IBPP1/443-1101/13/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1101/13/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

Wskazany wniosek został uzupełniony pismem z 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 28 stycznia 2014 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W okresie od 1 lutego 2012 r. do 30 sierpnia 2013 r. Gmina realizowała projekt "... ", który był dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na podstawie umowy z dnia 12 października 2011 r.

Projekt miał na celu wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego dla zaplecza back-office w celu wykorzystania Systemu... (S.) oraz wdrożenia zestawu aplikacji zwiększających bezpieczeństwo przechowywanych i przetwarzanych przez Urząd Miejski danych na stacjach roboczych oraz serwerach wraz z systemem analiz optymalnego wykorzystania urządzeń drukujących. Celem projektu było doprowadzenie do wzrostu liczby usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

W ramach projektu zakupiono lub zamówiono usługi związane z:

1. Opracowaniem koncepcji i studium wykonalności potrzebnych do wniosku aplikacyjnego.

2. Pracami budowlanymi związanymi z modernizacją serwerowni i sieci... oraz zakupem 2 szt. serwerów.

3. Zakupem 47 zestawów komputerowych.

4. Zakupem pozostałego sprzętu i urządzeń biurowych.

5. Zakupem oprogramowania antywirusowego.

6. Zakupem oprogramowania do monitorowania sieci.

7. Zakupem oprogramowania do monitorowania wydruków.

8. Wdrożenie systemu bezpieczeństwa.

9. Wyrobieniem 40 podpisów elektronicznych dla naczelników wydziałów Urzędu Miejskiego i ich zastępców.

10. Wdrożeniem Systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów.

11. Dostosowaniem programów dziedzinowych.

12. Promocją projektu.

13. Inżynierem kontraktu.

Gmina realizując projekt dokonywała zakupu towarów i usług niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu i figurowała jako nabywca towarów i usług na fakturach VAT.

Wszystkie zakupione w ramach projektu zestawy komputerowe oraz programy komputerowe zostały przyjęte na stan środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Urzędu Miejskiego. Realizacja projektu nie jest związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt zrealizowany został w ramach zadań własnych Gminy.

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i składa miesięczne deklaracje VAT-7.

Z uzupełnienia wniosku z 30 stycznia 2014 r. wynika, że zakupione przez Gminę na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie usługi publiczne świadczone drogą elektroniczną są bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Gmina w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie świadczy żadnych usług za wynagrodzeniem nawet odpłatnego umieszczania informacji reklamowych. Wszystkie informacje i dane są umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu (zestawy komputerowe, oprogramowanie) nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym np. pobieranie opłat z tytułu najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania i innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "... ".

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust., 4 art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wskazano wyżej, warunkiem umożliwiającym Gminie skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tym samym niespełnienie przez Gminę podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "... ".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., gdyż we wniosku z 12 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.) Wnioskodawca zaznaczył, że dotyczy on zaistniałego stanu faktycznego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym gmina posiada osobowość prawną.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

3a.działalności w zakresie telekomunikacji;

4.

lokalnego transportu zbiorowego;

5.

ochrony zdrowia;

6.

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

6a.wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

7.

gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8.

edukacji publicznej;

9.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

10.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

11.

targowisk i hal targowych;

12.

zieleni gminnej i zadrzewień;

13.,cmentarzy gminnych;

14.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

15.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

16.

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

17.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18.

promocji gminy;

19.

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.);

20.

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem, który umożliwia podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz braku przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Powołując się na przedstawione wyżej regulacje nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Realizacja prawa do odliczenia przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", następuje poprzez złożenie deklaracji VAT -7.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Gmina realizowała projekt mający na celu wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego dla zaplecza back-office w celu wykorzystania Systemu... (S.) oraz wdrożenia zestawu aplikacji zwiększających bezpieczeństwo przechowywanych i przetwarzanych przez Urząd Miejski danych na stacjach roboczych oraz serwerach wraz z systemem analiz optymalnego wykorzystania urządzeń drukujących. Celem projektu było doprowadzenie do wzrostu liczby usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

Gmina realizując projekt dokonywała zakupu towarów i usług niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu i figurowała jako nabywca towarów i usług na fakturach VAT.

Wszystkie zakupione w ramach projektu zestawy komputerowe oraz programy komputerowe zostały przyjęte na stan środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Urzędu Miejskiego. Realizacja projektu nie jest związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt zrealizowany został w ramach zadań własnych Gminy. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych zakupów towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych, uprawniających do dokonywania takiego odliczenia. Analiza omawianej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Zakupy jakie zostały dokonane przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji projektu pozostają bez związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca wyjaśnił, że zakupione przez Gminę na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie usługi publiczne świadczone drogą elektroniczną są bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Gmina w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie świadczy żadnych usług za wynagrodzeniem nawet odpłatnego umieszczania informacji reklamowych. Wszystkie informacje i dane są umieszczane i udostępniane bezpłatnie. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu (zestawy komputerowe, oprogramowanie) nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym np. pobieranie opłat z tytułu najmu, dzierżawy, wieczystego użytkowania i innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że realizacja projektu nie jest związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze przytoczone wyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W opisanej we wniosku sytuacji warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu nie jest spełniony, ponieważ jak wynika z wniosku - zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując stwierdza się, że Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani w całości ani w części wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją opisanego we wniosku projektu.

W świetle powyższych ustaleń stanowisko Wnioskodawcy, że Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku wykorzystania towarów i usług nabytych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl