IBPP1/443-146/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-146/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 10 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2009 r. (data wpływu 8 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego świadczenia usług polegających na organizowaniu lub współorganizowaniu szkoleń dla lekarzy przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego świadczenia usług polegających na organizowaniu lub współorganizowaniu szkoleń dla lekarzy przez Wnioskodawcę.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2009 r. (data wpływu 8 maja 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-146/09/MS z dnia 27 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca dalej jako XXX jest podmiotem organizującym lub współorganizującym szkolenia mające na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych lekarzy. Szkolenia (zwane również "zdarzeniami edukacyjnymi") prowadzone są zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy (Dz. U. Nr 231, poz. 2326). Szkolenia organizowane są wyłącznie dla lekarzy oraz mają charakter edukacyjny, tj. mają na celu umożliwienie uczestniczącym w nich osobom podniesienie kwalifikacji zawodowych w zakresie określonej specjalności lekarskiej.

Działalność szkoleniowa prowadzona jest w następujących formach:

1.

szkolenie organizowane jest przez XXX (Zarząd Główny),

2.

szkolenie organizowane jest przez Oddział XXX (Zarząd Oddziału),

3.

szkolenie współorganizowane jest przez XXX (Zarząd Główny lub Zarząd Oddziału) wraz z innym podmiotem,

4.

szkolenie organizowane jest przez inny podmiot (np. firmę YYY) natomiast XXX sprawuje nad szkoleniem patronat udostępniając organizatorowi swój znak firmowy (logo) odpłatnie lub nieodpłatnie.

Organizacja ww. szkoleń mieści się w statutowej działalności XXX. Zgodnie z art. 9 statutu podstawowym celem działalności XXX jest m.in. promowanie wiedzy z zakresu chorób wewnętrznych, kształcenie specjalistyczne i ustawiczne. Zgodnie z art. 10 Statutu do szczegółowych celów XXX należy m.in. współdziałanie w kształceniu podyplomowym lekarzy (pkt 2) oraz współdziałanie w integracji działalności naukowej, szkoleniowej i leczniczej lekarzy specjalności wchodzących w skład medycyny wewnętrznej (pkt 3). Zgodnie z art. 11 pkt 1 Statutu dla osiągnięcia celów XXX organizuje posiedzenia i zjazdy naukowe. Oddziały XXX realizują cele XXX (art. 9) przede wszystkim poprzez organizowanie na swoim terenie posiedzeń naukowych i naukowo - szkoleniowych (art. 39 ust. 3 Statutu).

W przypadku gdy XXX lub Oddział XXX jest wyłącznym organizatorem szkoleń, udział lekarzy w takich szkoleniach jest odpłatny lub nieodpłatny. W pierwszym przypadku opłaty za udział w szkoleniu pobierane są przez XXX od uczestniczących w nim lekarzy. W drugim przypadku udział lekarzy w szkoleniach finansowany jest przez sponsorów, którzy dokonują wpłat bezpośrednio na rzecz XXX. W przypadku gdy XXX lub Oddział XXX jest współorganizatorem szkolenia wraz z innym podmiotem, a obsługą finansową szkolenia zajmuje się ten podmiot, opłaty za organizację szkolenia przez XXX uiszcza na rzecz XXX podmiot współorganizujący. Zgodnie z zasadami przyjętymi (na posiedzeniu nr 253) Uchwałą Zarządu XXX nr 4/2008 z dnia 3 czerwca 2008 r. w sprawie zasad współpracy z podmiotami organizującymi zdarzenia edukacyjne w przypadku współorganizowania szkoleń, po zakończeniu każdego szkolenia podmiot zajmujący się obsługą finansową zobowiązany jest do uiszczenia na rzecz XXX określonej w uchwale opłaty, której wysokość jest uzależniona od liczby uczestników szkolenia. Gdy XXX sprawuje jedynie patronat nad szkoleniem organizowanym przez inny podmiot, XXX nie pobiera żadnych opłat od uczestników szkolenia, a jedynie odpłatnie lub nieodpłatnie udostępnia swój znak firmowy (logo) podmiotowi organizującemu szkolenie.

Według pisemnej informacji uzyskanej z Urzędu Statystycznego w Łodzi (Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych) zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) wykonywane przez XXX usługi polegające na:

1.

organizowaniu lub współorganizowaniu szkoleń mających na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia",

2.

udostępnianiu znaku firmowego (logo) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.87.1 "Usługi komercyjne pozostałe".

Jednocześnie według pisemnej informacji uzyskanej z Urzędu Statystycznego w Łodzi (Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych) w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), według tej ostatniej klasyfikacji, wykonywane przez XXX usługi polegające na:

1.

organizowaniu lub współorganizowaniu szkoleń mających na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia",

2.

udostępnianiu znaku firmowego (logo) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.84.1 "Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

Oddziały XXX nie mają odrębnej osobowości prawnej, nie posiadają odrębnych numerów NIP, a w przypadku ewentualnej rejestracji dla potrzeb podatku VAT nie byłyby odrębnymi podatnikami podatku VAT.

Ponadto XXX nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów związanych ze świadczeniem usług nieodpłatnego udostępniania znaku firmowego (logo) XXX podmiotom organizującym szkolenia, nad którymi XXX sprawuje patronat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odpłatne świadczenie usług polegających na organizowaniu lub współorganizowaniu szkoleń dla lekarzy przez XXX będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie poz. 4 załącznika do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on podatnikiem wykonującym czynności zwolnione z podatku VAT w przypadku organizowania lub współorganizowania szkoleń dla lekarzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2009 r.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca organizuje lub współorganizuje szkolenia mające na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych lekarzy. Szkolenia prowadzone są zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobu dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy. Szkolenia organizowane są wyłącznie dla lekarzy oraz mają charakter edukacyjny, tj. mają na celu umożliwienie uczestniczącym w nich osobom podniesienie kwalifikacji zawodowych w zakresie określonej specjalności lekarskiej.

Działalność szkoleniowa prowadzona jest w następujących formach:

1.

szkolenie organizowane jest przez XXX (Zarząd Główny),

2.

szkolenie organizowane jest przez Oddział XXX (Zarząd Oddziału),

3.

szkolenie współorganizowane jest przez XXX (Zarząd Główny lub Zarząd Oddziału) wraz z innym podmiotem,

Organizacja ww. szkoleń mieści się w statutowej działalności XXX.

W przypadku gdy XXX lub Oddział XXX jest wyłącznym organizatorem szkoleń, udział lekarzy w takich szkoleniach jest odpłatny lub nieodpłatny. W pierwszym przypadku opłaty za udział w szkoleniu pobierane są przez XXX od uczestniczących w nim lekarzy. W drugim przypadku udział lekarzy w szkoleniach finansowany jest przez sponsorów, którzy dokonują wpłat bezpośrednio na rzecz XXX. W przypadku gdy XXX lub Oddział XXX jest współorganizatorem szkolenia wraz z innym podmiotem, a obsługą finansową szkolenia zajmuje się ten podmiot, opłaty za organizację szkolenia przez XXX uiszcza na rzecz XXX podmiot współorganizujący.

Oddziały XXX nie mają odrębnej osobowości prawnej, nie posiadają odrębnych numerów NIP, a w przypadku ewentualnej rejestracji dla potrzeb podatku VAT nie byłyby odrębnymi podatnikami podatku VAT.

Wnioskodawca w oparciu o klasyfikację dokonaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi (Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych) usługi polegające na organizowaniu lub współorganizowaniu szkoleń mających na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia",

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wymienionych w tym załączniku, pod pozycją 7 wymienione zostały usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 80. Zgodnie z objaśnieniami zamieszczonymi pod załącznikiem - "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie "ex" przy konkretnym symbolu PKWiU powoduje zawężenie stosowania zwolnienia od podatku tylko do usług należących do danego grupowania statystycznego (w tym przypadku PKWiU 80), które spełniają określone przez ustawodawcę warunki, wskazane w obowiązujących przepisach.

Do grupowania PKWiU ex 80 należy podkategoria PKWiU 80.42.20 obejmująca usługi w zakresie pozostałych form kształcenia. Ponieważ ustawodawca, w załączniku nr 4 do ustawy przy pozycji 7 usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80, nie wymienił żadnych usług dla których zwolnienie to nie ma zastosowania, dlatego też należy uznać, że zwolnienie od podatku dotyczy wszystkich usług w zakresie edukacji objętych grupowaniem PKWiU 80.

Zatem biorąc pod uwagę treść cytowanych przepisów oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego wskazać należy, iż odpłatne świadczenie usług polegających na organizowaniu lub współorganizowaniu szkoleń dla lekarzy przez Wnioskodawcę sklasyfikowanych wg PKWiU 80.42.20 - 00.00 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Należy ponadto zauważyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że pozostałe kwestie przedstawione we wniosku będą objęte odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl