IBPP1/443-128/07/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-128/07/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2007 r. (data wpływu 30 sierpnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług pośrednictwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2007 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług pośrednictwa komercyjnego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi usługi pośrednictwa komercyjnego - aktualnie PKWiU 74.87.14 - polegające na organizowaniu spotkań dla zainteresowanych osób celem prezentowania walorów towaru firmy "A.", których dystrybutorem jest firma "V.". Dodatkowo Wnioskodawca prowadzi działalność sponsorską polegającą na pozyskiwaniu nowych dystrybutorów tych wyrobów.

Za wykonanie miesięcznych zamówień i planów, Wnioskodawca otrzymuje stosowne wynagrodzenie "komisowe" - prowizję, której kwota jest przekazywana przelewem na konto bankowe.

Wnioskodawca zaznacza, iż:

* nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT,

* nie wykonuje innych czynności opodatkowanych niż pośrednictwo,

* nie wykonuje innej działalności z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT,

* działalność prowadzona jest od 1 maja 2004 r. jako nowy podatnik,

* w żadnym z poprzednich lat podatkowych ani w bieżącym roku podatkowym nie przekroczył obrotu 10.000 euro.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu wykonywania wyżej wymienionej działalności Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r....

Zdaniem Wnioskodawcy Minister Finansów w § 9 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wprowadził szczególne dla niektórych pośredników zwolnienie, eliminując zapis art. 113 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Dla pewnej grupy pośredników, do których zalicza się również wnioskodawca, nie stosuje się wyliczenia pozornego obrotu przez przemnażanie kwot prowizji współczynnikiem 30. Dla tej grupy prowizje sumuje się tak jak inne sprzedaże, dopiero przekroczenie przez sumę prowizji kwoty 10.000 euro powoduje utratę zwolnienia.

Wnioskodawca uważa, iż w świetle wyżej wymienionych przepisów prawa podatkowego, powyższe zwolnienie dotyczy go, ponieważ spełnia następujące warunki:

* nie jest zarejestrowanym podatnikiem czynnym,

* nie wykonuje innych czynności opodatkowanych poza usługami pośrednictwa,

* nie wykonuje żadnej innej czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT,

* w okresie 3 lat od rozpoczęcia działalności pośrednictwa nie prowadziła żadnej działalności gospodarczej w tym objętej VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podatnikami w myśl art. 15 ust. 1 są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do ust. 2 tegoż artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. W myśl ust. 2 tegoż artykułu do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W przypadku podatników, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy (prowadzących przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, zleceniobiorców lub innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze), przez wartość sprzedaży określoną w art. 113 ust. 1 rozumie się 30 - krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usług (art. 113 ust. 8 ustawy).

Artykuł 113 ust. 13 wyklucza stosowanie zwolnień podmiotowych, o których mowa w ust. 1 i 9 do podatników dokonujących między innymi dostaw towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, tj. wyrobów spirytusowych, wina oraz piwa.

Minister Finansów w § 9 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwolnił od podatku od towarów i usług czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, w przypadku których podstawę opodatkowania dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby, świadczącej usługi o podobnym charakterze, stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, pomniejszona o kwotę podatku (§ 9 ust. 1).

Zwolnienie to dotyczy tych podatników, którzy w danym roku podatkowym mogli korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy i dotyczy wartości sprzedaży w danym roku podatkowym z tytułu wykonywania czynności wymienionych w ust. 1, nieprzekraczającej kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro, obliczonej w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 113 ust. 14 ustawy (§ 9 ust. 2).

Zwolnienie określone w § 9 ust. 2 rozporządzenia, stosuje się pod warunkiem, że wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro; do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku (§ 9 ust. 3).

Jednocześnie w § 9 ust. 4 cyt. rozporządzenia znajduje się zastrzeżenie, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2, nie stosuje się do podatników:

1.

zarejestrowanych na podstawie art. 96 lub art. 157 ustawy jako "podatnicy VAT czynni";

2.

wykonujących również inne, niż wymienione w ust. 1, czynności opodatkowane;

3.

wykonujących czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy;

4.

którzy zrezygnowali z prawa do zwolnień podmiotowych lub utracili to prawo w poprzednich latach podatkowych i od daty rezygnacji lub utraty tego prawa nie upłynęły 3 lata.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi usługi pośrednictwa komercyjnego - aktualnie PKWiU 74.87.14, za wykonanie których otrzymuje stosowne wynagrodzenie "komisowe" - prowizję, oraz:

* nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT,

* nie wykonuje innych czynności opodatkowanych niż pośrednictwo,

* nie wykonuje innej działalności z art. 113 ust. 13 ustawy o VAT,

* działalność prowadzona jest od 1 maja 2004 r. jako nowy podatnik (w okresie 3 lat od rozpoczęcia działalności pośrednictwa nie była prowadzona żadna działalność gospodarcza, w tym objętej VAT),

* w żadnym z poprzednich lat podatkowych ani w bieżącym roku podatkowym nie przekroczył obrotu 10.000 euro.

Analiza przedstawionego we wniosku stanu faktycznego sprawy w świetle obowiązujących (wyżej cytowanych) przepisów prawa podatkowego pozwala stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia w podatku od towarów i usług przewidzianego § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. do czasu przekroczenia kwoty wartości sprzedaży odpowiadającej równowartości 10.000 euro.

Należy zaznaczyć, iż załączone do wniosku dokumenty nie są przedmiotem oceny, bowiem organ podatkowy udzielając interpretacji indywidualnej o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego, do którego przedstawienia w sposób wyczerpujący zobowiązany jest Wnioskodawca w składanym wniosku ORD-IN.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl