IBPP1/443-1427/11/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1427/11/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2011 r. (data wpływu 13 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.) oraz pismem z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 2 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów w zakresie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z budową budynku, który Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na prowadzenie działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z budową budynku, który Wnioskodawca zamierza przeznaczyć na prowadzenie działalności gospodarczej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPBI/1/415-981/11/ZK z dnia 16 listopada 2011 r. oraz pismem z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 2 grudnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1427/11/ES z dnia 25 listopada 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - biuro rachunkowe od dnia 1 kwietnia 2008 r. Firmę ma zarejestrowaną pod adresem zameldowania w domu jednorodzinnym należącym do małżonka, w którym Wnioskodawca również jest zameldowany. Małżonek na poczet prowadzenia działalności użyczył Wnioskodawcy lokal (pokój) o powierzchni 20 m2. Od tej powierzchni Wnioskodawca płaci podatek od nieruchomości jako pomieszczenie wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Jednak po trzech latach działalności pomieszczenie to niestety jest za małe na przechowanie wszystkich dokumentów - Wnioskodawca zatrudnia również jednego pracownika. Wnioskodawca zakupił dwa lata temu samochód osobowy wykorzystywany tylko w działalności.

Na terenie działki należącej do małżonka Wnioskodawcy, na której znajduje się wspólny dom, małżonek posiada plan budowy budynku gospodarczego wraz z garażem. Plan budynku wygląda następująco: garaż wraz z klatką schodową i toaletą, a na poddaszu duże pomieszczenie użytkowe. Plan doskonale realizuje potrzeby lokalowe dla działalności Wnioskodawcy. Garaż w celu zabezpieczenia mienia w postaci auta firmowego, a całe piętro do wykorzystania na biuro i archiwum. Plan tego budynku i pozwolenie na budowę jest wydane na nazwisko małżonka Wnioskodawcy. Budowa nie jest rozpoczęta. Po wybudowaniu Wnioskodawca zgłosi budynek jako w całości wykorzystywany do działalności gospodarczej w celu opłaty podatku od nieruchomości.

W uzupełnieniu z dnia 20 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.) Wnioskodawca wskazuje m.in. przepisy prawa podatkowego będące przedmiotem interpretacji tj. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca podaje, iż między nim a małżonkiem istnieje wspólność majątkowa. Budynek gospodarczy będzie stanowił ich wspólny majątek. Małżonek Wnioskodawcy napisze Wnioskodawcy zgodę na użytkowanie tego budynku tylko i wyłącznie do działalności gospodarczej. Małżonek Wnioskodawcy nie prowadził, nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 2 grudnia 2011 r.) Wnioskodawca ponadto podaje, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 1 kwietnia 2008 r. Główny i jedyny rodzaj jego działalności został zakwalifikowany pod PKD "69.20.Z Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe". Ten rodzaj usług nie korzysta ze zwolnienia z VAT, ani przedmiotowo, ani podmiotowo. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wszystkie nabyte usługi i towary w związku z budową budynku (w tym garażu) będą wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej opodatkowanej.

Wszystkie faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z budową będą wystawione na firmę Wnioskodawcy.

Cały budynek wraz z garażem będzie przeznaczony wyłącznie do działalności opodatkowanej tj. parter czyli garaż, toaleta oraz schody, na piętrze pomieszczenie jako lokal biurowy do przechowywania sprzętu, bieżących dokumentów oraz obsługi interesantów.

W kwietniu 2010 r. Wnioskodawca zakupił samochód osobowy na firmę. Garaż będzie służył zabezpieczeniu mienia firmy jakim jest samochód oraz w części jako archiwum.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od kosztów całej budowy Wnioskodawca może odliczyć VAT naliczony z faktur kosztowych za materiały i robociznę.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli cały budynek po zakończeniu budowy będzie przeznaczony pod działalność gospodarczą, włącznie z garażem, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z budową ww. obiektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od 2008 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - biuro rachunkowe. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie korzysta ze zwolnienia z VAT. Firma zarejestrowana jest w domu jednorodzinnym należącym do małżonka Wnioskodawcy, w którym Wnioskodawca również jest zameldowany. Małżonek użyczył Wnioskodawcy lokal (pokój) jako pomieszczenie wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, które jednak po trzech latach okazało się za małe.

W kwietniu 2010 r. Wnioskodawca zakupił samochód osobowy na firmę (wykorzystywany tylko w działalności).

Małżonek Wnioskodawcy posiada wydane na własne nazwisko pozwolenie na budowę oraz plan budowy budynku gospodarczego wraz z garażem na terenie należącej do niego działki. Plan budynku doskonale realizuje potrzeby lokalowe dla działalności Wnioskodawcy tj. garaż w celu zabezpieczenia mienia w postaci auta firmowego, a całe piętro do wykorzystania na biuro i archiwum. Budowa nie jest rozpoczęta. Po wybudowaniu Wnioskodawca zgłosi budynek jako w całości wykorzystywany do działalności gospodarczej w celu opłaty podatku od nieruchomości.

Między Wnioskodawcą a małżonkiem istnieje wspólność majątkowa. Budynek gospodarczy będzie stanowił ich wspólny majątek.

Cały budynek wraz z garażem będzie przeznaczony wyłącznie do działalności opodatkowanej. Wszystkie nabyte usługi i towary w związku z budową budynku (w tym garażu) będą wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej opodatkowanej.

Wszystkie faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z budową będą wystawione na firmę Wnioskodawcy.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", składających deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawionych na firmę Wnioskodawcy, dokumentujących nabywane towary i usługi - Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi wykorzystywane będą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawcy przysługiwać będzie zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług związanych z budową budynku, który w całości wykorzystywany będzie do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy, że jeżeli cały budynek po zakończeniu budowy będzie przeznaczony pod działalność gospodarczą, włącznie z garażem, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z budową ww. obiektu, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie dokonując odliczenia Wnioskodawca winien mieć na uwadze inne wyłączenia z prawa do odliczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby nabywane towary i usługi nie były wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy dodać, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl