IBPP1/443-1628/11/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1628/11/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2011 r. (data wpływu 7 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 8 lutego 2012 r.) oraz z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 28 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur korygujących VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania faktur korygujących VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2012. (data wpływu 8 lutego 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 stycznia 2011 r. znak: IBPP1/443-1628/11/LG oraz pismem z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 28 lutego 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 lutego 2012 r. znak: IBPP1/443-1628/11/LG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca dysponuje niżej opisanym wzorem faktury korygującej.

Faktura korygująca zawiera w pierwszej pozycji treść i wartość faktury pierwotnej, tą która podlegać będzie korekcie, w pozycji drugiej treść i wartość prawidłową po korekcie, w pozycji trzeciej wartość i treść korekty. Tabela podsumowująca umieszczona na dole faktury zawiera informacje o wielkości korekty odnośnie: podstawy VAT, kwoty VAT oraz wielkości brutto. Kwoty korekt wykazane są bez znaku minus, ponieważ w programie... w dalszym ciągu nie można go stosować. O zmianie wartości in minus mówi użycie słów "Zmniejszenie wartości brutto".

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 3 lutego 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż faktura korygująca zawiera: nazwę dokumentu "FAKTURA KORYGUJĄCA", datę wystawienia, numer faktury, nazwę sprzedawcy i nabywcy ich adresy oraz NIP-y, dane faktury korygowanej czyli pierwotnej takie jak: numer i data wystawienia, nazwę towaru/usługi związanego z korektą, ilość sprzedanych towarów/usług przed korektą i po korekcie, cenę jednostkową netto przed korektą i po korekcie, cenę netto przed korektą i po korekcie, wielkość korekty ilości, cenę jednostową korekty, wielkość korekty ceny netto, stawkę podatku VAT, wielkość korekty podatku VAT, wielkość korekty kwoty brutto.

Stosowany wzór faktury nie zawiera: stawki podatku VAT przed korektą i po korekcie, kwoty podatku VAT przed korektą i po korekcie, kwoty brutto przed korektą i po korekcie.

Budzi wątpliwość brak elementów których faktura korygująca nie zawiera.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 3 lutego 2012 r.):

Czy zawartość merytoryczna "projektu" faktury pomimo następujących braków w treści: stawki podatku VAT przed korektą i po korekcie, kwoty podatku VAT przed korektą i po korekcie, kwoty brutto przed korektą i po korekcie, spełnia wymagania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie "zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług", Rozdział 3 "Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania"... W przypadku pozytywnej opinii Wnioskodawca przyjąłby do stosowania ten wzór.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 3 lutego 2012 r.), projekt faktury (możliwy stan przyszły) spełnia wymagania zawarte w odnoszących się do sprawy:

1.

§ 13 ust. 1, ust. 2, ust. 3, ust. 5 i ust. 6, ust. 7, ust. 8,

2.

§ 14 ust. 1, ust. 2, ust. 3, ust. 4

rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie "zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług" Rozdział 3 "Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania".

Nie spełnia wymagań zawartych w § 13 ust. 4, z tym że § 13 ust. 4 nie ma u Wnioskodawcy zastosowania (są stosowane jednolite stawki VAT w poszczególnych fakturach).

W związku z powyższym uważamy, że projekt faktury spełnia minimalne wymagania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie "zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług", Rozdział 3 "Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania" i może być stosowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W art. 29 ust. 4 ustawy postanowiono, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług lub też otrzymania zaliczki) i nierozerwalnie związana jest z powstaniem obowiązku podatkowego. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy po wystawieniu faktury następują zdarzenia gospodarcze mające wpływ na zawartość pierwotnej faktury lub faktura zawiera błędy. W takiej sytuacji ustawodawca przewidział możliwość skorygowania takiej faktury poprzez wystawienie faktury korygującej.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), w brzmieniu obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwanego dalej rozporządzeniem.

Na podstawie § 4 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r., zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Zgodnie z § 5 ust. 1, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą (§ 13 ust. 1).

W myśl § 13 ust. 2, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z § 13 ust. 3, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 4).

W myśl § 13 ust. 5, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Przepisy § 5 ust. 6 i 7 i § 7 stosuje się odpowiednio do faktury korygującej, o której mowa w ust. 2 (§ 13 ust. 6).

Przepisy § 5 ust. 6 stosuje się odpowiednio do faktury korygującej, o której mowa w ust. 3 (§ 13 ust. 7).

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" (§ 13 ust. 8).

Zgodnie z § 14 ust. 1, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Na podstawie § 14 ust. 2, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3.

kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4.

kwotę podwyższenia podatku należnego.

Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a), kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej (§ 14 ust. 3).

Przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 8 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących (§ 14 ust. 4).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada wzór faktury korygującej, która zawiera następujące elementy: nazwę dokumentu "FAKTURA KORYGUJĄCA", datę wystawienia, numer faktury, nazwę sprzedawcy i nabywcy ich adresy oraz NIP-y, dane faktury korygowanej czyli pierwotnej takie jak: numer i data wystawienia, nazwę towaru/usługi związanego z korektą, ilość sprzedanych towarów/usług przed korektą i po korekcie, cenę jednostkową netto przed korektą i po korekcie, cenę netto przed korektą i po korekcie, wielkość korekty ilości, cenę jednostową korekty, wielkość korekty ceny netto, stawkę podatku VAT, wielkość korekty podatku VAT, wielkość korekty kwoty brutto.

Stosowany wzór faktury nie zawiera: stawki podatku VAT przed korektą i po korekcie, kwoty podatku VAT przed korektą i po korekcie, kwoty brutto przed korektą i po korekcie.

Z przedstawionego wyżej zdarzenia przyszłego wynika, iż w przedmiotowej sprawie opisana przez Wnioskodawcę faktura korygująca wystawiona zostanie w związku z pomyłką w ilości sprzedawanych towarów/usług.

Z powołanych wyżej przepisów prawa wynika, ze faktura korygująca wystawiona w przypadku stwierdzenia pomyłki w jakiejkolwiek pozycji faktury, a więc również w przypadku pomyłki w ilości sprzedawanych towarów/usług powinna zawierać, zgodnie z wyżej zacytowanym przepisem § 14 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r., co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4, tj.:

a.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy,

b.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11,

c.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT",

d.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury,

3.

kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w prawidłowej wysokości.

Odnosząc przedstawione wyżej przepisy prawa do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż opisana przez Wnioskodawcę we wniosku faktura korygująca nie spełnia wymagań określonych przepisami § 14 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów. Zgodnie z tym przepisem faktura korygująca powinna zawierać kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty podane w prawidłowej wysokości. Wnioskodawca winien zatem umieścić na fakturze pierwotnej wszystkie kwoty, które zostały błędnie wpisane na fakturze pierwotnej oraz kwoty w prawidłowej wysokości. Dotyczy to nie tylko pozycji ilości towarów, ale również wszystkich innych pozycji, których umieszczenie na fakturze jest obowiązkowe, a które zostały błędnie wyliczone w związku z błędną ilością towaru wskazaną na fakturze pierwotnej. Przedstawiona przez Wnioskodawcę faktura korygująca nie wypełnia zatem dyspozycji przepisu § 14 ust. 3 rozporządzenia, gdyż nie zawiera kwot podanych w omyłkowej wysokości na fakturze pierwotnej oraz kwot w prawidłowej wysokości dotyczących m.in. wskazanych przez Wnioskodawcę następujących elementów faktury korygującej kwoty podatku VAT przed korektą i po korekcie, kwoty brutto przed korektą i po korekcie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że faktura spełnia wymagania zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczyć jednak należy, iż do objętej wnioskiem faktury korygującej ilość dostarczonego towaru nie mają w ogóle zastosowania wymienione przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku przepisy § 13 tego rozporządzenia, które dotyczą m.in. udzielania rabatów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl