IBPP1/443-132/07/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-132/07/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2007 r. (data wpływu 30 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z inwestycjami dotyczącymi rozbudowy sieci wodociągowej oraz w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania eksploratorowi wykonywania zadań polegających na dostarczaniu ludności wody - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2007 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z inwestycjami dotyczącymi rozbudowy sieci wodociągowej oraz w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania eksploatatorowi wykonywania zadań polegających na dostarczaniu ludności wody.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.W ramach zadań nałożonych na gminy mieści się zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności takich jak zaopatrzenie ludności w wodę. Gmina pozostając właścicielem sieci wodociągowej realizuje te zadania za pośrednictwem podmiotu gospodarczego - eksploatatora będącego zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, z którym zawarła stosowną umowę cywilnoprawną określającą szczegółowo warunki wykonania powierzonych obowiązków. Faktury za wykonanie usług dostarczania wody wystawia na rzecz poszczególnych mieszkańców eksploatator, który opodatkowuje według właściwej stawki przedmiotowe usługi. Z tytułu powyższej umowy Gmina nie pobiera od eksploatatora żadnych opłat oraz nie wystawia na rzecz eksploatatora faktury VAT, a więc powierza eksploatatorowi wykonywanie powierzonych zadań nieodpłatnie. Eksploatator ustala cenę rozprowadzanej wody, w którą wkalkulowany jest zysk eksploatatora, koszty prac konserwacyjnych, koszty bieżącej obsługi, czy ewentualne koszty remontów i napraw.

Gmina prowadziła inwestycje związane z rozbudową sieci wodociągowej ponosząc z tego tytułu znaczne wydatki. Wydatki powyższe dokumentują faktury VAT wystawione przez innych podatników na rzecz Gminy.

Jednocześnie oprócz zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego powyżej Gmina będzie w dalszym ciągu prowadziła inwestycje związane z rozbudową sieci wodociągowej (zdarzenie przyszłe).

Podobnie jak w przedstawionym wyżej stanie faktycznym, również w przyszłości Gmina powierzać będzie wykonywanie usług rozprowadzania wody - eksploatowania urządzeń wodociągowych podmiotom gospodarczym na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych, z tą jednak różnicą, iż podmiot ten lub podmioty zostaną wyłonione w drodze przetargu. Pozostałe elementy przedstawionego wyżej stanu faktycznego będą analogiczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w wyżej opisanym stanie faktycznym (zaistniałym i przyszłym) Gmina jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług była i będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki, związane z realizowaną inwestycją rozbudowy sieci wodociągowej.

Ponadto, czy przekazanie eksploatatorowi wykonywania zadań polegających na dostarczaniu ludności wody jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a jeżeli tak, to jak ustalić podstawę opodatkowania w sytuacji kiedy Gmina z tytułu zawartej z eksploatatorem umowy nie uzyskuje żadnej korzyści majątkowej - przekazuje wykonywanie zadań nieodpłatnie.

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie była i nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego oraz nie jest zobowiązana do opodatkowania czynności przekazania eksploatatorowi na podstawie umowy wykonywania usług dostarczania ludności wody.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i usług. W rozpatrywanym przypadku Gmina nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ nie pobiera żadnych opłat zarówno od ostatecznych odbiorców usług, jak i eksploatatora, związku z czym czynności te nie mają charakteru odpłatnego, co stanowi niezbędny wymóg do uznania danej czynności za opodatkowaną. W świetle powyższego zdaniem Wnioskodawcy nie ma też znaczenia w rozpatrywanym przypadku, czy z tytułu powyższej czynności Gminę zakwalifikujemy jako podatnika na podstawie art. 15, czy też nie.

W związku z powyższym Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z prowadzoną inwestycją rozbudowy sieci wodociągowej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż są to wydatki dotyczące sprzedaży nie podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc sprzedaży w związku z którą nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina będąca czynnym podatnikiem podatku VAT realizuje inwestycje związaną z rozbudową sieci wodociągowej ponosząc z tego tytułu wydatki, udokumentowane fakturami VAT.

Inwestycje te jednak nie służą i nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, gdyż Gmina, będąc właścicielem sieci wodociągowej, realizuje zadania własne w zakresie zaopatrzenia ludności w wodę, za pośrednictwem podmiotu gospodarczego - eksploatatora, któremu przekazała nieodpłatnie wykonywanie usług rozprowadzania wody - eksploatowania urządzeń wodociągowych. Również w przyszłości Gmina będzie powierzać podmiotom gospodarczym wykonywanie tych usług, poprzez nieodpłatne oddanie do eksploatowania urządzeń wodociągowych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że nie został spełniony podstawowy warunek, wskazany w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uprawniający podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, mianowicie ponoszone wydatki nie służą i nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowaną inwestycję rozbudowy sieci wodociągowej.

Ustosunkowując się natomiast do drugiego z zadanych pytań stwierdzić należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z kolei świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które to obejmują, m.in., sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W celu wykonywania ww. zadań, zgodnie z art. 9 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o samorządzie gminnym, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina przekazuje, na podstawie umowy, podmiotowi gospodarczemu wykonanie zadań własnych Gminy polegających na dostarczaniu ludności wody.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stwierdzić należy że nie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z dostawą towarów, urządzeń wodociągowych, gdyż Gmina w dalszym ciągu pozostaje ich właścicielem. Oddanie tych urządzeń do bezpłatnego użytkowania na podstawie zawartej umowy stanowi nieodpłatne świadczenie usług, będące jednak jak najbardziej związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a zatem jest to czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, stwierdzić należy iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom jedynie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W przedmiotowej sprawie poniesione wydatki nie będą służyły czynnościom opodatkowanym zatem podatek naliczony przy ich nabyciu nie może zostać odliczony. Samo natomiast przekazanie eksploatowania urządzeń wodociągowych innemu podmiotowi, które następuje nieodpłatnie na podstawie zawartej umowy nie podlega opodatkowaniu, gdyż jest dokonywane w celu realizacji zadań własnych gminy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl