IBPP1/443-1508/11/BM - Opodatkowanie VAT dostawy prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, która była wykorzystywana w działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1508/11/BM Opodatkowanie VAT dostawy prawa użytkowania wieczystego nieruchomości, która była wykorzystywana w działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu do tut. organu 30 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2012 r. (data wpływu 9 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT z tytułu planowanej dostawy:

* nieruchomości nr 582/34 - jest prawidłowe,

* udziału w nieruchomościach nr 1070/6, nr 1070/7 - jest prawidłowe,

* udziału w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości nr 1237/3 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT z tytułu planowanej dostawy nieruchomości nr 582/34, udziału w nieruchomościach nr 1070/6, nr 1070/7 oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości nr 1237/3.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 stycznia 2012 r. (data wpływu 9 stycznia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 grudnia 2011 r. znak: IBPP1/443-1508/11/BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca kupił zgodnie z umową z dnia 21 grudnia 1999 r. od wspólników spółki cywilnej, niezabudowaną, częściowo ogrodzoną i częściowo utwardzoną nieruchomość położoną w miejscowości. Powyższa nieruchomość składa się z działki o numerze 582/34 o powierzchni 0,5053 ha i jest objęta księgą wieczystą numer X. Przedmiotowa nieruchomość została kupiona z majątku osobistego. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów działka o numerze 582/34 stanowi tereny zabudowy inne Bi, zgodnie natomiast z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego uchwałą numer X Rady Miejskiej z dnia 28 września 2007 r. wymieniona działka stanowi teren produkcyjno-usługowy o symbolu 14/PU 2.

Zakup wyżej wymienionej nieruchomości przez Wnioskodawcę był związany z planowanym rozpoczęciem działalności gospodarczej. Planowana działalność gospodarcza nie doszła jednak do skutku i Wnioskodawca postanowił sprzedać nieruchomość. Aktem notarialnym Rep. A numer X Wnioskodawca zawarł przedwstępną umowę sprzedaży działki. Należy podkreślić, że nieruchomość jest sprzedawana w takim samym stanie jak została pierwotnie kupiona. Wnioskodawca nie poniósł żadnych dodatkowych nakładów finansowych. Nowy właściciel będzie wykorzystywał działkę do działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wraz z żoną jest również właścicielem (w udziałach wynoszących po 1/2) nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości Y. Nieruchomość składa się z niezabudowanych działek gruntowych o numerach ewidencyjnych 1070/6 i 1070/7 o łącznej powierzchni 0,7066 ha. Powyższe działki zostały nabyte na podstawie umowy sprzedaży z dnia 11 marca 2002 r. i wpisane w księdze wieczystej nr... o sposobie korzystania - nieruchomość rolna. Zgodnie z wypisem z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego Uchwałą nr X Rady Miejskiej z dnia 30 marca 2006 r. działki o nr 1070/6 i 1070/7 położone są w jednostkach funkcjonalnych o symbolach:

* 4.3/24 przeznaczenie podstawowe MN2- tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, przeznaczenie dopuszczone dla terenu: MN1 tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, UU-tereny handlu i usług i ZP1 -tereny zieleni urządzonej,

* 4.3/23 przeznaczenie podstawowe ZP2 - tereny zieleni nieurządzonej, przeznaczenie dopuszczone dla terenu WS1 tereny wód powierzchniowych płynących (z tym, że na nieruchomości nie ma żadnych wód powierzchniowych).

Zakup nieruchomości był związany z planowaną budową domów dla dzieci. Plany te nie doszły jednak do skutku. Obecnie planowana jest sprzedaż powyższych działek Firmie. Nowy właściciel Firma będzie wykorzystywał działkę do działalności gospodarczej (budowa restauracji).

Dodatkowo Wnioskodawca wraz z żoną (udziały wynoszą po 1/2) planują sprzedaż zabudowanej działki rekreacyjnej położonej w... gmina..., objętej księgą wieczystą X. Powyższą nieruchomość stanowi działka nr 1237/3 o powierzchni 0,9638 ha - oddana w wieczyste użytkowanie do dnia 5 grudnia 2089 r. (właścicielem gruntu jest Skarb Państwa). Działka nr 1237/3 - zabudowana jest stacją trafo o powierzchni zabudowy 46 m 2, umywalnią o powierzchni zabudowy 72 m 2, hangarem na sprzęt pływający o powierzchni zabudowy 604 m 2, hydrofornią o powierzchni zabudowy 25 m 2 oraz budynkiem technicznym zaplecza o powierzchni zabudowy 33 m 2.

Zakup działki był związany z prywatnymi celami rekreacyjnymi. Wnioskodawca nie prowadził ani nie planował prowadzić działalności gospodarczej na terenie nieruchomości. W związku z podjętą decyzją o zbyciu nieruchomości Wnioskodawca zamieścił w prasie ogłoszenie o jej sprzedaży.

Uzyskane środki pieniężne ze sprzedaży wyżej wymienionych działek będą przeznaczone przez Wnioskodawcę na cele prywatne.

W związku z planowaną sprzedażą powyższych nieruchomości Wnioskodawca oświadcza, że:

* nie był nigdy czynnym podatnikiem podatku VAT,

* nie posiadał i nie posiada statusu rolnika ryczałtowego,

* w ciągu ostatnich pięciu lat nie dokonywał sprzedaży nieruchomości,

* powyższe nieruchomości nie podlegały żadnemu podziałowi,

* pomiędzy Wnioskodawcą a jego żoną ustanowiona jest rozdzielczość majątkowa.

Uzupełnienie przedstawionego zdarzenia przyszłego dla nieruchomości nr 582/34:

Cały obwód zakupionej nieruchomości to 415 metrów bieżących. Ogrodzenie w postaci płotu stanowi 81 metrów bieżących. Słupki ogrodzenia usytuowane są co dwa metry i wypełnione segmentami z siatki stalowej. Plac utwardzony w postaci nawierzchni asfaltowej stanowi około 800 metrów kwadratowych.

Przy zakupie nieruchomości nr 582/34 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Sprzedaż nieruchomości nie była udokumentowana fakturą VAT. Budowę posadowionych na ww. działce obiektów zakończono prawdopodobnie w latach siedemdziesiątych. Powyższa nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę z częścią ogrodzenia i utwardzonym placem.

Zdaniem Wnioskodawcy ww. obiekty nie są budowlami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. l 118).

Powyższe obiekty są trwale związane z gruntem i są własnością Wnioskodawcy. Zdaniem Wnioskodawcy powyższe obiekty nie posiadają symbolu PKOB.

Działka o nr 582/34 oraz posadowione na niej obiekty w postaci częściowego ogrodzenia oraz częściowo utwardzonej powierzchni od chwili ich nabycia nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę, stanowiły tylko i wyłącznie jego własność. Nie były również przedmiotem umów najmu lub dzierżawy i Wnioskodawca nie czerpał z nich żadnych pożytków.

Po zakupie nieruchomości Wnioskodawca analizował możliwość podjęcia działalności gospodarczej, ale ostatecznie stwierdził, że ze względów ekonomicznych i braku dostatecznej ilości środków pieniężnych działalność jest nieopłacalna.

Uzupełnienie przedstawionego zdarzenia przyszłego dla nieruchomości nr 1070/6 i nr 1070/7:

W trosce o estetyczny wygląd nieruchomości i nie dopuszczeniu do zachwaszczenia gruntów rolnych, działki o nr 1070/6 i nr 1070/7 były bezpłatnie użytkowane przez osobę trzecią na podstawie umowy użyczenia. Ww. działki nie były przedmiotem umowy najmu lub dzierżawy. Wnioskodawca nie czerpał żadnych pożytków z tego tytułu.

Wyżej wymienione nieruchomości gruntowe nie były wykorzystywane do prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności rolniczej. Wnioskodawca nie uzyskiwał żadnych płodów rolnych.

Wnioskodawca nie występował o tzw. dopłaty unijne dla rolników a tym samym nie otrzymywał żadnych dopłat dla rolników.

Przyczyn odstąpienia od zamiaru budowy na ww. działkach domów dla dzieci było kilka. Jedno z dzieci zmieniło miejsce zamieszkania i nie jest zainteresowane mieszkaniem w tej okolicy.

Posadowienie działki nie jest już tak atrakcyjne na cele mieszkaniowe, ponieważ w bliskiej odległości od ww. nieruchomości powstały nowe obiekty w postaci parkingów i parków rozrywki dla dzieci.

Wnioskodawca nie ponosił żadnych nakładów na uatrakcyjnienie działek w celu ich sprzedaży i nie występował o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla ww. działek.

Uzupełnienie przedstawionego zdarzenia przyszłego dla nieruchomości nr 1237/3:

Udziały w nieruchomości nr 1237/3 zostały nabyte w dniu 30 października 2007 r. na podstawie aktu notarialnego Repertorium A nr....

Z uzyskanych informacji od poprzedniego właściciela budowę posadowionych na działce obiektów zakończono w 1989 r.

Aktem notarialnym Wnioskodawca nabył udziały w nieruchomości zabudowanej stacją trafo o powierzchni zabudowy 46 m 2 i kubaturze 167 m 3, umywalnią o powierzchni zabudowy 75 m 2 i kubaturze 205 m 3, hangarem na sprzęt pływający o powierzchni zabudowy 130 m 2 i kubaturze 288 m 3, pawilonem socjalnym o powierzchni zabudowy 604 m 2 i kubaturze 4070 m 3, hydrofornią o powierzchni zabudowy 25 m 2 i kubaturze 81 m 3 oraz budynkiem technicznym zaplecza o powierzchni zabudowy 33 m 2 i kubaturze 135 m 3. Innych informacji na temat powyższych budynków i budowli Wnioskodawca nie posiada.

Wnioskodawca uważa, że ww. obiekty są budowlami i budynkami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118).

Są to obiekty trwale związane z gruntem i są własnością Wnioskodawcy i jego żony. Zdaniem Wnioskodawcy PKOB dla budynków to 1212 a budowli 2412.

Na działce Wnioskodawca spędzał czas wolny. Powyższa nieruchomość stanowiła kiedyś część ośrodka wczasowego B. i posiada dostęp do pięknie położonego jeziora.

W dniu 3 maja 2008 r. Wnioskodawca zawarł umowę dzierżawy na okres od dnia 3 maja do 30 września 2008 r. z poprzednim właścicielem na dzierżawę części pawilonu socjalnego o powierzchni 226 m 2. Za ww. dzierżawę został ustalony czynsz w kwocie 1.500 zł za cały okres dzierżawy. Z terminem płatności do 31 grudnia 2008 r. Powyższa kwota została uregulowana. Od stycznia 2011 r. na czas nieokreślony została zawarta również umowa najmu budynku stacji transformatorowej z wynajmującym: SA oddział w Q na wynajem pomieszczenia z przeznaczeniem na użytkowanie urządzeń stacji transformatorowej z miesięcznym czynszem w wysokości 536,50 zł Żadnych innych umów dzierżawy lub najmu Wnioskodawca nie zawierał.

Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie ww. obiektów i ich części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Ww. obiekty nie zostały ulepszone.

Wnioskodawca nie ponosił żadnych nakładów na uatrakcyjnienie działki w celu jej sprzedaży. Jedynie zamieścił w prasie ogłoszenie o jej sprzedaży.

Wnioskodawca spędzał czas wolny na ww. nieruchomości.

Ponadto Wnioskodawca oświadczył, że posiada inne nieruchomości ale nie planuje ich sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu planowanej sprzedaży opisanych nieruchomości, Wnioskodawca zobowiązany będzie do odprowadzenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie nie można uznać Wnioskodawcy (z wyjątkiem sprzedaży działki w...) za podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ustawy o VAT, polegającą na handlu nieruchomościami, nie można stwierdzić bowiem, iż nabywając grunt dział w charakterze handlowca. Mając na uwadze cele nabycia przedmiotowych nieruchomości - cele mieszkaniowe i rekreacyjne (nieruchomości w Y i YY), nie można uznać, że nieruchomości te zakupiono w celu dalszej odsprzedaży.

W przypadku nieruchomości w... występuje wątpliwość, czy zgodnie z przepisami o VAT pojedyncza sprzedaż działki przemysłowej w związku z nierozpoczęciem działalności gospodarczej powinna być opodatkowana tym podatkiem.

Należy również podkreślić, iż w przypadku, gdy osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku prywatnego np. nieruchomości gruntowej, a czynność tą wykona jednorazowo lub okazjonalnie, w warunkach wskazujących, iż działanie to nie jest czynione z zamiarem jego powtarzania i nie zmierza do nadania mu stałego charakteru, transakcja ta nie może być uznana za działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Wnioskodawca również nie wykorzystywał nieruchomości w Y i YY do prowadzenia działalności gospodarczej, a Wnioskodawca nie był i nie jest rolnikiem ryczałtowym. Powyższe dowodzi, iż przedmiotowe nieruchomości w Y i YY nie były wykorzystywane w celach zarobkowych.

Reasumując, Wnioskodawca dokonując transakcji sprzedaży nieruchomości w Y i YY nabytych z majątku prywatnego w celach mieszkaniowych i rekreacyjnych (wyłącznie dla swojej rodziny), nie będzie działał w charakterze podatnika, a czynności te nie będą nosiły znamion działalność gospodarczej. Tym samym dostawa przedmiotowych nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku odprowadzenia podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca uważa, że jedynie w przypadku sprzedaży nieruchomości w... transakcja nosi znamiona działalności gospodarczej. Działka została kupiona na cele gospodarcze i z tego tytułu Wnioskodawca przy jej sprzedaży może stać się podatnikiem podatku VAT, co w konsekwencji powoduje obowiązek odprowadzenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT z tytułu planowanej dostawy:

* nieruchomości nr 582/34 - uznaje się za prawidłowe,

* udziału w nieruchomościach nr 1070/6, nr 1070/7 - uznaje się za prawidłowe,

* udziału w prawie użytkowania wieczystego nieruchomości nr 1237/3 - uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż w przedmiotowej sprawie, ze względu na wspólną podstawę prawną rozstrzygnięcia, wydano jedną interpretację obejmującą trzy odrębne zdarzenia przyszłe dotyczące planowej dostawy działki Nr 582/34, udziału w nieruchomościach Nr 1070/6, 1070/7 oraz udziału w prawie wieczystego użytkowania działki Nr 1237/3.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 tej ustawy.

Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Ze współwłasnością mamy do czynienia wtedy, gdy własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zarówno sprzedaż udziału we współwłasności gruntu na podstawie art. 198 k.c., jak i sprzedaż wspólnego gruntu za zgodą wszystkich współwłaścicieli na podstawie art. 199 k.c. stanowi odpłatną dostawę towarów.

Ustawodawca w ww. przepisach poza wskazaniem, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wskazał ponadto, że za świadczenie usług uznawana jest każda transakcja, która nie stanowi dostawy towarów.

Przyjęcie podziału na dostawę towaru oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli nawet wykazane zostałoby w konkretnym przypadku, że nie występuje dostawa towarów to i tak z reguły należy opodatkować czynność kwalifikowaną wówczas jako świadczenie usług.

Głównym celem wprowadzenia takiej konstrukcji jest zagwarantowanie, aby każda transakcja, która nie mogłaby zostać uznana za dostawę towarów była opodatkowana jako świadczenie usług, za wyjątkiem tych transakcji, które zostały taksatywnie wyłączone lub zwolnione z opodatkowania.

Realizację powyższych fundamentalnych cech podatku od towarów i usług, o których mowa wyżej, gwarantują nie tylko przepisy określające zakres przedmiotowy podatku VAT, tj. cyt. wyżej art. 5, 7 i 8 ww. ustawy, lecz również przepisy regulujące zakres podmiotowy podatku od towarów i usług, czyli przepisy art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia "częstotliwości", przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności.

O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy dziesięć lat), ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne, było dokonywanie tej czynności wielokrotnie i w okolicznościach noszących znamiona działalności gospodarczej.

Podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży nieruchomości jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej.

Odnośnie sprzedaży przez Wnioskodawcę niezabudowanej działki o numerze 582/34 o powierzchni 0,5053 ha, częściowo ogrodzonej i częściowo utwardzonej położonej w miejscowości... wskazać należy, że w tym zakresie w ocenie tut. organu Wnioskodawca będzie działał w charakterze podatnika, gdyż działka ta była nabyta w celu wykorzystywana jej do planowanego rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca kupił niezabudowaną, częściowo ogrodzoną i częściowo utwardzoną nieruchomość o numerze 582/34 o powierzchni 0,5053 ha położoną w miejscowości.... Cały obwód zakupionej nieruchomości to 415 metrów bieżących. Ogrodzenie w postaci płotu stanowi 81 m. Słupki ogrodzenia usytuowane są co dwa metry i wypełnione segmentami z siatki stalowej. Plac utwardzony w postaci nawierzchni asfaltowej stanowi około 800 m 2. Wnioskodawca wskazał, że ww. obiekty nie są budowlami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. l 118) i nie posiadają symbolu PKOB.

Zakup wyżej wymienionej nieruchomości przez Wnioskodawcę był związany z planowanym rozpoczęciem działalności gospodarczej. Po zakupie nieruchomości Wnioskodawca analizował możliwość podjęcia działalności gospodarczej, ale ostatecznie stwierdził, że ze względów ekonomicznych i braku dostatecznej ilości środków pieniężnych działalność jest nieopłacalna.

Podjęte przez Wnioskodawcę działania były więc związane z planowaną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, bowiem Wnioskodawca dokonał zakupu nieruchomości, którą miał zamiar wykorzystywać dla celów zarobkowych.

Wymienione powyżej okoliczności jednoznacznie wskazują, iż podjęto działania wskazujące na zamiar związania zakupionej przedmiotowej nieruchomości z planowaną działalnością gospodarczą (pomimo, że do podjęcia takiej działalności gospodarczej nie doszło z przyczyn ekonomicznych i braku dostatecznej ilości środków pieniężnych), a zatem jej sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż jak już wcześniej wskazano opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów, a grunt niewątpliwie jest towarem. Tym samym Wnioskodawca staje się z tytułu tej planowanej dostawy podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem w ocenie tut. organu z uwagi na fakt, że Wnioskodawca przedmiotową działkę nr 582/34 nabył w celu wykorzystywania jej dla celów zarobkowych (planowana działalność gospodarcza, zakup działki położonej w terenie, który determinuje wybudowanie na niej obiektów produkcyjno-usługowych) planowaną sprzedaż przedmiotowej działki przez Wnioskodawcę, należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast Wnioskodawca dla tej czynności będzie występował w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku sprzedaży nieruchomości w... transakcja nosi znamiona działalności gospodarczej bowiem działka została kupiona na cele gospodarcze i z tego tytułu Wnioskodawca przy jej sprzedaży może stać się podatnikiem podatku VAT, co w konsekwencji powoduje obowiązek odprowadzenia podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast odnośnie sprzedaży przez Wnioskodawcę udziałów we współwłasności niezabudowanych działek nr 1070/6 i nr 1070/7 położonych w miejscowości Y wskazać należy, że w ocenie tut. organu, Wnioskodawcy nie można uznać za podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ustawy o VAT. Nic nie wskazuje bowiem na to, aby kupując udziały w przedmiotowych działkach Wnioskodawca działał w charakterze handlowca, a okoliczności będące przyczyną transakcji sprzedaży tych udziałów, nie wskazują, iż miałyby być one czynione z zamiarem wykonywania w sposób ciągły do celów zarobkowych.

Z wniosku nie wynika, że Wnioskodawca nabył udziały w tych działkach w celu odsprzedaży lub w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca udziały w niezabudowanych działkach nr 1070/6 i nr 1070/7 nabył w 2002 r. w związku z planowaną budową domów dla dzieci. Plany te nie doszły jednak do skutku. Jedno z dzieci zmieniło miejsce zamieszkania i nie jest zainteresowane mieszkaniem w tej okolicy. Posadowienie działki nie jest już tak atrakcyjne na cele mieszkaniowe, ponieważ w bliskiej odległości od ww. nieruchomości powstały nowe obiekty w postaci parkingów i parków rozrywki dla dzieci.

Wnioskodawca nie ponosił żadnych nakładów na uatrakcyjnienie działek w celu ich sprzedaży i nie występował o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla ww. działek. W trosce o estetyczny wygląd nieruchomości i nie dopuszczenia do zachwaszczenia gruntów rolnych, działki o nr 1070/6 i nr 1070/7 były bezpłatnie użytkowane przez osobę trzecią na podstawie umowy użyczenia. Ww. działki nie były przedmiotem umowy najmu lub dzierżawy. Wnioskodawca nie czerpał żadnych pożytków z tego tytułu. Wyżej wymienione nieruchomości gruntowe nie były wykorzystywane do prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności rolniczej. Wnioskodawca nie uzyskiwał żadnych płodów rolnych.

Uzyskane środki pieniężne ze sprzedaży wyżej wymienionych działek będą przeznaczone przez Wnioskodawcę na cele prywatne.

Zatem z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie wykorzystywał przedmiotowych działek nr 1070/6 i nr 1070/7 w działalności gospodarczej, nie wykorzystywał ich w sposób ciągły dla celów zarobkowych a udziały w ww. działkach zostały nabyte na potrzeby Wnioskodawcy i jego rodziny (w związku z planowaną budową domów dla dzieci), nie można uznać, aby planowana sprzedaż udziałów w ww. działkach nosiła znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem brak jest podstaw do uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży udziałów w ww. działkach nr 1070/6 i nr 1070/7. Tym samym dostawa ta, nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku zapłaty podatku VAT od planowanej sprzedaży udziałów w tych działkach.

Odnośnie planowanej sprzedaży przez Wnioskodawcę udziału w prawie wieczystego użytkowania nieruchomości nr 1237/3 w YY należy zauważyć, że w ocenie tut. organu, Wnioskodawca będzie działał w charakterze podatnika, gdyż nieruchomość ta była związana z prowadzeniem działalności gospodarczej w celach zarobkowych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nabył nieruchomość zabudowaną stacją trafo, umywalnią, hangarem na sprzęt pływający, pawilonem socjalnym, hydrofornią oraz budynkiem technicznym zaplecza. W 2008 r. Wnioskodawca zawarł umowę dzierżawy na okres od dnia 3 maja do 30 września 2008 r. z poprzednim właścicielem na dzierżawę części pawilonu socjalnego. Za ww. dzierżawę został ustalony czynsz w kwocie 1.500 zł za cały okres dzierżawy. Od stycznia 2011 r. na czas nieokreślony została zawarta również umowa najmu budynku stacji transformatorowej z wynajmującym: SA na wynajem pomieszczenia z przeznaczeniem na użytkowanie urządzeń stacji transformatorowej z miesięcznym czynszem w wysokości 536,50 zł.

Zatem Wnioskodawca wykorzystywał ww. obiekty poprzez ich najem oraz dzierżawę, za które otrzymywał czynsz.

Odnosząc się do przedstawionego wyżej zdarzenia przyszłego należy odwołać się do regulacji wynikających z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zgodnie z którym przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Tak więc najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Zgodnie z art. 693 k.c. przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Wobec powyższego oddanie w ramach umowy najmu i dzierżawy innemu podmiotowi nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie Wnioskodawcy.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że najem i dzierżawa ww. obiektów jako usługa wymieniona w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług definicję działalności gospodarczej, jeżeli wykonywana jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych, bez względu na to, czy najem i dzierżawa będą prowadzone w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródła przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji najem i dzierżawa stanowią odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku nie można stwierdzić, iż przedmiotowa nieruchomość nie była wykorzystywana przez Wnioskodawcę na cele działalności gospodarczej. Należy bowiem zauważyć, iż Wnioskodawca na zakupionej nieruchomości dokonywał dzierżawy części pawilonu socjalnego i najmu stacji trafo, co jednoznacznie wyklucza wykorzystywanie ww. nieruchomości tylko dla celów osobistych (np. rekreacyjnych) przez Wnioskodawcę.

Z treści wniosku wynika, iż podejmowane przez Wnioskodawcę działania polegające na najmie i dzierżawie przedmiotowych obiektów są niczym innym jak właśnie prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z definicją działalności gospodarczej zawartą w powołanym wyżej przepisie, obejmuje ona również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nabył nieruchomość wraz z posadowionymi na niej obiektami, które były wykorzystywane na cele wynajmu i dzierżawy, co kwalifikuje powyższe czynności jako powtarzalne a więc wykonywane w sposób częstotliwy, ponadto ww. okoliczności wskazują na wykorzystywanie przez Wnioskodawcę przedmiotowych obiektów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne oraz fakt, że działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność gospodarczą (w tym działalność polegającą na najmie i dzierżawie lokali użytkowych), planowana sprzedaż ww. nieruchomości winna być traktowana jako sprzedaż majątku związanego z działalnością gospodarczą.

Podsumowując stwierdzić należy, iż wymienione powyżej okoliczności sprawy jednoznacznie wskazują, iż Wnioskodawca w czasie posiadania przedmiotowej nieruchomości podjął działania wskazujące na związanie zakupu tej nieruchomości z działalnością gospodarczą.

W efekcie planowaną przez Wnioskodawcę dostawę prawa użytkowania wieczystego ww. nieruchomości nr 1237/3, która była wykorzystywana w działalności gospodarczej należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast Wnioskodawca dla tej czynności będzie występował w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż dokonując transakcji sprzedaży nieruchomości w Y. Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika, a czynność ta nie będzie nosiła znamion działalność gospodarczej a tym samym dostawa przedmiotowej nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku odprowadzenia podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Również stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku sprzedaży nieruchomości w... transakcja nosi znamiona działalności gospodarczej bowiem działka została kupiona na cele gospodarcze i z tego tytułu Wnioskodawca przy jej sprzedaży może stać się podatnikiem podatku VAT, co w konsekwencji powoduje obowiązek odprowadzenia podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy, iż dokonując transakcji sprzedaży nieruchomości w YY. Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika, a czynność ta nie będzie nosiła znamion działalność gospodarczej a tym samym dostawa przedmiotowej nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku odprowadzenia podatku od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Należy podkreślić, że w niniejszej interpretacji nie rozstrzygnięto kwestii czy w przypadku dostawy nieruchomości dla których Wnioskodawca stanie się podatnikiem podatku VAT czynności te należy opodatkować lub też zwolnić z opodatkowania, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanu faktycznego, nie sformułowano pytania ani nie przedstawiono własnego stanowiska w tych sprawach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl