IBPP1/443-1195/12/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1195/12/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 16 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lutego 2013 r. (data wpływu 18 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu na potrzeby uczestników organizowanych przez Wnioskodawcę imprez:

* usług gastronomicznych i noclegowych - jest nieprawidłowe,

* artykułów spożywczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 23 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu na potrzeby uczestników organizowanych przez Wnioskodawcę imprez usług gastronomicznych i noclegowych oraz artykułów spożywczych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lutego 2013 r. (data wpływu 18 lutego 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 lutego 2013 r. znak: IBPP1/443-1195/12/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przeważającym rodzajem wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności jest działalność rozrywkowa i rekreacyjna w postaci organizowania eventów. W swojej działalności Wnioskodawca zajmuje się kompleksową aranżacją imprez kulturalnych, rozrywkowych, sportowych, przygodowych, wyjazdowych, ugoszczeniowych czyli mowa o wszelkiego rodzaju eventach. Kompleksowość usług Wnioskodawcy polega nie tylko na organizacji samej imprezy czy szkolenia, ale także na zapewnieniu noclegu i wyżywienia. W tym celu dla swoich klientów Wnioskodawca nabywa artykuły spożywcze oraz usługi noclegowe i gastronomiczne, z których korzysta tylko i wyłącznie klient Wnioskodawcy.

Od dnia 27 lipca 2012 r. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym.

Nabywane na potrzeby uczestników organizowanych przez Wnioskodawcę imprez - usługi gastronomiczne, noclegowe oraz zakupywane artykuły spożywcze, służą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Nabywane przez Wnioskodawcę produkty to między innymi: mięso i wędliny, pieczywo, dodatki: sosy, warzywa przetworzone (sałatki i surówki), napoje bezalkoholowe (soki, wody) są nabywane dla uczestników eventów-szkoleń jako jedna z atrakcji spotkań np. ognisko, grill.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu usług gastronomicznych i noclegowych oraz artykułów spożywczych w przypadku, gdy usługi te stanowią w jego działalności niejako towar handlowy, który odsprzedaje klientowi bo to on jest ostatecznym odbiorcą, a fakt ten dokumentuję fakturą VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl obowiązujących przepisów (ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, art. 86 ust. 1) przysługuje mu prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabytych towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast art. 88 ust. 1 pkt 4 wyklucza możliwość odliczenia usług noclegowych i gastronomicznych za wyjątkiem wykonywania usług przewozu osób. Wnioskodawca uważa więc, że powinien mieć możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabywanych przeze niego usług gastronomicznych i noclegowych w celu ich dalszej odsprzedaży, ponieważ usługi te mają bezpośredni związek z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością, a podatek od towarów i usług (VAT od ang. - Value Added Tax - podatek od wartości dodanej) - jest podatkiem pośrednim, obciążającym w ostatecznym rachunku konsumenta finalnego. W sprawie opisanej powyżej nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Opierając się na interpretacji Pierwszego Urzędu Skarbowego w G., gdzie podmiot gospodarczy prowadzący ten sam zakres działalności i podlegający ww. Urzędowi Skarbowemu ma prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu usług gastronomicznych i noclegowych oraz zakupu artykułów spożywczych.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy zostanie w najbliższym czasie wznowiona i takowe incydenty podatkowe będą miały miejsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu na potrzeby uczestników organizowanych przez Wnioskodawcę imprez usług gastronomicznych i noclegowych,

* prawidłowe - w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu na potrzeby uczestników organizowanych przez Wnioskodawcę imprez artykułów spożywczych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Analizując powyższe należy stwierdzić, że podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji należy stwierdzić, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podatnika, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podatnika obrotów. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej.

Ustawodawca stworzył więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z art. 88. ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego przeważającym rodzajem wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności jest działalność rozrywkowa i rekreacyjna w postaci organizowania eventów. W swojej działalności Wnioskodawca zajmuje się kompleksową aranżacją imprez kulturalnych, rozrywkowych, sportowych, przygodowych, wyjazdowych, ugoszczeniowych czyli wszelkiego rodzaju eventów. Kompleksowość usług Wnioskodawcy polega nie tylko na organizacji samej imprezy czy szkolenia, ale także na zapewnieniu noclegu i wyżywienia. W tym celu dla swoich klientów Wnioskodawca nabywa artykuły spożywcze oraz usługi noclegowe i gastronomiczne, z których korzysta tylko i wyłącznie klient Wnioskodawcy.

Od dnia 27 lipca 2012 r. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym.

Nabywane na potrzeby uczestników organizowanych przez Wnioskodawcę imprez - usługi gastronomiczne, noclegowe oraz zakupywane artykuły spożywcze, służą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Nabywane przez Wnioskodawcę produkty to między innymi: mięso i wędliny, pieczywo, dodatki: sosy, warzywa przetworzone (sałatki i surówki), napoje bezalkoholowe (soki, wody) są nabywane dla uczestników eventów-szkoleń jako jedna z atrakcji spotkań np. ognisko, grill.

W świetle powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z zakupów, na potrzeby uczestników organizowanych imprez, usług gastronomicznych i noclegowych oraz artykułów spożywczych.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że powołany przepis art. 88. ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT wyłącza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków ponoszonych w związku z nabyciem usług noclegowych oraz gastronomicznych, za wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Powyższe oznacza to, że ograniczenie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony ma zastosowanie w przypadku nabycia usług noclegowych oraz gastronomicznych. Wyjątek w tym zakresie stanowi nabycie gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób, który w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania, gdyż jak wynika z wniosku Wnioskodawca nie jest podmiotem o którym mowa w przedmiotowym wyłączeniu.

Przy czym z uwagi na bezwzględny charakter tego ograniczenia bez znaczenia na prawo Wnioskodawcy do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabyciem usług noclegowych oraz gastronomicznych ma fakt, iż zakupy przedmiotowych usług są niezbędne do wytworzenia usług będących przedmiotem dokonywanych przez Wnioskodawcę dostaw.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia usług gastronomicznych i noclegowych zgodnie z wyłączeniem zawartym w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie, należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego tut. organ stoi na stanowisku, iż nabywane przez Wnioskodawcę artykuły spożywcze takie jak: mięso i wędliny, pieczywo, dodatki: sosy, warzywa przetworzone (sałatki i surówki), napoje bezalkoholowe (soki, wody) są wykorzystywane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na potrzeby klientów organizowanych przez Wnioskodawcę imprez. W konsekwencji przedmiotowe zakupy artykułów spożywczych mają związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i nie są objęte ww. ograniczeniem co do prawa do odliczenia. Wnioskodawcy zatem przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie artykułów spożywczych, w zakresie w jakim przedmiotowe zakupy służą wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie artykułów spożywczych, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl