IBPP1/443-1430/08/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1430/08/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2008 r. (data wpływu 25 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2008 r. (data wpływu 12 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn.: "Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych dla Gminy i Miasta - sektor zachodni i środkowy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pn.: "Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych dla Gminy i Miasta - sektor zachodni i środkowy." Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 listopada 2008 r. (data wpływu 12 listopada 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1430/08/AL z dnia 29 października 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina M. zrealizowała inwestycję pn.: "Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych dla Gminy i Miasta - sektor zachodni i środkowy". Składowisko zlokalizowane jest w X przy ul. O. Celem inwestycji było zamknięcie istniejącego wysypiska śmieci, poddanie go rekultywacji po zamknięciu i uregulowanie gospodarki odpadami w Gminie. Inwestycja polegała na zrekultywowaniu 2,13ha powierzchni składowiska. Zakres obejmował wykonanie robót przygotowawczych i ziemnych modelujących obszar wysypiska polegających na uszczelnieniu dna sektora zachodniego poprzez ułożenie geomembrany, umocnieniu niecki włókniną syntetyczną i wykonaniu obsypki filtracyjnej, w ramach zadania wykonany został drenaż odcieków wraz z przepompownią i rurociągiem tłocznym oraz zbiornikiem na odcieki. Zamontowano studnie odgazowania i wykonano rowy opaskowe. W celu zamknięcia czaszy składowiska przemieszczono, wbudowano i zagęszczono odpady oraz dokonano uszczelnienia geomembraną, piaskiem i geowłókniną. Zamknięta czasza składowiska została poddana rekultywacji biologicznej poprzez nawiezienie odpowiedniej warstwy ziemi urodzajnej oraz nasadzenie krzewów i drzew. W celu kontroli prawidłowości wykonania robót prowadzony był nadzór inwestorski.

Na realizację inwestycji poniesiono koszty związane z opracowaniem studium wykonalności w wysokości brutto 13.000 PLN w tym podatek VAT 22% - 2.344,26 PLN, robót budowlanych związanych z rekultywacją w wysokości brutto 3.211.447,05 PLN w tym podatek VAT 22% - 579.113,40 PLN oraz koszty nadzoru inwestorskiego w wysokości brutto 2.2480,12 PLN w tym podatek VAT 22% - 4.053,79 PLN. Łącznie poniesiono wydatki w kwocie brutto 3.246.927,17 PLN w tym podatek VAT 22% - 585.511,45 PLN. Studium wykonalności dla powyższego zadania opracowywane było w okresie od dnia 27 stycznia 2005 r. do dnia 18 lutego 2005 r. Realizacja robót i nadzór inwestorski wykonywane były w okresie od dnia 7 lipca 2007 r. do dnia 8 września 2008 r. Realizatorem inwestycji jest Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego. Po uzyskaniu decyzji na użytkowanie obiekt zostanie przekazany nieodpłatnie w użytkowanie zakładowi budżetowemu Gminy tj. - Zakładowi Gospodarki Komunalnej. Przedmiotowa inwestycja zrealizowana została ze środków własnych Gminy. W chwili obecnej Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu w ramach procedury nadkontraktacji III Priorytetu ZPORR. Wnioskodawca zarejestrowany jest przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego jako podatnik podatku od towarów i usług i jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Gmina składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego deklaracje VAT -7. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż inwestycja polegająca na zamknięciu istniejącego wysypiska śmieci, poddaniu go rekultywacji po zamknięciu i uregulowaniu gospodarki odpadami w Gminie realizowana była w ramach zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji będącej przedmiotem wniosku (związane z opracowaniem studium wykonalności, nabytymi robotami budowlanymi oraz nadzorem inwestorskim) udokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Nabywane w związku z realizacją inwestycji towary i usługi: opracowanie studium wykonalności, roboty budowlane oraz nadzór inwestorski nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu realizacji projektu obiekt został przekazany w użytkowanie zakładowi budżetowemu Gminy tj. Zakładowi Gospodarki Komunalnej. Przedmiot podlega ewidencji w tym Zakładzie. Przekazanie nastąpiło za pomocą przekazania dokumentu PT protokołu zdawczo - odbiorczego środka trwałego poprzez wyposażenie tego Zakładu w mienie.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w ramach realizowanego zadania pn.: "Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych dla Gminy i Miasta..."

Zdaniem Wnioskodawcy realizując powyższy projekt nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.Powyższe zwolnienie utrzymano również w § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Gmina, będąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, zrealizowała zadanie pn.: "Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych dla Gminy i Miasta - sektor zachodni i środkowy". Celem inwestycji było zamknięcie istniejącego wysypiska śmieci, poddanie go rekultywacji po zamknięciu i uregulowanie gospodarki odpadami w Gminie.Zakres obejmował wykonanie robót przygotowawczych i ziemnych modelujących obszar wysypiska polegających na uszczelnieniu dna sektora zachodniego poprzez ułożenie geomembrany, umocnieniu niecki włókniną syntetyczną i wykonaniu obsypki filtracyjnej, w ramach zadania wykonany został drenaż odcieków wraz z przepompownią i rurociągiem tłocznym oraz zbiornikiem na odcieki. Zamontowano studnie odgazowania i wykonano rowy opaskowe. W celu zamknięcia czaszy składowiska przemieszczono, wbudowano i zagęszczono odpady oraz dokonano uszczelnienia geomembraną, piaskiem i geowłókniną. Zamknięta czasza składowiska została poddana rekultywacji biologicznej poprzez nawiezienie odpowiedniej warstwy ziemi urodzajnej oraz nasadzenie krzewów i drzew. W celu kontroli prawidłowości wykonania robót prowadzony był nadzór inwestorski. Studium wykonalności dla powyższego zadania opracowywane było w okresie od dnia 27 stycznia 2005 r. do dnia 18 lutego 2005 r. Realizacja robót i nadzór inwestorski wykonywane były w okresie od dnia 7 lipca 2007 r. do dnia 8 września 2008 r. Realizatorem inwestycji jest Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego.

Powyższa inwestycja polegająca na zamknięciu istniejącego wysypiska śmieci, poddaniu go rekultywacji po zamknięciu i uregulowaniu gospodarki odpadami w Gminie realizowana była w ramach zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji będącej przedmiotem wniosku (związane z opracowaniem studium wykonalności, nabytymi robotami budowlanymi oraz nadzorem inwestorskim) udokumentowane były fakturami VAT wystawionymi na Gminę. Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, że nabywane w związku z realizacją inwestycji towary i usługi: opracowanie studium wykonalności, roboty budowlane oraz nadzór inwestorski nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, w myśl powyższych przepisów, nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, bowiem towary i usługi (opracowanie studium wykonalności, roboty budowlane oraz nadzór inwestorski) związane z realizacją zadania pn.: "Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych dla Gminy i Miasta - sektor zachodni i środkowy" nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych, w związku z realizacją zadania pn.: "Rekultywacja składowiska odpadów komunalnych dla Gminy i Miasta - sektor zachodni i środkowy" może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl