IBPP1/443-1183/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1183/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2009 r. (data wpływu 28 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług przejazdu dzieci na kucyku, "małpiego gaju" (zjeżdżalnie dmuchane, trampolina, basen z piłeczkami), udostępniania quadów i torów do jazdy rekreacyjnej - PKWiU 92.72.12-00.00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 25 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży usług przejazdu dzieci na kucyku, "małpiego gaju" (zjeżdżalnie dmuchane, trampolina, basen z piłeczkami), udostępniania quadów i torów do jazdy rekreacyjnej - PKWiU 92.72.12-00.00.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca w 2007 r. w ramach działalności gospodarczej otworzył ogród zoologiczny. Wnioskodawca udostępnia ogród na zwiedzanie i pobyt w celach rekreacji i wypoczynku. Osiąga przychody głównie ze sprzedaży biletów wstępu. Bilety są sprzedawane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w kasie prowadzonej przez samego Wnioskodawcę lub pracownika Wnioskodawcy.

Przy ogrodzie Wnioskodawca stworzył oddzielne miejsce (park) atrakcji (przejażdżki dla dzieci na kucyku, nauka jazdy konnej, "małpi gaj" tj. zjeżdżalnie dmuchane, trampolina, basen z piłeczkami). Wejście na teren parku jest bezpłatne, natomiast skorzystanie z każdej atrakcji wymaga zapłacenia stosownej kwoty, którą uiszcza się w kasie, obsługiwanej przez Wnioskodawcę lub pracownika Wnioskodawcy.

Ponadto Wnioskodawca wynajmuje domki letniskowe położone na terenach rekreacyjnych, świadczy usługi polegające na nauce jazdy konnej i wynajmuje quady. Opłaty za wynajem domków i quadów uiszcza się również u Wnioskodawcy lub pracownika Wnioskodawcy, nauka jazdy konnej odbywa się po wykupieniu żetonu w kasie u Wnioskodawcy lub pracownika Wnioskodawcy. Działalność Wnioskodawcy nastawiona jest na osiąganie zysków.

Wnioskodawca otrzymał odpowiedź na pismo w sprawie zaklasyfikowania świadczonych usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej PKWiU). Ponadto otrzymał również interpretacje indywidualne Ministra Finansów - działającego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach - dotyczące stosowania właściwej stawki podatku VAT dla każdej z ww. usług.

Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi usługi opisane przez Wnioskodawcę zostały zaklasyfikowane zgodnie z PKWiU z dnia 18 marca 1997 r. do poniżej wymienionych grup do których zostały przyporządkowane odpowiednie stawki podatku VAT przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach:

* usługi ogrodu zoologicznego - PKWiU 92.53.11-00.00 "Usługi związane z ogrodami botanicznymi i zoologicznymi" opodatkowane stawką 7% zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 kwietnia 2009 r. znak IBPP1/443-76/09/MS,

* przejażdżki dla dzieci na kucyku, "małpi gaj" (zjeżdżalnie dmuchane, trampolina, basen z piłeczkami), udostępnianie quadów i torów do jazdy rekreacyjnej - PKWiU 92.72.12-00.00 "Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej nie klasyfikowane" opodatkowane stawką 22% zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 kwietnia 2009 r. znak IBPP1/443-362/09/MS,

* wynajem (udostępnianie) domków rekreacyjnych - PKWiU 55.23.13-00.00 "Usługi wynajmu pozostałych umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania" opodatkowany stawką 7% zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 kwietnia 2009 r. znak IBPP1/443-363/09/MS,

* nauka jazdy konnej - PKWiU 92.62.13-00.00 "Usługi związane ze sportem pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" opodatkowana stawką 22% podatku zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 kwietnia 2009 r. znak IBPP1/443-364/09/MS,

* udostępnianie (wynajem) terenu na pobyt w celach rekreacji, organizacji pikniku, itp. - PKWiU 70.20.12-00.00 "Usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, stanowiących majątek własny" opodatkowane stawką 22% zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 kwietnia 2009 r. znak IBPP1/443-365/09/MS,

* wynajem quadów - PKWiU 71.40.14-00.00 "Usługi wypożyczania sprzętu rekreacyjnego, rozrywkowego i sportowego" opodatkowany stawką 22% zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 kwietnia 2009 r. znak IBPP1/443-366/09/MS.

U Wnioskodawcy kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy VAT nie przekroczyła w 2007 r. oraz w 2008 r. kwoty 40.000 zł i dotychczas nie powstał u Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

Ponadto Wnioskodawca stwierdził, że po raz pierwszy działalność gospodarczą otworzył w dniu 1 września 2007 r. Kwota obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczyła w 2007 r. kwoty 20.000,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jeśli kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, przekroczy 40.000,00 zł. Wnioskodawca będzie miał obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaż usług przejazdu dzieci na kucyku, "małpiego gaju" (zjeżdżalnie dmuchane, trampolina, basen z piłeczkami), udostępniania quadów i torów do jazdy rekreacyjnej - PKWiU 92.72.12-00.00.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia zwalnia się od obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W załączniku do rozporządzenia zostały wymienione m.in. "Usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach" o PKWiU ex 92. Umieszczenie obok symbolu PKWiU oznaczenia "ex" wskazuje, że zwolnienie dotyczy danych usług z danego grupowania. Zatem zwolnienie to dotyczy wszystkich usług związanych z rekreacją, kulturą i sportem o PKWiU zaczynającym się od symbolu 92, z wyjątkiem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach.

W ocenie Wnioskodawcy usługi przejażdżek dla dzieci na kucyku, "małpi gaj" (zjeżdżalnie dmuchane, trampolina, basen z piłeczkami) mieszczą się w "usługach związanych z rekreacją kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach" wymienionych w poz. 29 załącznika do rozporządzenia.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że w odniesieniu do przejażdżek dla dzieci na kucyku, "małpiego gaju" (zjeżdżalni dmuchanych, trampoliny, basenu z piłeczkami), udostępniania quadów i torów do jazdy rekreacyjnej - PKWiU 92.72.12-00.00 może stosować zwolnienie przewidziane w poz. 29 załącznika do rozporządzenia. W związku z tym, niezależnie od tego, jakie Wnioskodawca będzie miał obroty z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, to ww. usługi nigdy nie będą musiały być ewidencjonowane przy użyciu kas rejestrujących.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że załącznik, pod poz. 41, wymienia również wśród usług zwolnionych "usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub w banknotach, lub

2.

w innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła".

Wnioskodawca uważa, że powyższe zwolnienie nie może być przez niego stosowane ze względu na to, że za skorzystanie z każdej usługi bilet jest kupowany lub opłata uiszczana jest u Wnioskodawcy lub pracownika Wnioskodawcy w kasie. Klienci nie kupują biletów w automatach. Wnioskodawca nie posiada samoobsługowych urządzeń do sprzedaży biletów. Skorzystanie z każdej atrakcji wymaga podejścia do okienka i zapłacenia stosownej kwoty u osoby obsługującej kasę.

Podsumowując, może on stosować zwolnienie o którym mowa w poz. 29 załącznika do rozporządzenia, ale nie może stosować zwolnienia z poz. 41 tego załącznika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2009 r.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy wskazano, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Powyższe zostało zrealizowane przez wydanie rozporządzeń w sprawie kas rejestrujących, a przypadki, w których podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku instalacji kas rejestrujących zostały wyszczególnione w § 2, 3 i 3a tych rozporządzeń.

Zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804), obowiązującego od 1 lipca 2007 r. do 31 grudnia 2007 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2007 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Natomiast zgodnie z § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas fiskalnych zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2007 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji nr 29 załącznika do ww. zarządzenia, wymienione zostały "usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach" o symbolu PKWiU ex 92.

W pozycji 41 załącznika do ww. rozporządzenia wymienione zostały sługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność 1):

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Przy czym symbol 1) oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2007 r.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), obowiązującego od 1 stycznia 2008 r. do 30 czerwca 2008 r. zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania również podatników, u których kwota obrotu z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4. Zgodnie z § 3 ust. 4 tego rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w pierwszym półroczu 2008 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Natomiast zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008 r. - z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji nr 29 załącznika do ww. zarządzenia, wymienione zostały "usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach" o symbolu PKWiU ex 92.

W pozycji 41 załącznika do ww. rozporządzenia wymienione zostały sługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Przy czym symbol oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2008 r.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), obowiązującego od 1 lipca 2008 r. do 31 grudnia 2008 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4. Zgodnie z § 3 ust. 4 tego rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2008 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Natomiast zgodnie z § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji nr 29 załącznika do ww. zarządzenia, wymienione zostały "usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach" o symbolu PKWiU ex 92.

W pozycji 41 załącznika do ww. rozporządzenia wymienione zostały sługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność 2):

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Przy czym symbol 2) oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4. Zgodnie z § 3 ust. 4 tego rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2009 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Natomiast zgodnie z § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji nr 29 załącznika do ww. zarządzenia, wymienione zostały "usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach" o symbolu PKWiU ex 92.

W pozycji 41 załącznika do ww. rozporządzenia wymienione zostały sługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Przy czym symbol 2) oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.

W powołanych § 2 ww. rozporządzeń zwalnia się do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załącznikach do tych rozporządzeń. W pozycji nr 29 tych załączników, wymienione zostały "usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach" o symbolu PKWiU ex 92.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod ww. załącznikami wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" - dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa usługi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę od 1 września 2007 r. działalności jest m.in. świadczenie usług przejazdu dzieci na kucyku, "małpiego gaju" (zjeżdżalnie dmuchane, trampolina, basen z piłeczkami), udostępniania quadów i torów do jazdy rekreacyjnej zaklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do PKWiU 92.72.12-00.00 "Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Jeżeli zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi przejazdu dzieci na kucyku, "małpiego gaju" (zjeżdżalnie dmuchane, trampolina, basen z piłeczkami), udostępniania quadów i torów do jazdy rekreacyjnej zostały sklasyfikowane w PKWiU 92.72.12-00.00 "Usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" to na podstawie § 2 cytowanych wyżej rozporządzeń w związku z poz. 29 załączników do nich Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, był i jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu świadczenia przedmiotowych usług za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2009 r.

W konsekwencji podmiot, który utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, określone w § 3a ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących oraz w § 3 ust. 5 rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących - w związku z przekroczeniem kwoty obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w wysokości 20.000 zł (w przypadku podatnika rozpoczynającego działalność) jak i utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, określone w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia 20 grudnia 2007 r., z dnia 27 czerwca 2008 r. i z dnia 19 grudnia 2008 r. - w związku z przekroczeniem kwoty obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w wysokości 40.000 zł (w przypadku podatnika kontynuującego działalność gospodarczą) - obowiązany jest do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz tych osób za pomocą kasy rejestrującej. Przy czym z obowiązku tego wyłączona jest - na podstawie § 2 powołanych rozporządzeń - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, m.in. w poz. 29.

Jednocześnie stwierdzić należy, że skoro usługi o których nowa we wniosku nie są świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

zatem nie ma do nich zastosowania zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania kwot obrotu i podatku należnego na podstawie § 2 cytowanych wyżej rozporządzeń w związku z poz. 41 załączników do nich.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, że usługi te niezależnie od wysokości obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie będą musiały być ewidencjonowane przy zastosowaniu kas rejestrujących, należało uznać za prawidłowe.

Nie można jednak zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że usługi te "nigdy nie będą musiały być ewidencjonowane przy użyciu kas rejestrujących", bowiem zwolnienie to na podstawie obecnych przepisów obowiązuje do dnia 31 grudnia 2009 r. i tut. organ nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Pozostałe kwestie przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2009 r. będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl