IBPP1/443-129/07/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-129/07/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zamku przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2007 r. (data wpływu 30 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania bezpłatnego wstępu do muzeum udzielonego przez dyrektora muzeum na podstawie art. 10 ust. 3 zd. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania bezpłatnego wstępu do muzeum udzielonego przez dyrektora muzeum na podstawie art. 10 ust. 3 zd. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z art. 10 ust. 3 zd. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, (w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o muzeach, Dz. U. Nr 136, poz. 956), Dyrektor muzeum może zwolnić z opłat za wstęp do muzeum. Zdarzenie przyszłe w postaci takiego zwolnienia będzie polegać na tym, że osoba, która wedle przepisów ustawy ma obowiązek uiścić opłatę za wstęp do muzeum, zostanie z tego obowiązku zwolniona przez dyrektora muzeum na podstawie przepisów tej samej ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy bezpłatny wstęp do muzeum udzielony zgodnie z art. 10 ust. 3 zd. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, przez dyrektora muzeum stanowi nieodpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w powyższym przypadku odpowiedź na zadane pytanie winna być przecząca.

W poprzednim stanie prawnym Dyrektor muzeum nie mógł zwolnić z opłaty za wstęp do muzeum. Nieodpłatny wstęp do muzeum, wynikający z przewidzianych w ustawie o muzeach zwolnień oraz zwolnienia wynikającego z rozporządzenia Rady Ministrów wydanego na podstawie delegacji ustawowej - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Kompetencja dyrektora muzeum do zwalniania z opłat za wstęp, wynikająca ze znowelizowanego art. 10 ust. 3 zd. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach, jest zbliżona do kompetencji udzielonej Radzie Ministrów w art. 10 ust. 4 tej ustawy, z tym że uprawnienie dyrektora jest fakultatywne i nie ogranicza się do wskazywania grup osób. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, zwolnienie udzielone przez dyrektora jest zwolnieniem udzielonym na podstawie ustawy i winno być potraktowane na równi z pozostałymi ustawowymi zwolnieniami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 sierpnia 2007 r., wstęp do muzeów, z zastrzeżeniem ust. 2, jest odpłatny, chyba że właściwy podmiot, o którym mowa w art. 5 ust. 1, postanowi o nieodpłatnym wstępie do muzeum. Zgodnie z ust. 2, jeden dzień w tygodniu wstęp do muzeum jest nieodpłatny. Zgodnie z ust. 3, wysokość opłat za wstęp do muzeum oraz dzień, w którym wstęp do muzeum jest nieodpłatny, ustala dyrektor. Zgodnie z ust. 4 tego artykułu, Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, grupy osób, którym przysługuje ulga w opłacie lub zwolnienie z opłaty za wstęp do muzeów państwowych, z zastrzeżeniem ust. 5.

Powyższy przepis art. 10 został zmieniony ustawą z dnia 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o muzeach (Dz. U. Nr 136, poz. 956), która weszła w życie z dniem 31 sierpnia 2007 r. Obecnie, zgodnie z art. 10 ust. 3, dyrektor muzeum ustala i podaje do publicznej wiadomości, w sposób zwyczajowo przyjęty, wysokość opłat za wstęp do muzeum oraz dzień, o którym mowa w ust. 2. Dyrektor muzeum może zwolnić z opłat za wstęp. Zgodnie z ust. 4, Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, grupy osób, którym przysługuje ulga w opłacie lub zwolnienie z opłaty za wstęp do muzeów państwowych, oraz rodzaje dokumentów potwierdzających ich uprawnienia, uwzględniając przy tym odpowiednio przepisy obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej oraz w państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Zasadą podatku od towarów i usług jest, że usługi o charakterze nieodpłatnym nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże ustawodawca w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług określił wyjątki od tej zasady, mianowicie za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu, uznaje się również każde nieodpłatne świadczenie usług jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

2.

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

W świetle tego przepisu, tylko takie nieodpłatne świadczenie jest objęte podatkiem od towarów i usług, które nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dyrektorowi muzeum nadano ustawowe upoważnienie do udzielenia zwolnienia od opłat za wstęp do muzeum. Podobne upoważnienie ustawodawca nadał Radzie Ministrów w stosunku do określonej grupy osób. Usługa nieodpłatnego wstępu związana jest zatem z prowadzeniem przedsiębiorstwa bowiem udzielana jest tylko w zakresie wstępu do tego obiektu. Biorąc pod uwagę powyższe przyjmuje się, iż nieodpłatny wstęp do muzeum jest związany z prowadzeniem przedsiębiorstwa, co wyklucza zastosowanie wobec tej czynności przepisu art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na brak przesłanki w nim wymienionej, a co za tym idzie, wyklucza konieczność opodatkowania podatkiem VAT. Z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego, nie ma przy tym znaczenia przez jaki organ kompetencyjny zostało udzielone zwolnienie od opłaty.

Mając na uwadze powyższe, bezpłatny wstęp do Muzeum nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl