IBPP1/443-1587/11/LG - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczenia usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu unijnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1587/11/LG Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczenia usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu unijnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu unijnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu unijnego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 grudnia 2011 r. znak: IBPP1/443-1587/11/LG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 15 września 1995 r., wpisaną do prowadzonej przez Prezydenta Miasta X ewidencji działalności gospodarczej, pod nazwą Y. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 15 września 1995 r. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonych szkoleń nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Y jest zleceniobiorcą (wykonawcą) usług szkoleniowych zlecanych przez Beneficjenta w ramach współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej Projektu realizowanego w ramach Priorytetu VIII poddziałania 8.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt ten finansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Głównym celem projektu jest podniesienie kwalifikacji zawodowych i dostosowanie umiejętności... osób (... kobiet,... mężczyzn) pracujących z terenu województwa... do potrzeb nowoczesnego rynku pracy przez naukę języka angielskiego techniką wykorzystującą nowoczesne narzędzia i metody oraz poprzez zwiększenie świadomości dalszej edukacji.

W ramach projektu Y jako Zleceniobiorca Beneficjenta (będącego Zleceniodawcą) wykonuje szkolenia z następujących przedmiotów:

* język angielski na czterech poziomach zaawansowania: Starter (początkujący), Pre-Intermediate (ponadpodstawowy), Intermediate (średniozaawansowany), Upper-lntermediate (zaawansowany),

* skuteczna komunikacja - warsztaty ogólnorozwojowe.

Warsztaty obejmują technikę pracy głosem, panowania nad emocjami i tremą, budowanie relacji z odbiorcami, radzenie sobie z stresem towarzyszącym wystąpieniom publicznym, autoprezentację.

Ramowy program warsztatów:

1.

Tworzenie własnego wizerunku:

* autoprezentacja jako komunikat - wykorzystanie wizerunku w kontaktach osobistych i biznesowych,

* elementy mające znaczenie w kreowaniu pozytywnego wizerunku: pierwsze wrażenie, ubiór, kontakt wzrokowy, gestykulacja - ćwiczenia,

* strach i trema, techniki zmniejszania napięć.

2.

Siła głosu:

* doskonalenie dykcji,

* głos jako instrument dykcja, pauza, tempo, akcent,

* ćwiczenia usprawniające artykulację,

* ćwiczenia rozluźniające i oddechowe.

* techniki oddechowe redukujące stres i wpływające na płynność mówienia.

3.

Komunikacja niewerbalna:

* mowa ciała - czyli jak wykorzystać język ciała w celu podniesienia wypowiedzi,

* spójność przekazu - komunikacja werbalna i niewerbalna,

* świadomość ciała i gestów,

* ćwiczenia umiejętności autoprezentacyjnych.

4.

Równość szans:

* przedstawienie podstawowych zagadnień dotyczących równości szans,

* polityka równych szans kobiet i mężczyzn w pracy i poza nią.

Szkolenia odbywają się w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach POKL (85%) oraz środków krajowych (15%). Środki te otrzymuje Zleceniodawca wyżej wymienionych usług szkoleniowych, będący Beneficjentem (w rozumieniu Ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - Dz. U. z 2006 nr 227 poz. 1658) jako płatność (środki unijne przekazywane przez BGK) oraz dotację celową (środki krajowe przekazywane przez Instytucję Pośredniczącą/Pośredniczącą II stopnia w rozumieniu Ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - Dz. U. z 2006 nr 227 poz. 1658). Z otrzymanych środków Beneficjent reguluje należności za wykonane usługi w ramach realizowanego projektu przez Wykonawców. Wykonawcy realizują usługi na podstawie umów cywilno prawnych zawartych z Beneficjentem. W przedstawionym schemacie przepływu środków Y jest wykonawcą przedmiotowych usług, które to usługi zleca jej Beneficjent.

Uczestnikami szkoleń są osoby pracujące. Beneficjenta łączy z uczestnikiem szkolenia umowa cywilno - prawna nienazwana o przeprowadzenie szkolenia. Szkolenia są całkowicie bezpłatne dla uczestnika.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 grudnia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

2.

Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę szkoleniową na rzecz Zleceniodawcy na podstawie zawartej umowy zlecenia na świadczenie usług szkoleniowych.

3.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Zlecającego stanowi dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.

4.

Środki, którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez ten podmiot projekcie właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę.

5.

Wnioskodawca dostaje zapłatę za świadczone na rzecz Zleceniodawcy usługi w całości środkami publicznymi. Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę z rachunku bankowego Zleceniodawcy, na którym znajdują się wyłącznie środki publiczne, a otrzymana zapłata pochodzi w całości wyłącznie ze środków publicznych. Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za wykonaną usługę w całości wyłącznie środkami publicznymi bez użycia środków własnych. Zleceniodawca na realizację projektu otrzymał w całości środki publiczne i nie używa środków własnych przy ponoszeniu wydatków związanych z realizacją projektu. Projekt jest finansowany w 100% ze środków publicznych. Szkolenia, które realizuje Wnioskodawca są w 100% finansowane ze środków publicznych bez angażowania środków własnych Zleceniodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi szkoleniowe realizowane przez Wykonawcę Y na rzecz Beneficjenta w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i na podstawie umów o świadczenie usług szkoleniowych i edukacyjnych zawartych z tym Beneficjentem, gdzie środki, którymi dysponuje Beneficjent stanowią w 85% środki europejskie (płatność) oraz w 15% środki krajowe (dotacja celowa) są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi szkoleniowe realizowane przez Wykonawcę Y na rzecz Beneficjenta w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i na podstawie umów o świadczenie usług szkoleniowych i edukacyjnych zawartych z tym Beneficjentem, gdzie środki, którymi dysponuje Beneficjent stanowią w 85% środki europejskie (płatność) oraz w 15% środki krajowe (dotacja celowa) są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca posiadał status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk czy jednostki badawczo-rozwojowej.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe realizowane w ramach projektu skierowane do osób pracujących z terenu województwa..., które mają podnieść ich kwalifikacje zawodowe i dostosować ich umiejętności do potrzeb nowoczesnego rynku pracy przez naukę języka angielskiego techniką wykorzystującą nowoczesne narzędzia i metody oraz poprzez zwiększenie świadomości dalszej edukacji.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż przedmiotowe szkolenia, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty jak również z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca przeprowadzał szkolenia w oparciu o formy i zasady wynikające z odrębnych przepisów. Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Artykuł 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych określił, iż przepisy ustawy stosuje się do:

1.

jednostek sektora finansów publicznych,

2.

innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Zgodnie z art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 15 maja 2009 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) beneficjent to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizująca projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu. Natomiast instytucja pośrednicząca to organ administracji publicznej lub inną jednostkę sektora finansów publicznych, której została powierzona, w drodze porozumienia zawartego z instytucją zarządzającą, część zadań związanych z realizacją programu operacyjnego; instytucja pośrednicząca pełni funkcje instytucji pośredniczącej w rozumieniu art. 2 pkt 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 25-78) - art. 5 pkt 3.

Ponadto Wnioskodawca w opisie sprawy przedstawił, iż szkolenia świadczone w ramach projektu są realizowane na podstawie umowy zawartej z Zleceniodawcą w ramach projektu unijnego. Faktura VAT wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy stanowi dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu. Środki, którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez ten podmiot projekcie właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca dostaje zapłatę za świadczone na rzecz Zleceniodawcy usługi w całości środkami publicznymi. Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę z rachunku bankowego Zleceniodawcy, na którym znajdują się wyłącznie środki publiczne, a otrzymana zapłata pochodzi w całości wyłącznie ze środków publicznych. Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za wykonaną usługę w całości wyłącznie środkami publicznymi bez użycia środków własnych.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu unijnego zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, gdyż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są w 100% finansowane ze środków publicznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl