IBPP1/443-1248/12/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1248/12/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 6 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ponoszeniem kosztów związanych z projektem szkoleniowym - jest prawidłowe;

2.

obowiązku wystawienia faktury VAT za szkolenie w sytuacji, gdy szkolenie jest dofinansowane w 100% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ponoszeniem kosztów związanych z projektem szkoleniowym;

2.

obowiązku wystawienia faktury VAT za szkolenie w sytuacji, gdy szkolenie jest dofinansowane w 100%.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 lutego 2013 r. znak IBPP1/443-1248/12/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Spółka otrzymała w 2012 r. dofinansowanie na realizację projektu szkoleniowego finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 8.1.1 "Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw", Działania 8.1 "Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie", Priorytetu VIII "Regionalne kadry gospodarki", Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie (zwanym dalej: Poddziałaniem 8.1.1 PO KL).

Projekt ma na celu, poprzez szkolenia, podniesienie kwalifikacji i dostosowanie umiejętności do potrzeb regionalnego rynku pracy pracowników zatrudnionych w mikro, małych i średnich firmach w województwie. Należy zauważyć, że wszystkie działania podejmowane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), Poddziałanie 8.1.1 POKL, zmierzają do podnoszenia i rozwijania potencjału przedsiębiorstw. Proponowane usługi szkoleniowe są kierowane i świadczone na rzecz określonej grupy zawodowej tj. pracowników branży ICT (ICT - Information and Comunication Technology, czyli szeroko pojęta branża informatyczna) i mają na celu: uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Spółka, będąc stroną umowy o dofinansowanie projektu planowanej do realizacji z Wojewódzkim Urzędem Pracy będącym Instytucją Wdrażającą powyższe Poddziałanie w województwie, będzie realizować projekt dla pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w województwie od marca 2013 r. do lutego 2015 r. Projekt jest dofinansowany w 100% ze środków publicznych.

Każde przedsiębiorstwo, które wyrazi chęć uczestnictwa w szkoleniach, otrzyma tzw. pomoc de minimis na pełne koszty szkolenia (na podstawie Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 TWE do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379, z dnia 28 grudnia 2006 r.), rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 20 października 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz Zasady udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 10 lutego 2011 r. opracowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego), pod warunkiem, że może taką pomoc otrzymać, tzn. łącznie z pomocą de minimis planowaną do otrzymania w ramach niniejszego projektu nie przekroczy dozwolonego limitu na otrzymanie pomocy de minimis w wysokości 200.000 EURO w okresie trzech kolejnych lat podatkowych, zgodnie z postanowieniami Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 TWE do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 1379, z dnia 28 grudnia 2006 r.). Powyższy limit jest obniżony dla firm z branży transportowej do 100.000 EURO.

Dane przedsiębiorstwo, aby móc skierować na szkolenie swojego pracownika będzie musiało uprzednio podpisać umowę szkoleniową z Wnioskodawcą oraz przedłożyć zaświadczenia potwierdzające, że nie przekroczy ww. limitu. W projekcie nie będzie wnoszony wkład własny, jak to ma miejsce w wielu projektach szkoleniowych, w których występuje pomoc publiczna - w tym przypadku uczestnik otrzymuje dofinansowanie na pełną wartość szkolenia, w postaci pomocy de minimis.

W projekcie nie będą uczestniczyć (podnosić kwalifikacji) pracownicy Spółki.

Wnioskodawca pozyskał dofinansowanie na poniższe wydatki w ramach konkursu ogłoszonego przez Wojewódzki Urząd Pracy. Dofinansowanie obejmie zarówno koszty organizacji szkoleń, promocji i rekrutacji, jak również koszty zarządzania i organizacji biura projektu (tzw. Koszty pośrednie). Dofinansowanie wypłacane będzie w formie zaliczki, którą następnie Wnioskodawca będzie wydatkował na pokrycie kosztów realizacji projektu.

Podstawą wypłaty kolejnej transzy zaliczki, będzie rozliczenie przez Wnioskodawcę co najmniej 70% uprzednio otrzymanych transz zaliczki. W ramach Projektu zostaną zrealizowane następujące zadania:

1.

Promocja i rekrutacja, w ramach której Spółka poniesie następujące koszty:

* Zakup ogłoszeń rekrutacyjnych

* Druk plakatów

* Stand-upy z flagą UE oraz informacją o projekcie

* Druk ulotek

* Opracowanie strony internetowej o projekcie

* Administracja stroną internetową o projekcie

2.

Szkolenia - w ramach tego zadania Spółka nabędzie usługi szkoleniowe od firm szkoleniowych bądź osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (Wnioskodawca nie posiada trenerów zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, więc będzie takie usługi nabywać od trenerów świadczących najczęściej usługi poprzez własne działalności gospodarcze):

* Rails dla początkujących

* Rails warsztaty

* Rails dla zaawansowanych

* Unix dla początkujących

* Unix warsztaty

* Unix dla zaawansowanych

Wnioskodawca poniesie również koszt:

* Wynajmu sali szkoleniowej wyposażonej w komputery, bez której organizacja szkolenia nie byłaby możliwa

* Wynagrodzenia koordynatora ds. szkoleń - pracownik Wnioskodawcy odpowiedzialny za organizację szkoleń

* Amortyzacji rzutnika multimedialnego

* Wyżywienia uczestników i trenerów - szkolenia będą trwały po 8 godzin dziennie co wiąże się z koniecznością zapewnienia szkolonym i szkolącym cateringu

* Druku materiałów szkoleniowych (notatników, długopisów i zaświadczeń) - uczestnicy w celu aktywnego uczestnictwa w szkoleniach muszą zostać wyposażeni w materiały szkoleniowe niezbędne w procesie kształcenia

* Przygotowania i przeprowadzenia testów kompetencyjnych i egzaminów końcowych

3.

W związku w projektem, Spółka poniesie też koszty zarządzania projektem, do których zalicza się wynagrodzenie Kierownika projektu i podróże regionalne związane z projektem.

4.

Dodatkowo w związku z realizacją projektu, Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie na koszty pośrednie realizacji projektu, takie jak:

* zakup usług księgowych

* najem powierzchni biurowej (czynsz, media)

* opłaty telekomunikacyjne

* zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych

* opłaty pocztowe i kurierskie.

Wydatki pośrednie są elementem projektu, który zgodnie z regulacjami Podddziałania 8.1.1 PO KL, jest pośrednio związany z celami projektu i służy realizacji projektu przez Wnioskodawcę. Są to opłaty związane z bieżącym funkcjonowaniem projektu, potrzebą przygotowywania dokumentów projektowych, utrzymywania miejsca gdzie pracuje zespół projektowy, korespondencji z uczestnikami szkoleń, obsługi płatności od uczestników, etc.

Szkolenia wymienione powyżej są szkoleniami informatycznymi.

Szkolenia mieszczą się w ramach usług kształcenia zawodowego.

Realizacja projektu obejmuje organizację szkoleń w ilości 46 grup po 5 dni każda z zakresu języka programowania Ruby i systemu Unix oraz dostawę innych towarów i usług ściśle związanych z usługami szkoleniowymi.

Szkolenia będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w:

1.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712);

2.

"Program Operacyjny Kapitał Ludzki" Warszawa 7 września 2007, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, rozdział 6.1. Zarządzanie i Wdrażanie, str. 208, podrozdział 6.1.3 Instytucje Pośredniczące II stopnia zasady: monitorowanie realizacji poszczególnych projektów, weryfikacja wykorzystania środków przez beneficjentów (w tym kontrola na miejscu). Aktualne brzmienie programu jest publikowane na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

3.

Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Warszawa 14 sierpnia 2012, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.Aktualne brzmienie wytycznych jest publikowane na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

4.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 15 grudnia 2012 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1598).

Natomiast szkolenia nie będą prowadzone w oparciu o żadne formy i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach jeżeli chodzi o ich zakres tematyczny. Tematyka szkoleń, ich czas, miejsce są autorskimi rozwiązaniami członków Wnioskodawcy.

Osoby uprawnione do udziału w Projekcie organizowanym przez Wnioskodawcę to:

a.

pracownicy Beneficjenta pomocy (za Beneficjenta uważa się firmę delegującą pracownika na szkolenie) w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z I998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.),

b.

właściciele Beneficjenta pomocy, pełniący funkcje kierownicze,

c.

wspólnicy Beneficjenta pomocy, w tym partnerzy prowadzący regularną działalność w przedsiębiorstwie Beneficjenta pomocy i czerpiący z niego korzyści finansowe.

Jednocześnie Beneficjent pomocy musi spełniać kryteria mikro, małego bądź średniego przedsiębiorstwa i działać w oparciu o jeden z niżej wymienionych numerów PKD (warunek ten wynikał z kryteriów konkursu, w ramach którego Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie): PRODUKCJA WYROBÓW CHEMICZNYCH

24.1 Produkcja podstawowych chemikaliów

24.2 Produkcja pestycydów i pozostałych środków agrochemicznych

24.3 Produkcja farb i lakierów

24.4 Produkcja wyrobów farmaceutycznych

24.5 Produkcja środków myjących i czyszczących, artykułów kosmetycznych i toaletowych

24.6 Produkcja wyrobów chemicznych pozostałych

24.7 Produkcja włókien chemicznych

PRODUKCJA SPRZĘTU I URZĄDZEŃ RADIOWYCH, TELEWIZYJNYCH I TELEKOMUNIKACYJNYCH

32.1 Produkcja lamp elektronowych i pozostałych elementów elektronicznych

32.2 Produkcja nadajników telewizyjnych i radiowych oraz aparatów dla telefonii i telegrafii przewodowej

32.3 Produkcja odbiorników telewizyjnych i radiowych, urządzeń do rejestracji i odtwarzania dźwięku i obrazu oraz akcesoriów do nich

HOTELE I RESTAURACJE

55.1 Hotele

55.2. Obiekty noclegowe turystyki i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe

55.3 Restauracje i pozostałe placówki gastronomiczne

55.4 Bary

55.5 Działalność stołówek i katering

INFORMATYKA

72.1 Doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego

72.2 Działalność w zakresie oprogramowania

72.3 Przetwarzanie danych

72.4 Działalność związana z bazami danych

72.5 Konserwacja i naprawa maszyn biurowych, księgujących i sprzętu komputerowego

72.6 Działalność związana z informatyką, pozostała

DZIAŁANOSĆ GOSPODARCZA POZOSTAŁA

74.1 Działalność prawnicza, rachunkowo-księgowa; doradztwo; zarządzanie holdingami

74.2 Działalność w zakresie architektury i inżynierii

74.3 Badania i analizy techniczne

74.4 Reklama

74.5 Rekrutacja i udostępnianie pracowników

74.6 Działalność detektywistyczna i ochroniarska

74.7 Sprzątanie i czyszczenie obiektów

74.8 Działalność komercyjna gdzie indziej niesklasyfikowana

Grupą docelową szkoleń są ww. osoby, jeżeli u Beneficjentów pomocy pełnią następujące funkcje: webmasterzy, deweloperzy, projektanci stron www, pracownicy działów IT, osoby aktualizujące strony www.

Spółka, aby móc zrealizować projekt, będzie nabywać towary i usługi od różnych wykonawców zewnętrznych.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca nie jest wpisany do Rejestru Instytucji Szkoleniowych przy Wojewódzkim Urzędzie Pracy.

Szkolenia nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Oferowane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług czyli nie mieszczą się w poniższym wyliczeniu:

26)"usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane".

Wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

W wyniku analizy wyżej powołanych przepisów należy stwierdzić, że planowane do przeprowadzenia przez Wnioskodawcę szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych. Jest to również zgodne z pismem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 31 stycznia 2012 r. nr DZF-IV-82252~54-IK/12, które mówi, iż na podstawie definicji zawartej w rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 czerwca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/1127 WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatków do wartości dodanej, art. 44, w opinii Instytucji Zarządzającej PO KL można stwierdzić, że wszystkie szkolenia w ramach Programu KL powinny być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Szkolenia w ramach projektu obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem i mają na celu uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Środki na realizację projektu w formie zaliczki są przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony przez Wnioskodawcę wyłącznie na potrzeby niniejszego projektu.

Wnioskodawca będzie zawierać z firmami "Beneficjentami pomocy" umowy szkoleniowe określające warunki uczestnictwa w organizowanych w ramach projektu szkoleniach. Umowy stanowią, że Wnioskodawca prowadzi określone szkolenie w określonym terminie, a "Beneficjent pomocy" zobowiązuje się przystąpić do tego szkolenia i może otrzymać pomoc de minimis w wysokości kosztów szkolenia.

Jeżeli firma zainteresowana szkoleniem będzie miała wykorzystany limit pomocy de minimis, nie będzie mogła uczestniczyć w szkoleniu.

Poniżej przedstawiono wyciąg z treści umowy, zgodnie z którą nabywcy usług udzielana jest pomoc de minimis:

"

4.

Wartość usługi szkoleniowej otrzymywanej przez Beneficjenta pomocy na mocy niniejszej umowy wynosi 2.270,43 zł za osobę uczestniczącą w szkoleniu.

5.

Wartość usługi szkoleniowej otrzymanej przez Beneficjenta pomocy na mocy niniejszej umowy stanowi pomoc de minimis, która jest udzielana zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28 grudnia 2006, str. 5) oraz rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 15 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 239, poz. 1598).

6.

Beneficjent pomocy oświadcza, że łączna wielkość pomocy de minimis otrzymanej przez niego w bieżącym roku kalendarzowym oraz w dwóch poprzedzających go latach kalendarzowych stanowi równowartość......... euro.

Na tę sumę składa się pomoc uzyskana przez Beneficjenta pomocy z tytułów, które Beneficjent pomocy przedstawił w "Informacji o uzyskanej pomocy de minimis", stanowiącej załącznik nr 3 do karty zgłoszenia przedsiębiorstwa.

7. Wartość usługi szkoleniowej otrzymywanej przez Beneficjenta pomocy na mocy niniejszej umowy wraz z wielkością pomocy de minimis już przezeń otrzymanej, o której mowa w ust. 6, nie może przekroczyć równowartości kwoty 200.000 euro, a jeżeli Beneficjent pomocy prowadzi działalność w sektorze transportu drogowego równowartości kwoty 100.000 euro.

Jeżeli otrzymanie przez Beneficjenta pomocy usługi szkoleniowej na mocy niniejszej umowy spowodowałoby przekroczenie tego limitu, to Beneficjent pomocy zwróci Wnioskodawcy równowartość pomocy de minimis".

Umowa zawierana z firmami zainteresowanymi szkoleniem nie jest standardową umową nabycia usług szkoleniowych, a przystąpienia do szkolenia otwartego, które w danym terminie i miejscu Wnioskodawca zdecydował się zorganizować dla osób spełniających określone kryteria dopuszczające do udziału w nim.

Wnioskodawca udziela pomocy de minimis Beneficjentowi pomocy oraz wydaje Beneficjentowi pomocy zaświadczenie o pomocy de minimis, na którym znajduje się kwota udzielonej pomocy. Jednocześnie WUP udziela dofinansowania na pokrycie kosztów realizacji projektu.

Dofinansowanie jakie Wnioskodawca otrzymuje na realizację projektu nie jest formą wynagrodzenia za usługi szkoleniowe, jest to zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu (dofinansowanie nie ma wpływu na inne szkolenia czy działania realizowane przez Wnioskodawcę). Ma ono pokrywać bezpośrednie koszty przeprowadzanych szkoleń, jak też koszty pośrednie, związane z funkcjonowaniem Spółki w zakresie, w jakim dotyczą one realizacji niniejszego projektu (np. najem biura projektu, wynagrodzenie biura rachunkowego odpowiedzialnego za księgowanie projektu, etc). Dotacja nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów. Zatem dofinansowanie, jakie otrzymuje Wnioskodawca na realizację projektu nie stanowi dopłaty do ceny usług świadczonych w związku z realizacją projektu.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że pomoc de minimis nie stanowi zapłaty przedsiębiorcy na rzecz Wnioskodawcy (ani jej nie zastępuje), ponieważ nie ma w ramach niniejszego projektu obrotu/sprzedaży, a pomoc ta stanowi jedynie zwrot kosztów Wnioskodawcy poniesionych w związku z realizacją projektu. Stanowisko Wnioskodawcy wynika z analizy analogicznego stanu faktycznego opisanego w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPP2/443-359/12/WN.

Dofinansowanie w formie de minimis pokrywa 100% kosztów kwalifikowanych, w tym koszty osobowe, koszty marketingu i reklamy, koszty organizacji szkoleń, koszty biura projektu, etc.

W związku z tym pozyskana dotacja nie jest przeznaczona jako dopłata do ceny usługi, czy zastąpienie zapłaty za usługę, a przeznaczona jest na pokrycie kosztów poniesionych w ramach realizacji projektu. Dotacja ma charakter zakupowy.

W związku z tym, iż dotacja jest udzielana w formie pomocy de minimis (100% dofinansowania do kosztów realizacji projektu), ostateczny beneficjent nie dokonuje wpłaty żadnego wkładu własnego w związku z uczestnictwem w szkoleniach realizowanych przez Wnioskodawcę.

Stanowisko Wnioskodawcy znalazło potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 lipca 2012 r. (sygnatura nr IBPP2/443-359/12/WN), która to dotyczy analogicznej sprawy projektu dofinansowanego w ramach POKL, gdzie pomoc jest udzielana przedsiębiorcom w formie de minimis. Różnicą jest tylko, iż w tamtym projekcie pomoc miała formę doradztwa, a w projekcie Wnioskodawcy ma formę szkoleń. Jest to jednak bez znaczenia dla istoty sprawy. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza, że "dotacja pozyskana na projekt obejmuje koszty kwalifikowane projektu. W związku z tym pozyskana dotacja nie jest przeznaczona jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie kosztów poniesionych w ramach realizacji projektu. Dotacja ta ma charakter zakupowy, a nie jest dotacją mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, należy uznać, iż o ile w związku z realizacją projektu w części dofinansowania otrzymana dotacja faktycznie będzie stanowiła jedynie zwrot ponoszonych kosztów związanych z realizacją projektu i nie będzie miała wpływu na świadczone usługi, dotacja ta nie będzie stanowiła obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy".

Otrzymanie pomocy de minimis przez przedsiębiorcę nie oznacza, że płaci on Wnioskodawcy za wyświadczone usługi środkami publicznymi, gdyż w ogóle nie dochodzi do zapłaty na linii przedsiębiorca - Wnioskodawca. Stanowisko Wnioskodawcy wynika z analizy analogicznego stanu faktycznego opisanego w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPP2/443-359/12/WN.

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu pokrywające 100% kosztów kwalifikowanych, do których zaliczają się m.in. koszty osobowe personelu zarządzającego, koszty najmu sal, zakupu usług szkoleniowych, cateringu, promocji, etc. Cała dotacja obejmuje wyłącznie dofinansowanie kosztów kwalifikowanych projektu, a nie dopłatę do ceny szkolenia. W związku z tym, iż dotacja jest udzielana w formie pomocy de minimis (100% dofinansowania do kosztów realizacji projektu), ostateczny beneficjent nie dokonuje wpłaty żadnego wkładu własnego w związku z nabywanymi od Wnioskodawcy usługami. Jak stwierdza Wnioskodawca, nie dochodzi zatem do zapłaty przedsiębiorcy na rzecz Wnioskodawcy, a jedynie Wnioskodawca uzyskuje zwrot poniesionych kosztów bezpośrednio od Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

W związku z tym, iż otrzymana dotacja stanowi wyłącznie zwrot poniesionych kosztów związanych z realizacją projektu i nie ma wpływu na świadczone usługi, dotacja ta nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. Dlatego też nie ma powodu do wystawiania faktur VAT, które dokumentują, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16, a takie czynności nie mają miejsca w ramach projektu, ponieważ projekt jest dofinansowany w 100%.

Potwierdzenie stanowiska Wnioskodawca znajduje w powyżej przytoczonej i aktualnej interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach dotyczącej analogicznej sytuacji, który stwierdza, że " (...) dotacja pozyskana na projekt obejmuje koszty kwalifikowane projektu. W związku z tym pozyskana dotacja nie jest przeznaczona jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie kosztów poniesionych w ramach realizacji projektu. Dotacja ta ma charakter zakupowy, a nie jest dotacją mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, należy uznać, iż o ile w związku z realizacją projektu w części dofinansowania otrzymana dotacja faktycznie będzie stanowiła jedynie zwrot ponoszonych kosztów związanych z realizacją projektu i nie będzie miała wpływu na świadczone usługi, dotacja ta nie będzie stanowiła obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy. Tym samym nie ma powodu wystawiania faktury VAT. Faktury VAT dokumentują bowiem, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego takie czynności w przedmiotowej sprawie nie miały miejsca, bowiem beneficjent ostateczny nie dokonuje wpłaty wkładu własnego, gdyż projekt jest w 100% finansowany z dotacji".

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z dnia 7 marca 2013 r.):

1.

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ponoszeniem kosztów związanych z projektem szkoleniowym.

2.

Czy, skoro szkolenie jest dofinansowane w 100%, to Wnioskodawca powinien wystawiać fakturę VAT za szkolenie.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sprecyzowane w piśmie z dnia 7 marca 2013 r.):

Ad.1. W odniesieniu do pytania nr 1 Spółka stoi na stanowisku, iż nie będzie jej przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby projektu. Firmy uczestniczące w szkoleniach otrzymają 100% dofinansowania na udział w szkoleniu. Spółka nie będzie otrzymywała wynagrodzenia za usługi szkoleniowe, nie będzie wystawiać faktur za usługi szkoleniowe bądź wkład własny (wkład własny nie występuje w projekcie), nie będzie zatem obrotu w związku z realizacją projektu. Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia zakupów towarów i usług związanych ze świadczeniem usług szkoleniowych, bowiem w tym zakresie nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy jest również wydana przez Urząd Skarbowy w Warszawie interpretacja indywidualna o sygnaturze IPPP2/443-473/12-2/KG, która mówi m.in, że: " (...) Wnioskodawca w zakresie w jakim świadczy usługę opodatkowaną stawką podstawową 23% ma prawo do odliczenia zakupów towarów i usług związanych z tą usługą, bowiem w tym zakresie nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje, na zasadach ogólnych przewidzianych w cyt. powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione przez Spółkę wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy".

Ad. 2. Pomiędzy Wnioskodawcą a Beneficjentem pomocy nie powstaje relacja świadczącego usługę z nabywcą usługi, która skutkowałaby koniecznością wystawienia faktury VAT. Beneficjent pomocy otrzymuje 100% dofinansowania do kosztów usługi szkoleniowej i w związku z tym Wnioskodawca wystawia mu zaświadczenie o pomocy de minimis na wartość szkolenia. Spółka stoi zatem na stanowisku, iż Beneficjentowi pomocy nie będzie wystawiana faktura VAT za udział w szkoleniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

1.

prawidłowe - w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ponoszeniem kosztów związanych z projektem szkoleniowym;

2.

prawidłowe - w zakresie obowiązku wystawienia faktury VAT za szkolenie w sytuacji, gdy szkolenie jest dofinansowane w 100%.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania z sobą zagadnień będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, tut. organ udzielił na nie odpowiedzi w jednej interpretacji indywidualnej.

W kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przez Wnioskodawcę przedmiotowego projektu wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy.

Z przepisów ustawy o VAT wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza, zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Według art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści art. 29 ust. 2 tej ustawy wynika, że w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Aby zatem stwierdzić czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego należy ocenić, czy zakupy będą związane z czynnościami opodatkowanymi, z kolei aby stwierdzić czy dana czynność jest opodatkowana, należy zbadać m.in. czy jest wykonana odpłatnie czy nieodpłatnie, a jeśli nieodpłatnie to czy jest traktowana tak jak czynność odpłatna.

Ustalenie czy istnieje odpłatność za usługę nie budzi wątpliwości w sytuacji gdy wynagrodzenie za usługę pochodzi bezpośrednio od usługobiorcy.

W sytuacji natomiast gdy usługobiorca nie dokonuje żadnej płatności na rzecz usługodawcy, a jednocześnie usługodawca otrzymuje jakieś dofinansowanie do działalności, koniecznym jest zbadanie czy to dofinansowanie (dotacja, subwencja czy inna dopłata o podobnym charakterze) stanowi dopłatę do ceny świadczonej usługi. Jeśli tak, to daną usługę należy uznać za świadczoną odpłatnie, a tym samym podlegającą opodatkowaniu właściwą dla niej stawką podatku.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego podał, że dofinansowanie jakie otrzymuje na realizację projektu nie jest formą wynagrodzenia za usługi szkoleniowe, jest to zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu. Ma ono pokrywać bezpośrednie koszty przeprowadzanych szkoleń, jak też koszty pośrednie, związane z funkcjonowaniem Wnioskodawcy w zakresie, w jakim dotyczą one realizacji niniejszego projektu (np. najem biura projektu, wynagrodzenie biura rachunkowego odpowiedzialnego za księgowanie projektu, etc.). Dotacja nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów. Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi. Zatem dofinansowanie jakie otrzymuje Wnioskodawca na realizację projektu nie stanowi dopłaty do ceny usług świadczonych w związku z realizacją projektu.

Jeżeli zatem otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług, nie podlega włączeniu do podstawy opodatkowania, a tym samym usługę należy uznać za wyświadczoną nieodpłatnie.

Jednocześnie odnośnie pomocy de minimis Wnioskodawca podał, że otrzymanie przez przedsiębiorcę takiego rodzaju pomocy nie oznacza, że płaci on Wnioskodawcy za wyświadczone usługi środkami publicznymi, gdyż w ogóle nie dochodzi do zapłaty na linii przedsiębiorca - Wnioskodawca. W związku z tym, iż dotacja udzielana jest w formie pomocy de minimis ostateczny beneficjent nie dokonuje wpłaty żadnego wkładu własnego w związku z uczestnictwem w szkoleniach realizowanych przez Wnioskodawcę.

Skoro więc w przedmiotowej sprawie nie następuje płatność na rzecz Wnioskodawcy ani bezpośrednio od nabywcy usługi, ani też od podmiotu trzeciego, ani w formie dopłaty do ceny usług, wykonaną usługę należy uznać za nieodpłatną.

Aby natomiast stwierdzić, czy nieodpłatna usługa podlega opodatkowaniu na równi z odpłatną należy odnieść się do art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że wymienione usługi szkoleniowe stanowią przedmiot działalności gospodarczej Wnioskodawcy zatem należy uznać, że wykonywane są w celach działalności gospodarczej, są ściśle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, tak więc należy traktować je jako niepodlegające opodatkowaniu.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług dofinansowanych z dotacji, która nie będzie miała w zaistniałej sytuacji charakteru dopłaty do ceny (nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy) przy jednoczesnym braku jakiejkolwiek płatności ze strony nabywcy usług, zakupów towarów i usług finansowanych tą dotacją nie można uznać, jako wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż nie będzie mu przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby projektu - uznano za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii sposobu dokumentowania ww. czynności stwierdzić należy, iż w myśl powołanego wyżej art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, zaś obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 7 tej ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, mogą być wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne mogą być również wystawiane dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Ponieważ, jak stwierdzono powyżej, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, jak również brak jest jakiejkolwiek płatności ze strony nabywcy usługi za wykonaną usługę, to - biorąc pod uwagę powołany przepis art. 106 ust. 1 i ust. 7 tej ustawy - nie ma też podstaw do wystawiania na rzecz kontrahenta faktury.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że Beneficjentowi pomocy nie będzie wystawiana faktura VAT za udział w szkoleniu - uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl