia,

4.

dążenie do zapewnienia gminom uzdrowiskowym szczególnej opieki ze strony Sejmu, Senatu, Rządu,

5.

utrzymywanie stałego kontaktu z pokrewnymi instytucjami i zrzeszeniami w kraju i za granicą,

6.

pielęgnowanie poczucia łączności i solidarności wśród członków stowarzyszenia,

7.

popieranie wszelkich akcji zmierzających do rozwoju uzdrowisk polskich,

8.

prowadzenie działalności reklamowej, promocyjnej i marketingowej polskich uzdrowisk,

9.

prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie objętym statutem,

10.

podejmowanie działań na rzecz ochrony zdrowia, kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, lecznictwa uzdrowiskowego i turystyki,

11.

wspieranie działań na rzecz rozwoju uzdrowisk termalnych.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że usługa opracowania kompleksowej dokumentacji inwentaryzacyjnej gminy (operat uzdrowiskowy), wykonana na zlecenie dwóch gmin uzdrowiskowych sklasyfikowana jest według PKWiU: 91. Są to usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostateczna wersja pytań sformułowana w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 stycznia 2009 r.):

Czy wykonanie ww. usługi jest zwolnione z podatku VAT... Czy w związku z tym istnieje potrzeba rejestracji w podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę jednorazowość zleceń oraz to, że usługa została wykonana na rzecz członków, jednocześnie nie powodowało to zakłócenia konkurencji prawidłowym było wystawienie rachunków uproszczonych na ww. usługę. Wnioskodawca sądzi również, iż nie ma obowiązku rejestracji w podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie nadmienia się, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 30 listopada 2008 r., gdyż Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podatnikami podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 1 cyt. ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

Zgodnie z art. 96 ust. 1, ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, iż podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Zgodnie z art. 96 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1.

przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 13 oraz art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży,

2.

przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa,

3.

przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz w art. 113 ust. 1, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia,

4.

przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy.

Z powyższego wynika, że podatnik świadczący wyłącznie usługi zwolnione od opodatkowania nie ma obowiązku zarejestrowania się dla celów rozliczania podatku od towarów i usług. Ustawodawca przewidział natomiast możliwość jego rejestracji, którą to okoliczność naczelnik urzędu skarbowego potwierdza rejestrując podatnika spełniającego wskazane kryteria jako "podatnika VAT zwolnionego".

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie o podatku VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%.

Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

Jednocześnie należy wskazać, iż zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Pod poz. 10 ww. załącznika Nr 4 do ustawy jako zwolnione od podatku wymienione zostały usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) - sklasyfikowane w PKWiU 91.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na zlecenie dwóch gmin uzdrowiskowych Wnioskodawca wykonał usługę opracowania kompleksowej dokumentacji inwentaryzacyjnej gminy (operat uzdrowiskowy), sklasyfikowaną według PKWiU do grupowania 91, jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe).

Oznacza to, że przedmiotem świadczenia są usługi zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług (usługi wymienione w poz. 10 załącznika Nr 4 do ustawy), więc w zakresie tym Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są zobowiązani do wystawiania faktur stwierdzających w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) stanowi, że podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, obowiązani są do wystawienia faktury oznaczonej wyrazami "FAKTURA VAT".

Oznacza to, że skoro Wnioskodawca nie ma statusu podatnika VAT czynnego, to nie jest uprawniony do dokumentowania świadczenia usług przy użyciu faktur VAT.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, w odniesieniu do Wnioskodawcy, nie znajdują zastosowania przepisy cyt. art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 8 ust. 1 cyt. rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur (...), bowiem jak wynika z powyższych przepisów wyłącznie podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni obowiązani są do wystawiania faktur VAT. Ponadto jak wynika ze złożonego wniosku statut Wnioskodawcy dopuszcza możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, z której ewentualne dochody przeznaczone będą na realizację celów statutowych, jednak do tej pory Wnioskodawca nie korzystał z takiej możliwości, realizując swoje zadania tylko i wyłącznie w oparciu o składki członkowskie.

Zgodnie z art. 87 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Z uwagi na fakt, iż zgodnie z cyt. przepisami art. 106 ust. 1 ustawy o VAT oraz § 8 ust. 1 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, Stowarzyszenie nie będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT nie ma możliwości wystawienia faktur VAT, może jednak na mocy cyt. art. 87 § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa na żądanie nabywcy wystawić rachunek dokumentujący świadczenie usługi: opracowania kompleksowej dokumentacji inwentaryzacyjnej gminy (operat uzdrowiskowy). Podatnik nieposiadający statusu podatnika VAT czynnego dokumentuje bowiem wykonane czynności rachunkiem.

Reasumując, świadczone usługi opracowania kompleksowej dokumentacji inwentaryzacyjnej gminy (operat uzdrowiskowy), wykonane przez Wnioskodawcę na zlecenie dwóch gmin uzdrowiskowych sklasyfikowane według PKWiU do grupowania 91 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe), korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 10 załącznika Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast Wnioskodawca świadczący wyłącznie usługi zwolnione od opodatkowania nie ma obowiązku zarejestrowania się dla celów rozliczania podatku od towarów i usług, a nieposiadając statusu podatnika VAT czynnego dokumentuje wykonane usługi rachunkiem.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku, zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności błędnej klasyfikacji świadczonych usług) lub prawnego.

Ponadto w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, bowiem organy podatkowe nie mają kompetencji w zakresie dokonywania tych czynności. Oznacza to, że udzielona odpowiedź jest poprawna tylko pod warunkiem prawidłowego zaklasyfikowania statystycznego czynności będących przedmiotem wniosku. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu prawidłowego grupowania podatnik może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl