IBPP1/443-1278/11/AZb - Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego udostępnienia związkom zawodowym sali konferencyjnej na podstawie ponadzakładowego układu zbiorowego pracy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1278/11/AZb Możliwość opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego udostępnienia związkom zawodowym sali konferencyjnej na podstawie ponadzakładowego układu zbiorowego pracy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 5 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego udostępnienia związkom zawodowym sali konferencyjnej na spotkanie związkowe na podstawie Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego udostępnienia związkom zawodowym sali konferencyjnej na spotkanie związkowe na podstawie Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 listopada 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Jednostki Lasów Państwowych, którą jest Wnioskodawca, co wynika z art. 32 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.), są jednostkami nieposiadającymi osobowości prawnej, uzyskujące przychody z gospodarki leśnej i działalności rolniczej, wyłączonej z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 i 2 powołanej ustawy oraz uzyskujące przychody opodatkowane tym podatkiem.

Zgodnie z Ponadzakładowym Układem Zbiorowym Pracy § 35 ust. 1, pkt 3, w celu udoskonalenia systemu wzajemnej komunikacji, uczestnictwa i porozumienia się na wszystkich szczeblach (zarządzania w Lasach Państwowych), pomiędzy pracodawcą (jednostkami LP), na wniosek zakładowych organizacji związkowych, nieodpłatnie udostępniane są przez te jednostki sale konferencyjne na spotkania związkowe.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 3 listopada 2011 r. wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej i uzyskiwania z tego tytułu obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, począwszy od roku 2004.

Nieodpłatne udostępnienie przez Wnioskodawcę sali konferencyjnej na spotkania związkowe nie służy zaspokojeniu potrzeb osobistych uczestników spotkań, wynika bowiem z obowiązków ustawowych względem związków zawodowych, ciążących na pracodawcy. W wykonaniu dyspozycji zawartej w art. 33 ust. 1 w zw. z ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.), Wnioskodawca obowiązany jest udostępnić zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzenia techniczne niezbędne do wykonywania działalności związkowej w zakładzie pracy. Udostępnienie sali konferencyjnej na spotkania związkowe należy zakwalifikować jako spełnienie wyżej wymienionej dyspozycji ustawowej i postanowienia § 35 ust. 1 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Podkreślić należy, że uprawnienia związków zawodowych i obowiązki pracodawcy wobec związków zawodowych określa ustawa o związkach zawodowych. Zgodnie z art. 1 powołanej ustawy związki zawodowe powołane są do reprezentowania i obrony ludzi pracy, ich interesów zawodowych i socjalnych. Zatem nieodpłatne udostępnienie sali konferencyjnej na spotkania związkowe służy również prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, tym bardziej, że obowiązek taki wynika z wyżej powołanych przepisów prawa.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 33 ust. 1 w zw. z ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.), Wnioskodawca obowiązany jest udostępnić zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzenia techniczne niezbędne do wykonywania działalności związkowej w zakładzie pracy. Udostępnienie sali konferencyjnej na spotkania związkowe należy zakwalifikować jako spełnienie wyżej wymienionej dyspozycji ustawowej, jak również postanowienia § 35 ust. 1 pkt 3 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nieodpłatne udostępnienie związkom zawodowym sali konferencyjnej na spotkanie związkowe, na podstawie § 35 ust. 1 pkt 3 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy, podlegało będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z PUZP § 35 ust. 1, pkt 3, w celu udoskonalenia systemu wzajemnej komunikacji, uczestnictwa i porozumienia się na wszystkich szczeblach (zarządzania w Lasach Państwowych), pomiędzy pracodawcą (jednostkami LP), na wniosek zakładowych organizacji związkowych, nieodpłatnie udostępniane są przez te jednostki sale konferencyjne na spotkania związkowe. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że czynność nieodpłatnego udostępnienia sali konferencyjnej na spotkanie związkowe, stanowi wykorzystanie składnika na rzecz działalności i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko swoje Wnioskodawca uzasadnia tym, że zgodnie z ustawą z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.):

* art. 6 - związki zawodowe współuczestniczą w tworzeniu korzystnych warunków pracy;

* art. 23 - związki zawodowe uczestniczą w nadzorze nad przestrzeganiem przepisów oraz zasad bezpieczeństwa pracy.

Ponadto, m.in. zgodnie z art. 40a ust. 8 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.) związki zawodowe opiniują wykazy mieszkań przeznaczonych do sprzedaży.

Jak wyżej wykazano, związki zawodowe uczestniczą w życiu gospodarczym jednostki Wnioskodawcy, zatem nieodpłatne udostępnienie im sali konferencyjnej na spotkanie związkowe, na którym rozstrzygają się sprawy związane z funkcjonowaniem jednostki Wnioskodawcy i dotyczące pracowników Wnioskodawcy, jest wykorzystaniem sali dla celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie spełnia definicji świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 2 powołanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi natomiast art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r.) za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego zapisu wynika, że ww. czynności uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

* użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika oraz nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika oraz świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika oraz świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej czynności jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zgodnie z § 35 ust. 1 pkt 3 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy nieodpłatnie udostępnia sale konferencyjne na spotkania związkowe.

Nieodpłatne udostępnienie przez Wnioskodawcę sali konferencyjnej na spotkania związkowe nie służy zaspokojeniu potrzeb osobistych uczestników spotkań, wynika bowiem z obowiązków ustawowych względem związków zawodowych, ciążących na pracodawcy. W wykonaniu dyspozycji zawartej w art. 33 ust. 1 w zw. z ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.), Wnioskodawca obowiązany jest udostępnić zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzenia techniczne niezbędne do wykonywania działalności związkowej w zakładzie pracy. Udostępnienie sali konferencyjnej na spotkania związkowe należy zakwalifikować jako spełnienie wyżej wymienionej dyspozycji ustawowej i postanowienia § 35 ust. 1 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Wnioskodawca podkreśla, że uprawnienia związków zawodowych i obowiązki pracodawcy wobec związków zawodowych określa ustawa o związkach zawodowych. Zgodnie z art. 1 powołanej ustawy związki zawodowe powołane są do reprezentowania i obrony ludzi pracy, ich interesów zawodowych i socjalnych. Zatem nieodpłatne udostępnienie sali konferencyjnej na spotkania związkowe służy również prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, tym bardziej, że obowiązek taki wynika z wyżej powołanych przepisów prawa.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 33 ust. 1 w zw. z ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.), Wnioskodawca obowiązany jest udostępnić zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzenia techniczne niezbędne do wykonywania działalności związkowej w zakładzie pracy. Udostępnienie sali konferencyjnej na spotkania związkowe należy zakwalifikować jako spełnienie wyżej wymienionej dyspozycji ustawowej, jak również postanowienia § 35 ust. 1 pkt 3 Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy na treść art. 33 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854 z późn. zm.), stanowiący, że pracodawca, na warunkach określonych w umowie, jest obowiązany udostępnić zakładowej organizacji związkowej pomieszczenia i urządzenia techniczne niezbędne do wykonywania działalności związkowej w zakładzie pracy.

Jeżeli warunki udostępniania organizacji związkowej pomieszczeń i urządzeń technicznych określają postanowienia układu zbiorowego pracy, prawo wystąpienia z roszczeniem, o którym mowa w ust. 2, przysługuje pracodawcy lub każdej z organizacji związkowych, której postanowienia te dotyczą.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest zobowiązany na mocy ww. przepisów prawa do ponoszenia określonych wydatków na rzecz związków zawodowych. W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z udostępnieniem sali konferencyjnej na spotkania związkowe. Z uwagi na fakt, iż działanie to ma miejsce w ramach wypełniania obowiązków nałożonych przepisami prawa, należy uznać je za czynność związaną z ogólną działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę.

Odnosząc zatem przedstawione zdarzenie przyszłe do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że udostępnienie związkom zawodowym pomieszczeń biurowych ma związek z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem, nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Należy podkreślić, iż zgodnie z treścią art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Należy zatem stwierdzić, iż wydana interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione przez Wnioskodawcę i stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Zaznaczyć należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl