IBPP1/443-1178/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1178/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 8 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy wniesienie przez Wnioskodawcę aportem 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych do Sp. z o.o. na gruncie obecnie obowiązujących przepisów prawa, stanowi sprzedaż opodatkowaną uprawniającą do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupem tych elektrycznych zespołów trakcyjnych w całości, jednorazowo - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy wniesienie przez Wnioskodawcę aportem 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych do Sp. z o.o. na gruncie obecnie obowiązujących przepisów prawa, stanowi sprzedaż opodatkowaną uprawniającą do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupem tych elektrycznych zespołów trakcyjnych w całości, jednorazowo.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 lutego 2011 r. (data wpływu 28 lutego 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1178 i 1179/10/MS z dnia 14 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z art. 40 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789 z późn. zm.) organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów osób wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych oraz nabywanie kolejowych pojazdów szynowych należy do zadań własnych samorządu województwa. Jednocześnie zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 9 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością a także mogą przystępować do takich spółek. Do wnoszenia wkładów oraz obejmowania udziałów i akcji stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz przepisy Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem przepisów ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa oraz o komercjalizacji i prywatyzacji.

Realizując zadanie własne w 2006 r. Województwo X oraz Województwo Y wspólnie przeprowadziły postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji bez ogłoszenia na dostawę 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) do wykonywania pasażerskich przewozów regionalnych z czego 10 sztuk dla Województwa X, a 4 sztuki dla Województwa Y. Umowę na dostawę 4 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych Województwo Y zawarło 27 lipca 2006 r. z wykonawcą wyłonionym w drodze postępowania którym był AG z siedzibą w S. W dniu 30 września 2008 r. wykonawca dostarczył 2 sztuki elektrycznych zespołów trakcyjnych, natomiast w dniu 24 listopada 2008 r. dostarczył kolejne 2 sztuki elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dostarczając 4 elektryczne zespoły trakcyjne wykonawca AG wywiązał się z rzeczowej realizacji zawartej umowy.

Z kolei realizując zadanie własne w 2009 r. Województwo Y przeprowadziło postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na dostawę 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) do wykonywania pasażerskich przewozów regionalnych. Umowę na dostawę 8 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych Województwo Y zawarło 22 grudnia 2010 r. z wykonawcą wyłonionym w drodze postępowania którym są S.A. Holding z siedzibą w B. Zgodnie z harmonogramem dostaw wykonawca dostarczy wszystkie 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych w okresie od czerwca do listopada 2011 r. Dostarczając 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych wykonawca tj. S.A. Holding z siedzibą w B. wywiążą się z rzeczowej realizacji zawartej umowy. W dniu 8 kwietnia 2010 r. Województwo Y zawiązało spółkę prawa handlowego Sp. z o.o. Zawiązanie spółki prawa handlowego spowodowało, iż Województwo Y rozważa wniesienie do tej spółki w drodze aportu wszystkich 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych tj. 4 sztuk dostarczonych przez AG z siedzibą w S. oraz 8 sztuk które dostarczą S.A. Holding z siedzibą w B.

W tym miejscu Wnioskodawca zaznacza jednak, iż aporty wnoszone do spółek wcześniej nie podlegały ustawie o VAT, a teraz stały się czynnościami opodatkowanymi. Wynika to z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ustawy o VAT. Ponadto czynność ta nie została wymieniona w katalogu zwolnień od VAT zawartym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), a zatem jest przedmiotem opodatkowania na zasadach ogólnych. Obowiązek podatkowy od czynności aportu powstaje zaś w chwili jego wniesienia do spółki, najpóźniej w dniu wystawienia faktury (art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT), przy czym moment wystawienia faktury musi przypaść nie później niż w 7 dniu od dnia wniesienia aportu. Podstawą opodatkowania aportu będzie jego cena rynkowa (art. 29 ust. 9 ustawy).

Wnioskodawca w rozumieniu osoby prawnej Województwa Y nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Ponieważ zgodnie z art. 45 ustawy o samorządzie województwa "Zarząd Województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego (...)", jako czynny podatnik podatku VAT zarejestrowany jest Urząd Marszałkowski Województwa Y.

Cztery elektryczne zespoły trakcyjne wyprodukowane przez AG (2 szt. dostarczone w dniu 30 września 2008 r. oraz 2 szt. dostarczone w dniu 24 listopada 2008 r.) Województwo Y nie wniosło aportem do Sp. z o.o. Na dzień sporządzania niniejszych wyjaśnień pojazdy te stanowią własność Województwa Y.

Na dzień sporządzania niniejszych wyjaśnień cztery elektryczne zespoły trakcyjne dostarczone przez AG stanowią środki trwałe Województwa Y.

Umowa nr... na dostawę czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) do wykonywania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich, ze świadczeniem usług serwisowych w okresie trzech lat od daty przekazania do eksploatacji każdego EZT, przeszkoleniem personelu Odbiorcy/Użytkownika została zawarta w dniu 27 lipca 2006 r. w Q pomiędzy Województwem Y z siedzibą w Q, a AG w S. W § 9 ust. 3 umowy, Województwo Y oświadczyło, iż NIP nadany jest dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Y. Na tej podstawie na fakturach zakupu czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych dostarczonych przez AG dla Województwa Y jako ich nabywca został wskazany Urząd Marszałkowski Województwa Y. Na fakturach tych wskazano NIP Urzędu Marszałkowskiego Województwa Y.

Zgodnie z postanowieniami umowy nr... z dnia 27 lipca 2006 r. AG z siedzibą w S. dokonał sprzedaży elektrycznych zespołów trakcyjnych na rzecz Województwa Y. Dostępne towary zostały przewiezione w formie podzespołów do montażu z terytorium S. na terytorium A. W A. towary te zostały objęte procedurą celną dopuszczenia do obrotu (import). Z informacji uzyskanych ze AG wynika, iż w dokumentach wykonawca posługiwał się austriackim numerem identyfikacji podatkowej, pod którym jest zarejestrowany dla potrzeb VAT w A. To umożliwiło wykonawcy dokonanie procedur importowych w A.

W dalszej kolejności towary zostały przetransportowane z A. do Polski do siedziby F Sp. z o.o. z siedzibą w S. F Sp. z o.o. wykonał na rzecz AG usługę montażu podzespołów, tak aby tworzyły one gotowe wyroby będące przedmiotem sprzedaży. Przekazanie towarów do F Sp. z o.o. nastąpiło bez przeniesienia prawa ich własności (tj. miało na celu wyłącznie wykonanie usługi na tych towarach). Zatem AG pozostał właścicielem wyrobów uprawnionym do ich dalszej sprzedaży. Należy dodatkowo zaznaczyć, iż AG nie posiada siedziby na terytorium P., ani miejsca stałego prowadzenia działalności. Wykonawca ten nie jest również zarejestrowany dla celów VAT w P.

Skoro towary przewiezione przez AG z terytorium S. na terytorium A., zostały objęte procedurą celną dopuszczenia do obrotu (import) w A., i skoro Republika A. należy do Wspólnoty Europejskiej i tworzy jeden obszar celny z P., to procedura importowa przeprowadzona raz w A., oznaczała jednocześnie dopuszczenie towarów do obrotu na terytorium Polski bez spełniania jakichkolwiek dodatkowych wymogów w zakresie przepisów celnych. W efekcie ponowne objęcie tych towarów procedurą celną w P. nie tylko nie było konieczne, ale wręcz stało się niemożliwe.

Wziąwszy pod uwagę powyższe, rozliczenie podatku VAT z tytułu sprzedaży towarów przez AG na rzecz Województwa Y nie mogło nastąpić z wykorzystaniem dokumentów celnych (SAD), gdyż takie dokumenty w kontekście tej sprzedaży nie wystąpiły. Transakcja została udokumentowana wyłącznie fakturami wystawionymi przez AG. Jak wspomniano AG nie jest zarejestrowany dla potrzeb VAT w P. i na wystawionej przez siebie fakturze z tytułu dokonywanej dostawy nie jest uprawniony ani zobowiązany do uwzględniania polskiego podatku VAT. Powyższe oznacza, iż podmiotem zobowiązanym do rozliczenia VAT z tytułu przedmiotowej transakcji był nabywca. Powyższe znalazło potwierdzenie w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, który stanowił, iż jeżeli dostawa towarów następuje na terytorium P. i dokonana jest przez podmiot nieposiadający siedziby albo stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, wówczas podatnikiem VAT jest nabywca towarów.

Odpowiadając zatem na pytanie w tej części, w której Wnioskodawca winien wskazać czy skorzystał z prawa odliczenia podatku naliczonego należy zaznaczyć, iż z technicznego punktu widzenia rozliczenie podatku VAT odbyło się poprzez wystawienie wewnętrznej faktury VAT zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT. Przepis ten wprost przewiduje, że faktury wewnętrzne wystawiane są również w przypadku dostaw towarów, dla których podatnikiem jest ich nabywca. Natomiast w odpowiedzi na pytanie w tej części zapytania, w której Wnioskodawca winien wskazać czy przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego należy zaznaczyć co następuje:

Nabyte cztery elektryczne zespoły trakcyjne jako środki trwałe są własnością Województwa Y. Jednocześnie na podstawie stosownych umów dzierżawy zawartych pomiędzy Województwem Y, a C Sp. z o.o. wszystkie cztery elektryczne zespoły trakcyjne zostały oddane w dzierżawę temu właśnie przewoźnikowi - C Sp. z o.o. (obecnie D Sp. z o.o.). Na podstawie umów dzierżawy Województwo Y wystawia co miesiąc faktury VAT opodatkowane 22% stawką podatku.

W związku z powyższym Zarząd Województwa Y stanął na stanowisku, że Województwo ma prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego na zasadach ogólnych.

W tym celu wnioskiem ORD-IN z dnia 29 stycznia 2010 r. Województwo Y wystąpiło do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach-Biuro Informacji Podatkowej w Bielsku Białej o wydanie interpretacji indywidualnej w powyższym zakresie.

Stanowisko Województwa Y zostało potwierdzone interpretacją indywidualną nr IBPP3/443-68/10/IK z dnia 14 maja 2010 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach zgodnie z którą, cyt.: "W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe".

Odpowiadając zatem na pytanie czy w związku z nabyciem wskazanych we wniosku czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego należy stwierdzić, iż zgodnie z przytoczonym powyżej stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, Wnioskodawcy przysługiwało takie prawo.

Umowa nr... na dostawę ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) do wykonywania kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich, ze świadczeniem usług serwisowych w okresie trzech lat od daty przekazania do eksploatacji każdego z EZT przeszkoleniem personelu Odbiorcy/Użytkownika została zawarta w dniu 22 grudnia 2009 r. w Katowicach pomiędzy Województwem Y z siedzibą w Q, a S.A. Holding z siedzibą w B. W § 9 ust. 3 umowy Województwo Y podało NIP Urzędu Marszałkowskiego Województwa Y. Na tej podstawie na fakturach zakupu ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych dostarczonych przez S.A. Holding w B. dla Województwa Y, jako ich nabywca zostanie wskazany Urząd Marszałkowski Województwa Y. Na fakturach tych wskazany zostanie NIP Urzędu Marszałkowskiego Województwa Y.

Prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów bądź usług.

W dniu 8 kwietnia 2010 r. Województwo Y zawiązało spółkę prawa handlowego Sp. z o.o. Zawiązanie spółki prawa handlowego spowodowało, iż Województwo Y rozważa wniesienie do tej spółki w drodze aportu wszystkich 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych w tym również 8 sztuk które dostarczą S.A. Holding z siedzibą w B.

W tym miejscu zaznaczyć jednak należy, iż aporty wnoszone do spółek wcześniej nie podlegały ustawie o VAT, a teraz stały się czynnościami opodatkowanymi. Wynika to z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ustawy o VAT. Ponadto czynność ta nie została wymieniona w katalogu zwolnień od VAT zawartym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), a zatem jest przedmiotem opodatkowania na zasadach ogólnych. Obowiązek podatkowy od czynności aportu powstaje zaś w chwili jego wniesienia do spółki, najpóźniej w dniu wystawienia faktury (art. 19 ust. 1 i 4 ustawy o VAT), przy czym moment wystawienia faktury musi przypaść nie później niż w 7 dniu od dnia wniesienia aportu.

Skoro warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego i skoro czynność wniesienia do spółki Sp. z o.o. m.in. ośmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych jest czynnością opodatkowaną, która ma bezpośredni i bezsporny związek z zakupami tych pojazdów, to Województwo Y stoi na stanowisku, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego o podatek należny.

Dla potrzeb udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego należy przyjąć, iż Wnioskodawca skorzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Jednak należy zastrzec, iż ostateczną decyzję co do skorzystania z w ww. prawa Wnioskodawca podejmie po wniesieniu 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych do spółki Sp. z o.o.

Osiem elektrycznych zespołów trakcyjnych dostarczonych przez S.A. Holding będzie stanowić środki trwałe Województwa Y.

Wnioskodawca tj. Województwo Y. jest jedynym udziałowcem spółki Sp. z o.o.

Wniesienie przez Wnioskodawcę tj. Województwo Y. 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych do spółki Sp. z o.o. będzie dokonane w zamian za udziały, które podwyższą obecną wartość kapitału zakładowego ww. Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesienie przez Województwo Y aportem 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych (tj. 4 sztuk dostarczonych przez AG z siedzibą w S. oraz 8 sztuk które dostarczą S.A. Holding z siedzibą w B.) do spółki Sp. z o.o., na gruncie obecnie obowiązujących przepisów prawa, stanowi sprzedaż opodatkowaną uprawniającą do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupem tych elektrycznych zespołów trakcyjnych w całości, jednorazowo.

Zdaniem Wnioskodawcy: Nabyte 4 elektryczne zespoły trakcyjne jako środki trwałe są już własnością Województwa Y. Kolejne 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych po ich dostarczeniu stanie się własnością Województwa Y w okresie od czerwca do listopada 2011 r.

W związku z powyższym Zarząd Województwa Y uważa, iż wniesienie przez Województwo Y aportem 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych do spółki Sp. z o.o., na gruncie obecnie obowiązujących przepisów prawa, stanowi sprzedaż opodatkowaną uprawniającą do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupem tych elektrycznych zespołów trakcyjnych w całości, jednorazowo.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ponieważ w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 lutego 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zdarzenia przyszłego, zatem w niniejszej interpretacji oceniono zdarzenie przyszłe przedstawione przez Wnioskodawcę w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług obowiązujące na dzień wydania interpretacji.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się - w myśl dyspozycji art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa cywilnego lub handlowego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i tym samym, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą), a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu.

Wniesienie wkładu niepieniężnego spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów (wniesieniem wkładu) a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem, które przybiera postać udziału w spółce tj. wszystkich praw wynikających z uczestnictwa w tej spółce (w tym prawo do udziału w zysku spółki). Wynagrodzenie to ma charakter wzajemny i ekwiwalentny, co oznacza, że z tytułu wniesienia wkładu, dla wnoszącego wynika bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej. I tak, na podstawie art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przytoczonego przepisu wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy działają w charakterze podatników tylko wtedy, gdy:

* wykonują czynności, które nie mieszczą się w ramach ich zadań albo

* wykonują czynności, które wprawdzie mieszczą się w ramach ich zadań, jednak są wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z tym, iż wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego wykonywane będzie na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych w sprawie nie znajdzie zastosowanie zwolnienie określone w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT i w okresie od 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. I tak w myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przez towary używane w myśl art. 43 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że 4 z 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które Wnioskodawca planuje przekazać aportem do spółki Sp. z o.o. dostarczone zostały przez AG odpowiednio 30 września 2008 r. (2 szt.) i 24 listopada 2008 r. (kolejne 2 sztuki).

Nabyte cztery elektryczne zespoły trakcyjne jako środki trwałe są własnością Wnioskodawcy. Jednocześnie na podstawie stosownych umów dzierżawy zawartych pomiędzy Wnioskodawca, a C Sp. z o.o. wszystkie cztery elektryczne zespoły trakcyjne zostały oddane w dzierżawę temu właśnie przewoźnikowi - C Sp. z o.o. (obecnie D Sp. z o.o.). Na podstawie umów dzierżawy Województwo Y wystawia co miesiąc faktury VAT opodatkowane 22% stawką podatku. W związku z nabyciem wskazanych we wniosku czterech elektrycznych zespołów trakcyjnych Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że przedmiotowe 4 elektryczne zespoły trakcyjne mające być przedmiotem planowanego przez Wnioskodawcę aportu nie mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, gdyż w stosunku do tych towarów Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż planowane wniesienie przez Wnioskodawcę aportu w postaci środków trwałych - ruchomości (4 elektrycznych zespołów trakcyjnych) będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%. Dostawa (aport) ruchomości, o których mowa we wniosku nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jednocześnie z wniosku wynika, że Wnioskodawca przeprowadził postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na dostawę 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) do wykonywania pasażerskich przewozów regionalnych. Umowę na dostawę 8 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych Wnioskodawca zawarł 22 grudnia 2009 r. z wykonawcą wyłonionym w drodze postępowania którym są S.A. Holding z siedzibą w B. Zgodnie z harmonogramem dostaw wykonawca dostarczy wszystkie 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych w okresie od czerwca do listopada 2011 r.

W dniu 8 kwietnia 2010 r. Województwo Y zawiązało spółkę prawa handlowego Sp. z o.o. Zawiązanie spółki prawa handlowego spowodowało, iż Województwo Y rozważa wniesienie do tej spółki w drodze aportu wszystkich m.in. 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które dostarczą S.A. Holding z siedzibą w B. Zatem nabycie ww. towarów nastąpiło z zamiarem wykonania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż planowane wniesienie przez Wnioskodawcę aportu w postaci środków trwałych - ruchomości (8 elektrycznych zespołów trakcyjnych) w zamian za udziały będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%. Przy czym z uwagi na fakt, iż przedmiotem aportu nie będą towary używane w rozumieniu ustawy o VAT dostawa (aport) ruchomości, o których mowa we wniosku nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż wniesienie aportem 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych do spółki K. Ś. Sp. z o.o., na gruncie obecnie obowiązujących przepisów prawa, stanowi sprzedaż podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT należało uznać za prawidłowe.

W tym miejscu wskazać należy, iż w myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) organy samorządu terytorialnego działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie województwa w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Organami samorządu województwa są sejmik województwa i zarząd województwa - art. 15 ustawy o samorządzie województwa. Zarząd województwa jest organem wykonawczym województwa, w skład którego wchodzi m.in. marszałek województwa (art. 31 ust. 1 i ust. 2 ustawy o samorządzie województwa). Marszałek województwa organizuje pracę zarządu województwa i urzędu marszałkowskiego, kieruje bieżącymi sprawami oraz reprezentuje województwo na zewnątrz (art. 43 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa).

Zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych - art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa.

Jak wynika z powyższego, urząd marszałkowski nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 8 ustawy o samorządzie województwa. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd marszałkowski jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań województwa oraz obsługi techniczno organizacyjnej województwa.

Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe województwa i urzędu marszałkowskiego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości województwa podmiotowość urzędu marszałkowskiego. Zatem Urząd Marszałkowski działając w imieniu województwa realizuje zadania własne województwa. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Województwo nie zaś Urząd Marszałkowski.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2010 r. Nr 128, poz. 861) urząd marszałkowski nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno organizacyjnej te osoby prawne. Urząd Marszałkowski jest więc aparatem pomocniczym organu wykonawczego, który nie posiada podmiotowości prawnej. Powyższe oznacza, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być wyłącznie Województwo, w żadnym zaś przypadku Urząd Marszałkowski.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Stosownie natomiast do art. 96 ust. 6 ww. ustawy, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Zgodnie z art. 96 ust. 12 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 24 kwietnia 2010 r.), jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca w rozumieniu osoby prawnej (Województwo Y) nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Jako czynny podatnik podatku VAT zarejestrowany jest Urząd Marszałkowski Województwa Y.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlega ją obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).

Na podstawie art. 2 ust. 2 i 3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków, płatnicy składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne, podmioty te również otrzymują NIP.

W myśl art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Jak stwierdzono już w niniejszej interpretacji urząd wojewódzki jest aparatem pomocniczym służącym do wykonywania zadań województwa oraz obsługi techniczno-organizacyjnej województwa. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe województwa i urzędu wojewódzkiego, również na gruncie podatku od towarów i usług nie występuje odrębna od podmiotowości województwa podmiotowość urzędu marszałkowskiego. Zatem Urząd działając w imieniu Województwa realizuje zadania własne Województwa. Natomiast zdolność prawną i zdolność do dokonywania czynności prawnych ma Województwo, nie zaś Urząd.

W konsekwencji podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest wyłącznie Województwo, w żadnym zaś przypadku Urząd Marszałkowski.

Zatem zgodnie z powołanym już art. 2 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników Województwo jako podatnik podatku od towarów i usług podlega obowiązkowi ewidencyjnemu (jest obowiązane do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego celem otrzymania numeru identyfikacji podatkowej).

W świetle powyższego dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług Województwo i Urząd Marszałkowski powinny stosować NIP nadany Województwu. Wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez Urząd dotyczące czynności przypisanych prawnie Województwu lub wystawiane w związku z dostawą lub świadczeniem usług na rzecz Województwa powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności czyli numerem NIP Województwa (odrębnym od numeru NIP Urzędu Marszałkowskiego) nadanym mu zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Podstawowy obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku od towarów i usług, fakturami VAT przez podatników tego podatku został określony w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, mają obowiązek wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Odnośnie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z zakupem 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych stwierdzić należy, iż stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

W myśl art. 86 ust. 11 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Powyższe wskazuje, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Natomiast jeżeli podatnik nie odliczy podatku we wskazanym w przepisach okresie, może to zrobić za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych jeżeli korekta dotyczy okresu od 1 grudnia 2008 r., lub za następny okres rozliczeniowy, jeżeli korekta dotyczy okresu do dnia 30 listopada 2008 r. Jeżeli tego nie zrobi, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż planowane wniesienie przez Wnioskodawcę aportu w postaci środków trwałych - ruchomości (8 elektrycznych zespołów trakcyjnych) w zamian za udziały będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%. W konsekwencji spełniony zostanie zawarty w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek wykorzystywania nabytych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem w związku z zakupem tych 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Natomiast kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem w dniach 30 września 2008 r. oraz 24 listopada 2008 r. 4 elektrycznych zespołów trakcyjnych od AG była przedmiotem rozstrzygnięcia interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach działającego w imieniu Ministra Finansów z dnia 14 maja 2010 r. nr IBPP3/443-68/10/IK. W przedmiotowej interpretacji przyznano prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowych 4 elektrycznych zespołów trakcyjnych oddanych w dzierżawę przewoźnikowi.

Jednocześnie planowany przez Wnioskodawcę aport przedmiotowych zestawów trakcyjnych z uwagi na to, iż będzie to czynność podlegająca opodatkowaniu nie będzie miał wpływu na uprzednio dokonane odliczenie podatku naliczonego związanego z nabyciem od AG tych zestawów, wykorzystywanych przed wniesieniem aportu do wykonywania czynności opodatkowanych (dzierżawa).

Jak już wskazano powyżej podatnikiem podatku VAT jest Województwo, posiadające osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych. Tym samym na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług, jako nabywca powinno być wskazane Województwo.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje Województwu, bowiem podatnikiem podatku od towarów i usług nabywającym ww. towary jest Województwo, a nie Urząd Marszałkowski Województwa.

Podsumowując, należy przede wszystkim podkreślić, iż podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Województwa i Urzędu Marszałkowskiego Województwa) jest wyłącznie Województwo, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje Województwu, jako podatnikowi podatku VAT pod warunkiem zarejestrowania się dla potrzeb podatku od towarów i usług. Województwo powinno być wskazane, jako nabywca towarów i usług w fakturach dotyczących zakupów towarów i usług i Województwo powinno być wskazane, jako sprzedawca w fakturach dokumentujących sprzedaż.

Ponieważ jednak Województwo i Urząd Marszałkowski nie mogą być odrębnymi (odrębnie zarejestrowanymi) podatnikami podatku od towarów i usług, gdyż są to ściśle ze sobą związane podmioty, to fakt zarejestrowania Województwa, jako czynny podatnik VAT (z jednoczesnym wykreśleniem z rejestru Urzędu Marszałkowskiego) nie będzie miał wpływu na prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupem wskazanych we wniosku 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych w całości, jednorazowo, należało uznać za prawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je również za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W odpowiedzi na pismo z dnia 6 grudnia 2010 r., które wpłynęło do tut. organu w dniu 8 grudnia 2010 r. (będące pismem przewodnim do wniosku ORD-IN z dnia 30 listopada 2010 r.) w sprawie możliwie najkrótszego terminu załatwienia ww. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, tut. organ uprzejmie wyjaśnia, iż zgodnie z art. 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego wydaje się bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Do tego terminu nie wlicza się terminów i okresów, o których mowa w art. 139 § 4.

Ww. wniosek został zatem załatwiony bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia otrzymania wniosku przez tut. organ (z wyłączeniem terminu oczekiwania pomiędzy wystosowanym przez tut. organ wezwaniem a otrzymaniem uzupełnienia od Wnioskodawcy).

Jednocześnie tut. organ podkreśla, iż wszystkie wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej załatwiane są z zachowaniem kolejności wpływu.

Końcowo należy zauważyć, iż kwestia odnośnie stwierdzenia czy dla potrzeb wniesienia przez Wnioskodawcę aportem 8 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do Sp. z o.o. za cenę rynkową stanowiącą podstawę opodatkowania tego aportu można uznać cenę nabycia tych elektrycznych zespołów trakcyjnych, została objęta odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl