IBPP1/443-110/08/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-110/08/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2008 r. (data wpływu 18 stycznia 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 i 29 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.) oraz z dnia 5 maja 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Sieć na Rzecz Wzrostu Innowacji w zakresie nowoczesnych technologii teleinformatycznych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Sieć na Rzecz Wzrostu Innowacji w zakresie nowoczesnych technologii teleinformatycznych".

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 27 i 29 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.) oraz z dnia 5 maja 2008 r., będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Projekt "Sieć na Rzecz Wzrostu Innowacji w zakresie nowoczesnych technologii teleinformatycznych" to projekt realizowany w ramach Działania 2.6 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz środków budżetu państwa. Instytucją Wdrażającą jest Urząd Marszałkowski.

Celem projektu jest zapoznanie małych i średnich przedsiębiorstw województwa ś. z istniejącymi rozwiązaniami nowoczesnych technologii teleinformatycznych (ICT), wspomagającymi prowadzenie działalności gospodarczej.

Efekty projektu mają charakter "miękki", nie jest to projekt o charakterze inwestycyjnym.

Projekt jest realizowany w partnerstwie podmiotów, liderem projektu jest Wnioskodawca. Wszystkie podmioty partnerskie zgłaszają łącznie wydatki przez siebie poniesione do rozliczenia przed Instytucją Wdrażającą, zgodnie z zatwierdzonym przez nią szczegółowym kosztorysem (na etapie aplikowania o dofinansowanie projektu).

Wydatki są w 100% refundowane pod warunkiem uznania ich za wydatki kwalifikowalne projektu przez IW. Żaden z partnerów przy projekcie, ani lider, nie uzyskuje z tego tytułu dochodów. Udział w projekcie dla beneficjentów (korzystanie przez nich z efektów projektu) jest bezpłatny.

Zdaniem Wnioskodawcy podatek VAT zawarty w fakturach zakupu dotyczących ww. projektu nie podlega odliczeniu przez Wnioskodawcę, gdyż zakupy te nie mają związku z przychodem (100% refundacji przez Urząd Marszałkowski) i nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

Rodzaj zakupów (wydatków) realizowanych w projekcie był uzgodniony z Urzędem Marszałkowskim w postaci szczegółowego budżetu projektu. Aby wydatki te mogły być przez Urząd Marszałkowski (Instytucję Wdrażającą) uznane za kwalifikowalne, musiały spełniać szereg warunków kwalifikowalności wydatków określonych przez wytyczne wydane w tej sprawie przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.

Wydatki zostały ujęte w kategorii "Inne wydatki", a obejmowały:

1.

Koszt najmu pomieszczeń

2.

Koszt zakupu sprzętu niezbędnego do realizacji projektu (wyposażenia komputerowego o wartości jednostkowej nie przekraczającej kwoty 3.500 zł brutto)

3.

Koszt organizacji i prowadzenia szkoleń (zlecenie dla firmy szkoleniowej)

4.

Koszt materiałów dydaktycznych

5.

Koszt zakupu materiałów i usług promocyjnych, związanych z rekrutacją i promocją

6.

Koszt zakupu usług audytorskich

7.

Koszt ustanowienia obowiązkowego zabezpieczenia realizacji umowy

8.

Koszt opłat bankowych za prowadzenie obowiązkowego, wyodrębnionego rachunku otwartego na rzecz projektu

9.

Koszty ekspertyz prawnych w zakresie realizacji projektu

10.

Koszty promocji internetowej

11.

Koszty marketingu i rekrutacji (koszt związane z prowadzeniem sekretariatu projektu-materiały biurowe, połączenia telefoniczne dla numeru wyodrębnionego dla potrzeb projektu)

12.

Koszt zakupu usług księgowych dla projektu

13.

Koszt zakupu aplikacji do prezentowania treści podpisu elektronicznego i faktury elektronicznej (prezentacje multimedialne na płytach DVD)

14.

Koszt wyżywienia beneficjentów podczas szkoleń (catering).

Zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W ramach realizowanego projektu firma nie dokonuje usług sprzedaży.

Ostatecznym efektem projektu jest m.in. objęcie szkoleniami oraz innymi inicjatywami w projekcie (seminaria, konferencje, warsztaty) 1200 osób spośród przedsiębiorców lub osób zatrudnionych w małych i średnich przedsiębiorstwach województwa ś.

Tematyka szkoleń przeprowadzanych w ramach projektu to: obniżenie kosztów funkcjonowania firmy w zakresie łączności (komunikacja elektroniczna, komunikatory internetowe, VOIP), upowszechnienie modelu e-marketplace (portal internetowy), zarządzanie przy wykorzystywaniu ICT (process mankament, CMR, SCM).

Do dyspozycji beneficjentom Wnioskodawca przedstawia ofertę inicjatyw związanych z rozwojem wiedzy i umiejętności w zakresie zastosowania nowoczesnych technologii teleinformatycznych w działalności gospodarczej. Inicjatywy w formie szkoleń, seminariów, warsztatów lub konferencji są poparte przekazywanymi im w trakcie imprez materiałami dydaktycznymi w formie papierowej i/lub multimedialnej. Podczas imprez serwowany jest poczęstunek w formie cateringu. Wszystkie świadczenia beneficjenci otrzymują nieodpłatnie.

Zakres realizacji projektu jest związany ze źródłami finansowania i regulacjami Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Działanie 2.6). Beneficjenci są przedsiębiorcami lub osobami zatrudnionymi w małych lub średnich przedsiębiorstwach działających na terenie województwa ś. Promocja i rekrutacja uczestników projektu jest prowadzona dostępnymi środkami promocji (Internet, ogłoszenia prasowe, akcja telefoniczna z udziałem call center), plakaty ulotki lub formy bezpośredniego dotarcia do beneficjentów z pomocą instytucji zrzeszających przedsiębiorców.

Wydatki sfinansowane ze środków otrzymanych od Instytucji Wdrażającej zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z interpretacją Ministra Finansów z dnia 30.08.2006 nr DD6-8213-8/06/dz/412.

Wnioskodawca posiada w zakresie przedmiotów prowadzenia działalności m.in. kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane - PKD 80.42.B.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy projektodawca (podatnik) może odliczyć w ramach swojej działalności podatek VAT naliczony od zakupów związanych z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu, w związku z czym zapłacony podatek VAT powinien być uznany przez Instytucję Wdrażającą za wydatek kwalifikowalny w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizował projekt pn. "Sieć na Rzecz Wzrostu Innowacji w zakresie nowoczesnych technologii teleinformatycznych w MSP (SERWIS)". Jest to projekt realizowany w ramach Działania 2.6 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz środków budżetu państwa. Instytucją Wdrażającą jest Urząd Marszałkowski Województwa Ś.

Celem projektu jest zapoznanie małych i średnich przedsiębiorstw województwa śląskiego z istniejącymi rozwiązaniami nowoczesnych technologii teleinformatycznych (ICT), wspomagającymi prowadzenie działalności gospodarczej.

Ostatecznym efektem projektu jest m.in. objęcie szkoleniami oraz innymi inicjatywami w projekcie (seminaria, konferencje, warsztaty) 1200 osób spośród przedsiębiorców lub osób zatrudnionych w małych i średnich przedsiębiorstwach województwa ś.

Z treści wniosku wynika również, iż wszystkie świadczenia beneficjenci otrzymują nieodpłatnie. Zakupy nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W ramach realizowanego projektu firma nie dokonuje sprzedaży usług.

Ponadto ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca posiada w zakresie przedmiotu prowadzenia działalności m.in. kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane - PKD 80.42.B.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne przeprowadzanie szkoleń) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane - PKD 80.42.B) brak podstaw do traktowania tych nieodpłatnych szkoleń jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Sieć na Rzecz Wzrostu Innowacji w zakresie nowoczesnych technologii teleinformatycznych w MSP (SERWIS)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl