IBPP1/443-162/10/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-162/10/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. organu 19 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych omyłkowego niewypełnienia przez Wnioskodawcę rezygnacji ze zwolnienia w deklaracji VAT R - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych omyłkowego niewypełnienia przez Wnioskodawcę rezygnacji ze zwolnienia w deklaracji VAT R.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi od kilku lat działalność rolniczą w zakresie produkcji roślin ozdobnych. W 2007 r. dokonał dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20 000 zł oraz prowadził ewidencję sprzedaży przez okres 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc sierpień 2008 r., od którego zamierzał zrezygnować ze zwolnienia. W czerwcu 2008 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność pozarolniczą w zakresie usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych i handlu roślinami ozdobnymi. W dniu 5 sierpnia 2008 r. Wnioskodawca złożył deklarację VAT R, wówczas jego intencją było zrezygnowanie ze zwolnienia w całym zakresie prowadzonej działalności rolniczej i pozarolniczej, aby ujednolicić ewidencję sprzedaży i zakupów, uczynić działalność przejrzystą i czytelną.

Na deklaracji VAT R złożonej do Urzędu Skarbowego 5 sierpnia 2008 r. zostało jedynie zaznaczone pole rezygnacji na podstawie art. 113 ustawy o VAT, a przez pomyłkę zabrakło krzyżyka w polu oznaczającym rezygnację na podstawie art. 43 ustawy o VAT. Wówczas Wnioskodawca był przekonany, że deklaracja zgłoszeniowa jest wypełniona zgodnie z jego zamiarem i od miesiąca sierpnia 2008 r. postępował jak podatnik składając co miesiąc deklaracje VAT-7 sporządzone na podstawie właściwych ewidencji zakupu i sprzedaży. Wszystkie zakupy dokonywane od sierpnia 2008 r. służyły sprzedaży opodatkowanej VAT, dlatego Wnioskodawca pomniejszał kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W dniach 4, 5 oraz 14 listopada 2008 r. przeprowadzona została kontrola w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa z tytułu podatku VAT za miesiąc sierpień i wrzesień.

Kontrola nie wykazała jakichkolwiek nieprawidłowości w zakresie sposobu ewidencjonowania koniecznych do prawidłowego sporządzania deklaracji VAT. Na stronie 9 protokołu w wierszu 3 od góry widnieje zapis "...Analiza faktur dotyczących wydatków związanych z prowadzoną działalnością wykazała, że Kontrolowany poniósł między innymi wydatki związane z prowadzonym gospodarstwem ogrodniczo-szkółkarskim i dokonał obniżenie podatku należnego...Faktury VAT ujęte w kontrolowanych pozycjach prowadzonych rejestrów nabycia VAT, zostały otrzymane w miesiącu sierpniu i wrześniu 2008 i stanowią podstawę zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z nich wynikającą...".

W dniach 8, 9 oraz 17 grudnia 2008 r. przeprowadzona została ponowna kontrola w tym samym zakresie i ustalenia dotyczące nabycia towarów i usług pozostałych, strona 7 protokołu, były dokładnie takie same.

Mając na uwadze dwie pozytywne kontrole w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa z tytułu podatku VAT, Wnioskodawca dalej postępował jak podatnik w całym obszarze swojej działalności rolniczej i pozarolniczej.

Pod koniec grudnia 2009 r. Wnioskodawca podjął decyzję o zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej i chciał dokonać stosownych zgłoszeń w urzędzie skarbowym, wtedy okazało się, że deklaracja VAT R złożona 5 sierpnia 2008 r. nie ma zaznaczonego pola do rezygnacji ze zwolnienia na podstawie art. 43 ustawy o VAT. Wnioskodawca złożył ponownie deklarację VAT R z zaznaczonym polem rezygnacji ze zwolnienia na podstawie art. 43 ustawy o VAT z dniem 1 lutego 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od momentu spełnienia wymogów, o których mowa w art. 43 ust. 3 i 4 ustawy o VAT, gdy omyłkowo nie wypełniono rezygnacji ze zwolnienia na podstawie art. 43 ustawy o VAT w deklaracji VAT R.

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 43. ustawy o VAT, w dniu 5 sierpnia 2008 r. spełnił warunki dające możliwość rezygnacji ze zwolnienia, a kontrole urzędu skarbowego potwierdziły, że wszystkie nabycia służyły czynnościom opodatkowanym i stanowiły podstawę zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z nich wynikającą. Każda z kontroli upewniła Wnioskodawcę w przekonaniu, że postępuje prawidłowo.

Wnioskodawca uważa, że ma prawo do skorygowania deklaracji VAT R z dnia 5 sierpnia 2008 r., ponieważ jest to uzasadnione szczególnie w kontekście art. 81 Ordynacji podatkowej, który przyjmuje jako ogólną zasadę dopuszczalności wszelkich korekt deklaracji podatkowych, zeznań, wykazów oraz informacji składanych przez podatników jeżeli do ich złożenia podatnik jest zobowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast art. 15 ust. 4 tej ustawy stanowi, iż w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15 ustawy, a więc podatnicy podatku od towarów i usług, są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, a więc czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, tj. z zastrzeżeniem, że obowiązek ten nie dotyczy tych podatników, którzy zwolnieni są od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 2, którzy jednak zgłoszenie rejestracyjne mogą złożyć.

Stosownie do przepisu art. 96 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Jak wynika z przepisu art. 96 ust. 4 omawianej ustawy, skutkiem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego jest dokonanie przez naczelnika urzędu skarbowego rejestracji podatnika i potwierdzenie jego zarejestrowania jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

W myśl art. 96 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3 art. 96, a więc zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązani są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku, gdy zostali już zarejestrowani jako "podatnicy VAT zwolnieni", do aktualizacji tego zgłoszenia (w terminach w tymże przepisie określonych).

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Stosownie do art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem:

1.

dokonania w poprzednim roku podatkowym dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20.000 zł oraz

2.

dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, oraz

3.

prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

W myśl art. 43 ust. 4 ww. ustawy rolnik ryczałtowy, który zamierza zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3, jest obowiązany prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 1, przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc, od którego rolnik ten rezygnuje ze zwolnienia.

W wyniku wystąpienia powyższych przesłanek, a także po złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego, w którym podatnik zawiadamia o rezygnacji ze zwolnienia od opodatkowania, rolnik ryczałtowy staje się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym podatek na zasadach ogólnych.

Jak wynika z powyższej regulacji, złożenie zgłoszenia rejestracyjnego lub jego aktualizacji stanowi czynność podatnika, której treścią jest adresowane do organu podatkowego zawiadomienie o zamierzonym dokonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług względnie czynności wyłącznie od tego podatku zwolnionych podmiotowo lub przedmiotowo. Jest więc ona czynnością o charakterze informacyjnym, nie dotyczącą jednakże samego obowiązku podatkowego, a jedynym jej skutkiem bezpośrednim jest określone zarejestrowanie podatnika przez właściwy organ podatkowy, zaś wynikającą z tej rejestracji konsekwencją - obowiązek składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowych za okresy miesięczne w zakreślonym terminie (art. 99 ust. 1 ustawy o VAT), co jednakże nie dotyczy zasadniczo podatników zwolnionych od podatku (art. 99 ust. 7 ustawy o VAT). Zakreślone tą ustawową regulacją terminy do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego lub jego aktualizacji są niewątpliwie terminami prawa materialnego i jako takie nie podlegają przywróceniu, jakkolwiek brak dopełnienia powinności dokonania samego zgłoszenia lub jego aktualizacji pozostaje bez wpływu na istnienie ewentualnego obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, którego powstanie uzasadniają zdarzenia przewidziane w dziale IV ustawy, nie zaś sama rejestracja podatnika.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. W myśl art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Odpowiednio, zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast, w myśl art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Przepisy polskiej ustawy VAT przewidują wiele sytuacji, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 cyt. ustawy.

Zgodnie z uregulowaniami art. 88 ust. 4 cyt. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Wskazany powyżej przepis ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego w razie nie zarejestrowania się, ale nie wskazuje wprost, z jakim momentem - z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego - należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie). Z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT nie wynika bowiem, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury zakupowej. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych.

Jednocześnie należy wskazać, że do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Z zasady neutralności podatku VAT wynikającej z art. 2 Pierwszej Dyrektywy Rady z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych (67/227/EEC) oraz z konstrukcji Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC) należy wynosić, iż brak rejestracji jako podatnika VAT czynnego w okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego nie uniemożliwia podatnikowi skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy bezspornie związane z prowadzeniem działalności.

Należy także zauważyć, że powołane wyżej Dyrektywy Pierwsza i Szósta zostały uchylone Dyrektywą Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1, z późn. zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2007 r. W nowej Dyrektywie 2006/112/WE powtórzono zasadę neutralności podatku VAT, o której mowa powyżej.

W związku z powyższym, prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego. Należy bowiem rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który umożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi od kilku lat działalność rolniczą w zakresie produkcji roślin ozdobnych, a w 2007 r. dokonał dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych o wartości przekraczającej 20 000 zł oraz prowadził ewidencję sprzedaży przez okres 3 kolejnych miesięcy poprzedzających bezpośrednio miesiąc sierpień 2008 r., od którego zamierzał zrezygnować ze zwolnienia.

W czerwcu 2008 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność pozarolniczą w zakresie usług związanych z zagospodarowaniem terenów zielonych i handlu roślinami ozdobnymi. W dniu 5 sierpnia 2008 r. Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT R, wówczas jego intencją było zrezygnowanie ze zwolnienia w całym zakresie prowadzonej działalności rolniczej i pozarolniczej, aby ujednolicić ewidencję sprzedaży i zakupów, uczynić działalność przejrzystą i czytelną.

Na deklaracji VAT R złożonej do Urzędu Skarbowego 5 sierpnia 2008 r. zostało jedynie zaznaczone pole rezygnacji na podstawie art. 113 ustawy o VAT, a przez pomyłkę zabrakło krzyżyka w polu oznaczającym rezygnację na podstawie art. 43 ustawy o VAT. Wówczas Wnioskodawca był przekonany, że deklaracja zgłoszeniowa jest wypełniona zgodnie z jego zamiarem i od miesiąca sierpnia 2008 r. postępował jak podatnik składając co miesiąc deklaracje VAT-7 sporządzone na podstawie właściwych ewidencji zakupu i sprzedaży. Wszystkie zakupy dokonywane od sierpnia 2008 r. służyły sprzedaży opodatkowanej VAT, dlatego Wnioskodawca pomniejszał kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W dniach 4, 5 oraz 14 listopada 2008 r. przeprowadzona została kontrola w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa z tytułu podatku VAT za miesiąc sierpień i wrzesień.

Kontrola nie wykazała, jakichkolwiek nieprawidłowości w zakresie sposobu ewidencjonowania koniecznych do prawidłowego sporządzania deklaracji VAT. Z protokołu kontroli wynika, iż " (...) Analiza faktur dotyczących wydatków związanych z prowadzoną działalnością wykazała, że Kontrolowany poniósł między innymi wydatki związane z prowadzonym gospodarstwem ogrodniczo-szkółkarskim (...) i dokonał obniżenie podatku należnego (...). Faktury VAT ujęte w kontrolowanych pozycjach prowadzonych rejestrów nabycia VAT, zostały otrzymane w miesiącu sierpniu i wrześniu 2008 i stanowią podstawę zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z nich wynikającą (...)".

W dniach 8, 9 oraz 17 grudnia 2008 r. przeprowadzona została ponowna kontrola w tym samym zakresie i ustalenia dotyczące nabycia towarów i usług pozostałych były dokładnie takie same.

Mając na uwadze dwie pozytywne kontrole w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa z tytułu podatku VAT, Wnioskodawca dalej postępował jak podatnik w całym obszarze swojej działalności rolniczej i pozarolniczej.

Pod koniec grudnia 2009 r. Wnioskodawca podjął decyzję o zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej i chciał dokonać stosownych zgłoszeń w urzędzie skarbowym, wtedy okazało się, że deklaracja VAT R złożona 5 sierpnia 2008 r. nie ma zaznaczonego pola do rezygnacji ze zwolnienia na podstawie art. 43 ustawy o VAT. Wnioskodawca złożył ponownie deklarację VAT R z zaznaczonym polem rezygnacji ze zwolnienia na podstawie art. 43 ustawy o VAT z dniem 1 lutego 2010 r.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż intencją Wnioskodawcy w złożonym w dniu 5 sierpnia 2008 r. zgłoszeniu rejestracyjnym VAT R była rezygnacja ze zwolnienia z podatku od towarów i usług i otrzymanie statusu podatnika VAT czynnego, ponieważ wskazują na to wszystkie działania Wnioskodawcy tj. spełnienie warunków zawartych w art. 43 ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT. Skoro zatem w złożonym 5 sierpnia 2008 r. zgłoszeniu rejestracyjnym VAT R Wnioskodawca zadeklarował rezygnację ze zwolnienia, działał w przekonaniu, iż na dzień złożenia deklaracji VAT-7 posiada już status podatnika VAT czynnego, uzyskując przez to możliwość zrealizowania przez siebie prawa do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 w zw. z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, tym bardziej, że wszystkie zakupy dokonane przez Wnioskodawcę od sierpnia 2008 r. służyły sprzedaży opodatkowanej.

O prawidłowości postępowania utwierdziły Wnioskodawcę (składającego od m-ca sierpnia 2008 r. comiesięczne deklaracje VAT-7 i korzystającego z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) dwie pozytywne kontrole przeprowadzone przez organy podatkowe w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości rozliczeń z budżetem państwa z tytułu podatku VAT. Podczas przeprowadzonych kontroli organy podatkowe nie zakwestionowały prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT, dokumentujących nabycie towarów i usług w okresie sierpień-wrzesień 2008 r., które to odliczenie Wnioskodawca wykazał w złożonych przez siebie deklaracjach VAT-7.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż od momentu spełnienia warunków, o których mowa w art. 43 ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT i rozpoczęcia przez Wnioskodawcę działań charakterystycznych dla podatnika VAT czynnego, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odnośnie zaś kwestii ponownego złożenia przez Wnioskodawcę zgłoszenia rejestracyjnego VAT R należy zaznaczyć, że zgłoszenie rejestracyjne o którym mowa w art. 96 ustawy o VAT nie może być korygowane w trybie art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Jak bowiem wynika z art. 81 ustawy - Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą korygować uprzednio złożoną deklarację, zaś skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Z kolei, stosownie do przepisu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, ilekroć w ustawie tej mowa jest o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy i informacje, do których składania obowiązani są podatnicy, płatnicy i inkasenci na podstawie przepisów prawa podatkowego. Takiego charakteru nie ma niewątpliwie złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, które omawiana ustawa podatkowa wyraźnie odróżnia od deklaracji podatkowej.

Brak jest natomiast przeciwwskazań, w ocenie tut. organu, do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT R, w której Wnioskodawca zaznaczyłby, że od miesiąca sierpnia 2008 r. zrezygnował ze zwolnienia od podatku VAT w zakresie działalności rolniczej.

Mając powyższe na uwadze i oceniając całościowo, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się ponadto, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Należy również zaznaczyć, że złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, iż elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl