IBPP1/443-1154/11/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1154/11/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 15 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT przeprowadzanych egzaminów i wydania certyfikatów kompetencji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT zwolnienia z podatku VAT przeprowadzanych egzaminów i wydania certyfikatów kompetencji.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 czerwca 2011 r. Nr IBPP1/443-644/11/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Sp. z o.o. zwana dalej Spółką prowadzi działalność gospodarczą obejmującą doradztwo w zakresie prowadzenia przedsiębiorstwa PKWiU 7022Z, analiz technicznych PKWiU 7120B oraz szkoleń PKWiU 8559B.

Spółka posiada zaświadczenie nr XXX z dnia 27 listopada 2007 r. wydane przez Wiceprezydenta Miasta o wpisie niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta. Zaświadczenie zostało wydane na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) i stanowi podstawę prowadzenia CKU jako placówki kształcenia ustawicznego wymienionej w art. 2 ust. 3a ustawy o systemie oświaty. Spółka uzyskuje przychody ze szkoleń organizowanych przez wyodrębnioną placówkę kształcenia ustawicznego nazwaną CKU.

Tematyka i zakres szkoleń obejmuje szkolenia zawodowe i przekwalifikowania zawodowego.

Szkolenia zawodowe mają na celu uzupełnianie wiedzy i podnoszenie posiadanych kwalifikacji uczestników. Między innymi obejmują one następujące tematy: Przegląd systemu zarządzania, Audit wewnętrzny, Proces zakupów, Praktyczne MBA, Zarządzanie reklamacjami, Mechanizmy rekrutacji i selekcji pracowników, Biznesplan, Negocjacje, itp.

Należy podkreślić, że wpisana do rejestru Placówka Kształcenia Ustawicznego prowadzi działalność w zakresie kształcenia, a nie prowadzi jej w obszarze wychowania.

Szkolenia przekwalifikowania zawodowego podnoszą kompetencje i nadają dodatkowe umiejętności. Uczestnicy mają możliwość przystąpienia do egzaminu, a w przypadku pozytywnego wyniku otrzymania certyfikatu kompetencji, który dodatkowo potwierdza ich wiedzę i umiejętności. Uzyskane certyfikaty i kompetencje w ramach tych szkoleń pomagają beneficjentom w przekwalifikowaniu, zmianie pracy, czy zawodu. Znajdują się w tej grupie szkolenia Auditor wiodący, Auditor wewnętrzny, Specjalista i Pełnomocnik Systemu Zarządzania Jakością według obowiązujących norm ISO.

Powyżej opisana działalność prowadzona jest dla podmiotów prywatnych, jak również dla podmiotów sektora publicznego (jednostki samorządu terytorialnego, szpitale, uczelnie wyższe).

Wnioskodawca wskazał, iż podpisał ponadto umowę ze Spółka "D" w ramach projektu " (...)" nr XXX finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS (Europejski Fundusz Społeczny). Przedmiotem umowy jest przeprowadzenie egzaminów uczestników projektu oraz wydanie certyfikatów Specjalisty zarządzania projektami.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem wniosku jest uzyskanie interpretacji w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług polegających na przeprowadzeniu egzaminów i wydania certyfikatów kompetencji w ramach projektu.

Wnioskodawca przeprowadza egzaminy (projekt trwa do 30 czerwca 2012 r.) kończące szkolenia: "...". Każdy egzamin, w przypadku zdania go przez uczestnika, kończy się egzaminem kompetencji. W przypadku negatywnego wyniku certyfikat nie jest wystawiany.

Wnioskodawca przeprowadza proces kończący szkolenia osób w projekcie, czyli Spółka organizuje i przeprowadza egzaminy i wystawia certyfikaty kompetencji, które potwierdzają wiedzę i umiejętności zawodowe nabyte przez uczestników szkoleń w ramach projektu.

Realizatorem projektu jest Spółka "D".

Realizator zlecił Wnioskodawcy w umowie z dnia 8 kwietnia 2011 r. następujące czynności: przeprowadzenie egzaminów oraz wydanie certyfikatów kompetencji dla 366 osób z zakresu Specjalista zarządzania projektami/Specjalista zarządzania zmianą dla uczestników Projektu: " (...)".

Zapłaty jeszcze nie nastąpiły, zdaniem Spółki Realizator ("D") będzie redystrybuował środki wg harmonogramu projektu, zgodnie z przeznaczeniem.

Spółka przyjmuje takie domniemanie, że wystawiane przez nią faktury VAT są dowodem wykonania usługi dla Realizatora Projektu, innych dokumentów finansowych (nota obciążeniowa, rachunek) Spółka nie wystawiała celem udokumentowania wykonania usługi.

Realizowane w ramach usługi egzaminy i wystawianie certyfikatów są realizowane poza jednostką (CKU) objętą systemem oświaty.

Usługi przeprowadzenia egzaminów i wydania certyfikatów potwierdzających kompetencje zawodowe są usługami kształcenia zawodowego, organizację i przeprowadzenie egzaminów regulują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełnianiu przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji w formach pozaszkolnych. Spółka podczas realizacji egzaminów i wydawania certyfikatów potwierdzających kompetencje zawodowe nie stosuje ww. przepisów, ponieważ wykonuje je poza CKU.

Generalnie przeprowadzanie egzaminów jest uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji w formach pozaszkolnych, natomiast Spółka, ze względu na fakt, że usługi te wykonywane są poza CKU nie może stwierdzić, że Spółka wykonywała usługi zgodnie z procedurą wynikającą z przepisów prawa. Procedura prowadzenia egzaminów opiera się na wymaganiach PCA, które nie jest elementem systemu oświaty.

Spółka nie posiada akredytacji w ramach przepisów o systemie oświaty.

Specyfika usługi polega na przygotowaniu pytań egzaminacyjnych, przeprowadzeniu egzaminu, sprawdzeniu wyników, sporządzeniu protokołu z egzaminu, wystawieniu certyfikatów kompetencji.

Zdaniem Spółki przeprowadzenie egzaminów i wydanie certyfikatów jest elementem procesu szkolenia zawodowego, czy też przekwalifikowania, ponieważ uczestnicy kursu zdobywają i potwierdzają konkretne kwalifikacje i kompetencje przydatne do pracy w projektach (przedsięwzięciach) oraz organizacjach świadomie podchodzących do zagadnień zarządzania zmianą.

Osoby fizyczne chcące zdobyć wiedzę i umiejętności w obszarze zarządzania wiedzą i zmianą są bezpośrednimi uczestnikami szkoleń jak i egzaminów.

Grupą docelową projektu są osoby chcące "przekwalifikować się". Po zdaniu egzaminu i otrzymaniu certyfikatów kompetencji otwiera się przed nimi możliwość pracy na innych stanowiskach: Specjalista ds. spraw zarządzania projektem oraz Specjalista ds. zarządzania zmianą. Prowadzenie nauczania ma na celu uzyskanie nowej wiedzy do celów zawodowych.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 lipca 2011 r.):

Czy usługi egzaminowania i wydawania certyfikatów kompetencji dla uczestników szkoleń mających na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych lub ich uzyskanie (przekwalifikowanie) organizowanych w ramach Projektu " (...)" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego, finansowanego w 100% ze środków publicznych są zwolnione z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 lipca 2011 r.) organizowane przez nią egzaminy i wydawane certyfikaty kompetencji zawodowych w ramach Projektu " (...)" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego finansowanego w 100% ze środków publicznych są usługami ściśle związanymi z usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania wymienionymi w artykule 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Prowadzone szkolenia jak i sam charakter i nazwa projektu odnoszą się do rozwoju zawodowego (kompetencji) kadr, czyli spełniają przesłanki do uznania ich za szkolenia zawodowe i przekwalifikowania.

Biorąc pod uwagę brzmienie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) oraz fakt finansowania przedmiotowego projektu ze środków publicznych Wnioskodawca uważa, że świadczone przez niego usługi przeprowadzenia egzaminu i wystawienia certyfikatu (poświadczenia kompetencji) korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 litera c.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane oraz

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Wskazany przepis art. 43 ust. 17 od dnia 1 kwietnia 2011 r. na mocy art. 1 pkt 13 lit. d) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) otrzymał brzmienie: "zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia".

Natomiast od dnia 1 kwietnia 2011 r. mocą art. 1 pkt 13 lit. e) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach, został wprowadzony w życie przepis art. 43 ust. 17a, zgodnie z którym zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostaw towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą obejmującą doradztwo w zakresie prowadzenia przedsiębiorstwa PKWiU 7022Z, analiz technicznych PKWiU 7120B oraz szkoleń PKWiU 8559B.

W dniu 8 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca zawarł z realizatorem projektu " (...)" tj. Spółką "D" umowę na przeprowadzenie egzaminów oraz wydanie certyfikatów kompetencji dla 366 osób z zakresu Specjalista zarządzania projektami/Specjalista zarządzania zmianą dla uczestników Projektu: " (...)".

Projekt powyższy finansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wnioskodawca przeprowadza proces kończący szkolenia osób w projekcie, czyli Spółka organizuje i przeprowadza egzaminy i wystawia certyfikaty kompetencji, które potwierdzają wiedzę i umiejętności zawodowe nabyte przez uczestników szkoleń w ramach projektu.

Zapłata za usługę jeszcze nie nastąpiła, Realizator ("D") będzie redystrybuował środki wg harmonogramu projektu, zgodnie z przeznaczeniem.

Realizowane w ramach usługi egzaminy i wystawianie certyfikatów są realizowane poza jednostką (CKU) objętą systemem oświaty.

Spółka nie posiada akredytacji w ramach przepisów o systemie oświaty.

Specyfika usługi polega na przygotowaniu pytań egzaminacyjnych, przeprowadzeniu egzaminu, sprawdzeniu wyników, sporządzeniu protokołu z egzaminu, wystawieniu certyfikatów kompetencji.

Przeprowadzenie egzaminów i wydanie certyfikatów jest elementem procesu szkolenia zawodowego, czy też przekwalifikowania, ponieważ uczestnicy kursu zdobywają i potwierdzają konkretne kwalifikacje i kompetencji przydatne do pracy w projektach (przedsięwzięciach) oraz organizacjach świadomie podchodzących do zagadnień zarządzania zmianą.

Osoby fizyczne chcące zdobyć wiedzę i umiejętności w obszarze zarządzania wiedzą i zmianą są bezpośrednimi uczestnikami szkoleń jak i egzaminów.

Grupa docelową projektu są osoby chcące "przekwalifikować się". Po zdaniu egzaminu i otrzymaniu certyfikatów kompetencji otwiera się przed nimi możliwość pracy na innych stanowiskach: Specjalista ds. spraw zarządzania projektem oraz Specjalista ds. zarządzania zmianą. Prowadzenia nauczania ma na celu uzyskanie nowej wiedzy do celów zawodowych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, że przeprowadzenie egzaminów i wydanie certyfikatów jest elementem procesu szkolenia zawodowego, czy też przekwalifikowania, ponieważ uczestnicy szkoleń zdobywają i potwierdzają konkretne kwalifikacje i kompetencje przydatne do pracy w projektach (przedsięwzięciach) oraz organizacjach świadomie podchodzących do zagadnień zarządzania zmianą.

Zdanie egzaminów i otrzymanie certyfikatów kompetencji daje osobom możliwość przekwalifikowania się poprzez możliwość uzyskania pracy na innych stanowiskach tj. Specjalista ds. spraw zarządzania projektem oraz Specjalista ds. zarządzania zmianą. W tym przypadku prowadzenie nauczania ma na celu uzyskanie nowej wiedzy do celów zawodowych.

Ponadto Wnioskodawca podał, że usługi egzaminowania i wydawania certyfikatów kompetencji dla uczestników szkoleń, są w 100% ze środków publicznych.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż przeprowadzenie egzaminów i wydanie certyfikatów kompetencji jest dowodem kwalifikacji zawodowych uczestników w ramach projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej " (...)".

Przystąpienie zatem do takich egzaminów i potwierdzenie ich zdania wydaniem certyfikatu kompetencji należy uznać za jeden z etapów kształcenia zawodowego danej osoby i zdobywania uprawnień, co w ocenie tut. organu spełnia definicję kształcenia zawodowego zawartą w rozporządzeniu ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG oraz 282/2011, gdyż jest związane z nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem danego uczestnika.

W świetle powyższego, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT dotyczące świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że środki, którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługi przeprowadzania egzaminów i wydawania certyfikatów kompetencji, są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez ten podmiot projekcie właśnie na przeprowadzenie danego egzaminu i wydanie konkretnego certyfikatu, a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura stanowi dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez niego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl