IBPP1/443-1573/11/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1573/11/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2011 r. (data wpływu do tut. organu 17 października 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.) oraz z dnia 6 lutego 2012 r. (data wpływu 10 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku świadczonych usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 grudnia 2011 r. znak: IBPP1/443-1573/11/AL oraz pismem dnia 6 lutego 2012 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 stycznia 2012 r. znak: IBPP1/443-1573/11/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest państwową instytucją kultury działającą na podstawie:

* ustawy z dnia 25 października 1991 o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

* zarządzenia nr 11 Ministra Kultury i Sztuki z dnia 10 maja 1991 r. sprawie utworzenia X (z późniejszymi zmianami),

* statutu X.

Wnioskodawca jest instytucją kultury o charakterze naukowo-badawczym, edukacyjnym i informacyjnym, podlegającą ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Wnioskodawca na podstawie umowy z Uniwersytetem działającym przez jednostkę pozawydziałową Y prowadzi Studium Podyplomowe. Według § 3 ww. umowy Y jest zobowiązany m.in. do prowadzenia dokumentacji studentów, wydania indeksów oraz wydania świadectw ukończenia studiów. W § 4 określono obowiązki Wnioskodawcy, do których należą m.in. zapewnienie kadry do prowadzenia zajęć dydaktycznych i egzaminów w siedzibie Wnioskodawcy, zapewnienia sal wykładowych, oraz przyjmowania opłat za studia. Wiąże się to z wystawianiem odpowiednich faktur dla studentów, ewentualnie dla ich zakładów pracy - jeżeli opłatę pokrywa pracodawca studenta.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 17 października 1994 r. Rodzaj działalności to działalność naukowo-badawczą, edukacyjna i informacyjna.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w zrozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca nie świadczy na rzecz Uniwersytetu czynności będących przedmiotem wniosku jako jednostka objęta systemem oświaty.

Wnioskodawca na podstawie umowy z Uniwersytetem prowadzi Studium Podyplomowe.

W par. 4 ww. umowy określono obowiązki Wnioskodawcy, do których należą:

1.

realizacja założeń programowo-organizacyjnych zgodnie z przyjętym podziałem na przedmioty realizowane przez wykładowców ze strony Wnioskodawcy,

2.

zapewnienie kadry dydaktycznej do prowadzenia zajęć dydaktycznych i egzaminów w siedzibie Wnioskodawcy, odpowiadającej rodzajowi prowadzonych zajęć,

3.

aktywne uczestnictwo przedstawicieli Wnioskodawcy w realizacji programu " (...)" w zakresie wykładów otwartych, zajęć warsztatowych w terenie oraz objazdów studyjnych,

4.

przeprowadzenia rekrutacji uczestników Studium Podyplomowego we współpracy z Uniwersytetem,

5.

sprawowania nadzoru merytorycznego nad realizacja, programu Studium zapewnienie sal wykładowych wraz z niezbędnym wyposażeniem i bezpłatnego przekazywania studentom Studium publikacji Wnioskodawcy związanych z problematyką Studium,

6.

pozyskiwanie środków finansowych potrzebnych na realizację Studium Podyplomowego.

W ramach zawartej umowy Uniwersytet zobowiązany jest do prowadzenia należytej dokumentacji uczestników Studium w zgodzie z wymogami obowiązującymi szkoły wyższe oraz wewnętrznymi regulacjami obowiązującymi w Uniwersytecie, przygotowania i wydania indeksów dla studentów Studium, przygotowania i wydania świadectw ukończenia studiów podyplomowych dla absolwentów Studium Podyplomowego.

Wnioskodawca pobiera opłaty za studia jako podmiot realizujący te studia. Opłaty te faktycznie należne są Wnioskodawcy, gdyż Wnioskodawca ponosi wszystkie koszty realizacji Studium.

Na fakturach VAT widnieje jako sprzedawca Wnioskodawca, a w treści faktury widnieje zapis: "Opłata za I semestr Studiów Podyplomowych".

Faktury wystawiane za kolejny semestr będą miały zapis: "Opłata za II semestr Studiów Podyplomowych".

Kwota opłat za studia jest obrotem Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie wystawia Uniwersytetowi faktur VAT za wykonanie czynności będących przedmiotem wniosku.

Dla czynności Wnioskodawcy ma zastosowanie PKWiU 92.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 6 lutego 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż nie jest jednostką badawczo-rozwojową, ale zgodnie ze statutem prowadzi działalność naukowo-badawczą. Jest to kształcenie na poziomie ponadwyższym.

Wnioskodawca jest instytucją badawczą. Częścią Wnioskodawcy jest Instytut, który jest instytutem badawczym. Instytut uczestniczy w realizacji programu oraz w pracach merytorycznych dla niego przygotowanych.

Wnioskodawca w porozumieniu z partnerem kontaktuje się z kadrą dydaktyczną reprezentującą inne jednostki naukowe niż Uniwersytet (Uniwersytet X, uczelnia Y, Z, M) czuwa nad przebiegiem zajęć.

Wśród pracowników Uniwersytetu nie ma pracowników mogących prowadzić zajęcia Studium. Wnioskodawca od wielu lat współpracuje z szeregiem uczelni w całej Polsce i w imieniu Partnera nawiązuje współpracę, z przedstawicielami innych uczelni, których udział jest konieczny w realizacji programu.

Wnioskodawca faktycznie przeprowadza zajęcia. Za zgodą, we współpracy i pod stałym nadzorem Uniwersytetu.

Wnioskodawca realizuje część wykładów w porozumieniu i pod nadzorem Uniwersytetu, ale wiele zajęć dotyczących zagadnień ekonomiczno-administracyjnych jest prowadzonych przez pracowników Uniwersytetu na podstawie zawartej z nimi umowy i wypłacenia honorarium. Umowa wykładowcy zawarta jest z Wnioskodawcą.

Uniwersytet nie wystawia Wnioskodawcy faktur za jakiekolwiek czynności.

Umowa pomiędzy Uniwersytetem a Wnioskodawcą nie precyzuje pojęcia zleceniodawca-zleceniobiorca. Obie instytucje są partnerami.

Z zawartej pomiędzy Uniwersytetem a Wnioskodawcą umowy wynika jakie obowiązki ma do spełnienia Uniwersytet.

Zawarta umowa nie dotyczy zawarcia konsorcjum i nie ma w niej lidera.

Studia prowadzone są zgodnie z regulaminem Uniwersytetu. Uniwersytet nadzoruje realizacją studiów zgodnie z tym regulaminem. Uniwersytet pomaga w doborze kadry reprezentującej zagadnienia ekonomiczne i administracyjne.

Wnioskodawca nadzoruje proces rekrutacji. Uniwersytet zgodnie z rekomendacją Wnioskodawcy wydaje indeksy.

Uniwersytet nie wystawia żadnych faktur za czynności wykonane na rzecz studenta.

Osoba oddelegowana przez Uniwersytet do nadzorowania przebiegu programu studiów podyplomowych pobiera stałe wynagrodzenie na podstawie zawartej z Wnioskodawcą umowy-zlecenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r.):

Czy świadczone przez Międzynarodowe Centrum Kultury usługi łącznie z Uniwersytetem Ekonomicznym, organizatorem Studium Podyplomowego są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Czy Międzynarodowe Centrum Kultury może w wystawianych przez siebie fakturach za opłaty za studia stosować zwolnioną stawkę VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 6 lutego 2012 r.) świadczone przez niego usługi łącznie z Uniwersytetem na podstawie zawartej umowy o współpracy przy prowadzeniu Studium Podyplomowego mogą być zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Wnioskodawca może w wystawianych przez siebie fakturach za opłaty za studia stosować zwolnioną stawkę VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest państwową instytucją kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, zarządzenia nr 11 Ministra Kultury i Sztuki z dnia 10 maja 1991 r. sprawie utworzenia X oraz statutu.

Wnioskodawca jest instytucją kultury o charakterze naukowo-badawczym, edukacyjnym i informacyjnym, podlegającą ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Wnioskodawca na podstawie umowy z Uniwersytetem działającym przez jednostkę pozawydziałową Y prowadzi Studium Podyplomowe. Według § 3 ww. umowy Y jest zobowiązany m.in. do prowadzenia dokumentacji studentów, wydania indeksów oraz wydania świadectw ukończenia studiów. W § 4 określono obowiązki Wnioskodawcy, do których należą m.in. zapewnienie kadry do prowadzenia zajęć dydaktycznych i egzaminów w siedzibie Wnioskodawcy, zapewnienia sal wykładowych, oraz przyjmowania opłat za studia. Wiąże się to z wystawianiem odpowiednich faktur dla studentów, ewentualnie dla ich zakładów pracy - jeżeli opłatę pokrywa pracodawca studenta.

Wnioskodawca na podstawie umowy zawartej z Uniwersytetem prowadzi Studium Podyplomowe. W ww. umowie określono obowiązki Wnioskodawcy, do których należą:

1.

realizacja założeń programowo-organizacyjnych zgodnie z przyjętym podziałem na przedmioty realizowane przez wykładowców ze strony Wnioskodawcy,

2.

zapewnienie kadry dydaktycznej do prowadzenia zajęć dydaktycznych i egzaminów w siedzibie Wnioskodawcy, odpowiadającej rodzajowi prowadzonych zajęć,

3.

aktywne uczestnictwo przedstawicieli Wnioskodawcy w realizacji programu Studium w zakresie wykładów otwartych, zajęć warsztatowych w terenie oraz objazdów studyjnych,

4.

przeprowadzenia rekrutacji uczestników Studium Podyplomowego we współpracy z Uniwersytetem,

5.

sprawowania nadzoru merytorycznego nad realizacja, programu Studium,

6.

zapewnienie sal wykładowych wraz z niezbędnym wyposażeniem i bezpłatnego przekazywania studentom Studium publikacji Wnioskodawcy związanych z problematyką Studium,

7.

pozyskiwanie środków finansowych potrzebnych na realizację Studium Podyplomowego.

Wnioskodawca pobiera opłaty za Studium Podyplomowe jako podmiot realizujący te studia. Opłaty te faktycznie należne są Wnioskodawcy, gdyż Wnioskodawca ponosi wszystkie koszty realizacji Studium.

Na fakturach VAT widnieje jako sprzedawca Wnioskodawca, a w treści faktury widnieje zapis: "Opłata za I semestr Studiów Podyplomowych".

Faktury wystawiane za kolejny semestr będą miały zapis: "Opłata za II semestr Studiów Podyplomowych". Kwota opłat za studia jest obrotem Wnioskodawcy.

Wnioskodawca przeprowadza zajęcia na Studium Podyplomowym. Wnioskodawca realizuje część wykładów w porozumieniu i pod nadzorem Uniwersytetu, ale wiele zajęć dotyczących zagadnień ekonomiczno-administracyjnych jest prowadzonych przez pracowników Uniwersytetu na podstawie zawartej z nimi umowy i wypłacenia honorarium.

Umowa pomiędzy Uniwersytetem a Wnioskodawcą nie precyzuje pojęcia zleceniodawca-zleceniobiorca. Obie instytucje są partnerami.

Studia prowadzone są zgodnie z regulaminem Uniwersytetu. Uniwersytet nadzoruje realizacją studiów zgodnie z tym regulaminem. Uniwersytet pomaga w doborze kadry reprezentującej zagadnienia ekonomiczne i administracyjne.

Wnioskodawca nadzoruje proces rekrutacji. Uniwersytet zgodnie z rekomendacją Wnioskodawcy wydaje indeksy.

Wnioskodawca nie wystawia Uniwersytetowi faktur VAT za wykonanie czynności będących przedmiotem wniosku.

Uniwersytet nie wystawia żadnych faktur za czynności wykonane na rzecz studenta jak również nie wystawia Wnioskodawcy faktur za jakiekolwiek czynności.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty w zrozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania, jak również nie świadczy czynności będących przedmiotem wniosku jako jednostka objęta systemem oświaty. Wnioskodawca nie jest również jednostką badawczo-rozwojową.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie świadczy bowiem ww. usług jako jest jednostka objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Ponadto Wnioskodawca nie jest uczelnią, jednostką naukową PAN czy też jednostką badawczo-rozwojową, jest bowiem państwową instytucją kultury działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.).

Należy podkreślić, iż to, że Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi Studiów Podyplomowych we współudziale z Uniwersytetem, nie daje możliwości zastosowania zwolnienia z przepisu określonego ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, bowiem jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, to Wnioskodawca jest bezpośrednio świadczącym na rzecz studentów ww. usługi w ramach Studium Podyplomowego, co też Wnioskodawca dokumentuje fakturami VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, na wystawianych fakturach VAT dokumentujących pobrane opłaty za I czy II semestr Studiów Podyplomowych Wnioskodawca nie może wykazywać zwolnienia z podatku VAT określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy nadmienić, iż przedmiotem interpretacji było zwolnienie świadczonych przez Wnioskodawcę usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, nie było natomiast zwolnienie na podstawie innych przepisów, gdyż nie sformułowano pytania w tym zakresie ani własnego stanowiska.

Jednocześnie niniejsza interpretacja nie dotyczy opodatkowania bądź zwolnienia z opodatkowania czynności wykonywanych przez partnera Wnioskodawcy, tj. Uniwersytet.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl