IBPP1/443-1312/09/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1312/09/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 11 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla dostaw wyrobów medycznych wykonywanych wspólnie przez techników dentystycznych oraz osoby niebędące technikami dentystycznymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla dostaw wyrobów medycznych wykonywanych wspólnie przez techników dentystycznych oraz osoby niebędące technikami dentystycznymi.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 11 marca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 lutego 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka dokonuje transakcji w zakresie dostaw protez dentystycznych tj. koron, mostów i protez. Wszystkie towary będące przedmiotem działalności Spółki mieszczą się pod symbolem PKWiU 33.10.17, określonym na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w Ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.) wykonywane przez Spółkę protezy dentystyczne to wyroby medyczne wykonywane na zamówienie. Dlatego też Spółka została zarejestrowana w dniu 26 maja 2009 r. w Rejestrze wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzanie do obrotu i do używania prowadzonym przez Prezesa Urzędu rejestracji produktów leczniczych, wyrobów medycznych i produktów biobójczych pod numerem....

Wykonywaniem protez dentystycznych, będących przedmiotem dostaw dokonywanych przez Spółkę, zajmują się obecnie wyłącznie technicy dentystyczni (pracownicy Spółki). Od dnia 1 stycznia 2010 r. będzie z nimi współpracować (także na podstawie umowy o pracę) osoba nieposiadająca uprawnień technika dentystycznego. Tym samym przedmiotem jednostkowej transakcji Spółki będzie proteza dentystyczna wykonana według instrukcji i wycisku przygotowanego przez lekarza stomatologa, przy wspólnym wysiłku osób będących technikami dentystycznymi oraz osoby nie posiadającej tego tytułu.

Unikatowa proteza dentystyczna będzie rezultatem współdziałania technika dentystycznego oraz osoby nie będącej technikiem dentystycznym, wykonujących poszczególne czynności (etapy) w ramach jednego procesu produkcji. Osoba bez uprawnień technika dentystycznego będzie wykonywała gipsowe modele wszystkich dostarczanych przez Spółkę protez dentystycznych tj. modele dzielone pod protezy dentystyczne stałe (np. korony i mosty porcelanowe) oraz modele jednowarstwowe do protez dentystycznych ruchomych (m.in. protez akrylowych, acetalowych i nylonowych). Dodatkowo, w przypadku protez dentystycznych stałych, osoba bez uprawnień technika dentystycznego będzie napalała porcelanę na metalu.

Transakcje sprzedaży wykonanych w wyżej wspomniany sposób protez dentystycznych Spółka uznaje za dostawę towarów. Za końcowy wyrób, dostarczany odbiorcy, odpowiada Spółka. Podobnie Spółka decyduje o materiałach i technologii produkcji. Wreszcie to Spółka organizuje proces wytwarzania (zbieranie zamówień, wycena i przydział prac, zakup materiałów i surowców, dostarczanie wyrobów medycznych, obsługa posprzedażowa). Te wszystkie czynności, składające się na dostawę protez dentystycznych, wykonują zatrudnione przez Spółkę osoby bez względu na posiadanie kwalifikacji technika dentystycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku Spółka powinna stosować do dostaw protez dentystycznych (będących wyrobami medycznymi), takich jak m.in. mosty, protezy i korony wykonane wspólnie przez techników dentystycznych i osobę nie będącą technikiem dentystycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku, gdy protezy dentystyczne są wykonywane wyłącznie przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje (techników dentystycznych) można zastosować zwolnienie z opodatkowania, zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów z dnia 9 lutego 2009 r., (PT3/812/275/823/WCX/08/186). Z dokumentacji podatnika winno jednak wynikać, że wykonanie protezy dentystycznej, będącej przedmiotem dostawy, przypada w danym podmiocie technikowi dentystycznemu. Zwolnienie to może być stosowane, w przypadku, gdy Spółka zatrudnia techników dentystycznych, a umowa zatrudnienia przewiduje, iż protezy dentystyczne są wykonywane wyłącznie przez te osoby.

Istota podmiotowości zawarta w zwolnieniu określonym art. 43 ust. 1 pkt 14 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej: Ustawa) sprowadza się do zapewnienia odpowiednich kompetencji (uprawnień) osoby tj. technika dentystycznego przy świadczeniu usług lub dostawie towarów w ramach danego podmiotu. Interpretacja Ministra Finansów wskazuje, że zwolnienie jest możliwe tylko i wyłącznie w przypadku, gdy technik dentystyczny dokona dostawy protezy dentystycznej. Zwolnienie nie jest li tylko przedmiotowe (nie każda dostawa protez dentystycznych jest zwolniona), ani też wyłącznie podmiotowe (nie każda dostawa dokonana przez technika dentystycznego jest zwolniona). Tylko kombinacja dwóch zdarzeń (dostawa protezy dentystycznej dokonana przez technika dentystycznego) uprawnia do zastosowania zwolnienia.

Zwolnieniem z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 Ustawy może być objęta dostawa protez dentystycznych tylko w przypadku, gdy wykonaniem protezy dentystycznej zajmuje się wyłącznie osoba posiadająca uprawnienia technika dentystycznego, a z dokumentacji prowadzonej przez podatnika wynika, że powyższe czynności przypadają właśnie technikowi dentystycznemu.

Z treści art. 43 ust. 1 pkt 14 Ustawy, będącym implementacją do prawa polskiego art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE (dawniej art. 13 część a ust. 1 lit. e) Szóstej Dyrektywy), wynika, że przedmiotowa norma nie zwalnia z podatku VAT wszystkich dostaw protez dentystycznych, lecz jedynie te, które są wykonane przez członków dwóch określonych grup zawodowych, a mianowicie przez "dentystów" i "techników dentystycznych".

W związku z tym dostawy protez dentystycznych, wytworzonych częściowo przez osoby, które nie są dentystami lub technikami dentystycznymi, nie mogą mieścić się w zakresie stosowania zwolnienia przewidzianego w tym przepisie.

W wyroku C-141/00 Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że w przypadku zwolnień podmiotowo-przedmiotowych muszą zostać spełnione dwa warunki: świadczenie musi być odpowiedniego rodzaju oraz musi ono być wykonywane przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje zawodowe. Tym samym podkreślono wagę kompetencji osoby wykonującej świadczenie. W przypadku, gdy nie można jednoznacznie określić wypełnienia tych warunków przy danym świadczeniu stosowanie stawki zwolnionej (będącej odstępstwem od powszechności opodatkowania) jest nadużyciem. Jeżeli wykonanie protezy dentystycznej, będącej przedmiotem dostawy, przypada w danym podmiocie nie tytko technikowi dentystycznemu (bez względu na zakres pracy osoby nieposiadajacej odpowiednich kompetencji), nie można stosować zwolnienia podmiotowo-przedmiotowego. Zwolnienie nie dotyczy bowiem dostaw protez dentystycznych przez dowolny podmiot, ale dostaw protez dentystycznych przez dentystów lub techników dentystycznych.

W wyroku C-401/05 Europejski Trybunał Sprawiedliwości potwierdził swoje stanowisko, wskazując, iż zwolnienie jest definiowane nie tylko w zależności od rodzaju dostarczanych towarów, lecz również w zależności od kwalifikacji dostawcy. W orzeczeniu podkreśla się, że dostawa protezy dentystycznej wykonanej przez techników dentystycznych, dokonywane przez podmiot nie będący technikiem dentystycznym lub dentystą, nie może mieścić się w zakresie stosowania zwolnienia przewidzianego interpretowanym przepisem. Pojęcie "technika dentystycznego" jest zupełnie jednoznaczne i nie może być ono rozumiane w ten sposób, że obejmuje podmioty, które nie są technikami dentystycznymi. Takie postępowanie prowadziłoby do radykalnej modyfikacji przepisu i uczyniłoby bezskutecznym warunek odnoszący się do kwalifikacji dostawcy, co jest przecież istotą zwolnienia podmiotowo-przedmiotowego.

W uzupełnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca podał, że stawką właściwą do dostaw protez dentystycznych (będących wyrobami medycznymi), takich jak mosty, protezy i korony wykonane wspólnie przez techników dentystycznych i osobę nie będącą technikiem dentystycznym jest stawka 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w połączeniu z poz. 106 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7% podlega bowiem dostawa wyrobów medycznych, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, innych niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na symbol PKWiU. Z poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług wyłączono protezy dentystyczne, jednocześnie wprowadzając symbol ex oznaczający, zgodnie z objaśnieniem do przedmiotowego załącznika, iż dana pozycja dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania. Wszelkie inne wyroby nie wchodzą w zakres takiej pozycji, więc nie ma przeciwwskazań do stosowania do dostaw przedmiotowych protez dentystycznych stawki 7% na podstawie poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy wymieniono:

* pod pozycją 101 - oznaczone symbolem PKWiU ex 33.10.17 "Sztuczne stawy; przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne; sztuczne zęby; protezy dentystyczne; protezy innych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane - z wyłączeniem sztucznych zębów i protez dentystycznych";

* pod pozycją 163 - bez względu na symbol PKWiU - "Usługi napraw i konserwacji wyrobów z poz. 72, 91, 101-104";

* pod pozycją 106 - bez względu na symbol PKWiU - "Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika".

Z analizy poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy wynika, że z dniem 1 stycznia 2008 r. dostawa protez dentystycznych została wyłączona z opodatkowania stawką podatku VAT w wysokości 7%. Usługa naprawy protez również nie podlega opodatkowaniu stawką preferencyjną, na podstawie brzmienia poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy.

Natomiast na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, z 7% stawki podatku VAT korzystają - bez względu na symbol PKWiU - wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - poz. 106 załącznika nr 3 ww. ustawy. Oznacza to, że opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT podlega dostawa protez dentystycznych, jeżeli wyroby te są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych.

Z objaśnień do cyt. załącznika nr 3 wynika, iż wykaz nie ma zastosowania do zakresu sprzedaży i świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.

Jednakże ustawodawca, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy zwolnił od podatku świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych.

Wykładnia normy zawartej w tym przepisie wskazuje, iż zwolnienie od podatku świadczenia usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu oraz dostawy protez dentystycznych lub sztucznych zębów dotyczy podatników będących technikami dentystycznymi (osoby fizyczne), nie wykluczając jednocześnie możliwości zastosowania zwolnienia np. w sytuacji dostawy protezy dentystycznej przez spółkę cywilną, której wspólnikami są technicy dentystyczni. Brak jest również przesłanek, aby z ww. zwolnienia wykluczyć podmioty np. prawa handlowego, które zatrudniają techników dentystycznych, jeżeli umowa zatrudnienia przewiduje, iż to właśnie te osoby wykonują protezy dentystyczne w tych podmiotach. W takich przypadkach ziszczenie się świadczenia dokonanego przez techników dentystycznych następuje bowiem w dostawie towarów lub odpowiednio świadczeniu usług dokonywanych przez te podmioty.

Powyższe zwolnienie należy traktować jako zwolnienie o charakterze przedmiotowo-podmiotowym, przy czym istota podmiotowości sprowadza się do zapewnienia odpowiednich kompetencji osoby (technika dentystycznego) przy świadczeniu usług lub dostawie towarów, w ramach danego podmiotu bez wiązania tych kompetencji z formą prawną podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będący Spółką Cywilną dokonuje transakcji w zakresie dostaw protez dentystycznych tj. koron, mostów i protez. Wszystkie towary będące przedmiotem działalności Spółki mieszczą się pod symbolem PKWiU 33.10.17, określonym na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w Ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.) wykonywane przez Spółkę protezy dentystyczne to wyroby medyczne wykonywane na zamówienie. Dlatego też Spółka została zarejestrowana w dniu 26 maja 2009 r. w Rejestrze wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzanie do obrotu i do używania prowadzonym przez Prezesa Urzędu rejestracji produktów leczniczych, wyrobów medycznych i produktów biobójczych pod numerem....

Wykonywaniem protez dentystycznych, będących przedmiotem dostaw dokonywanych przez Spółkę, zajmują się obecnie wyłącznie technicy dentystyczni (pracownicy Spółki). Od dnia 1 stycznia 2010 r. będzie z nimi współpracować (także na podstawie umowy o pracę) osoba nieposiadająca uprawnień technika dentystycznego. Tym samym przedmiotem jednostkowej transakcji Spółki będzie proteza dentystyczna wykonana według instrukcji i wycisku przygotowanego przez lekarza stomatologa, przy wspólnym wysiłku osób będących technikami dentystycznymi oraz osoby nie posiadającej tego tytułu.

Unikatowa proteza dentystyczna będzie rezultatem współdziałania technika dentystycznego oraz osoby nie będącej technikiem dentystycznym, wykonujących poszczególne czynności (etapy) w ramach jednego procesu produkcji. Osoba bez uprawnień technika dentystycznego będzie wykonywała gipsowe modele wszystkich dostarczanych przez Spółkę protez dentystycznych tj. modele dzielone pod protezy dentystyczne stałe (np. korony i mosty porcelanowe) oraz modele jednowarstwowe do protez dentystycznych ruchomych (m.in. protez akrylowych, acetalowych i nylonowych). Dodatkowo, w przypadku protez dentystycznych stałych, osoba bez uprawnień technika dentystycznego będzie napalała porcelanę na metalu.

Transakcje sprzedaży wykonanych w wyżej wspomniany sposób protez dentystycznych Spółka uznaje za dostawę towarów. Za końcowy wyrób, dostarczany odbiorcy, odpowiada Spółka. Podobnie Spółka decyduje o materiałach i technologii produkcji. Wreszcie to Spółka organizuje proces wytwarzania (zbieranie zamówień, wycena i przydział prac, zakup materiałów i surowców, dostarczanie wyrobów medycznych, obsługa posprzedażowa). Te wszystkie czynności, składające się na dostawę protez dentystycznych, wykonują zatrudnione przez Spółkę osoby bez względu na posiadanie kwalifikacji technika dentystycznego.

Aby zastosować zwolnienie od podatku, w oparciu o ww. art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy, nie ma znaczenia forma organizacyjna prowadzonej przez podatnika działalności (osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej czy osoba fizyczna), ani okoliczność czy podatnik prowadzący działalność jako osoba fizyczna sam posiada kwalifikacje technika dentystycznego, czy jedynie zatrudnia pracowników posiadających takie uprawnienia. Istotne jest, aby z dokumentacji podatnika wynikało, że wykonanie protezy dentystycznej, będącej przedmiotem dostawy przypada w danym podmiocie technikowi dentystycznemu.

W tym miejscu wskazać należy, iż co do zasady kwalifikacje do wykonywania zawodu technika dentystycznego można uzyskać poprzez ukończenie studiów wyższych na kierunku techniki dentystyczne zgodnie ze standardami kształcenia określonymi w załączniku nr 101 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz. U. Nr 164, poz. 1166 z późn. zm.) i zdobycie tytułu licencjata na tym kierunku bądź poprzez ukończenie 2,5-letniej szkoły policealnej prowadzącej kształcenia zgodnie z podstawą programową kształcenia w przedmiotowym zawodzie i zdobycie tytułu technika dentystycznego.

Zatem nie można uznać za technika dentystycznego dla potrzeb przepisów o podatku od towarów i usług osoby, która wykonując protezy dentystyczne nie legitymuje się dyplomem uzyskania tytułu zawodowego technika dentystycznego lub dyplomem potwierdzającym uzyskanie tytułu licencjata na kierunku techniki dentystyczne.

Ustawodawca ograniczył bowiem zakres stosowania przedmiotowego zwolnienia od podatku od towarów i usług do przypadków, w których zapewnia się przy wykonywaniu protez dentystycznych stosowne kwalifikacje (technika dentystycznego, a przy dostawie protez dentystycznych również dentysty).

Podkreślić należy, że przepis art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy dotyczy wszystkich protez dentystycznych uznanych za wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dostarczanych przez wszystkich podatników, i jako ogólniejszy jest uchylany przez przepis bardziej szczegółowy, dotyczący zwolnienia u techników dentystycznych i dentystów.

Definicję pojęcia "wyrób medyczny" zawiera art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 z późn. zm.), który stanowi, że przez wyrób medyczny należy rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

a.

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,

b.

diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,

c.

badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,

d.

regulacji poczęć

- który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

Jednocześnie w art. 3 ust. 3 ww. ustawy, powyższa definicja zostaje rozszerzona. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym, bez bliższego określenia należy przez to rozumieć wyrób medyczny do różnego przeznaczenia, wyrób medyczny in vitro, aktywny wyrób medyczny do implantacji oraz wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia (...).

Zgodnie z art. 15 ustawy o wyrobach medycznych, klasyfikację i kwalifikację wyrobu medycznego przeprowadza wytwórca. Rozbieżności co do klasyfikacji i kwalifikacji wyrobu medycznego między wytwórcą, a jednostką notyfikowaną autoryzowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia rozstrzyga Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, zwany dalej "Prezesem Urzędu".

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonywać dostawy protez dentystycznych wykonanych przy wspólnym wysiłku osoby będącej technikiem dentystycznym oraz osoby nieposiadającej tego tytułu.

W ocenie Wnioskodawcy są one wyrobami medycznymi wykonywanymi na zamówienie. Spółka została zarejestrowana w dniu 26 maja 2009 r. w Rejestrze wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzanie do obrotu i do używania prowadzonym przez Prezesa Urzędu rejestracji produktów leczniczych, wyrobów medycznych i produktów biobójczych pod numerem.....

Zatem, przy sprzedaży wyrobów medycznych Spółka będzie miała prawo do zastosowania preferencyjnej stawki 7% na podstawie przepisu art. 41 ust. 2 w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy, jeśli będą to oczywiście wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.

Zwolnieniem z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT może być bowiem objęta dostawa protez dentystycznych lub sztucznych zębów tylko w przypadku, gdy wykonaniem protezy czy sztucznych zębów zajmuje się wyłącznie osoba posiadająca uprawnienia technika dentystycznego, a z dokumentacji prowadzonej przez podatnika wynika, że powyższe czynności przypadają właśnie technikowi dentystycznemu.

W przedmiotowej sprawie technik dentystyczny tylko częściowo bierze udział w wykonaniu danego wyrobu. Zatem ww. zwolnienie nie może mieć zastosowania.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy nadmienić, że analiza przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych nie mieści się w zakresie określonym przez art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym, w kompetencji Ministra Finansów nie leży dokonywanie oceny, czy protezy dentystyczne spełniają zawartą w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. definicję wyrobu medycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl