IBPP1/443-1346/08/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1346/08/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy X, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2008 r. (data wpływu 12 września 2008 r.) uzupełniony pismem z dnia 26 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pod nazwą "Budowa Sali gimnastycznej z zapleczem i przebudową boisk przy Zespole Szkół Publicznych Nr X w W."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pod nazwą "Budowa Sali gimnastycznej z zapleczem i przebudową boisk przy Zespole Szkół Publicznych Nr X w W.". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 września 2008 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1346/08/AZ z dnia 19 września 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina W. jest podatnikiem podatku VAT. W dniu 7 lutego 2005 r. Gmina W. jako Beneficjent złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą "Budowa sali gimnastycznej z zapleczem i przebudową boisk przy Zespole Szkół Publicznych Nr X w W.", w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006, poddziałanie 3.5.1 - lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa. Zakres projektu obejmował:

* roboty budowlane,

* instalacje wewnętrzne (wodociągowa, kanalizacji sanitarnej, gazowa, wentylacji mechanicznej, centralnego ogrzewania, elektryczna),

* przyłącz,

* wyposażenie sali,

* zagospodarowanie terenu (drogi dojazdowe, ciągi piesze, boiska, ogrodzenie).

Wniosek po ocenie formalnej i merytoryczno-technicznej nie otrzymał dofinansowania, ale został umieszczony na liście rezerwowej.

Gmina rozpoczęła realizację projektu w kwietniu 2005 r. a zakończyła w miesiącu sierpniu 2006 r.

Projekt zrealizowany został ze środków własnych Gminy z dofinansowaniem ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Właścicielem zrealizowanego obiektu jest Gmina W. Zrealizowany obiekt został przekazany nieodpłatnie w trwały zarząd jednostce organizacyjnej gminy tj. Dyrektorowi Zespołu Szkół Publicznych Nr X decyzja Burmistrza X z dnia 26 stycznia 2007 r. W związku z powyższym Dyrektor może zawierać umowy z najemcami i obciążać ich fakturami VAT. Szkoła jest odrębnym podmiotem samodzielnie się rozliczającym z urzędem skarbowym. Gmina nie osiąga dochodów opodatkowanych z tytułu wynajmu sali gimnastycznej.

Uchwałą Zarządu Województwa X z dnia 5 sierpnia 2008 r. w sprawie warunkowego wyboru do dofinansowania projektu w ramach procedury nadkontraktacji w I i III priorytecie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, powyższy projekt został umieszczony na liście zadań wybranych warunkowo do dofinansowania.

Podstawowym celem, po zakończeniu całkowitej realizacji projektu, było przeznaczenie obiektu do zadań z zakresu działań publicznych. Obecnie sala gimnastyczna służy działalności w zakresie edukacji publicznej oraz w niewielkim stopniu działalności usługowej, polegającej przede wszystkim na szerzeniu sportu i rekreacji. Najemcami są m.in. Kluby, Organizacje i Związki Sportowe. Szkoła obciąża swoich najemców fakturami VAT. Uzyskane dochody są nieznaczne, ponieważ działalność usługowa nie jest nastawiona na zyski ale na ekonomiczne i gospodarne wykorzystanie obiektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina jako zarejestrowany podatnik i wykonawca projektu pod nazwą "Budowa sali gimnastycznej z zapleczem i przebudową boisk przy Zespole Szkół Publicznych Nr X w W.", w odniesieniu do zrealizowanej inwestycji ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług, w ramach projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako jednostka samorządu terytorialnego, w zakresie działań publicznych prowadzi działalność zwolnioną od podatku od towarów i usług (§ 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Gmina realizując przedmiotowy projekt wykonywała zadania własne o charakterze gminnym, nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym w zakresie edukacji publicznej (zgodnie z art. 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591, z późn. zm.).

Dlatego też nie było możliwości odliczenie podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług przy realizacji opisanego projektu - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w latach 2005-2006, w ramach swoich zadań realizowała projekt, pod nazwą "Budowa Sali gimnastycznej z zapleczem i przebudową boisk przy Zespole Szkół Publicznych Nr X w W.". Projekt zrealizowany został ze środków własnych Gminy z dofinansowaniem ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym nie będzie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową kompleksu sportowego.

Z treści wniosku wynika, iż po zakończeniu inwestycji, zrealizowany obiekt został przekazany nieodpłatnie w trwały zarząd jednostce organizacyjnej gminy tj. Dyrektorowi Zespołu Szkół Publicznych Nr X decyzją Burmistrza X jednostce budżetowej Gminy.

Obecnie sala gimnastyczna służy działalności w zakresie edukacji publicznej oraz w niewielkim stopniu działalności usługowej, polegającej przede wszystkim na szerzeniu sportu i rekreacji. Najemcami są m.in. Kluby, Organizacje i Związki Sportowe. Szkoła obciąża swoich najemców fakturami VAT. Szkoła jest odrębnym podmiotem samodzielnie się rozliczającym z urzędem skarbowym, natomiast Gmina nie osiąga dochodów opodatkowanych z tytułu wynajmu sali gimnastycznej.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług z realizacją projektu "Budowa sali gimnastycznej z zapleczem i przebudową boisk przy Zespole Szkół Publicznych Nr X w W.", gdyż zakupy te nie były związane z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl