IBPP1/443-1601/11/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1601/11/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2011 r. (data wpływu 27 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, (Sp. z o.o.) prowadzi działalność gospodarczą na terenie kraju w oparciu o przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w związku z przepisami art. 83a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym przez naczelnika urzędu skarbowego w dniu 28 września 2011 r. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług szkoleniowych (PKD 85.59.B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane). W zakresie świadczenia usług szkoleniowych Wnioskodawca organizuje i prowadzi szkolenia z metodyki zarządzania projektami P. (dalej: "szkolenia"). Równocześnie Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, jak również nie jest uczelnią, jednostką naukową polskiej akademii nauk, oraz jednostką badawczo-rozwojową.

Uwzględnione w niniejszym wniosku zdarzenie przyszłe zakłada uzyskanie przez Wnioskodawcę akredytacji - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - dla organizowanych szkoleń z metodyki zarządzania projektami P.

W tym miejscu wskazać należy, iż akredytowane szkolenia będą polegały na zapoznaniu ich uczestników z metodyką zarządzania projektami P. oraz będą przygotowywały ich do egzaminów certyfikacyjnych PF. oraz PP.

Akredytowane szkolenia będą organizowane jako wysokospecjalistyczne szkolenia pół-dniowe (4 godziny), szkolenia jednodniowe (8 godzin), szkolenia dwudniowe (16 godzin), szkolenia trzydniowe (24 godzin), szkolenia pięciodniowe lub nawet dwutygodniowe akredytowane szkolenia będą prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę trenerów posiadających uprawnienia P. (zatwierdzony trener P.). Akredytowane szkolenia z metodyki zarządzania projektami P. będą prowadzone w oparciu o akredytowane materiały szkoleniowe, jak również na podstawie akredytowanego programu.

Akredytowane szkolenia będą miały na celu nabycie przez uczestniczące w nich osoby wiedzy teoretycznej lub umiejętności praktycznych (w zależności od rodzaju szkolenia) przydatnych do wykonywania różnych zawodów związanych z zarządzaniem projektami, w szczególności zaś zawodu kierownika projektów (project managera), zgodnie ze standardami powszechnie stosowanej w europie metodyki zarządzania projektami P. Akredytowane szkolenia w szczególności będą umożliwiały przygotowanie do egzaminów certyfikacyjnych PF oraz P P, potwierdzających wysokie kwalifikacje zawodowe zdających je osób. Osoby uczestniczące w akredytowanych szkoleniach z metodyki zarządzania projektami P. będą legitymowały się umiejętnościami zawodowymi predysponującymi je do wykonywania pracy zawodowej w różnych gałęziach gospodarki, na różnych stanowiskach pracy związanych z zarządzaniem projektami (w tym w szczególności projektami z branży IT, projektami infrastrukturalno-budowlanymi, projektami przemysłowymi, projektami marketingowymi, projektami logistycznymi, projektami finansowanymi z budżetu unii europejskiej oraz wieloma innymi).

Dla tych uczestników akredytowanych szkoleń, którzy posiadają już wstępną wiedzę z zakresu zarządzania projektami, szkolenia umożliwią dokształcanie i doskonalenie zawodowe w zakresie zarządzania projektami oraz uaktualnianie, usystematyzowanie i rozwijanie wiedzy dotyczącej przedmiotowej branży dla celów zawodowych, z uwzględnieniem standardów powszechnie stosowanej w europie metodyki zarządzania projektami P.

Akredytowane szkolenia z metodyki zarządzania projektami P. dla niektórych uczestników będą pozostawać w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem, a dla innych będą miały na celu przekwalifikowanie zawodowe w zakresie zarządzania projektami.

Dzięki uczestnictwu w akredytowanych szkoleniach z metodyki zarządzania projektami P. ich uczestnicy będą nabywali wiedzę o aktualnych międzynarodowych standardach wykonywania pracy oraz realizacji powierzonych zadań, polegających na usystematyzowaniu i ustandaryzowaniu procesu pracy, a tym samym podniesieniu jej wydajności i zwiększeniu efektywności, w szczególności poprzez skracanie czasu jej wykonywania, przy równoczesnym podnoszeniu jakości pracy.

Uczestnikami akredytowanych szkoleń będą osoby dorosłe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę na warunkach opisanych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będą korzystały ze zwolnienia z podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: "ustawa o VAT") w przypadku gdy Wnioskodawca uzyska akredytację na przedmiotowe usługi zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, co do zasady opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT (...).

Równocześnie zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT zwalnia się z podatku VAT usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W związku z powyższym ustalenie, czy Wnioskodawca we wskazanym zdarzeniu przyszłym będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o wskazaną powyżej podstawę prawną wymaga rozstrzygnięcia, czy będzie spełniał przesłanki wskazane w przedmiotowych przepisach, a to, czy szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę będą stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, przy jednoczesnym założeniu, iż Wnioskodawca uzyska na przedmiotowe szkolenia akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Kluczową zatem kwestią dla ustalenia zaistnienia przesłanek umożliwiających skorzystanie ze wskazanego powyżej zwolnienia z podatku VAT jest ustalenie zakresu semantycznego pojęcia "kształcenia zawodowego", jak również "przekwalifikowania zawodowego"

Pojęcie usług kształcenia zawodowego należy rozumieć w znaczeniu potocznym, a więc jako takie usługi, których celem jest nabycie przez usługobiorców wiedzy lub umiejętności przydatnych do wykonywania różnego rodzaju zawodów. Z tego względu należy uznać, że większość szkoleń ma charakter usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego

Zgodnie z definicją pojęcie kształcenia zawodowego obejmuje m.in. wszelkie formy dokształcania i doskonalenia zawodowego, można zatem określić kształcenie zawodowe jako ogół celowo organizowanych czynności i procesów umożliwiających przygotowanie do zawodu, w tym orientację zawodową, a w szczególności przygotowanie do określonej pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy. Wniosek taki wypływa z lektury uzasadnienia interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. akt: IPPP2/443-776/11-4/KOM, z dnia 14 września 2011 r.

Wnioskodawca chciałby podkreślić, że krajowe przepisy z zakresu podatku VAT nie definiują pojęć "kształcenie zawodowe" i "przekwalifikowanie zawodowe". W dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Powyższe oznacza, iż przepisy rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stały się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część a ust. 1 lit. I) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. I obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/we Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Analogiczne stanowisko zostało zawarte w uzasadnieniu interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. akt: ILPP2/443-979/11-4/AKR.

Istota kształcenia zawodowego jest także zdefiniowana w "nowym słowniku pedagogicznym" autorstwa Wincenta Okonia. Zgodnie z nim kształceniem zawodowym jest kształcenie umożliwiające opanowanie wiedzy związanej z wybranymi zawodami i zawodami pokrewnymi, opanowanie metod, środków i form pracy zawodowej, rozwinięcie zainteresowań i uzdolnień potrzebnych w związku z wykonywaniem zawodu oraz przyzwyczajenie do ciągłego podnoszenia kwalifikacji.

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania należy przyjąć, że w ramach pojęcia "usługi kształcenia zawodowego" mieszczą się usługi polegające na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń z metodyki zarządzania projektami P., których celem jest umożliwienie ich uczestnikom zdobycia wiedzy teoretycznej lub praktycznej (w zależności od rodzaju szkolenia) przydatnej do wykonywania różnych zawodów związanych z zarządzaniem projektami, w szczególności zaś zawodu kierownika projektów (project managera), zgodnie ze standardami powszechnie stosowanej w Europie metodyki zarządzania projektami P., a także nabycie wiedzy o aktualnych międzynarodowych standardach wykonywania pracy oraz realizacji powierzonych zadań, umożliwiającej usystematyzowanie i ustandaryzowanie procesu pracy, a tym samym podniesienie jej wydajności i zwiększenie efektywności, w szczególności poprzez skracanie czasu jej wykonywania, przy równoczesnym podnoszeniu jej jakości. W pojęciu tym mieszczą się także usługi polegające na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń z metodyki zarządzania projektami P., których celem jest umożliwienie ich uczestnikom dokształcenie i doskonalenie zawodowe w zakresie zarządzania projektami oraz uaktualnienie, usystematyzowanie i rozwijanie wiedzy dotyczącej przedmiotowej branży dla celów zawodowych.

Równocześnie mając powyższe na uwadze przyjąć należy, iż w ramach pojęcia "usług przekwalifikowania zawodowego" mieszczą się usługi polegające na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń z metodyki zarządzania projektami P., których celem jest zdobycie wiedzy i umiejętności wskazanych powyżej, w celu przekwalifikowania zawodowego w zakresie zarządzania projektami.

O zawodowym charakterze szkoleń z metodyki zarządzania projektami P. świadczy, m.in. treść szkoleń, wykwalifikowana kadra trenerska zaangażowana do ich prowadzenia, przyjęta metodologia szkoleń zgodnie z wymogami akredytacji, oraz okoliczność, iż szkolenia są ukierunkowane na przygotowanie ich uczestników do egzaminów certyfikacyjnych P.F oraz PP., potwierdzających wysoki poziom specjalistycznych kompetencji w dziedzinie zarządzania projektami (project management).

Wskazać wreszcie należy, iż powyższe rozumienie pojęć "usługi kształcenia zawodowego" oraz "usług przekwalifikowania zawodowego" są zbieżne ze stanowiskiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który wielokrotnie wypowiadał się za szerokim rozumieniem pojęcia "usług edukacyjnych" wskazując równocześnie, iż zwolnienie z podatku VAT dla usług edukacyjnych uzasadnia się celem zabezpieczenia dostępności i powszechności świadczeń edukacyjnych, czyli innymi słowy zwolnienie ma pozwolić na utrzymanie cen usług edukacyjnych na najniższym poziomie. Wskazać tu należy w szczególności orzeczenia Ingenieurburo Eulitz GbR Thomas und Marion Eulitz - Finanzamt Dresden I (sprawa C-473/08), czy też Stichting Regional Oplieidingen Centrum Noord-Kennemerland/West-Friesland (Horizon College) (sprawa C-434/05).

Rozważając kwestię uzyskania akredytacji dla prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń z metodyki zarządzania projektami P. w oparciu o ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty wskazać należy, iż zgodnie z art. 68b ust. 1 przedmiotowej ustawy w związku z art. 68b ust. 8 przedmiotowej ustawy, podmioty prowadzące działalność oświatową w rozumieniu art. 83a ust. 2 przedmiotowej ustawy, mogą uzyskać akredytację, stanowiącą potwierdzenie spełniania określonych wymogów i zapewniania wysokiej jakości kształcenia, przy czym akredytacja może obejmować całość lub część prowadzonego kształcenia. W tym miejscu należy wskazać, iż Wnioskodawca zamierza uzyskać akredytację na organizowane szkolenia z metodyki zarządzania projektami P.

Akredytację, zgodnie z art. 68b ust. 3 przedmiotowej ustawy może uzyskać podmiot prowadzący działalność oświatową, który zapewnia bazę wyposażoną w środki dydaktyczne, zatrudnia wykwalifikowaną kadrę, oraz opracowuje i udostępnia materiały metodyczno-dydaktyczne.

Zgodnie z art. 68b ust. 2 przedmiotowej ustawy akredytację przyznaje kurator oświaty właściwy dla siedziby podmiotu prowadzącego działalność edukacyjną, w drodze decyzji administracyjnej.

Wnioskodawca zakłada, iż będąc podmiotem prowadzącym działalność oświatową zgodnie z art. 83a ust. 2 przedmiotowej ustawy, oraz w jej ramach prowadząc szkolenia spełniające warunki do przyznania akredytacji kuratora oświaty, uzyska decyzję administracyjną przyznającą akredytację na prowadzone szkolenia z metodyki zarządzania projektami P.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę fakt, iż organizowane i prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia z metodyki zarządzania projektami P. będą szkoleniami zaliczanymi do usług kształcenia zawodowego oraz usług przekwalifikowania zawodowego, nie będąc jednocześnie usługami wskazanymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, jak również uwzględniając okoliczność, iż przedmiotowe szkolenia będą objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, którą to akredytację Wnioskodawca zamierza dla szkoleń z metodyki zarządzania projektami P. uzyskać, to na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT, przedmiotowe usługi szkoleniowe będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca (zarejestrowany podatnik VAT) prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w związku z przepisami art. 83a ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług szkoleniowych, w zakresie których organizuje i prowadzi szkolenia z metodyki zarządzania projektami P. (dalej: "szkolenia"). Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, jak również nie jest uczelnią, jednostką naukową polskiej akademii nauk, oraz jednostką badawczo-rozwojową.

Wnioskodawca zakłada uzyskanie akredytacji - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - dla organizowanych szkoleń z metodyki zarządzania projektami P.

Akredytowane szkolenia będą polegały na zapoznaniu ich uczestników z metodyką zarządzania projektami P. oraz będą przygotowywały ich do egzaminów certyfikacyjnych PF. oraz PP.

Akredytowane szkolenia będą organizowane jako wysokospecjalistyczne szkolenia półdniowe (4 godziny), szkolenia jednodniowe (8 godzin), szkolenia dwudniowe (16 godzin), szkolenia trzydniowe (24 godzin), szkolenia pięciodniowe lub nawet dwutygodniowe. Akredytowane szkolenia będą prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę trenerów posiadających uprawnienia P. (zatwierdzony trener P.). Akredytowane szkolenia z metodyki zarządzania projektami P. będą prowadzone w oparciu o akredytowane materiały szkoleniowe, jak również na podstawie akredytowanego programu.

Akredytowane szkolenia będą miały na celu nabycie przez uczestniczące w nich osoby wiedzy teoretycznej lub umiejętności praktycznych (w zależności od rodzaju szkolenia) przydatnych do wykonywania różnych zawodów związanych z zarządzaniem projektami, w szczególności zaś zawodu kierownika projektów (project managera), zgodnie ze standardami powszechnie stosowanej w europie metodyki zarządzania projektami P. Akredytowane szkolenia w szczególności będą umożliwiały przygotowanie do egzaminów certyfikacyjnych PF. oraz PP., potwierdzających wysokie kwalifikacje zawodowe zdających je osób. Osoby uczestniczące w akredytowanych szkoleniach z metodyki zarządzania projektami P. będą legitymowały się umiejętnościami zawodowymi predysponującymi je do wykonywania pracy zawodowej w różnych gałęziach gospodarki, na różnych stanowiskach pracy związanych z zarządzaniem projektami (w tym w szczególności projektami z branży IT, projektami infrastrukturalno-budowlanymi, projektami przemysłowymi, projektami marketingowymi, projektami logistycznymi, projektami finansowanymi z budżetu unii europejskiej oraz wieloma innymi).

Dla tych uczestników akredytowanych szkoleń, którzy posiadają już wstępną wiedzę z zakresu zarządzania projektami, szkolenia umożliwią dokształcanie i doskonalenie zawodowe w zakresie zarządzania projektami oraz uaktualnianie, usystematyzowanie i rozwijanie wiedzy dotyczącej przedmiotowej branży dla celów zawodowych, z uwzględnieniem standardów powszechnie stosowanej w europie metodyki zarządzania projektami P.

Akredytowane szkolenia z metodyki zarządzania projektami P. dla niektórych uczestników będą pozostawać w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem, a dla innych będą miały na celu przekwalifikowanie zawodowe w zakresie zarządzania projektami.

Dzięki uczestnictwu w akredytowanych szkoleniach z metodyki zarządzania projektami P. ich uczestnicy będą nabywali wiedzę o aktualnych międzynarodowych standardach wykonywania pracy oraz realizacji powierzonych zadań, polegających na usystematyzowaniu i ustandaryzowaniu procesu pracy, a tym samym podniesieniu jej wydajności i zwiększeniu efektywności, w szczególności poprzez skracanie czasu jej wykonywania, przy równoczesnym podnoszeniu jakości pracy. Uczestnikami akredytowanych szkoleń będą osoby dorosłe.

Należy zauważyć, iż w myśl art. 68b ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), placówki i ośrodki, o których mowa w art. 68a ust. 1 pkt 2, prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, mogą uzyskać akredytację, stanowiącą potwierdzenie spełniania określonych wymogów i zapewniania wysokiej jakości prowadzonego kształcenia. Akredytacja może obejmować całość lub część prowadzonego kształcenia.

Artykuł 68b ust. 2 ww. ustawy o systemie oświaty stanowi, iż akredytację przyznaje kurator oświaty właściwy dla siedziby placówki lub ośrodka, w drodze decyzji administracyjnej wydawanej po przeprowadzeniu przez zespół powołany przez kuratora oświaty oceny działalności danej placówki lub ośrodka w zakresie określonym w ust. 3.

Natomiast w myśl art. 68b ust. 3 ww. ustawy o systemie oświaty akredytację może uzyskać placówka lub ośrodek, które:

1.

zapewniają bazę wyposażoną w środki dydaktyczne;

2.

zatrudniają wykwalifikowaną kadrę;

3.

opracowują i udostępniają materiały metodyczno-dydaktyczne.

Przepisy ust. 1-7 stosuje się również do placówek niepublicznych prowadzonych zgodnie z przepisami rozdziału 8 oraz do działalności oświatowej, o której mowa w art. 83a ust. 2 (art. 68b ust. 8 ustawy o systemie oświaty).

Zgodnie natomiast z art. 83a ust. 2 ustawy o systemie oświaty działalność oświatowa nieobejmująca prowadzenia szkoły, placówki lub zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807).

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, jak również nie jest uczelnią, jednostką naukową polskiej akademii nauk, oraz jednostką badawczo-rozwojową, nie jest zatem podmiotem korzystającym ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług,

W niniejszej sprawie prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia będą spełniały jednak definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, jednakże nie jest to wystarczające dla skorzystania ze zwolnienia od podatku, gdyż równocześnie musi być spełniona jedna z pozostałych przesłanek wskazanych w tym przepisie tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika jednak, że Wnioskodawca zakłada uzyskanie akredytacji - w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty - dla organizowanych szkoleń z metodyki zarządzania projektami P.

Zatem należy wskazać, że wówczas zostanie spełniona przesłanka wynikająca z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż jeżeli Wnioskodawca uzyska akredytację - w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty - dla organizowanych szkoleń z metodyki zarządzania projektami P., to świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w ramach prowadzonych szkoleń będą korzystać ze zwolnienia od podatku, gdyż Wnioskodawca spełni warunek uprawniający do takiego zwolnienia, określony w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, że skoro organizowane i prowadzone przez niego szkolenia z metodyki zarządzania projektami P. będą szkoleniami zaliczanymi do usług kształcenia zawodowego oraz usług przekwalifikowania zawodowego, nie będąc jednocześnie usługami wskazanymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, jak również uwzględniając okoliczność, iż przedmiotowe szkolenia będą objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, którą to akredytację Wnioskodawca zamierza dla szkoleń z metodyki zarządzania projektami P. uzyskać, to na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT, przedmiotowe usługi szkoleniowe będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl