IBPP1/443-1315/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1315/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu do tut. organu 16 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. organu w dniu 9 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki oraz prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT dokumentującej sprzedaż na rzecz Wnioskodawcy przedmiotowej działki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2011 r. do tut. organu, złożono wniosek z dnia 11 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki oraz prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury VAT dokumentującej sprzedaż na rzecz Wnioskodawcy przedmiotowej działki.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 listopada 2011 r. (data złożenia do tut. organu 9 listopada 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1315/11/MS z dnia 27 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydobycia i przetwórstwa kamienia wapiennego oraz produkcji mączki wapiennej na potrzeby przemysłu i rolnictwa. Wnioskodawca dla zapewnienia zasobów surowca do produkcji i efektywnego prowadzenia działalności podejmuje szereg działań mających na celu pozyskanie gruntów dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca na podstawie umowy dzierżawy z dnia 3 stycznia 2000 r., z późniejszymi aneksami, zawartej z Gminą C. (zwaną dalej "Gminą") dzierżawi działkę stanowiącą własność Gminy oznaczoną w rejestrze gruntów wsi S. numerem 65/4 o powierzchni 24,54 ha. Zgodnie z umową grunt został wydzierżawiony na eksploatację złoża wapieni "W." - Wnioskodawca prowadzi na przedmiotowej działce działalność wydobywczą zgodnie z uzyskaną koncesją. W rejestrze gruntów przedmiotowa działka nr 65/4 jest oznaczona symbolem K - użytki kopalne. W chwili obecnej na terenie działki znajdują się: eksploatowana kopalnia i tereny przeznaczone do eksploatacji (pow. ok. 7,5 ha), stare wyrobiska o głębokości do 30 m (pow. ok. 6,3 ha), hałdy (pow. ok. 6,1 ha), droga dojazdowa z poboczami i skarpami (pow. ok. 2,6 ha), nieużytki tereny wokół starych wyrobisk (pow. ok. 2,04 ha). W 2008 r. na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca na działce 65/4 wybudował 190 m odcinek asfaltowej drogi dojazdowej do kopalni, pozostała część drogi do kopalni, ok. 500 m nadal posiada nawierzchnię żwirową.

Teren działki 65/4 jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu górniczego dla złoża na obszarze wsi W., S. i W. gmina C., uchwalonym Uchwałą nr 7W/03 Rady Miejskiej w C. z dnia 28 kwietnia 2003 r. Wynikające z powyższego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie podstawowe obszaru górniczego to wydobywanie kopaliny objętej koncesją oraz budowa zaplecza technicznego kopalni i zakładu przeróbki wstępnej.

Wnioskodawca zamierza nabyć od Gminy dzierżawioną dotychczas działkę. Według wstępnych ustaleń Gmina zamierza opodatkować transakcję sprzedaży działki 65/4 stawką podstawową podatku od towarów i usług określoną w art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: "ustawa o VAT").

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia 20 maja 1997 r. Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest opodatkowana sprzedaż produktów wytworzonych na bazie kamienia wapiennego.

Przedmiotem planowanego nabycia przez Wnioskodawcę będzie sama działka nr 65/4, tj. nieruchomość gruntowa o powierzchni 24,34 ha tak jak wskazano we wniosku.

Wszystkie wskazane we wniosku obiekty znajdujące się na działce 65/4 są wynikiem poniesionych przez Wnioskodawcę nakładów na obcej nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy właściwym jest zastosowanie przez Gminę stawki podstawowej VAT w aktualnie obowiązującej wysokości 23% do transakcji sprzedaży działki numer 65/4, wykorzystywanej w sposób opisany powyżej.

Czy w przypadku otrzymania faktury dokumentującej zakup działki numer 65/4 przez Wnioskodawcę od Gminy, Wnioskodawca będzie uprawniona do odliczenia wykazanego na fakturze podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja zbycia przez Gminę działki numer 65/4 oznaczonej w rejestrze gruntów jako użytki kopalne i wykorzystywanej przez Wnioskodawcę na cele prowadzonej działalności gospodarczej powinna być opodatkowana stawką podstawową podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej transakcji nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, z którego wynika, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia gruntu przeznaczonego pod zabudowę, nie wskazują również kryteriów jakimi należy się kierować przy ocenie danego gruntu, dlatego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.). Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Uchwalony Uchwałą nr 71A//03 Rady Miejskiej w C. z dnia 28 kwietnia 2003 r. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu górniczego dla złoża wapieni jurajskich "C." na obszarze wsi W., S. i W. gmina C. wskazuje jako przeznaczenie podstawowe wydobywanie kopaliny objętej koncesją oraz budowę zaplecza technicznego kopalni i zakładu przeróbki wstępnej. Ponadto zgodnie z definicją zawartą w § 68 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) użytki kopalne oznaczone symbolem K mieszczą się w grupie "grunty zabudowane i zurbanizowane". Powyższe jednoznacznie wskazuje, że sprzedaż przedmiotowej działki nie może być objęta zwolnieniem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT i zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT winna być opodatkowana stawką podstawową podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy transakcja zakupu przez Wnioskodawcę działki numer 65/4 oznaczonej w rejestrze gruntów jako użytki kopalne uprawnia Wnioskodawcę do odliczenia VAT naliczonego zawartego w fakturze zakupu w terminie określonym w art. 86 ust. 10 ustawy o VAT z uwagi na fakt wykorzystywania przedmiotowej działki wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedmiotowa działka w chwili obecnej jest wykorzystywana w prowadzonej działalności na podstawie umowy dzierżawy z Gminą. Po zakupie działki sposób jej wykorzystywania nie ulegnie zmianie - działka nadal będzie wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej zgodnie z posiadaną koncesją i przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT - należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przez towar rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydobycia i przetwórstwa kamienia wapiennego oraz produkcji mączki wapiennej na potrzeby przemysłu i rolnictwa. Wnioskodawca dla zapewnienia zasobów surowca do produkcji i efektywnego prowadzenia działalności podejmuje szereg działań mających na celu pozyskanie gruntów dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca na podstawie umowy dzierżawy z dnia 3 stycznia 2000 r., z późniejszymi aneksami, zawartej z Gminą C. (zwaną dalej "Gminą") dzierżawi działkę stanowiącą własność Gminy oznaczoną w rejestrze gruntów wsi S. numerem 65/4 o powierzchni 24,54 ha. Zgodnie z umową grunt został wydzierżawiony na eksploatację złoża wapieni "W." - Wnioskodawca prowadzi na przedmiotowej działce działalność wydobywczą zgodnie z uzyskaną koncesją.

W chwili obecnej na terenie działki znajdują się: eksploatowana kopalnia i tereny przeznaczone do eksploatacji (pow. ok. 7,5 ha), stare wyrobiska o głębokości do 30 m (pow. ok. 6,3 ha), hałdy (pow. ok. 6,1 ha), droga dojazdowa z poboczami i skarpami (pow. ok. 2,6 ha), nieużytki tereny wokół starych wyrobisk (pow. ok. 2,04 ha). W 2008 r. na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca na działce 65/4 wybudował 190 m odcinek asfaltowej drogi dojazdowej do kopalni, pozostała część drogi do kopalni, ok. 500 m nadal posiada nawierzchnię żwirową.

Wnioskodawca zamierza nabyć od Gminy dzierżawioną dotychczas działkę.

Przedmiotem planowanego nabycia przez Wnioskodawcę będzie sama działka nr 65/4, tj. nieruchomość gruntowa o powierzchni 24,34 ha.

Wszystkie wskazane we wniosku obiekty znajdujące się na działce 65/4 są wynikiem poniesionych przez Wnioskodawcę nakładów na obcej nieruchomości.

Jednocześnie z wniosku nie wynika, żeby nakłady na budowę obiektów znajdujących się na działce nr 65/4 były rozliczone przez wydzierżawiającego (Gminę) i dzierżawcę (Wnioskodawcę) zatem przyjęto, że przedmiotem planowanej sprzedaży będzie jak wskazał Wnioskodawca wyłącznie nieruchomość gruntowa - działka nr 65/4.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w obowiązującym od 6 kwietnia 2011 r. § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa), ze względu na przyznaną im ustawowo osobowość prawną, są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Niemniej jak wynika z art. 146a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT. I tak stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolniona jest od podatku dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

Celem określenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.).

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Dokonując zatem podsumowania powyższej analizy stwierdzić należy, iż kwestię zasad kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej oraz zakres i sposób postępowania w sprawach przeznaczenia terenów na określone cele oraz ustalenia zasad ich zagospodarowania i zabudowy określa ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Z zawartych w niej przepisów wynika, że o przeznaczeniu terenu decyduje plan zagospodarowania przestrzennego sporządzony, dla terenów gminy - przez gminę oraz że ustalenia tego planu kształtują sposób wykonywania prawa własności nieruchomości.

Z opisu sprawy wynika, że teren działki nr 65/4 jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu górniczego dla złoża na obszarze wsi W., S. i W. gmina C., uchwalonym Uchwałą nr 7W/03 Rady Miejskiej w C. z dnia 28 kwietnia 2003 r. Wynikające z powyższego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przeznaczenie podstawowe obszaru górniczego to wydobywanie kopaliny objętej koncesją oraz budowa zaplecza technicznego kopalni i zakładu przeróbki wstępnej.

Wskazany w miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego charakter działki potwierdza ponadto fakt, jej wykorzystywania przez Wnioskodawcę zgodnie z jej przeznaczeniem.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie sprzedaż przez Gminę działki nr 65/4 nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż zbywany na rzecz Wnioskodawcy grunt, nie spełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zgodnie bowiem z zapisem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Gminy C. działka ta jest przeznaczona pod budowę zaplecza technicznego kopalni i zakładu przeróbki wstępnej.

Zatem planowaną sprzedaż działki nr 65/4 należy opodatkować podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej w wysokości 23%.

Jednocześnie z wniosku wynika, że Wnioskodawca ma wątpliwości czy w przypadku otrzymania faktury dokumentującej zakup działki numer 65/4 będzie uprawniony do odliczenia wykazanego na fakturze podatku VAT.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia 20 maja 1997 r. Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest opodatkowana sprzedaż produktów wytworzonych na bazie kamienia wapiennego.

Ponadto we wniosku Wnioskodawca stwierdził, że przedmiotowa działka w chwili obecnej jest wykorzystywana w prowadzonej działalności na podstawie umowy dzierżawy z Gminą. Po zakupie działki sposób jej wykorzystywania nie ulegnie zmianie - działka nadal będzie wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej zgodnie z posiadaną koncesją i przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947 z późn. zm.).

Zatem Wnioskodawcy będącemu podatnikiem VAT czynnym, o ile zakupiona działka służyć będzie wyłącznie do prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej, przysługiwać będzie z zastrzeżeniem postanowień art. 88 ustawy o VAT pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej przedmiotowy zakup.

Tym samym stanowisko, że Wnioskodawcy, że przysługiwać mu będzie mu prawo do odliczenia VAT naliczonego zawartego w fakturze zakupu działki w terminie określonym w art. 86 ust. 10 ustawy o VAT z uwagi na fakt wykorzystywania przedmiotowej działki wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl