IBPP1/443-1641/11/AL - Zwolnienie z VAT otrzymanych od dostawców premii pieniężnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1641/11/AL Zwolnienie z VAT otrzymanych od dostawców premii pieniężnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2011 r. (data wpływu 8 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku konieczności opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych od dostawców premii pieniężnych - jest prawidłowe;

* braku konieczności dokumentowania fakturą VAT otrzymanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku konieczności opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych od dostawców premii pieniężnych oraz braku konieczności dokumentowania fakturą VAT otrzymanych premii pieniężnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 stycznia 2012 r. znak: IBPP1/443-1640/11/AL, IBPP1/443-1461/11/AL.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie detalicznej i hurtowej sprzedaży artykułów spożywczych i przemysłowych. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca dokonuje zakupów u dostawców, z którymi posiada zawarte umowy oraz porozumienia o współpracy handlowej. Dostawcy towarów handlowych dążąc do intensyfikacji sprzedaży własnych produktów zachęcają Wnioskodawcę do dokonywania u nich zakupów między innymi poprzez przyznawanie premii pieniężnych tzw. bonusu od obrotu za zrealizowanie określonego pułapu obrotu z tytułu zakupionego towaru. Premia pieniężna (bonus obrotowy) przyznawana jest jako określony w umowie lub porozumieniu o współpracy handlowej procent od wartości zrealizowanych w danym okresie (miesiąc, kwartał) zakupów netto pod warunkiem przekroczenia wskazanego w umowie lub porozumieniu pułapu obrotu. Reasumując warunkiem jaki musi spełnić Wnioskodawca aby otrzymać premię pieniężną (bonus obrotowy) od swoich kontrahentów jest zakup produktów w odpowiednim okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał) na łączną wartość przekraczającą limit przewidziany w umowie. Premie pieniężne (bonusy towarowe) są udzielane od sumy wszystkich dostaw w określonym czasie (miesiąc, kwartał) pod warunkiem zrealizowania określonego pułapu obrotu. Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie (bonusy obrotowe) nie mają związku z zobowiązaniem się Wnioskodawcy do świadczenia na rzecz dostawców jakichkolwiek dodatkowych czynności. Wypłacane premie (bonusy obrotowe) nie mają również związku z obowiązkiem dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię (bonus obrotowy). Wnioskodawca w zamian za uzyskanie prawa do premii (bonusu obrotowego) nie ma też obowiązku eksponowania towarów i prowadzenia działań marketingowych. W przypadku nie zrealizowania przewidzianych w umowach i porozumieniach o współpracy handlowej pułapów obrotu premia (bonus obrotowy) nie jest przyznawany.

Za przyznawane bonusy obrotowe z tytułu zrealizowania określonego pułapu obrotu Wnioskodawca obciąża dostawców w następujący sposób: bonusy obrotowe nie są uznawane za odrębne dostawy i dokumentowane są notą księgową.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 2 lutego 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dostawcy towarów dla Wnioskodawcy są czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarowi usług.

Pojęcia użyte w opisie zdarzenia przyszłego tj. "bonus towarowy", "bonus obrotowy" oraz "premia pieniężna" są tożsame.

Pojęcia "przekroczenie pułapu obrotu" oraz "przekroczenie limitu przewidzianego w umowie" są tożsame i rozumiane przez Wnioskodawcę są jako zakup produktów w odpowiednim okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał) na łączną wartość przekraczającą limit przewidziany w umowie lub porozumieniu handlowym, który jest warunkiem do otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej (bonusu obrotowego) od swoich kontrahentów. W przypadku nie zrealizowania przewidzianych w umowach i porozumieniach o współpracy handlowej pułapu lub pułapów obrotu (limitu przewidzianego w umowie) premia pieniężna (bonus obrotowy) nie będzie przyznawana.

Warunkiem jaki musi spełnić Wnioskodawca aby otrzymać premię pieniężną (bonus obrotowy) od swoich kontrahentów będzie zakup produktów w odpowiednim okresie rozliczeniowym (miesiąc, kwartał) na łączną wartość przekraczającą limit przewidziany w umowie. Premie pieniężne (bonusy obrotowe) będą udzielane od sumy wszystkich dostaw w określonym czasie (miesiąc, kwartał) pod warunkiem zrealizowania określonego pułapu obrotu.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne nie są wyliczane w stałym procencie niezależnie od wartości obrotów dokonanych przez Wnioskodawcę z kontrahentami. Premie pieniężne będą uzależnione od zrealizowanych przez Wnioskodawcę zakupów od kontrahentów wg ściśle określonych progów wartości zawartych w umowach i porozumieniach handlowych. W zależności od rodzaju warunków umowy lub porozumienia handlowego może to być zarówno jeden określony pułap obrotów ze wskazaniem wysokości procentu bonusu obrotowego przysługującego Wnioskodawcy jak również kilka pułapów, im wyższa wartość obrotów tym wyższy określony w umowie (porozumieniu handlowym) procent bonusu. W przypadku nie zrealizowania przewidzianych w umowach i porozumieniach o współpracy handlowej pułapów obrotu (limitów przewidzianych w umowie) premia pieniężna (bonus obrotowy) nie jest przyznawana. Wysokość przyznawanego bonusu obrotowego ustalana jest przez Wnioskodawcę w oparciu o wysokość sumy zrealizowanych dostaw potwierdzonych odpowiednimi dokumentami (przyjęć towarów, zwrotów towarów i rozbieżności z dostaw) w określonym czasie (miesiąc, kwartał) uprawniających do otrzymania premii. Po akceptacji przez kontrahenta zgodności wyliczeń obrotu oraz wartości należnej premii pieniężnej bonus obrotowy zostanie wypłacony na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie braku konieczności opodatkowania podatkiem od towarów i usług i dokumentowania fakturą VAT czynności w związku z otrzymywaniem od dostawców premii pieniężnych (bonusów obrotowych) za zrealizowanie określonego pułapu obrotu z tytułu zakupionego towaru jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy czynność polegająca na otrzymaniu premii pieniężnej (bonusu obrotowego) z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów z dostawcą z tytułu zakupu towarów nie stanowi dostawy towarów oraz nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług a to oznacza, że nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT. W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenia usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów. Pojęcie "świadczenia usług" ma zatem bardzo szeroki zakres, nie obejmuje wyłącznie działań podatnika ale również jego zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji. Usługa to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać jakieś zdarzenie za świadczenie usług musi zatem wystąpić stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi udział w tym zdarzeniu, czyli strony muszą zobowiązać się do określonego działania bądź powstrzymywania się od dokonania określonych czynności, np. w zawartej umowie.

Ponadto by uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów. A to oznacza, że dostawa towarów nie może jednocześnie stanowić świadczenia usług. Nie jest tym samym możliwe działanie, które w ramach transakcji już opodatkowanej identyfikuje czynności, które powinny podlegać odrębnemu (ponownemu) opodatkowaniu. Otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnej (bonusu obrotowego) nie jest w żaden sposób związane z uzyskaniem przez dostawcę towaru (udzielającego premii) świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać składania przez Wnioskodawcę zamówień na towar. Wypłacane premie (bonusy obrotowe) nie mają również związku z obowiązkiem dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię (bonus obrotowy). Wnioskodawca w zamian za uzyskanie prawa do premii (bonusu obrotowego) nie ma też obowiązku eksponowania towarów i prowadzenia działań marketingowych. W przypadku nie zrealizowania przewidzianych w umowach i porozumieniach o współpracy handlowej pułapów obrotu premia (bonus obrotowy) nie jest przyznawany. Tym samym otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne (bonusy obrotowe) nie są wynagrodzeniem za określone zachowanie się Wnioskodawcy wobec swoich dostawców.

W opisanym stanie mamy do czynienia jedynie z transakcjami dostawy, które zostały opodatkowane i z wynagrodzeniem dostawcy wypłacanym Wnioskodawcy z tytułu osiągniętego pułapu obrotu (wartości dostaw). Tym samym samo osiągnięcie przez nabywcę określonej wartości nabytych od dostawców towarów nie stanowi świadczenia przez niego usług na rzecz dostawcy.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są zobowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W świetle art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 8 ust. 1 ustawy, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego jest następujące: Wnioskodawca uważa, że skoro nabycie przez niego prawa do premii pieniężnej (bonusu obrotowego), a następnie jej wypłata przez dostawców towarów, uzależnione jest tylko i wyłącznie od realizacji przez Wnioskodawcę wyznaczonego umownie pułapu zakupów w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu, kwartale) nie występuje po stronie Wnioskodawcy niezależna w sensie prawnym usługa od obrotu towarami. Wynika to z faktu, iż jednoznaczny podział czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na dostawy towarów oraz świadczenie usług (który to podział wynika z treści art. 8 ust. 1 ustawy), nie może prowadzić do uznania, że dana sytuacja faktyczna, stanowić może jednocześnie dostawę towarów i świadczenie usługi. Skoro brak jest podstaw dla rozpoznania usługi odrębnej od obrotu towarami, nie występuje w tym zakresie sprzedaż, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. Tym samym otrzymanie premii pieniężnej z tytułu zrealizowania przez Wnioskodawcę określonego pułapu obrotu jest neutralne z punktu widzenia podatku od towarów i usług oraz nie może być dokumentowane fakturą VAT. Tym samym za przyznawane bonusy obrotowe z tytułu zrealizowania określonego pułapu obrotu Wnioskodawca obciąża dostawców notą księgową. Za uzasadnieniem zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanowiska przemawiają ponadto wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2007 r. (sygn. akt I FSK 94/06), 2008 r. (sygn. akt. I FSK 995/08) i 2010 r. (sygn. akt. I FSK 2137/08) gdzie sądy stwierdzają, że osiągnięcie przez nabywcę towarów w określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie stanowi usługi. Transakcja gospodarcza nie może stanowić jednocześnie dostawy towarów i świadczenia usług, a także nie może podlegać podwójnemu opodatkowaniu. Wypłacana nabywcy przez dostawcę premia pieniężna jedynie z tytułu osiągnięcia przez niego satysfakcjonującej dostawcę wielkości obrotów, nie odnosząc się do konkretnych transakcji, stanowi nagrodę za osiągniecie tego rezultatu, a nie odpłatność (wynagrodzenie) za świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynność nabycia (dostawy) towarów przez Wnioskodawcę tylko poprzez fakt ich zsumowania nie staje się jednocześnie usługą na rzecz dostawcy.

Czynność polegająca na otrzymaniu premii pieniężnej (bonusu obrotowego) z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów z dostawcą nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług a to oznacza, że nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy czynności stanowiące nabycie towarów nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. Jako czynności nieobjęte opodatkowaniem premie pieniężne (bonusy obrotowe) powinny być dokumentowane notami księgowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie braku konieczności opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanej od dostawców premii pieniężnych,

* nieprawidłowe w zakresie braku konieczności dokumentowania fakturą VAT otrzymanych premii pieniężnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne. W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto, na podstawie § 13 ust. 4 ww. rozporządzenia, jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie detalicznej i hurtowej sprzedaży artykułów spożywczych i przemysłowych. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca dokonuje zakupów u dostawców, z którymi posiada zawarte umowy oraz porozumienia o współpracy handlowej. Dostawcy towarów handlowych, dążąc do intensyfikacji sprzedaży własnych produktów, zachęcają Wnioskodawcę do dokonywania u nich zakupów między innymi poprzez przyznawanie premii pieniężnych tzw. bonusu od obrotu za zrealizowanie określonego pułapu obrotu z tytułu zakupionego towaru. Premie pieniężne (bonusy obrotowe) są udzielane od sumy wszystkich dostaw w określonym czasie (miesiąc, kwartał). Zsumowania zrealizowanych dostaw Wnioskodawca dokonuje na podstawie odpowiednich dokumentów (przyjęć towarów, zwrotów towarów i rozbieżności z dostaw) w określonym czasie (miesiąc, kwartał). Po akceptacji przez kontrahenta zgodności wyliczeń obrotu oraz wartości należnej premii pieniężnej bonus obrotowy jest wypłacony na podstawie noty obciążeniowej (księgowej) wystawionej przez Wnioskodawcę.

Premia pieniężna przyznawana jest jako określony w umowie lub porozumieniu o współpracy handlowej procent od wartości zrealizowanych w danym okresie (miesiąc kwartał) zakupów netto pod warunkiem przekroczenia wskazanego w umowie lub porozumieniu pułapu obrotu.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne są wyliczane w stałym procencie, niezależnie od wartości obrotów dokonanych przez Wnioskodawcę z kontrahentami. Premie pieniężne są uzależnione od zrealizowanych przez Wnioskodawcę zakupów od kontrahentów wg ściśle określonych progów wartości zawartych w umowach i porozumieniach handlowych. W zależności od rodzaju warunków umowy lub porozumienia handlowego może to być zarówno jeden określony pułap obrotów ze wskazaniem wysokości procentu bonusu obrotowego przysługującego Wnioskodawcy, jak również kilka pułapów, im wyższa wartość obrotów tym wyższy określony w umowie (porozumieniu handlowym) procent bonusu.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę premie (bonusy obrotowe) nie mają związku z zobowiązaniem się Wnioskodawcy do świadczenia na rzecz dostawców jakichkolwiek dodatkowych czynności. Wypłacane premie (bonusy obrotowe) nie mają również związku z obowiązkiem dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię (bonus obrotowy). Wnioskodawca w zamian za uzyskanie prawa do premii (bonusu obrotowego) nie ma też obowiązku eksponowania towarów i prowadzenia działań marketingowych. W przypadku nie zrealizowania przewidzianych w umowach i porozumieniach o współpracy handlowej pułapów obrotu premia (bonus obrotowy) nie jest przyznawany.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że - jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego-warunkiem otrzymania premii pieniężnej (bonusu obrotowego) jest wyłącznie przekroczenie wskazanego w umowie lub porozumieniu pułapu obrotów netto z tytułu zakupów towarów dokonywanych u dostawców w ciągu okresu rozliczeniowego tj. miesiąca lub kwartału.

Jak podaje Wnioskodawca, w umowach (porozumieniach o współpracy handlowej) dotyczących przyznawanych premii pieniężnych brak jest innych warunków, które Wnioskodawca musiałby spełnić, aby otrzymać premię.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od dostawców i rozliczaniem się z nimi na podstawie dokonanych na jego rzecz konkretnych nabyć w określonym przedziale czasowym. Oznacza to zatem, że Wnioskodawca nie świadczy wobec dostawców usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany treścią wynikającą z umów lub porozumień handlowych dotyczących otrzymywania premii pieniężnych (bonusów obrotowych).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymanie premii pieniężnej (bonusu obrotowego) z tytułu osiągnięcia określonego pułapu obrotów z dostawcą z tytułu zakupu towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym nie wystąpi tu obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług należało uznać za prawidłowe.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy natomiast stwierdzić, że opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna (bonus obrotowy) stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r., rabat podlega dokumentowaniu poprzez wystawienie - przez udzielającego rabatu - faktury korygującej.

Jak podano we wniosku, w przypadku przekroczenia przez Wnioskodawcę określonej wielkości obrotów ze sprzedaży produktów kontrahenta, otrzyma on od niego premię pieniężną (bonus obrotowy). Premie pieniężne (bonusy obrotowe) są udzielane od sumy wszystkich dostaw w określonym czasie (miesiąc, kwartał) pod warunkiem zrealizowania określonego pułapu obrotu. Wysokość przyznawanego bonusu obrotowego ustalana będzie przez Wnioskodawcę w oparciu o wysokość sumy zrealizowanych dostaw potwierdzonych odpowiednimi dokumentami (przyjęć towarów, zwrotów towarów i rozbieżności z dostaw) w określonym czasie (miesiąc, kwartał) uprawniających do otrzymania premii. Po akceptacji przez kontrahenta zgodności wyliczeń obrotu oraz wartości należnej premii pieniężnej bonus obrotowy będzie wypłacony na podstawie noty obciążeniowej wystawionej przez Wnioskodawcę.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, iż wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii ustalana będzie przez Wnioskodawcę na podstawie ww. dokumentów, poprzez zsumowanie wynikających z nich wartości zrealizowanych dostaw.

Zaistnieje zatem bezpośredni związek pomiędzy transakcjami dostawy zrealizowanymi w okresie przyjętym zgodnie z porozumieniem stron do wyliczenia premii pieniężnej (tj. miesięczny, kwartalny) a otrzymaną premią za realizację konkretnych transakcji w tym okresie.

Ponieważ przedmiotowe premie pieniężne (bonusy obrotowe) należy uznać - jak wskazano powyżej za rabat obniżający wartość poszczególnych dostaw, należy dokumentować je fakturami korygującymi wystawianymi zgodnie z uregulowaniami zawartymi w cytowanym powyżej rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Odnośnie kwestii wystawiania not księgowych należy stwierdzić, iż brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej jednak należy zauważyć, iż nota księgowa (obciążeniowa) nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymanie premii pieniężnej z tytułu zrealizowania przez Wnioskodawcę określonego pułapu obrotu jest neutralne z punktu widzenia podatku od towarów i usług oraz nie może być dokumentowane fakturą VAT należało uznać za nieprawidłowe.

Za nieprawidłowe należy również uznać stanowisko Wnioskodawcy, że można dokumentować otrzymanie premii pieniężnej notą księgową, jeżeli miałaby to być jedyna i wyłączna forma dokumentowania uzyskanego rabatu, gdyż zgodnie z przepisami powołanego wyżej rozporządzenia, rabat podlega dokumentowaniu fakturami korygującymi.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż przedstawiona interpretacja wydana została dla Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa, dla kontrahenta Wnioskodawcy, od którego otrzymuje on premię pieniężną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl