IBPP1/443-1441/11/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1441/11/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 maja 2011 r. (data wpływu 7 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku na organizowane konferencje naukowe - jest nieprawidłowe,

* stawki podatku na organizowane konferencje naukowe, w części finansowanej przez sponsorów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na organizowane konferencje naukowe, na które pozyskiwani są sponsorzy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 sierpnia 2011 r. znak: IBPP1/443-973/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Uniwersytet, Uczelnia) organizuje konferencje, na które pozyskiwani są sponsorzy związani z tematyką konferencji. Są to spotkania poświęcone wymianie doświadczeń naukowych oraz dyskusja w ramach tematów przedstawionych na konferencji. Przed konferencją zarówno osoby z Uczelni, jak i osoby z innych ośrodków edukacyjnych przygotowują referaty związane z tematyką konferencji, które są kwalifikowane przez radę powołaną przez organizatorów konferencji. W konferencji uczestniczą pracownicy naukowi, nauczyciele akademiccy, kadra profesorska, doktoranci, studenci uniwersytetu, innych uczelni krajowych i zagranicznych jak również osoby z jednostek samorządu terytorialnego, z organizacji społecznych, oraz osoby fizyczne i przedsiębiorcy. W ramach konferencji odbywają się wykłady i prelekcje oraz dyskusje, w których uczestnicy odnoszą się do uzyskanych treści i przedstawiają swój punkt widzenia na zaprezentowany problem. Wynikiem konferencji są najczęściej wydane materiały konferencyjne w formie książkowej. W ramach opłaty konferencyjnej uczestnicy mają zapewniony udział w konferencji, zbiór referatów, materiały z wykładów itp. oraz zakwaterowanie (konferencja kilkudniowa) i wyżywienie.

Na konferencjach tych sponsorzy promują swoje produkty wśród uczestników poprzez prezentacje, rozdawanie ulotek, logo sponsora jest umieszczane na materiałach konferencyjnych, plakatach, zaproszeniach. Są wystawy prezentujące osiągnięcia naukowe ośrodków, organizatorów lub uczestników. Konferencje te są finansowane z wpłat uczestników i wpłat za usługę promocyjną od sponsorów.

W uzupełnieniu z dnia 7 września 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

1.

Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 14 grudnia 1993 r.

2.

Jest uczelnią wyższą i działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365).

3.

Głównym celem organizowanych konferencji jest wymiana i prezentacja doświadczeń naukowych oraz poszerzenie wiedzy z danego zakresu.

4.

Organizowane konferencje stanowią kształcenie na poziomie wyższym.

5.

Usługa kształcenia ma zasadniczy udział w ramach organizowanych konferencji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na świadczone przez Wnioskodawcę usługi organizacji konferencji naukowych, w których oprócz wykładów i wymiany doświadczeń uczestniczą również sponsorzy promujący swoje produkty i usługi Uczelnia powinna stosować stawkę 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, organizacja konferencji naukowych mających na celu wymianę doświadczeń naukowych, na której sponsorzy promują siebie, swoje usługi i produkty podlega opodatkowana stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

* za nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku na organizowane konferencje naukowe,

* za prawidłowe - w zakresie stawki podatku na organizowane konferencje naukowe w części finansowanej przez sponsorów.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub do podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy korzystać mogą uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

W myśl art. 43 ust. 17 ww. ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto przepisem art. 43 ust. 17a ustawy, obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., ustawodawca doprecyzował zwolnienie dotyczące dostawy towarów i świadczenie usług związanych z usługami wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 wskazując, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Natomiast na podstawie § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z przepisem art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 s. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlega kształcenie dzieci i młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznawane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.), podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są:

1.

kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;

2.

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

3.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych;

4.

kształcenie i promowanie kadr naukowych;

5.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;

6.

kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;

7.

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na to przez kogo dana usługa jest świadczona ale także na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz w § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia. Ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi kształcenia. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast przepis § 13 ww. rozporządzenia poszerza zakres zwolnienia od podatku VAT o świadczenie usług kształcenia innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, a więc innych niż w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Zatem, jeśli w ramach konferencji naukowych usługa kształcenia (edukacyjna) ma zasadniczy udział, to organizacja takich konferencji przez uczelnię wyższą jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie wyżej przytoczonych przepisów.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ww. ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca, będący uczelnią wyższą organizuje konferencje naukowe, w których uczestniczą pracownicy naukowi, nauczyciele akademiccy, kadra profesorska, doktoranci, studenci uniwersytetu, innych uczelni krajowych i zagranicznych jak również osoby z jednostek samorządu terytorialnego, z organizacji społecznych, oraz osoby fizyczne i przedsiębiorcy. Głównym celem organizowanych konferencji jest wymiana i prezentacja doświadczeń naukowych oraz poszerzenie wiedzy z danego zakresu. Organizowane konferencje stanowią kształcenie na poziomie wyższym. Usługa kształcenia ma zasadniczy udział w ramach organizowanych konferencji.

W ramach konferencji odbywają się wykłady i prelekcje oraz dyskusje, w których uczestnicy odnoszą się do uzyskanych treści i przedstawiają swój punkt widzenia na zaprezentowany problem. Wynikiem konferencji są najczęściej wydane materiały konferencyjne w formie książkowej. W ramach opłaty konferencyjnej uczestnicy mają zapewniony udział w konferencji, zbiór referatów, materiały z wykładów itp. oraz zakwaterowanie (konferencja kilkudniowa) i wyżywienie.

Na konferencje te pozyskiwani są sponsorzy związani z tematyką konferencji, na których promują swoje produkty wśród uczestników poprzez prezentacje, rozdawanie ulotek, logo sponsora jest umieszczane na materiałach konferencyjnych, plakatach, zaproszeniach. Są wystawy prezentujące osiągnięcia naukowe ośrodków, organizatorów lub uczestników. Konferencje te są finansowane z wpłat uczestników i wpłat za usługę promocyjną od sponsorów.

A zatem, jeśli organizowane przez Wnioskodawcę jako uczelnię wyższą konferencje naukowe stanowią kształcenie na poziomie wyższym oraz gdy usługa kształcenia ma zasadniczy udział w ramach organizowanych konferencji to organizacja konferencji naukowych, w których biorą udział pracownicy naukowi, nauczyciele akademiccy, kadra profesorska, doktoranci, studenci uniwersytetu, innych uczelni krajowych i zagranicznych jak również osoby z jednostek samorządu terytorialnego, z organizacji społecznych, oraz osoby fizyczne i przedsiębiorcy będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

Natomiast jeśli w ramach konferencji naukowych usługa kształcenia ma zasadniczy udział, ich przeprowadzenie przez Uczelnię spełnia wymóg kształcenia innego niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy (a więc inne niż w zakresie kształcenia na poziomie wyższym) to korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia.

Odnosząc się do kwestii zwolnienia od podatku VAT dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi zwolnionymi od podatku stwierdzić należy, iż zwolnienie to obejmuje wyłącznie usługi świadczone przez ten sam podmiot, który świadczy usługę główną zwolnioną z opodatkowania. Ponadto dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi musi być niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej od podatku VAT oraz ich głównym celem nie może być osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia. Tym samym dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związane z wykonywaniem usług zwolnionych w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, a zatem zbiory referatów, materiały z wykładów, zakwaterowanie i wyżywienie będzie również korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie konferencji finansowanej z wpłat uczestników należy uznać za nieprawidłowe.

Natomiast odnośnie finansowania konferencji z wpłat za usługę promocyjną od sponsorów stwierdzić należy, że mamy do czynienia z odrębnym świadczeniem ze strony Wnioskodawcy na rzecz sponsorów.

Zauważyć należy, że dana czynność (dostawa towarów czy też usługa) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż świadczenie przedmiotowych usług przez Wnioskodawcę na rzecz sponsorów, za które otrzymuje od sponsorów promujących swoje produkty wpłaty za usługę promocyjną, stanowi w rzeczywistości wynagrodzenie za świadczoną usługę. Pomiędzy stronami istnieje bowiem relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako wzajemne świadczenie usług za wynagrodzeniem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej opodatkowania stawką 23% świadczenia usług sponsorom w ramach organizacji konferencji naukowej, na której sponsorzy promują siebie, swoje usługi i produkty należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl