IBPP1/443-1122/09/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1122/09/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu 28 października 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy nieodpłatne przekazanie na rzecz Gmin i Powiatu nakładów na budowę i przebudowę infrastruktury drogowej niezbędnej do realizacji inwestycji w zakresie Farmy Wiatrowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy nieodpłatne przekazanie na rzecz Gmin i Powiatu nakładów na budowę i przebudowę infrastruktury drogowej niezbędnej do realizacji inwestycji w zakresie Farmy Wiatrowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu 28 października 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP1/443-831/09/MS z dnia 15 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest inwestorem w zakresie budowy Farmy Wiatrowej zlokalizowanej w W. R. na terenie gmin K. i Ch. Spółka jest wyłącznym właścicielem nieruchomości gruntowych (działek) położonych w miejscowościach M., oraz W. R. na których będzie zlokalizowana inwestycja.

W dniu 12 czerwca 2008 r. została zawarta umowa pomiędzy Wnioskodawcą, a V. P. Sp. z o.o. na dostawę turbin i instalację wyposażenia Farmy Wiatrowej w W. R.

W związku z wyżej wymienioną umową Zamawiający (Wnioskodawca - inwestor) został zobowiązany zgodnie z wykazem nr 7 do umowy pn. "Roboty przygotowawcze i dostawy Zamawiającego" do wykonania między innymi projektu, analizy, wyznaczenia, budowy, instalacji, zakończenia, badania jakości poniższych robót w skład których wchodzą min:

a.

drogi dojazdowe, oraz drogi na plac budowy,

b.

zatoki, obszary magazynowe, składowania i zaplecze,

c.

place dźwigowe, tereny ustabilizowane, obszary rozładunkowe i montażowe,

d.

analiza dróg, oraz inne prace związane bezpośrednio z prawidłowym montażem i późniejszym uruchomieniem turbin wiatrowych,

e.

inne prace przewidziane w umowie i jej załącznikach.

W związku z wymogami narzuconymi przez dostawcę turbin wiatrowych Spółkę V. P. Sp. z o.o. Wnioskodawca był zmuszony do wykonania niezbędnych prac budowlanych polegających na budowie i przebudowie wyznaczonych odcinków dróg gminnych i powiatowych. W dniu 26 lutego 2009 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Gminą Ch. do dysponowania działką stanowiącą drogę nr 1 O 8260 R W. R. - M. - A. i zobowiązał się do wykonania prac zgodnie z zawartym Załącznikiem Nr 1.

W dniu 26 lutego 2009 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Powiatem R. - Zarządem Dróg Powiatowych w R. do dysponowania działką nr ewid. 1217 w zakresie remontu drogi powiatowej nr 1396 R W. - M. - W. R. - Ch. odcinek 550 m (w W. R.). W dniu 14 maja 2009 r. niezależnie od powyższych Wnioskodawca podpisał porozumienie z Powiatem R. - Zarządem Dróg Powiatowych na wzmocnienie i przebudowę dróg dojazdowych stanowiących część drogi nr 1396 R W. - M. - W. R. - Ch. co stanowi 1,58 km Wszelkie wyżej wymienione prace zostaną wykonane własnym staraniem i na własny koszt Wnioskodawcy, a następnie przekazane nieodpłatnie odpowiednim gminom (Gmina Ch. i Gmina Ł.), oraz Powiatowi (Zarząd Dróg Powiatowych w R.) na mocy umów i porozumienia. Spółka została pozbawiona prawa występowania o zwrot nakładów poczynionych na budowę i przebudowę wszelkich dróg, zjazdów itp. związanych z realizowaną przez nią inwestycją.

Realizowana inwestycja w postaci budowy Farmy Wiatrowej w W. R. nie byłaby możliwa bez dokonania odpowiedniego wzmocnienia istniejących dróg dojazdowych, oraz budowy nowych co w konsekwencji przekłada się na ponoszone przez Wnioskodawcę nakłady inwestycyjne. Przedmiotowa infrastruktura drogowa wybudowana i przebudowana przez Wnioskodawcę, a następnie przekazana Gminom i Powiatowi będzie jedyną możliwą drogą pozwalającą Wykonawcy - którym jest V. P. Sp. z o.o. dostarczyć i zamontować turbiny wiatrowe.

Bez dokonania niezbędnych nakładów na drogi dojazdowe niemożliwym byłoby wybudowanie Farmy Wiatrowej, a co za tym idzie osiąganie jakichkolwiek przychodów. Brak dróg dojazdowych (o standardzie wyznaczonym przez dostawcę turbin) uczyniłby to przedsięwzięcie gospodarcze niemożliwym do zrealizowania. Roboty budowlane wynikające z porozumienia i umów do dysponowania nieruchomościami nie zostały jeszcze zakończone. Zobowiązania podjęte przez Wnioskodawcę w zakresie realizacji inwestycji infrastrukturalnej w substancję drogową, oraz odpowiednie nakłady ponoszone przez Wnioskodawcę w celu wypełnienia tych zobowiązań będą pozostawały w ścisłym i bezpośrednim związku z osiąganymi przychodami w przyszłości. Poniesienie przedmiotowych nakładów na budowę, oraz przebudowę odcinków drogowych wymienionych powyżej jest warunkiem niezbędnym dla możliwości realizacji przez Wnioskodawcę inwestycji poprzez umożliwienie odpowiedniego dostępu komunikacyjnego do posiadanych przez nią nieruchomości, a tym samym nadanie im cech "użytkowych" dla planowanej działalności w postaci budowy i późniejszej eksploatacji Farmy Wiatrowej.

W konsekwencji w opisanym przypadku inwestycja drogowa została zrealizowana w ścisłym interesie gospodarczym Wnioskodawcy - ma umożliwić dojazd, montaż i uruchomienie przez inwestora turbin wiatrowych. Powyżej opisana inwestycja w infrastrukturę drogową ma zostać przekazana nieodpłatnie pod zarząd Gmin i Powiatu. Powyższa czynność formalnego "przekazania" nie została do dnia sporządzenia niniejszego zapytania dokonana.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania energii elektrycznej określonej wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2004) nr 40.11 Z.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem datku VAT. W dniu 18 sierpnia 1997 r. Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R w którym określił miesiąc wrzesień 1997 r. jako miesiąc za który złoży pierwszą deklarację VAT-7. Od tej daty do chwili obecnej Wnioskodawca jest nieprzerwanie czynnym podatnikiem podatku VAT składając comiesięczne deklaracje wg formularza VAT-7.

U Wnioskodawcy występuje podatek należny z tytułu dokonywanej sprzedaży opodatkowanej w okresie prowadzenia inwestycji. W chwili obecnej Wnioskodawca ma podpisaną umowę zgodnie z którą dokonuje refakturowania usług teleinformatycznych i telefonicznych na rzecz innego podmiotu w całości opodatkowaną stawką 22% VAT.

Wszystkie faktury VAT zostały i zostaną wystawione wyłącznie na nabywcę którym jest w Wnioskodawca. Żaden inny podmiot nie występuje w roli nabywcy lub współnabywcy.

Nakłady na budowę i przebudowę infrastruktury drogowej pozostają w bezpośrednim związku z prowadzonym przedsiębiorstwem przez Wnioskodawcę a co za tym idzie również z późniejszą sprzedażą wytworzonej energii elektrycznej. Sprzedaż energii elektrycznej zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest opodatkowana w stawce podstawowej tj. 22%.

W związku z powyższym ponoszone nakłady na budowę i przebudowę infrastruktury drogowej pozostają w bezpośrednim związku ze sprzedażą energii elektrycznej opodatkowaną w stawce podstawowej 22%.

Zgodnie z obowiązującą ustawą o podatku od towarów i usług sprzedaż energii elektrycznej nie została zwolniona z opodatkowania.

Wybudowana i oddana do eksploatacji przez Wnioskodawcę Farma Wiatrowa będzie służyła wyłącznie sprzedaży opodatkowanej w stawce podstawowej wynoszącej 22%. Sprzedaż będzie prowadzona na rzecz P. D. R. Sp. z o.o. w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nie wystąpi obowiązek obciążenia inwestora tj. Wnioskodawcy podatkiem należnym VAT obliczonym od wartości wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją budowy i przebudowy infrastruktury drogowej, a następnie jej nieodpłatnym przekazaniem na rzecz Gmin i Powiatu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał obowiązku obciążenia się podatkiem należnym VAT w związku z nieodpłatnym przekazaniem zarządu Gminom i Powiatowi nad zakończoną inwestycją infrastrukturalną polegającą na budowie i przebudowie dróg w sytuacji gdy jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z zapisami art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o "towarach rozumie się przez to rzeczy ruchome, Jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty".

Zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Na równi z odpłatnym świadczeniem usług traktuje się nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Odniesienie do sytuacji zaprezentowanej przez Wnioskodawcę - w opinii Wnioskodawcy, wybudowanie infrastruktury drogowej na gruncie do niej nienależącym, a następnie przekazanie nakładów związanych z jej budową pod zarząd Gmin i Powiatu nie stanowi nieodpłatnej dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (o której mowa w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). W tym przypadku nie dochodzi do dostawy towarów, gdyż Wnioskodawca w żadnym momencie nie był właścicielem gruntu na którym dokonał przedstawionej budowy i przebudowy infrastruktury drogowej, a jedynie dokonał inwestycji w infrastrukturę drogową ponosząc przy tym określone nakłady. Poniesienie nakładów na infrastrukturę drogową i późniejsze jej formalne nieodpłatne przekazanie pod zarząd Gmin i Powiatu - faktycznych właścicieli nieruchomości na których zostały dokonane opisane powyżej prace - nie może być traktowane na równi z dostawą ponieważ zgodnie z cywilistyczną zasadą " superficies solo cedit" to co znajduje się na powierzchni gruntu, przypada gruntowi, a to co jest trwale połączone z gruntem, staje się jego częścią składową i własnością właściciela gruntu. Budowana infrastruktura drogowa należy zatem od początku do właściciela gruntu tj. Gmin i Powiatu. Nie można zatem uznać, iż w momencie nieodpłatnego przekazania infrastruktury drogowej Wnioskodawca przeniósł prawo do rozporządzania jak właściciel na rzecz Gmin i Powiatu w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT (dokonał dostawy towaru), skoro prawa tego w ogóle nie nabył. Wynika stąd, że przekazanie w Zarząd wybudowanej infrastruktury drogowej na terenie należącym do Gmin i Powiatu, czyli nie należącym do Wnioskodawcy nie mieści się w definicji dostawy towarów zawartej w art. 7 ustawy o VAT, nie obejmuje bowiem towarów zdefiniowanych w art. 2 pkt 6 tejże ustawy.

Z uwagi, iż strony porozumień i umów do dysponowania terenem tj. Wnioskodawca wraz z poszczególnymi Gminami i Powiatem nie określiły wynagrodzenia za przedmiotową inwestycję w infrastrukturę drogową, a nawet zawarły zapisy, iż Wnioskodawca dokona wszelkich robót własnym staraniem i na własny koszt bez jakiegokolwiek świadczenia zwrotnego może być rozpatrywane na gruncie ustawy o VAT jako nieodpłatne świadczenie usług. Usługa taka w ściśle określonych warunkach mogłaby podlegać podatkowi VAT - Przesłanki opodatkowania nieodpłatnie świadczonej usługi zostały określone w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią na równi z odpłatnym świadczeniem usług traktuje się nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Artykuł 8 ust. 2 ustawy o VAT na równi z odpłatnym świadczeniem usług traktuje nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Tak wiec z powołanego powyżej zapisu treści art. 8 ust. 2 ustawy o VAT wynika, iż dla uznania nieodpłatnego świadczenia usługi jako "świadczenie odpłatne" na gruncie ustawy o VAT i opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT wymagane jest łączne spełnienie dwóch warunków:

1.

brak związku pomiędzy świadczoną usługą, a prowadzeniem przedsiębiorstwa, oraz

2.

prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

O ile warunek wymieniony jako 2 zostanie rzeczywiście spełniony (Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z inwestycją w infrastrukturę drogową) to trudno byłoby twierdzić, iż zrealizowana przez Wnioskodawcę i następnie nieodpłatnie przekazana Gminom i Powiatowi inwestycja drogowa nie ma związku z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. W ocenie Wnioskodawcy niespełnienie jednej z powyższych przesłanek uniemożliwia objęcie zakresem opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego świadczenia usług (interpretacja tego przepisu nie może pozostawać w sprzeczności z zasadą wykładni zakazującą rozszerzającej interpretacji wyjątkowej. Stanowisko takie zostało potwierdzone m.in. przez WSA w Warszawie w wyroku z dnia 13 lipca 2007 r. sygn. akt I SA/Wa/3630/06. Podobnie orzekł WSA w Warszawie w wyroku z dnia 13 lipca 2007 r. sygn. akt I SA/Wa 3537/06).

W opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym istnieje szereg czynników natury ekonomicznej, które jednoznacznie świadczą o tym, iż zobowiązania podjęte przez Wnioskodawcę we wspólnym porozumieniu pomiędzy Gminami, oraz Powiatem w postaci realizacji infrastruktury drogowej na wniosek Wnioskodawcy, bezpośrednio służą należytemu wykonaniu umowy z dostawcą turbin wiatrowych i mają ścisły związek z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem. Podjęte zobowiązania są bezpośrednio związane z jego działalnością gospodarczą jak również mają wpływ na osiąganie przychodów opodatkowanych w przyszłości. Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że budowana przez niego infrastruktura drogowa oraz następnie jej nieodpłatne przekazanie pozostaje w ścisłym związku z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem. W szczególności budowa i przebudowa przez Wnioskodawcę infrastruktury drogowej na gruncie nienależącym do niej ma szczególne znaczenie gospodarcze z uwagi na to, iż jest to warunek niezbędny do uzyskania pożądanego efektu ekonomicznego w postaci dokończenia budowy Farmy Wiatrowej w W. R. i możliwości jej późniejszej eksploatacji co w sposób jednoznaczny przełoży się na osiągane przez Wnioskodawcę wyniki ekonomiczne. Należy jeszcze raz podkreślić, iż sprzedaż towarów, tut. energii elektrycznej jest działalnością opodatkowaną w stawce podstawowej. Stąd też płynie ewidentny wniosek, iż budowa i przebudowa infrastruktury drogowej pozostaje w ścisłym związku z prowadzonym przedsiębiorstwem które jest opodatkowane podatkiem VAT i bez którego całość przedsięwzięcia byłaby fizycznie niemożliwa do wykonania. Tak wiec czynione przez Wnioskodawcę nakłady na opisaną infrastrukturę są niezbędnym narzędziem pozwalającym mu doprowadzić całość inwestycji w postaci wybudowania i oddania do użytkowania Farmy Wiatrowej do końca.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy przedstawiona argumentacja jednoznacznie wskazuje, że realizowana inwestycja polegająca na budowie i przebudowie infrastruktury drogowej ma ścisły i nierozerwalny związek z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem. A zatem w świetle art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Gmin i Powiatu infrastruktury drogowej (nakładów związanych z jej budową) będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania VAT.

Wnioskodawca pragnie również wskazać, że wykazane powyżej podejście znajduje potwierdzenie w znanych interpretacjach organów podatkowych (w tym m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 października 2008 r. sygn, IPPP1/443-1546/08-2/AP, oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25 marca 2009 r. sygn. ILPP2/443-17/09-2/AD). Identyczne stanowisko do zaprezentowanego przez Wnioskodawcę przyjął Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 13 lipca 2007 r. sygn. akt III /S.A./Wa 3537/06, oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 6 listopada 2008 r. sygn. akt III S.A./Wa 1727/08.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług nie związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest inwestorem w zakresie budowy Farmy Wiatrowej zlokalizowanej w W. R. na terenie Gmin K. i Ch. W dniu 12 czerwca 2008 r. została zawarta umowa pomiędzy Wnioskodawcą, a V. P. Sp. z o.o. na dostawę turbin i instalację wyposażenia Farmy Wiatrowej w W. R.

W związku z wymogami narzuconymi przez dostawcę turbin wiatrowych Spółkę V. P. Sp. z o.o. Wnioskodawca był zmuszony do wykonania niezbędnych prac budowlanych polegających na budowie i przebudowie wyznaczonych odcinków dróg gminnych i powiatowych.

W dniu 26 lutego 2009 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Powiatem R. - Zarządem Dróg Powiatowych w R. do dysponowania działką nr ewid. 1217 w zakresie remontu drogi powiatowej nr 1396 R W. - M. - W. R. - Ch. odcinek 550 m (w W. R.). W dniu 14 maja 2009 r. niezależnie od powyższych Wnioskodawca podpisał porozumienie z Powiatem R. - Zarządem Dróg Powiatowych na wzmocnienie i przebudowę dróg dojazdowych stanowiących część drogi nr 1396 R W. - M. - W. R. - Ch. co stanowi 1,58 km Wszelkie wyżej wymienione prace zostaną wykonane własnym staraniem i na własny koszt Wnioskodawcy, a następnie przekazane nieodpłatnie odpowiednim gminom (Gmina Ch. i Gmina Ł.), oraz Powiatowi (Zarząd Dróg Powiatowych w R.) na mocy umów i porozumienia. Spółka została pozbawiona prawa występowania o zwrot nakładów poczynionych na budowę i przebudowę wszelkich dróg, zjazdów itp. związanych z realizowaną przez nią inwestycją.

Realizowana inwestycja w postaci budowy Farmy Wiatrowej w W. R. nie byłaby możliwa bez dokonania odpowiedniego wzmocnienia istniejących dróg dojazdowych, oraz budowy nowych co w konsekwencji przekłada się na ponoszone przez Wnioskodawcę nakłady inwestycyjne. Przedmiotowa infrastruktura drogowa wybudowana i przebudowana przez Wnioskodawcę, a następnie przekazana Gminom i Powiatowi będzie jedyną możliwą drogą pozwalającą Wykonawcy - którym jest V. P. Sp. z o.o. dostarczyć i zamontować turbiny wiatrowe.

Bez dokonania niezbędnych nakładów na drogi dojazdowe niemożliwym byłoby wybudowanie Farmy Wiatrowej, a co za tym idzie osiąganie jakichkolwiek przychodów. Brak dróg dojazdowych (o standardzie wyznaczonym przez dostawcę turbin) uczyniłby to przedsięwzięcie gospodarcze niemożliwym do zrealizowania. Roboty budowlane wynikające z porozumienia i umów do dysponowania nieruchomościami nie zostały jeszcze zakończone. Zobowiązania podjęte przez Wnioskodawcę w zakresie realizacji inwestycji infrastrukturalnej w substancję drogową, oraz odpowiednie nakłady ponoszone przez Wnioskodawcę w celu wypełnienia tych zobowiązań będą pozostawały w ścisłym i bezpośrednim związku z osiąganymi przychodami w przyszłości. Poniesienie przedmiotowych nakładów na budowę, oraz przebudowę odcinków drogowych wymienionych powyżej jest warunkiem niezbędnym dla możliwości realizacji przez Wnioskodawcę inwestycji poprzez umożliwienie odpowiedniego dostępu komunikacyjnego do posiadanych przez nią nieruchomości, a tym samym nadanie im cech "użytkowych" dla planowanej działalności w postaci budowy i późniejszej eksploatacji Farmy Wiatrowej.

W konsekwencji w opisanym przypadku inwestycja drogowa została zrealizowana w ścisłym interesie gospodarczym Wnioskodawcy - ma umożliwić dojazd, montaż i uruchomienie przez inwestora turbin wiatrowych.

Z treści wniosku wynika również, że Wnioskodawca w żadnym momencie nie był właścicielem gruntu na którym dokonał przedstawionej budowy i przebudowy infrastruktury drogowej, a jedynie dokonał inwestycji w infrastrukturę drogową ponosząc przy tym określone nakłady.

Strony porozumień i umów do dysponowania terenem tj. Wnioskodawca wraz z poszczególnymi Gminami i Powiatem nie określiły wynagrodzenia za przedmiotową inwestycją w infrastrukturę drogową, a nawet zawarły zapis, iż Wnioskodawca dokona wszelkich robot własnym staraniem i na własny koszt bez jakiegokolwiek świadczenia zwrotnego.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż nieodpłatne przekazanie gminom czy powiatowi nakładów inwestycyjnych poczynionych na gruncie należącym do tychże gmin czy powiatu, stanowi dla Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie usług. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie zostanie spełniona jedna z przesłanek, warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług (przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana będzie z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem). Oznacza to, że niezależnie od tego, czy spełniona zostanie druga z przesłanek zawartych w art. 8 ust. 2 ustawy, dotycząca prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z poniesionymi nakładami, niespełnienie przesłanki dotyczącej braku związku z prowadzoną działalnością, będzie już podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę gminom i powiatowi przedmiotowej infrastruktury (nakładów poniesionych na wybudowanie lub remont dróg) nie będzie powodować powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z budową i przebudową należącej do jednostek samorządu terytorialnego infrastruktury drogowej niezbędnej do realizacji przez Wnioskodawcę inwestycji w zakresie Farmy Wiatrowej zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl