IBPP1/443-1396/11/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1396/11/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. organu 2 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyrejestrowania Wnioskodawcy z rejestru podatników VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyrejestrowania Wnioskodawcy z rejestru podatników VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 listopada 2011 r. znak: IBPP1/443-1396/11/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiatowy Zarząd Dróg z/s w Ł. złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R w dniu 3 października 2003 r., miało to miejsce po pierwszej interpretacji wydanej w dniu 12 września 2003 r. i rejestracja Wnioskodawcy jako podatnika podatku od towarów i usług dotyczyła naliczania opłat za zajęcie pasa drogowego.

Wnioskodawca ponownie zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w M. pismem z dnia 18 października 2004 r. o wydanie interpretacji przepisów w powyższej sprawie. W odpowiedzi z dnia 5 listopada 2004 r. czytamy, że wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego w formie decyzji administracyjnej jest realizowaniem zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, a co za tym idzie nie podlega podatkowi od towarów i usług.

Ww. interpretacja została uznana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach za nieprawidłową (pismo PPB1-443/1930/2004 z dnia 25 stycznia 2005 r.), dlatego Wnioskodawca ponownie zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w M. pismem z dnia 1 sierpnia 2005 r. nr PZD/5540/P/94/2005 o potwierdzenie prawidłowości przyjętej interpretacji podając nr PKWIU otrzymane z Urzędu Statystycznego w Ł. W piśmie PPII/443-46/2005 z dnia 28 października 2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego, na podstawie podanych nr PKWiU stwierdza, że należy stosować stawkę 22% podatku VAT.

Ostatnia interpretacja została wydana w dniu 8 kwietnia 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach na wniosek ORD-IN z dnia 8 stycznia 2010 r. w której stwierdza się, że jednostki nie uznaje się za podatnika VAT (działa na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym i wykonuje działania powierzone jej przez Powiat na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług).

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że nie wykonuje innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wysokość uzyskanego dochodu z tytułu zadań statutowych jednostki (opłat za zajęcie pasa drogowego, umieszczenia reklam w pasie drogowym, zezwoleń za przejazdy pojazdów nienormatywnych) za okres od 1 stycznia 2011 r. do 22 listopada 2011 r. wynosi 124 085,16 zł i w całości dochód ten został przekazany na rachunek Starostwa Powiatowego w M.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można dokonać wyrejestrowania Powiatowego Zarządu Dróg z/s w Ł. z rejestru podatników VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy: Powiatowy Zarząd Dróg z/s w Ł. działając na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym wykonuje działania powierzone przez Powiat M. na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, mieści się w zakresie podanej w ww. artykule definicji, stąd wniosek, że należy dokonać wyrejestrowania z rejestru podatników VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 ww. przepisu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Jednocześnie należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 6 ust. 1 i 2 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

W wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji z dnia 8 kwietnia 2010 r. znak IBPP1/443-33/10/AL wynika, że Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest samorządową jednostką budżetową utworzoną na mocy uchwały Rady Powiatu, powołaną do realizacji między innymi zadania polegającego na:

* wydawaniu zezwoleń na zajęcie pasa drogowego oraz na zjazdy z dróg,

* pobieranie opłat za zajęcie pasa drogowego.

Wnioskodawca jest jednostką wydającą pozwolenia w formie decyzji administracyjnych na:

* prowadzenie na obszarze pasa drogowego robót naziemnych, nadziemnych lub podziemnych,

* umieszczanie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,

* umieszczanie w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam,

* zajęcie pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Powyższe decyzje są decyzjami o charakterze administracyjnym, wydawanymi przez Dyrektora Zarządu Dróg.

W powołanej interpretacji organ wydający stwierdził, że w zakresie ww. czynności, Wnioskodawca - Zarząd Dróg, który na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, wykonuje zadania powierzone mu przez Powiat - na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie występował w charakterze podatnika.

Na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3. Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego (art. 96 ust. 4 ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 96 ust. 6 ustawy, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Z wniosku wynika, że w dniu 3 października 2003 r. Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R. Rejestracja Wnioskodawcy jako podatnika podatku od towarów i usług dotyczyła naliczania opłat za zajęcie pasa drogowego.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że nie wykonuje innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wysokość uzyskanego dochodu z tytułu zadań statutowych jednostki (opłat za zajęcie pasa drogowego, umieszczenia reklam w pasie drogowym, zezwoleń za przejazdy pojazdów nienormatywnych) za okres od 1 stycznia 2011 r. do 22 listopada 2011 r. wynosi 124 085,16 zł.

Mając na względzie powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z tym, iż Wnioskodawca w zakresie wydawania zezwoleń za zajęcie pasa drogowego oraz pobierania opłat za zajęcie pasa drogowego nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług powinien się wyrejestrować z rejestru czynnych podatników VAT.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy, że skoro wykonuje on działania powierzone przez Powiat M. na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (mieści się w zakresie podanej w ww. artykule definicji) a zatem należy dokonać wyrejestrowania z rejestru podatników VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl