IBPP1/443-1509/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1509/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji w ramach realizacji projektu "Opracowanie i wdrożenie spójnych działań rozwojowych promujących przemiany w celu zapewnienia wyższych standardów edukacyjnych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji w ramach realizacji projektu "Opracowanie i wdrożenie spójnych działań rozwojowych promujących przemiany w celu zapewnienia wyższych standardów edukacyjnych".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1509/08/AS z dnia 2 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Uczelnia uczestniczy w realizacji Projektu "Opracowanie i wdrożenie spójnych działań rozwojowych promujących przemiany w celu zapewnienia wyższych standardów edukacyjnych", który finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL).

Celem Projektu jest rozszerzenie oferty edukacyjnej Uczelni, dostosowanie programów nauczania do wymagań rynku pracy oraz podniesienie jakości kształcenia. Dzięki realizacji Projektu Uczelnia będzie mogła wzbogacić ofertę edukacyjną o nowe kierunki studiów oraz uruchomić nowe kierunki studiów podyplomowych. Planowane jest również zwiększenie zastosowania metod nauczania na odległość - zostaną wydane przewodniki do e-learningu oraz udzielone e-konsultacje. Dzięki udziałowi w Projekcie rozszerzony zostanie dostęp osób niepełnosprawnych do oferty dydaktycznej uczelni poprzez zastosowanie nowych technologii informatycznych dla osób niewidomych i słabowidzących. W ramach Projektu zrealizowany zostanie cykl szkoleń oraz kursy językowe dla pracowników naukowych i administracji celem podniesienia kwalifikacji i umiejętności kadry uczelni oraz zwiększenia efektywności zarządzania uczelnią.

Projekt przewiduje zacieśnienie współpracy z pracodawcami i zwiększenie znaczenia praktycznych form kształcenia poprzez organizowanie staży studenckich i praktyk absolwenckich. Z uwagi na zwiększenie zapotrzebowania na rynku pracy na absolwentów kierunków ścisłych, zostaną uruchomione zajęcia wyrównawcze z matematyki dla studentów 1. roku. Przewidywane jest również wsparcie dla XXX w zakresie doradztwa, poradnictwa zawodowego i pośrednictwa pracy, co umożliwi lepsze przygotowanie absolwentów do wejścia na rynek pracy.

W ramach Projektu wsparciem objęci zostaną studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, studenci studiów podyplomowych, absolwenci, kadra dydaktyczna oraz kadra administracyjna. Realizacja Projektu na uczelni zakończy się opracowaniem i wdrożeniem modelu zarządzania jakością oraz ewaluacją Projektu w formie raportu.

Dotacja rozwojowa na realizację Projektu jest wypłacana w formie zaliczki w transzach, w terminach i wysokości określonych w harmonogramie płatności, w celu pokrycia wydatków kwalifikowanych Projektu.

Projekt pt. Opracowanie i wdrożenie spójnych działań rozwojowych promujących przemiany w celu zapewnienia wyższych standardów edukacyjnych finansowany jest w całości ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL). Udział beneficjentów w organizowanych w ramach Projektu stażach, praktykach, szkoleniach, kursach wyrównawczych z matematyki, studiach podyplomowych oraz zajęciach na nowo utworzonych kierunkach jest całkowicie nieodpłatny.

Wnioskodawca jest uczelnią publiczną działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.). Środki finansowe otrzymane z europejskiego funduszu społecznego w ramach Projektu pozwalają na realizację podstawowych zadań uczelni, o których mowa w art. 13 ust. 1 powołanej ustawy - m.in. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej, kształcenie i promowanie kadr naukowych, kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy.

Zgodnie z założeniami Projektu w trakcie 3-letniego okresu jego realizacji:

* 60 studentów ukończy 6-miesięczne staże,

* 450 studentów ukończy 3-miesięczne praktyki,

* 450 studentów I-go roku kierunków matematycznych weźmie udział w zajęciach wyrównawczych,

* 500 osób ukończy studia podyplomowe,

* 3.120 studentów podejmie naukę na nowo utworzonych kierunkach,

* zostaną uruchomione 4 nowe kierunki studiów,

* zostaną uruchomione 4 nowe kierunki studiów podyplomowych,

* 365 osób ukończy szkolenia dla kadry administracyjnej i akademickiej,

* 1.000 studentów weźmie udział w szkoleniach,

* zostanie wydanych 200 przewodników do e-learningu,

* zostanie udzielonych 7.650 e-konsultacji,

* zostanie utworzona 1 baza danych,

* zostaną przeprowadzone 54 wykłady przez przedsiębiorców na studiach podyplomowych,

* zostanie wdrożony model zarządzania jakością,

* opracowany zostanie program szkoleniowy w zakresie stosowania nowych technologii informatycznych dla osób niewidomych i słabowidzących,

* sporządzony zostanie w 100 kopiach raport dot. ewaluacji projektu.

Realizowane w ramach projektu powyższe zadania, finansowane w całości z Europejskiego Funduszu Społecznego, wpłyną m.in. na wzrost powiązania kształcenia na poziomie wyższym z sektorem gospodarki i potrzebami rynku pracy oraz umożliwią uczelni realizację celu głównego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jakim jest wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja otrzymana na realizację przedmiotowego projektu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl zapisu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega również nieodpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy świadczone usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa i podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Wnioskodawca jest uczelnią publiczną działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy do podstawowych zadań uczelni należy m.in. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej oraz kształcenie i promowanie kadr naukowych. Świadczone nieodpłatne usługi edukacyjne na rzecz ostatecznych beneficjentów są częścią zadań wykonywanych w ramach Projektu i mieszczą się w zakresie działalności statutowej Uczelni, a więc w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa (art. 8 ust. 2), więc naszym zdaniem nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu na gruncie ustawy VAT.

Przepis art. 29 ust. 1 ustawy VAT stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dofinansowanie otrzymane z Europejskiego Funduszu Społecznego umożliwia Uczelni realizację celu głównego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jakim jest "wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej", a otrzymane środki finansowe są zwrotem nakładów na realizację zadań wykonywanych w ramach Projektu. Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego stanowiąca refundację poniesionych kosztów w związku z udziałem w Projekcie, nie będzie stanowić obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. ostatnia zmiana Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 tej ustawy. Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Natomiast art. 29 ust. 2 cyt. ustawy stanowi, iż w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika.

Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.

Dokonana analiza wskazuje, iż jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi obok ceny jednoznacznie uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na pokrycie np. tzw. kosztów ogólnych działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady określające sposób ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenie przyszłego) wynika, że wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Uczelnia uczestniczy w realizacji Projektu "Opracowanie i wdrożenie spójnych działań rozwojowych promujących przemiany w celu zapewnienia wyższych standardów edukacyjnych", który finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL).

Celem Projektu jest rozszerzenie oferty edukacyjnej Uczelni, dostosowanie programów nauczania do wymagań rynku pracy oraz podniesienie jakości kształcenia. Dzięki realizacji Projektu Uczelnia będzie mogła wzbogacić ofertę edukacyjną o nowe kierunki studiów oraz uruchomić nowe kierunki studiów podyplomowych. Planowane jest również zwiększenie zastosowania metod nauczania na odległość - zostaną wydane przewodniki do e-learningu oraz udzielone e-konsultacje. Dzięki udziałowi w Projekcie rozszerzony zostanie dostęp osób niepełnosprawnych do oferty dydaktycznej uczelni poprzez zastosowanie nowych technologii informatycznych dla osób niewidomych i słabowidzących. W ramach Projektu zrealizowany zostanie cykl szkoleń oraz kursy językowe dla pracowników naukowych i administracji celem podniesienia kwalifikacji i umiejętności kadry uczelni oraz zwiększenia efektywności zarządzania uczelnią.

Projekt przewiduje zacieśnienie współpracy z pracodawcami i zwiększenie znaczenia praktycznych form kształcenia poprzez organizowanie staży studenckich i praktyk absolwenckich. Z uwagi na zwiększenie zapotrzebowania na rynku pracy na absolwentów kierunków ścisłych, zostaną uruchomione zajęcia wyrównawcze z matematyki dla studentów 1. roku. Przewidywane jest również wsparcie dla XXX w zakresie doradztwa, poradnictwa zawodowego i pośrednictwa pracy, co umożliwi lepsze przygotowanie absolwentów do wejścia na rynek pracy.

W ramach Projektu wsparciem objęci zostaną studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, studenci studiów podyplomowych, absolwenci, kadra dydaktyczna oraz kadra administracyjna. Realizacja Projektu na uczelni zakończy się opracowaniem i wdrożeniem modelu zarządzania jakością oraz ewaluacją Projektu w formie raportu.

Dotacja rozwojowa na realizację Projektu jest wypłacana w formie zaliczki w transzach, w terminach i wysokości określonych w harmonogramie płatności, w celu pokrycia wydatków kwalifikowanych Projektu.

Projekt pt. Opracowanie i wdrożenie spójnych działań rozwojowych promujących przemiany w celu zapewnienia wyższych standardów edukacyjnych finansowany jest w całości ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL). Udział beneficjentów w organizowanych w ramach Projektu stażach, praktykach, szkoleniach, kursach wyrównawczych z matematyki, studiach podyplomowych oraz zajęciach na nowo utworzonych kierunkach jest całkowicie nieodpłatny.

Wnioskodawca jest uczelnią publiczną działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.). Środki finansowe otrzymane z europejskiego funduszu społecznego w ramach Projektu pozwalają na realizację podstawowych zadań uczelni, o których mowa w art. 13 ust. 1 powołanej ustawy - m.in. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej, kształcenie i promowanie kadr naukowych, kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy.

Zgodnie z założeniami Projektu w trakcie 3-letniego okresu jego realizacji:

* 60 studentów ukończy 6-miesięczne staże,

* 450 studentów ukończy 3-miesięczne praktyki,

* 450 studentów I-go roku kierunków matematycznych weźmie udział w zajęciach wyrównawczych,

* 500 osób ukończy studia podyplomowe,

* 3.120 studentów podejmie naukę na nowo utworzonych kierunkach,

* zostaną uruchomione 4 nowe kierunki studiów,

* zostaną uruchomione 4 nowe kierunki studiów podyplomowych,

* 365 osób ukończy szkolenia dla kadry administracyjnej i akademickiej,

* 1.000 studentów weźmie udział w szkoleniach,

* zostanie wydanych 200 przewodników do e-learningu,

* zostanie udzielonych 7.650 e-konsultacji,

* zostanie utworzona 1 baza danych,

* zostaną przeprowadzone 54 wykłady przez przedsiębiorców na studiach podyplomowych,

* zostanie wdrożony model zarządzania jakością,

* opracowany zostanie program szkoleniowy w zakresie stosowania nowych technologii informatycznych dla osób niewidomych i słabowidzących,

* sporządzony zostanie w 100 kopiach raport dot. ewaluacji projektu.

Realizowane w ramach projektu powyższe zadania, finansowane w całości z Europejskiego Funduszu Społecznego, wpłyną m.in. na wzrost powiązania kształcenia na poziomie wyższym z sektorem gospodarki i potrzebami rynku pracy oraz umożliwią uczelni realizację celu głównego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jakim jest wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej.

Z uwagi zatem na wskazane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, tj. uregulowania art. 29 ustawy o VAT, w przedstawionym stanie faktycznym, należy uznać, iż środki finansowe otrzymane na realizację Projektu "Opracowanie i wdrożenie spójnych działań rozwojowych promujących przemiany w celu zapewnienia wyższych standardów edukacyjnych" nie mają bezpośredniego wpływu na cenę, tym samym nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a więc nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż dofinansowanie otrzymane z Europejskiego Funduszu Społecznego nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl