IBPP1/443-144/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-144/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2008 r. (data wpływu 24 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 kwietnia 2008 r. (data wpływu 14 kwietnia 2008 r.) oraz pismem z dnia 17 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych od dnia 1 stycznia 2008 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych od dnia 1 stycznia 2008 r. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 9 kwietnia 2008 r. (data wpływu 14 kwietnia 2008 r.) oraz z dnia 17 kwietnia 2008 r., będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu znak: IBPP1/443-144/08/AS z dnia 1 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jako firma handlowa na podstawie zawartych umów z dostawcami i odbiorcami rozliczała w latach ubiegłych premie pieniężne przysługujące w związku z osiągnięciem w określonym czasie założonego poziomu obrotu towarami.Dotychczas najczęściej premia taka była dokumentowana fakturami VAT. W ubiegłym roku wykształciła się linia orzecznictwa, zgodnie z którą udzielenie premii pieniężnej nie może być uznane za usługę opodatkowaną VAT. Jeszcze w grudniu taka faktura, jeśli została zapłacona dawała prawo do odliczenia VAT. Od 1 stycznia 2008 już nie.Powstaje pytanie jak prawidłowo dokumentować takie premie.

W uzupełnieniu stanu faktycznego z dnia 9 kwietnia 2008 r. Spółka wskazała:

A.

1.

Jako firma handlowa ma przyznane premie pieniężne od dostawców na podstawie zawartych umów na 2008 r. w związku z osiągnięciem w określonym czasie założonego poziomu obrotu towarami. Premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą lecz konkretnym dostawcą.

2.

Spółka jako firma handlowa ma przyznane premie pieniężne od dostawców na podstawie zawartych umów na 2008 r. w związku z przekroczeniem obrotu (osiągnięcia określonego obrotu) na skutek dodatkowych działań (lepsza ekspozycja, reklamowanie towaru, promowanie, zachwalanie, działania marketingowe).Premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą lecz z konkretnym dostawcą.

3.

Spółka ma przyznane premie pieniężne od dostawców za świadczone usługi dystrybucyjne.

B.

1.

Spółka na podstawie zawartych umów z odbiorcami udziela dla nich premii pieniężnych za zrealizowanie w określonym czasie założonego poziomu obrotu towarami.Premia nie jest związana z konkretną dostawą lecz z konkretnym odbiorcą.

2.

Spółka na podstawie zawartych umów z odbiorcami udziela dla nich premii pieniężnych za zrealizowanie w określonym czasie założonego poziomu obrotu wynikającego z dodatkowych działań (lepsza ekspozycja, reklamowanie towaru, promowanie, zachwalanie, działań marketingowych). Premia nie jest związana z konkretną dostawą lecz z konkretnym odbiorcą.

3.

Spółka przyznaje premie pieniężne odbiorcom za świadczone usługi dystrybucyjne.

Premie za usługi dystrybucyjne wypłacane są na podstawie następujących zapisów w umowach:

1.

Dystrybutor zobowiązuje się do aktywnej sprzedaży wyrobów... z należytą starannością kupiecką przy użyciu wszelkich dostępnych sił i środków dążąc do stałego podnoszenia dystrybucji numerycznej w regionie.

2.

Dystrybutor zobowiązuje się do sprzedaży wyrobów do detalu zgodnie z oficjalnym cennikiem dostawy.

3.

Aktywne uczestnictwo w rozwoju dystrybucji i ekspozycji produktów oferowanych przez... na zasadzie sprzedaży przez przedstawicieli handlowych autoryzowanego dystrybutora w jego centrach oraz w innych formach aktywnej sprzedaży do klientów detalicznych i hurtowych.

4.

Umożliwia... organizowania promocji oferowanych produktów w kanałach sprzedaży klientów detalicznych i hurtowych Autoryzowanego Dystrybutora.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakim dokumentem rozliczeniowym należy się posługiwać do rozliczenia premii pieniężnych w sytuacjach opisanych w punkcie A od 1-3 oraz w punkcie B od 1 do 3.

Pytanie dotyczy tego, czy w podanych okolicznościach winny być wystawione faktury VAT, czy noty obciążeniowe.

Pytanie podyktowane jest wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2008 r. ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, która wprowadza istotną zmianę poprzez zapis art. 88 ust. 3a pkt 2, z którego wynika, że transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku oraz odmiennym orzecznictwem sądów.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozliczanie premii zależy od zapisu w umowie i w ślad za tym działań w praktyce.

1.

Jeśli premia pieniężna wynika tylko z terminowego płacenia faktur, realizacji określonego poziomu obrotu, bądź przekroczenia poziomu obrotów - rozliczenia należy dokonać na podstawie noty obciążeniowej.Rozliczenie musi wynikać z precyzyjnego zapisu tego faktu w umowie.

2.

Jeśli premia pieniężna wynika z przekroczenia obrotu na skutek dodatkowych działań (lepsza ekspozycja, reklamowanie towaru, promowanie, zachwalanie, działań marketingowych, itd.) - wówczas odbiorca winien wystawić fakturę VAT z 22%-wą stawką podatku w oparciu o taki zapis w umowie.

3.

Jeśli premia pieniężna jest wypłacana za świadczone usługi dystrybucyjne (rozprowadzany jest akuratnie ten towar a nie inny) - wówczas odbiorca winien wystawić fakturę VAT z 22%-wą stawką podatku w oparciu o taki zapis w umowie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako firma handlowa na podstawie zawartych umów z dostawcami i odbiorcami udziela premii pieniężnych odbiorcom i sam otrzymuje premie pieniężne od dostawców. Premie te (zarówno udzielane jak i otrzymywane) nie są związane z konkretną dostawą tylko z konkretnym dostawcą/odbiorcą.

Wnioskodawca otrzymuje od dostawców premie pieniężne za:

* osiągnięcie w określonym czasie założonego poziomu obrotu towarami,

* przekroczenie obrotu (osiągnięciem określonego obrotu) na skutek dodatkowych działań (lepsza ekspozycja, reklamowanie towaru, promowanie, zachwalanie, działania marketingowe),

* świadczone usługi dystrybucyjne.

Wnioskodawca udziela premii pieniężnych za:

* zrealizowanie w określonym czasie założonego poziomu obrotu towarami,

* zrealizowanie w określonym czasie założonego poziomu obrotu na skutek dodatkowych działań (lepsza ekspozycja, reklamowanie towaru, promowanie, zachwalanie, działania marketingowe),

* świadczone usługi dystrybucyjne.

W przedmiotowej sprawie premie pieniężne zarówno przyznawane przez Wnioskodawcę jak i udzielane Wnioskodawcy są zatem ściśle uzależnione od określonego zachowania kupującego. Otrzymanie przedmiotowych premii pieniężnych jest rodzajem wynagrodzenia odpowiednio za określone zachowanie się odbiorcy w stosunku do Wnioskodawcy albo Wnioskodawcy w stosunku do jego dostawcy i stanowi w tym przypadku świadczenie usług za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę nabywca (którym jest albo kontrahent Wnioskodawcy albo Wnioskodawca) otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej. Tut. organ stwierdza zatem, że ze świadczeniem usług mamy do czynienia we wszystkich sześciu wyżej opisanych przypadkach. Nie można więc zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż świadczenie usług występuje tylko w przypadku:

* otrzymanych przez Wnioskodawcę od dostawców premii pieniężnych za przekroczenie obrotu (osiągnięciem określonego obrotu) na skutek dodatkowych działań (lepsza ekspozycja, reklamowanie towaru, promowanie, zachwalanie, działania marketingowe),

* udzielonych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych za zrealizowanie w określonym czasie założonego poziomu obrotu na skutek dodatkowych działań (lepsza ekspozycja, reklamowanie towaru, promowanie, zachwalanie, działania marketingowe) oraz

* premii pieniężnych otrzymanych przez Wnioskodawcę za świadczone usługi dystrybucyjne

* premii pieniężnych udzielonych przez Wnioskodawcę za świadczone usługi dystrybucyjne.

Bowiem również osiągnięcie przez Wnioskodawcę lub zrealizowanie przez Kontrahenta Wnioskodawcy w określonym czasie założonego poziomu obrotów bez dodatkowych działań marketingowych, reklamowania, ekspozycji, czy promocji, związane jest z określonym zachowaniem kupującego prowadzącym do osiągnięcia lub zrealizowania pożądanego poziomu obrotów, a tym samym jest świadczeniem usług w myśl cytowanego art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego, zachowanie odbiorcy dokonującego zakupów u Wnioskodawcy oraz samego Wnioskodawcy dokonującego zakupów u dostawcy, polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu (bez względu na to, czy jest to związane z dodatkowymi działaniami marketingowymi, promocyjnymi, reklamowymi i zachwalaniem) należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT. Art. 41 ust. 13 ustawy o VAT stanowi bowiem, iż towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę. Tak samo należy traktować otrzymane i udzielane premie pieniężne za świadczone usługi dystrybucyjne.

Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji, otrzymanie (od dostawcy) premii pieniężnej przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę -Wnioskodawcę - faktury VAT na rzecz nabywcy usług - tj. dostawcy wypłacającego premię pieniężną.Analogicznie wypłata przez Wnioskodawcę swojemu odbiorcy premii pieniężnej podlega opodatkowaniu według 22% stawki podatku VAT, oraz winna być udokumentowana poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - kontrahenta Wnioskodawcy - faktury VAT na rzecz nabywcy usług - tj. na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. organ nie ustosunkował się do sprawy odliczenia podatku od towarów i usług w związku z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT gdyż Wnioskodawca nie przedstawił tej kwestii w opisie zdarzenia przyszłego, nie zadał pytania w tym zakresie i nie przedstawił własnego stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl