IBPP1/443-122/14/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-122/14/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 lutego 2014 r. (data wpływu 5 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 5 maja 2014 r.) oraz pismem z 15 maja 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy czynność nieodpłatnego przeniesienia własności nieruchomości z majątku Spółki do majątku wspólników będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, co będzie skutkowało obowiązkiem dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego w związku z jej nabyciem-jest:

* nieprawidłowe w zakresie określenia, że jeżeli przeniesienie własności nieruchomości nastąpi do 31 grudnia 2014 r., korekta powinna zostać dokonana w deklaracji za okres styczeń lub I kwartał 2015 r. (w zależności od wybranej formy rozliczania VAT) i wynosić będzie 1/10 podatku odliczonego przy nabyciu,

* prawidłowe w zakresie określenia, że jeżeli przekazanie nieruchomości na cele prywatne wspólników nastąpi po 31 grudnia 2014 r. Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania korekty ponieważ minie 10-letni okres jej sporządzania, określony przepisami ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2014 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy czynność nieodpłatnego przeniesienia własności nieruchomości z majątku Spółki do majątku wspólników będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, co będzie skutkowało obowiązkiem dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego w związku z jej nabyciem.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 5 maja 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 22 kwietnia 2014 r. znak: IBPP1/443-122/14/ES oraz pismem z 15 maja 2014 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką jawną pod firmą A. sp.j. (zwana dalej Spółką). W dniu 20 września 2005 r. Spółka nabyła zgodnie z aktem notarialnym i fakturą VAT, lokal użytkowy nr 1 położony na parterze budynku przy ulicy P. Lokal ten stanowi środek trwały Spółki i podlega amortyzacji. Podatek od towarów i usług naliczony w ww. fakturze został odliczony w 2005 r., ponieważ lokal od chwili nabycia przeznaczony został do czynności opodatkowanych, a mianowicie został wynajęty pod działalność gospodarczą. Spółka jako podatnik przez cały okres wykonywania najmu wystawiał najemcy faktury VAT za czynsz, naliczając podatek ze stawką obowiązującą dla tej usługi (22% a następnie 23%). Uzyskane przychody stanowią przychody Spółki i są przez nią rozliczane w deklaracji VAT-7 za kolejne okresy. Obecnie wspólnicy zamierzają na mocy uchwały powyższą nieruchomości wycofać z majątku spółki i przenieść jej własność na swoją rzecz; w efekcie staną się współwłaścicielami ww. nieruchomości, przy czym ich udziały we współwłasności odpowiadać będą udziałom w Spółce. Oprócz ww. uchwały zostanie zawarta pomiędzy Spółką, a jej wspólnikami umowa nieodpłatnego przekazania środka trwałego na potrzeby własne wspólników Spółki w formie aktu notarialnego.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że przedmiotowy lokal jest środkiem trwałym o wartości powyżej 15 000 zł. Nie były ponoszone wydatki na ulepszenie przedmiotowego lokalu. Przedmiotowy lokal jest przedmiotem najmu i prawdopodobnie będzie wynajmowany do chwili przekazania na potrzeby własne wspólników. Do chwili przekazania lokal służył wyłącznie działalności opodatkowanej. Lokal nie został przekazany na potrzeby własne wspólników, zostanie przekazany po uzyskaniu pisemnej interpretacji

Przedmiotowy lokal został przyjęty do użytkowania w dniu 31 października 2005 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynność nieodpłatnego przeniesienia własności nieruchomości z majątku Wnioskodawcy do majątku wspólników będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług co będzie skutkowało obowiązkiem dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego z jej nabycia.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przedmiotowa nieruchomość została nabyta w 20 września 2005 r. i oddana do użytkowania najemcy w dniu 9 maja 2006 r. zgodnie z umową z dnia 5 maja 2006 r., w związku z powyższym został spełniony warunek ww. przepisu. Do dnia przekazania nieruchomości na cele prywatne wspólników, nieruchomość ta będzie służyła sprzedaży opodatkowanej. Dopiero czynność przekazania jako zwolniona z VAT wymusi dokonanie korekty kwoty podatku naliczonego zgodnie z art. 91 ww. ustawy. W przypadku Spółki jeżeli przeniesienie własności nieruchomości nastąpi do 31 grudnia 2014 r., korekta powinna zostać dokonana w deklaracji za okres styczeń lub I kwartał 2015 r. (w zależności od wybranej formy rozliczania VAT) i wynosić będzie 1/10 podatku odliczonego przy nabyciu. Jeżeli przekazanie nieruchomości na cele prywatne wspólników nastąpi po 31 grudnia 2014 r. Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania korekty ponieważ minie 10-letni okres jej sporządzania, określony przepisami ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie określenia, że jeżeli przeniesienie własności nieruchomości nastąpi do 31 grudnia 2014 r., korekta powinna zostać dokonana w deklaracji za okres styczeń lub I kwartał 2015 r. (w zależności od wybranej formy rozliczania VAT) i wynosić będzie 1/10 podatku odliczonego przy nabyciu,

* prawidłowe w zakresie określenia, że jeżeli przekazanie nieruchomości na cele prywatne wspólników nastąpi po 31 grudnia 2014 r. Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania korekty ponieważ minie 10-letni okres jej sporządzania, określony przepisami ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 7 ust. 2 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika, iż nieodpłatne czynności, o których mowa w tym przepisie, tylko wówczas są uznawane za odpłatną dostawę towarów, jeśli podatnikowi przysługiwało prawo do całkowitego albo częściowego odliczenia podatku naliczonego. Jeśli podatnik odliczył podatek naliczony np. przy ich nabyciu, to ich nieodpłatne przekazanie - gdyby było nieopodatkowane - w istocie stanowiłoby nabycie bez opodatkowania. Stoi to w sprzeczności z zasadą powszechności oraz neutralności opodatkowania. Jeśli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku, to nieodpłatne przekazanie tego towaru pozostaje neutralne podatkowo, gdyż podatnik już raz został obciążony faktycznym kosztem podatku (w tej części wystąpił więc jako konsument, a nie jako podatnik VAT).

Z powyższych przepisów wynika, że przekazanie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, ze względu na nieodpłatny charakter czynności mogłaby podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT lecz jedynie przy spełnieniu przesłanki określonej w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. w sytuacji gdy podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do całkowitego albo częściowego odliczenia podatku naliczonego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jawna w dniu 20 września 2005 r. nabyła zgodnie z aktem notarialnym i fakturą VAT, lokal użytkowy położony na parterze budynku. Lokal ten stanowi środek trwały Spółki i podlega amortyzacji. Podatek od towarów i usług naliczony w ww. fakturze został odliczony w 2005 r., ponieważ lokal od chwili nabycia przeznaczony został do czynności opodatkowanych, tj. został wynajęty pod działalność gospodarczą. Spółka jako podatnik wystawiała najemcy faktury VAT za czynsz, naliczając podatek ze stawką obowiązującą dla tej usługi (22% a następnie 23%). Obecnie wspólnicy zamierzają na mocy uchwały powyższą nieruchomości wycofać z majątku Spółki i przenieść jej własność na swoją rzecz, w efekcie staną się współwłaścicielami ww. nieruchomości, przy czym ich udziały we współwłasności odpowiadać będą udziałom w Spółce. Oprócz ww. uchwały zostanie zawarta pomiędzy Spółką, a jej wspólnikami umowa nieodpłatnego przekazania środka trwałego na potrzeby własne wspólników Spółki w formie aktu notarialnego.

Przedmiotowy lokal jest środkiem trwałym o wartości powyżej 15 000 zł i został przyjęty do użytkowania w dniu 31 października 2005 r.

Nie były ponoszone wydatki na ulepszenie tego lokalu. Do chwili przekazania na potrzeby własne wspólników lokal służył wyłącznie działalności opodatkowanej.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że przekazanie lokalu na cele osobiste wspólników stanowić będzie, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, odpłatną dostawę towarów, a więc czynność podlegającą opodatkowaniu, gdyż przy jego nabyciu Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Według art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, ilekroć w jej przepisach mowa jest o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie wykorzystywana, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy powinno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekraczają 30% jego wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem lub dzierżawę - bowiem zarówno sprzedaż, najem, jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania pierwszemu nabywcy, najemcy (dzierżawcy).

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym wskazać należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 7a, warunku o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, w celu ustalenia czy dostawa lokalu użytkowego może korzystać ze zwolnienia, koniecznym jest zbadanie przesłanek określonych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Aby zatem dostawa przedmiotowego lokalu mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie może być dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tego budynku nie może upłynąć okres krótszy niż 2 lata.

Jak już wskazano, ażeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania części budynku (lokalu użytkowego) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub ulepszony obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę, leasing. Zarówno sprzedaż, jak i najem, dzierżawa, leasing są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie także moment oddania części budynku do użytkowania pierwszemu nabywcy czy najemcy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w dniu 20 września 2005 r. nabyła zgodnie z aktem notarialnym i fakturą VAT, lokal użytkowy. Podatek od towarów i usług naliczony w ww. fakturze został odliczony w 2005 r., ponieważ lokal od chwili nabycia przeznaczony został do czynności opodatkowanych, tj. został wynajęty pod działalność gospodarczą. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tego lokalu.

Odnośnie powyższego należy zatem stwierdzić, że do pierwszego zasiedlenia lokalu użytkowego (czyli pierwszego oddania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu) doszło w momencie jego nabycia w 2005 r. oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowaną dostawą przedmiotowego lokalu nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Biorąc powyższe pod uwagę planowana dostawa ww. lokalu użytkowego (przekazanie lokalu na cele osobiste wspólników) będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów objętą zwolnieniem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponieważ przekazanie lokalu na cele osobiste wspólników będzie objęte zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to badanie czy w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę dostawa ta będzie objęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a - jest bezprzedmiotowe.

Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy w związku z przekazaniem lokalu na cele osobiste wspólników należy korygować podatek naliczony odliczony w związku z nabyciem lokalu.

Zasady dotyczące sposobu oraz terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ww. ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy o VAT).

Artykuł 91 ust. 4 ustawy stanowi, że w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Zgodnie z art. 91 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Natomiast w myśl art. 91 ust. 6 ustawy o VAT, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Z kolei zgodnie z art. 91 ust. 7 ww. ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Ponadto zgodnie z art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W myśl art. 91 ust. 7b ww. ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.

Zgodnie z art. 91 ust. 7c ww. ustawy, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W myśl art. 91 ust. 7d ustawy o VAT w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania (art. 91 ust. 8 ustawy o VAT).

Z wniosku wynika, że przy nabyciu lokalu użytkowego Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ lokal użytkowy od chwili nabycia we wrześniu 2005 r. przeznaczony został do czynności opodatkowanych, tj. najem opodatkowany stawką 22% a następnie 23%. Lokal będący przedmiotem najmu stanowi w Spółce środek trwały o wartości powyżej 15 000 zł. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tego lokalu.

Natomiast z niniejszej interpretacji wynika, że planowana dostawa ww. lokalu użytkowego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Stąd biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że z chwilą dostawy ww. lokalu użytkowego zmieni się jego przeznaczenie.

Tak więc w przedmiotowej sprawie w momencie dokonania dostawy lokalu użytkowego zwolnionej od podatku VAT zmianie ulegnie prawo do odliczenia podatku naliczonego, tym samym Wnioskodawca będzie zobowiązany dokonać korekty podatku na podstawie powołanych wyżej przepisów art. 91 ustawy o VAT.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie lokalu na potrzeby osobiste wspólników jest zrównane z dostawą określoną w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, a zatem stanowi sprzedaż, to zastosowanie znajdą przepisy art. 91 ust. 4-6 ustawy o VAT.

W związku z powyższym korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty i uwzględniona w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż (nieodpłatne przekazanie na cele osobiste wspólników). W celu dokonania korekty przyjmuje się bowiem, że dalsze wykorzystanie tego lokalu jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że z opisu sprawy wynika, że lokal został nabyty przez Wnioskodawcę we wrześniu 2005 r. i został przyjęty do użytkowania w dniu 31 października 2005 r. Tym samym dziesięcioletni okres korekty obejmuje lata 2005 - 2014.

W związku z tym, jeżeli w 2014 r. Wnioskodawca dokona dostawy (przekazania na cele prywatne wspólników) lokalu użytkowego nabytego i oddanego do użytkowania w 2005 r., to 10-letnim okresem korekty objęta pozostanie 1/10 kwoty podatku naliczonego przy jego nabyciu. Korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty tej należy dokonać w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi dostawa tego lokalu tj. w przypadku Wnioskodawcy w deklaracji odpowiednio za ten miesiąc lub kwartał 2014 r., w którym nastąpi przekazanie na cele osobiste wspólników.

Natomiast dostawa w 2015 r. tego lokalu w ramach czynności zwolnionej od podatku VAT nie spowoduje obowiązku korekty podatku naliczonego odliczonego w związku z tym nabyciem, gdyż 2014 rok będzie ostatnim rokiem korekty, za który należało ewentualnie skorygować podatek odliczony w związku z nabyciem przedmiotowego lokalu użytkowego.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, że:

* jeżeli przeniesienie własności nieruchomości nastąpi do 31 grudnia 2014 r., korekta powinna zostać dokonana w deklaracji za okres styczeń lub I kwartał 2015 r. (w zależności od wybranej formy rozliczania VAT) i wynosić będzie 1/10 podatku odliczonego przy nabyciu, należało uznać za nieprawidłowe,

* jeżeli przekazanie nieruchomości na cele prywatne wspólników nastąpi po 31 grudnia 2014 r. Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania korekty ponieważ minie 10-letni okres jej sporządzania, określony przepisami ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl