IBPP1/443-1361/08/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1361/08/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana G. B., przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2008 r. (data wpływu 16 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania usług polegających na organizacji imprez i szkoleń oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania usług polegających na organizacji imprez i szkoleń oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma Wnioskodawcy działa na rynku od lipca 2006 r. pod nazwą H. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest:

1.

organizacja szkoleń (wyjazdów szkoleniowych), konferencji dla firm, instytucji publicznych.

Klient (firma, instytucja publiczna) zwraca się do firmy Wnioskodawcy o organizację szkolenia (wyjazdu szkoleniowego), konferencji. Na spotkaniu z klientem zostają przedstawione informacje o uczestnikach i program szkolenia, a także oczekiwania dotyczące spraw organizacyjnych, którymi ma się zająć firma H.

Do głównych zadań firmy H. należy:

* znalezienie i wynajęcie szkoleniowców (firm szkoleniowych) oraz instruktorów adekwatnych do tematu szkolenia,

* znalezienie i wynajęcie sprzętu szkoleniowo - konferencyjnego tzn. (rzutnik multimedialny, nagłośnienie),

* znalezienie i wynajęcie (spośród bazy firm H.) sal szkoleniowych lub konferencyjnych,

* przygotowanie wizualizacji szkolenia (przygotowanie scenografii, światła hostess adekwatnych do wizualizacji firmy i szkolenia).

Przy szkoleniach kilkudniowych firma H. znajduje i wynajmuje transport (uczestnicy wyjeżdżają z firmy na wyjazd szkoleniowy) oraz hotel wraz z posiłkami. Przy szkoleniach przeprowadzanych poza hotelem lub salą szkoleniowo-konferencyjną przygotowuje scenariusz szkolenia, zapewnia bezpieczne wykonanie szkolenia, zapewnia transport, catering w terenie. Korzysta z podwykonawców (firm), a także z własnych instruktorów.

Przykład:

Firma C. zgłosiła się do firmy Wnioskodawcy z prośbą o zorganizowanie szkolenia dla nowych pracowników, połączonego z testowaniem nowej klasy telefonów komórkowych, koncepcja szkolenia miała być tak przygotowana aby szkoleniowcy mogli przekazać możliwości telefonów komórkowych (robienie wysokiej klasy zdjęć, system nagrywania, szybkie przesyłanie danych itp.). Firma H. zaproponowała program "Jura Adventure team". Szkoleniowcy firmy C. zostali umieszczeni w 3 jurajskich miejscach: jaskini, na szczycie skały, na zamku. Uczestnicy pod opieką przewodników jurajskich, animatorów zabaw dotarli do 3 centralnych miejsc w których czekali szkoleniowcy C. Uczestnicy wyjechali z hotelu samochodami terenowymi z wcześniej przygotowanymi mapami. Po dotarciu do punktów szkoleniowych uczestnicy mieli za zadanie zrobić zdjęcia jaskini, skał i zamku, a także nagrać krótki film. Następnie uczestnicy szkolenia z pomocą szkoleniowca wysłali do bazy zrobione materiały. Po powrocie do hotelu program został omówiony z uczestnikami szkolenia.

W związku z powyższym do zakresu obowiązków firmy Wnioskodawcy należało:

* przygotowanie koncepcji wyjazdu szkoleniowego,

* przygotowanie scenariusza szkolenia,

* wynajęcie hotelu z wyżywieniem, sal konferencyjnych,

* wynajęcie transportu,

* wynajęcie instruktorów, przewodników,

* wynajęcie firmy cateringowej,

* ubezpieczenie uczestników.

2.

Organizacja wyjazdów integracyjnych, motywacyjnych, nagrodowych.

Klient (firma, instytucja publiczna) zwraca się do firmy H. o organizację wyjazdu integracyjnego. Są to działy firmy, w których pracownicy pracują z sobą, lecz nie znają się osobiście lub są to osoby, które mają wziąć udział w nowym projekcie. Wyjazdy mają na celu integrację zespołu, wzięcie udziału w programie, gdzie grupa może sprawdzić się nietypowych warunkach (wspinaczka, off road, speleologia, rafting).

Na spotkaniu z klientem zostają przedstawione informacje o uczestnikach oraz oczekiwania dotyczące spraw organizacyjnych, którymi zająć się ma firma Wnioskodawcy.

W związku z powyższym do zakresu obowiązków firmy H. należało:

* przygotowanie programu (scenariusz),

* znalezienie i wynajęcie szkoleniowców (firm szkoleniowych) instruktorów, animatorów adekwatnych do programu,

* obsługa programu,

* przy szkoleniach kilkudniowych firma H. znajduje i wynajmuje transport,

* przy wyjazdach kilkudniowych firma H. znajduje i wynajmuje hotel wraz z posiłkami,

* firma H. ubezpiecza uczestników.

Przykład:

Firma X zgłasza się do firmy Wnioskodawcy, aby przygotowała wyjazd integracyjny dla 4 oddziałów firmy. Uczestnicy kontaktują się ze sobą telefonicznie, lecz osobiście się nie znają. Firma przygotowuje się do nowego projektu, w którym zaangażowane będą osoby z wszystkich oddziałów. Firma X chce przeprowadzić zajęcia, w których uczestnicy wspólnie będą rozwiązywali zadania, jednocześnie mogą sprawdzić się w stresujących sytuacjach. Firma Wnioskodawcy proponuje program "jurajskie natarcie". Uczestnicy podzieleni na grupy otrzymują mapę terenu z zaznaczonymi punktami. Mają za zadanie dotrzeć do punktów (skała, most linowy, jaskinia, turniej strzelecki, poszukiwanie skarbu w zamku), każdy w zespole ma wyznaczone role, uczestnicy sami naciągają mosty, asekurują się wzajemnie, wyznaczają między sobą zadania. Zadania mają integrować, uczyć ról, sprawdzać odporność w stresujących sytuacjach. Organizator wykorzystuje elementy sportów ekstremalnych do realizacji programu.

Do zakresu obowiązków firmy H. należą:

* przygotowanie koncepcji wyjazdu integracyjnego

* przygotowanie scenariusza

* wynajęcie hotelu z wyżywieniem

* wynajęcie transportu

* wynajęcie instruktorów, przewodników, psychologów

* wynajęcie firmy cateringowej

* ocena pracy zespołowej

* ubezpieczenie uczestników

3.

Organizacja turystyki biznesowej.

Organizacja imprezy turystycznej - celem wyjazdu jest zwiedzanie.

Firma Wnioskodawcy zapewnia: noclegi, transport, wyżywienie, program zwiedzania. Firma H. jest organizatorem turystyki pod nr 689.

4.

Organizacja imprez wieczornych.

Organizacja imprezy wieczornej w różnych konwencjach: casino, cygańska, afrykańska, PRL, lata 70-te.

Zakup scenografii, zespół muzyczny, nagłośnienie, zespół taneczny, konferansjerka.

5.

Organizacja imprez rekreacyjnych, pikników.

Wynajęcie terenu, wynajęcie zamków dmuchanych, catering, wynajęcie autokarów, ochrony, karetki pogotowia, nagłośnienie, namioty.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od lipca 2006 r., wykonuje tylko czynności opodatkowane i składa deklaracje VAT. Faktury wystawiane są ze stawką 22% i nie podaje symboli PKWiU, a w treści faktury nie wyodrębnia poszczególnych elementów składowych (czynności).

Tj podano we wniosku ORD-IN:

* organizacja imprezy integracyjnej,

* organizacja szkolenia,

* organizacja wycieczki po Jurze Krakowsko-Częstochowskiej,

* organizacja imprezy wieczornej,

* organizacja atrakcji piknikowych

* organizacja imprezy rozrywkowej.

Świadczone usługi mieszczą się w następujących ugrupowaniach:

* organizacja i obsługa szkoleń obejmująca przygotowanie koncepcji wyjazdu szkoleniowego, zapewnienie sprzętu szkoleniowego, instruktorów, sal dydaktycznych oraz transportu, zakwaterowanie, wyżywienie w przypadku szkoleń kilkudniowych PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia",

* organizacja i obsługa konferencji obejmująca zakwaterowanie, wyżywienie transport wynajem sal konferencyjnych oraz zapewnienie sprzętu konferencyjnego PKWiU 74.84.15-00-00 "Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów",

* organizowanie spotkań integracyjnych jednodniowych z zapewnieniem między innymi wyżywienia, transportu, programu, organizowanie imprez wieczornych w różnych konwencjach np. casino, cygańska, afrykańska, PRL, lata 70-te,PKWiU 92.34.13-00.00 - "Usługi rozrywkowe pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane",

* organizowanie wycieczek, imprez integracyjnych kilkudniowych z zapewnieniem m.in. programu, transportu, zakwaterowania, wyżywienia, organizowanie imprezy turystycznej (np. biznesowej) z zapewnieniem transportu, noclegów wyżywienia i programu zwiedzania PKWiU 63.30.11-00.00 "Usługi organizowania imprez turystycznych z kompleksowym programem",

* organizowanie zabaw w plenerze np. pikników z zapewnieniem programu rekreacyjnego drobnego poczęstunku PKWiU 92.72.12.00.00 "Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane"

* organizowanie pikników obejmujące zapewnienie programu rekreacyjnego oraz wyżywienia (posiłki i napoje) PKWIU 55.30.14-00.00 "Usługi gastronomiczne pozostałe".

Wnioskodawca nadmienia, że prowadzi książkę przychodów i rozchodów opodatkowaną na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych według stawki 19% podstawy obliczenia podatku.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1.

Czy wyżej opisane w punktach od 1 do 5 usługi świadczone przez firmę Wnioskodawcy na rzecz innych firm (odbiorców) są usługami turystyki i czy Wnioskodawca powinien je rozliczać na podstawie art. 119 czyli VAT marża.

2.

W przypadku jeżeli nie są to usługi turystyki to czy nabycie usług hotelowych i gastronomicznych wchodzących w skład całego zlecenia i są odsprzedawane firmie zlecającej ma zastosowanie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku pytania pierwszego Wnioskodawca uważa, że z turystyką ma tylko do czynienia przy sprzedaży usługi opisanej w pkt 3 i to w związku z tym jest zobowiązany rozliczyć je na podstawie art. 119 ww. ustawy, czyli stosowanie VAT marży.

Natomiast jeśli chodzi o pytanie drugie Wnioskodawca uważa, że w tym przypadku nie ma zastosowania art. 88 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Uważa, że ten przepis dotyczy tylko sytuacji gdyby nabywał usługi noclegowe i gastronomiczne dla własnych celów np. gdyby organizował szkolenie dla własnych pracowników. W tym przypadku ma zastosowania art. 86 ust. 1 ww. ustawy, czyli ogólne zasady odliczania podatku naliczonego przy sprzedaży opodatkowanej.

Zakup usług noclegowych i gastronomicznych Wnioskodawca traktuje jako podwykonawstwo (niezbędny materiał do wykonania przez niego usługi), ponieważ usługi te wchodzą w skład usługi Wnioskodawcy. Jeśli nie zakupi usługi noclegowej to nie wykona swojego zlecenia i nie wywiąże się z umowy. Działalność Wnioskodawcy polega głównie na tym, że w imieniu klientów organizuje im różne imprezy. Jeśli wykonuje usługę inną niż turystyczną to przy nabyciu usług noclegowych i gastronomicznych ma prawo do obniżenia podatku naliczonego, gdyż jest to składnik (materiał, podwykonawstwo) świadczonej przez Wnioskodawcę usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o podatku VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż świadczone przez niego usługi zaliczają się do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Możemy mówić więc o jednym świadczeniu (złożonym z kilku innych świadczeń składowych). Pojedyncze świadczenie ma miejsce wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być dzielona dla celów podatkowych. Wynika to z samego charakteru usługi, która składa się z różnych świadczeń, prowadzących jednak do jednego celu, jakim w sytuacji Wnioskodawcy jest organizacja ww. usług.

W związku z powyższym wszystkie świadczenia powinny być zaklasyfikowane i opodatkowane tak, jak usługa podstawowa, która nadaje całości zasadniczy charakter.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku w wysokości 7%, 3% 0% oraz zwolnienia od podatku wyszczególnione w ustawie o VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Powyższe oznacza, iż o opodatkowaniu usługi podatkiem VAT, daną stawką podatku (lub jej zwolnieniem od podatku) decyduje co do zasady, zaliczenie jej do właściwego - zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie zasadami - grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednakże usługi turystyki zostały wyłączone spod zakresu stosowania przepisów ustawy o statystyce publicznej, tym samym klasyfikacja świadczonych usług nie będzie decydowała o uznaniu wykonywanej usługi za usługę turystyki.

Należy przy tym zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia usług turystki, jednak przez usługę turystyki należy rozumieć kompleksową usługę świadczoną na rzecz turysty, która obejmuje swym zakresem cząstkowe usługi, bez których dana impreza turystyczna nie mogłaby się odbyć. Takie rozumienie tego pojęcia potwierdza również treść niżej wymienionego przepisu art. 119 ustawy o VAT. Zatem za usługi turystyki należy uznać zorganizowane lub indywidualne wyjazdy wypoczynkowe połączone z rekreacją i rozrywką (tzn. kompleksowym programem imprez). Zgodne jest to także z potocznym rozumieniem słowa turystyka - w słowniku języka polskiego "turystyka" to dłuższe lub krótsze wyjazdy wypoczynkowe, połączone zwykle ze zwiedzaniem, uprawianiem sportu, wycieczkami itp. (Słownik języka polskiego, Wydawnictwo PNN Biblioteka Gazety Wyborczej).

Przepis art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług określa szczególną procedurę opodatkowania usług turystyki. W myśl ust. 1 tego artykułu podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

Z kolei przez marżę, w tym przypadku, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca, a ceną nabycia przez podatnika podatku od towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. Jak już wskazano powyżej przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Chodzi zatem o usługi, które w całości składają się na usługę turystyczną świadczoną przez organizatora turystyki. Użycie w cytowanym przepisie słowa "w szczególności" oznacza, iż jest to katalog otwarty. Konsekwentnie inne usługi stanowiące składnik usługi turystyki również powinny być uwzględnione. Podkreślić również należy, iż czynnikiem wyróżniającym konkretną czynność jako usługę jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Ponieważ ustawa o VAT nie określa jednoznacznie jakiego rodzaju usługi są usługami nabywanymi dla bezpośredniej korzyści, to na podstawie przepisu art. 119 ust. 2 ustawy przyjąć należy, iż nabycie tych usług i towarów, które zaspokajają potrzeby i oczekiwania turysty w trakcie korzystania z usługi turystycznej, będzie w przypadku wykonywania usług turystyki stanowić element kalkulacyjny do określenia marży.

Stosownie do art. 119 ust. 3 przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:

* ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,

* działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,

* przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Łączne spełnienie przedmiotowych przesłanek przesądza o obligatoryjności zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą usług turystyki.

Ponadto treść art. 119 ust. 3a stanowi, że podatnicy, o których mowa w ust. 3, są obowiązani prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3, z uwzględnieniem kwot wydatkowanych na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiadać dokumenty, z których wynikają te kwoty. Przedmiotowa regulacja w sposób kategoryczny zobowiązuje podatników świadczących usługi turystyki do prowadzenia specyficznej dla tego rodzaju działalności ewidencji.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w przypadku, gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 29, co wynika z art. 19 ust. 5 ustawy. W tych przypadkach - jak stanowi ust. 6 ww. artykułu - podatnik obowiązany jest do wykazania w prowadzonej ewidencji, jaka część należności za usługę przypada na usługi nabyte od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, a jaka na usługi własne.

Zauważyć należy, że istotnym elementem specjalnych zasad opodatkowania usług turystycznych jest uznanie całego pakietu świadczeń za jedną usługę. Usługa turystyki jest bowiem kompleksową usługą świadczoną na rzecz turysty, obejmującą swym zakresem usługi cząstkowe świadczone dla bezpośredniej korzyści turysty, bez których dana impreza turystyczna nie mogłaby się odbyć.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż wykonuje on między innymi usługę:

* organizacja imprezy turystycznej - celem wyjazdu jest zwiedzanie. W ramach imprezy Wnioskodawca zapewnia: noclegi, transport, wyżywienie, program zwiedzania.

W powyższym przypadku mamy do czynienia z usługą kompleksową, zawierającą wymienione powyżej elementy charakterystyczne dla usług turystycznych tj. transport, zakwaterowanie, wyżywienie oraz dodatkowe usługi cząstkowe, bez których organizowana impreza nie mogłaby się odbyć.

Zatem mając na uwadze powołane regulacje oraz przedstawiony stan faktyczny, należy uznać, iż zakup przez Wnioskodawcę dla potrzeb świadczonych usług organizacji imprezy turystycznej, usług obcych, a w konsekwencji świadczenie złożone z usług własnych i nabytych, należy uznać za świadczenie usług turystyki.

Z wykładni przepisów art. 119 ust. 1 i 3 wynika, że podatnik winien stosować procedurę szczególną przy rozliczeniu usługi turystyki, gdy spełni łącznie ww. warunki. W ocenie tut. organu zasady szczególne opodatkowania marży mają charakter obligatoryjny. Z brzmienia powołanych przepisów nie można wywieść by podatnik spełniający wymienione warunki mógł wybrać (według uznania) stosowanie procedury szczególnej bądź ogólnej (art. 29 ustawy o VAT). Ustawodawca nie użył w treści przepisu art. 119 ust. 3 ustawy o VAT słowa "może" tylko "stosuje się", a zatem nie pozostawił podatnikowi dowolności wyboru zasady opodatkowania usługi turystyki między opodatkowaniem na zasadach ogólnych (art. 29 ustawy o VAT), a opodatkowaniem na zasadach szczególnych (art. 119 ustawy o VAT).

Skoro zatem przedstawiony stan faktyczny potwierdza spełnienie wszystkich przesłanek zawartych w art. 119 ust. 3 ustawy, obligatoryjne jest opodatkowanie przedmiotowych usług turystyki według szczególnej procedury przewidzianej w art. 119 ustawy o VAT.

W przypadku opodatkowania marżą stosuje się stawkę podatku 22% do całej usługi turystyki, bowiem w ustawie o VAT nie wymieniono usług turystyki jako usług dla których stosuje się preferencyjne stawki lub zwolnienie od podatku.

Należy również nadmienić, iż Wnioskodawca wskazał dla wyżej wymienionej usługi organizacji imprezy turystycznej następujące grupowanie według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług tj.

* organizowanie wycieczek, imprez integracyjnych kilkudniowych z zapewnieniem m.in. programu, transportu, zakwaterowania, wyżywienia, organizowanie imprezy turystycznej (np. biznesowej) z zapewnieniem transportu, noclegów wyżywienia i programu zwiedzania - PKWiU 63.30.11-00.00 "Usługi organizowania imprez turystycznych z kompleksowym programem".

Jednakże jak wskazano powyżej odwołanie się do klasyfikacji statystycznej na potrzeby ustalenia stawki właściwej dla ww. usług, nie jest zasadne, gdyż w świetle art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi turystyki nie są identyfikowane dla potrzeb podatkowych za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Na marginesie należy jednak zaznaczyć, iż zgodnie z Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z dnia 18 marca 1997 r. obowiązującą dla celów podatku VAT do 31 grudnia 2008 r., w grupowaniu oznaczonym symbolem 63.30.11-00.00 sklasyfikowane zostały "Usługi organizowania wycieczek z kompleksowym programem imprez".

Reasumując, w stosunku do usług organizacji imprez turystycznych opisanych przez Wnioskodawcę w przedmiotowym wniosku, zastosowanie będzie miał art. 119 ustawy o VAT. Oznacza to, że usługi te, jako usługi turystyki, będą obligatoryjnie podlegały szczególnej procedurze opodatkowania marży i objęte są w całości stawką podatku w wysokości 22%.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy ponadto następujące usługi:

* organizacja szkoleń (wyjazdów szkoleniowych), konferencji dla firm, instytucji publicznych. Klient (firma, instytucja publiczna) zwraca się do firmy Wnioskodawcy o organizację szkolenia (wyjazdu szkoleniowego), konferencji. Do głównych zadań Wnioskodawcy należy: znalezienie i wynajęcie szkoleniowców (firm szkoleniowych) oraz instruktorów adekwatnych do tematu szkolenia, znalezienie i wynajęcie sprzętu szkoleniowo - konferencyjnego tzn. (rzutnik multimedialny, nagłośnienie), znalezienie i wynajęcie (z pośród bazy firmy) sal szkoleniowych lub konferencyjnych, przygotowanie wizualizacji szkolenia (przygotowanie scenografii, światła, hostess adekwatnych do wizualizacji firmy i szkolenia). Przy szkoleniach kilkudniowych Wnioskodawca znajduje i wynajmuje transport (uczestnicy wyjeżdżają z firmy na wyjazd szkoleniowy) oraz hotel wraz z posiłkami. Przy szkoleniach przeprowadzanych poza hotelem lub salą szkoleniowo-konferencyjną przygotowuje scenariusz szkolenia, zapewnia bezpieczne wykonanie szkolenia, zapewnia transport, catering w terenie. Korzysta z podwykonawców (firm), a także z własnych instruktorów,

* organizacji wyjazdów integracyjnych, motywacyjnych, nagrodowych w ramach których do obowiązku Wnioskodawcy należy: przygotowanie programu (scenariusz), znalezienie i wynajęcie szkoleniowców (firm szkoleniowych) instruktorów, animatorów adekwatnych do programu, obsługa programu, przy szkoleniach kilkudniowych znalezienie i wynajęcie transportu, przy wyjazdach kilkudniowych znalezienie i wynajęcie hotelu wraz z posiłkami, ubezpieczenie uczestników. Klient (firma, instytucja publiczna) zwraca się do Wnioskodawcy o organizację wyjazdu integracyjnego. Są to działy firmy w których pracownicy pracują z sobą, lecz nie znają się osobiście lub są to osoby, które mają wziąć udział w nowym projekcie. Wyjazdy mają na celu integrację zespołu, wzięcie udziału w programie gdzie grupa może sprawdzić się nietypowych warunkach (wspinaczka, off road, speleologia, rafting).

* organizacja imprez wieczornych. Usługa obejmuje organizację imprezy wieczornej w różnych konwencjach: casino, cygańska, afrykańska, PRL, lata 70-te. W celu realizacji tej imprezy Wnioskodawca dokonuje zakupu scenografii, wynajęcia zespołu muzycznego, nagłośnienia, zespołu tanecznego, konferansjerki.

* organizacja imprez rekreacyjnych, pikników. Usługa obejmuje wynajęcie terenu, wynajęcie zamków dmuchanych, catering, wynajęcie autokarów, ochrony, karetki pogotowia, nagłośnienie, namioty.

Jak wskazano na wstępie, za wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o opodatkowaniu usługi podatkiem VAT, daną stawką podatku (lub jej zwolnieniu od podatku) decyduje, zaliczenie jej do właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego, zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy. Przepisy obecnie obowiązującej ustawy odwołują się do klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej przez podanie symboli pod jakim towary te i usługi figurują w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy w tym miejscu wskazać, iż w myśl z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r. Natomiast zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Organy podatkowe nie są uprawnione do zaklasyfikowania, czy też weryfikacji klasyfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę usług do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Organem kompetentnym do wydawania informacji w zakresie zaklasyfikowania świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Wnioskodawca wskazał dla ww. usług następujące grupowania PKWiU:

* organizacja i obsługa szkoleń obejmująca przygotowanie koncepcji wyjazdu szkoleniowego, zapewnienie sprzętu szkoleniowego, instruktorów, sal dydaktycznych oraz transportu, zakwaterowanie, wyżywienie w przypadku szkoleń kilkudniowych PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia",

* organizacja i obsługa konferencji obejmująca zakwaterowanie, wyżywienie transport wynajem sal konferencyjnych oraz zapewnienie sprzętu konferencyjnego PKWiU 74.84.15-00-00 "Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów",

* organizowanie spotkań integracyjnych jednodniowych z zapewnieniem między innymi wyżywienia, transportu, programu, organizowanie imprez wieczornych w różnych konwencjach np. casino, cygańska, afrykańska, PRL, lata 70-te,PKWiU 92.34.13-00.00 - "Usługi rozrywkowe pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane",

* organizowanie imprez integracyjnych kilkudniowych z zapewnieniem m.in. programu, transportu, zakwaterowania, wyżywienia, PKWiU 63.30.11-00.00 "Usługi organizowania imprez turystycznych z kompleksowym programem",

* organizowanie zabaw w plenerze np. pikników z zapewnieniem programu rekreacyjnego drobnego poczęstunku PKWiU 92.72.12.00.00 "Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane"

* organizowanie pikników obejmujące zapewnienie programu rekreacyjnego oraz wyżywienia (posiłki i napoje) PKWIU 55.30.14-00.00 "Usługi gastronomiczne pozostałe",

Odnośnie usług organizowania szkoleń zaklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia", należy wskazać, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług wymienionych w tym załączniku, pod pozycją 7 wymienione zostały usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 80.

Zgodnie z objaśnieniami zamieszczonymi pod załącznikiem - "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie "ex" przy konkretnym symbolu PKWiU powoduje zawężenie stosowania zwolnienia od podatku tylko do usług należących do danego grupowania statystycznego (w tym przypadku PKWiU 80), które spełniają określone przez ustawodawcę warunki, wskazane w obowiązujących przepisach.

Do grupowania PKWiU ex 80 należy podkategoria PKWiU 80.42.20 obejmująca usługi w zakresie pozostałych form kształcenia. Ponieważ ustawodawca, w załączniku nr 4 do ustawy przy pozycji 7 usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80, nie wymienił żadnych usług dla których zwolnienie to nie ma zastosowania, dlatego też należy uznać, że zwolnienie od podatku dotyczy wszystkich usług objętych grupowaniem PKWiU 80.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Wnioskodawca w ramach swojej działalności zajmuje się m.in. organizowaniem szkoleń. Wnioskodawca organizuje wyjazd szkoleniowy, w ramach którego przygotowuje koncepcję oraz scenariusz szkolenia, miejsce do przeprowadzenia szkolenia, transport, zakwaterowanie, wyżywienie, sprzęt szkoleniowy, znajduje i wynajmuje szkoleniowców oraz instruktorów adekwatnych do tematu szkolenia. Wnioskodawca korzysta z podwykonawców, a także własnych instruktorów.

Przedmiotowa usługa szkoleniowa składa się więc z szeregu elementów składowych, jednakże jej składnikiem wiodącym jest przeprowadzenie szkolenia w zakresie wskazanym przez zamawiającego. Natomiast rodzaj i ilość świadczeń składowych usługi zależy od potrzeb i oczekiwań zlecającego wykonanie usługi.

Stwierdzić zatem należy, że o ile Wnioskodawca prawidłowo klasyfikuje świadczone usługi organizowania szkoleń do grupowania 80.42, to korzystają one ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Natomiast usługi organizacji i obsługi konferencji obejmujące zakwaterowanie, wyżywienie, transport, wynajem sal konferencyjnych oraz zapewnienie sprzętu konferencyjnego zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 74.84.15-00-00 "Usługi organizowania wystaw, targów i kongresów", jak również usługi organizacji wyjazdów integracyjnych kilkudniowych, których zasadniczym celem jest integracja grupy osób (pracowników klienta) i sprawdzenie ich zachowań w nietypowych warunkach, a nie turystyka, sklasyfikowane zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy w grupowaniu PKWiU 63.30.11-00.00 "Usługi organizowania wycieczek z kompleksowym programem imprez", nie zostały wymienione w załącznikach do ustawy oraz ww. rozporządzeniu w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT, jako korzystające z obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku.

Zatem usługi te podlegają opodatkowaniu według stawki 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

W pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT zawierającego wykaz usług zwolnionych od podatku wymieniono PKWiU ex 92: "Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

* usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

* usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

* usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

* wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

* wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach, 5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

* działalności agencji informacyjnych,

* usług wydawniczych

* usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12".

Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 4 do ustawy o VAT powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie tych usług związanych z rekreacją i sportem, które są świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Również z treści objaśnienia wynika, iż wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż ze zwolnienia z podatku nie korzystają usługi wymienione enumeratywnie w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz te usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca organizuje wyjazdy integracyjne, motywacyjne, nagrodowe jednodniowe mające na celu integrację zespołu, wzięcie udziału w programie gdzie grupa może sprawdzić się w nietypowych warunkach (wspinaczka, off road, speleologia, rafting) oraz imprezy wieczorne w różnych konwencjach: casino, cygańska, afrykańska, PRL, lata 70-te. Wnioskodawca wskazał, iż usługi te zaklasyfikowane są do grupowania o symbolu PKWiU 92.34.13.-00.00.

Ponadto Wnioskodawca organizuje imprezy rekreacyjne, pikniki, obejmujące wynajęcie terenu, wynajęcie zamków dmuchanych, catering, wynajęcie autokarów, ochrony, karetek pogotowia, nagłośnienie, namioty. Usługi te Wnioskodawca sklasyfikował do grupowania o symbolu PKWiU 92.72.12.00.00.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi organizacji wyjazdów integracyjnych jednodniowych, imprez wieczornych w różnych konwencjach, sklasyfikowanych zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy w grupowaniu PKWiU 92.34.13-00.00 jako "Usługi rozrywkowe pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane", oraz imprez rekreacyjnych, pikników sklasyfikowanych zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy w grupowaniu PKWiU 92.7, nie zostały wymienione w treści poz. 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy jako niekorzystające ze zwolnienia, nie są również zaklasyfikowane do usług związanych z rekreacją i sportem - należy je zatem uznać za zwolnione z podatku od towarów i usług.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) przewiduje w § 5 katalog czynności, które korzystają z preferencyjnej 7% stawki podatku od towarów i usług. W ustępie 1 powołanego § 5 rozporządzenia normodawca przewidział 7% stawkę podatku dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Pod pozycją nr 26 wskazanego załącznika jako korzystające z obniżonej 7% stawki podatku od towarów i usług wymienione zostały usługi gastronomiczne, z wyłączeniem: sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Zatem usługi organizowania pikników obejmujące zapewnienie programu rekreacyjnego oraz wyżywienia (posiłki i napoje) zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWIU 55.30.14-00.00 "Usługi gastronomiczne pozostałe" opodatkowane będą na mocy § 5 ww. rozporządzenie - preferencyjną 7% stawką podatku od towarów i usług.

Stawka ta nie dotyczy czynności świadczonych w ramach usług gastronomicznych, które zostały wyłączone w poz. 26, tj. sprzedaży napojów alkoholowych, piwa, sprzedaży kawy i herbaty, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, odnośnie pytania pierwszego, zgodnie z którym z usługą turystyki opodatkowaną na podstawie art. 119 ustawy o VAT, mamy do czynienia wyłącznie w przypadku usługi opisanej w pkt 3. Podstawa opodatkowania pozostałych usług wymienionych w pkt 1, 2, 4 i 5 tj. będzie zgodnie z art. 29 ustawy o VAT kwota należna z tytułu sprzedaży tych usług pomniejszona o kwotę należnego podatku.

W kwestii natomiast nabywanych przez Wnioskodawcę usług hotelowych i gastronomicznych tut. organ stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ogólna zasada wskazuje, że odliczenie przysługuje w stosunku do podatku naliczonego, który jest bezpośrednio związany z wykonywanymi przez podatnika czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Natomiast zastrzeżenie odnosi się do przypadków stosowania szczególnych procedur opodatkowania, w ramach których zostało wyłączone to prawo, mimo że związek ze sprzedażą opodatkowaną istnieje.

Przykładem takiego wyjątku są usługi turystyczne opodatkowane zgodnie z art. 119 ustawy, w przypadku których podstawą opodatkowania jest kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego. W myśl przepisu art. 119 ust. 4 ww. ustawy podatnikom stosującym szczególną procedurę opodatkowania nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty. Nabyte usługi gastronomiczne i noclegowe zgodnie z treścią art. 119 są usługami rozliczanymi na zasadach szczególnych, tj. opodatkowaniu podlega różnica między kwotą należności, którą płaci nabywca usługi turystycznej, a kwotą za którą podatnik nabywa od innych podatników usługi dla bezpośredniej korzyści klienta np.: wyżywienie, zakwaterowanie, transport, ubezpieczenie itp.

W związku z taką procedurą ustalania podstawy opodatkowania usług turystycznych, podatnik świadczący tego rodzaju usługi nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego od nabywanych od innych podmiotów usług, będących elementami składającymi się na całość usługi turystycznej.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a.

przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,

b.

nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z cytowanego przepisu art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy o VAT wynika, iż co do zasady podatnik nie może dokonać obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w przypadku świadczenia usług innych niż określonych wyjątkiem.

Wyjątek ten znajduje zastosowanie tylko w stosunku do podmiotów, które świadczą usługi turystyki opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, czyli na zasadach ogólnych. Wnioskodawca świadczy usługi turystyczne opodatkowane na zasadach szczególnej procedury marży, określone w art. 119 ustawy o VAT, w skład których wejdą obce usługi noclegowe i gastronomiczne. W związku z tym, na podstawie zapisu wyżej powołanego art. 119 ust. 4 ustawy, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usług noclegowych i gastronomicznych.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony zaistniały stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż opisana przez Wnioskodawcę usługa w pkt 3 tj. organizacja turystyki biznesowej jest usługą turystyki i podlega szczególnej procedurze opodatkowania marży na podstawie art. 119 ustawy o VAT.

Natomiast podstawą opodatkowania pozostałych usług wymienionych w pkt 1, 2, 4 i 5 tj. organizacji szkoleń, wyjazdów integracyjnych, imprez wieczornych, imprez rekreacyjnych, pikników, będzie zgodnie z art. 29 ustawy o VAT kwota należna z tytułu sprzedaży tych usług pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Jednocześnie Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących nabycia usług hotelowych i gastronomicznych.

Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie opodatkowania i świadczonych usług oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie usług hotelowych i gastronomicznych, należało uznać je za nieprawidłowe.

Końcowo, należy jeszcze raz podkreślić, że tut. organ nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług świadczonych przez Wnioskodawcę, ani też do weryfikacji klasyfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę, a zatem niniejszą interpretację wydano w oparciu o klasyfikację (PKWiU) wskazaną przez Podatnika we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy również zauważyć, że z uwagi na fakt, że przedmiotowa sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego w dacie złożenia wniosku, niniejszą interpretacją oparto na przepisach obowiązujących do dnia 30 listopada 2008 r. Ponadto zauważa się, że zmiany w zakresie przepisów podatku od towarów i usług, obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008 r. nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 -101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl