IBPP1/443-11/09/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-11/09/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na sprzedaż nieruchomości mieszkalnej po remoncie w 2009 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na sprzedaż nieruchomości mieszkalnej po remoncie w 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na kupnie i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek i jest podatnikiem podatku VAT.

W dniu 14 października 2004 r. Wnioskodawca zakupił jako towar handlowy używaną nieruchomość mieszkalną (zakup ten od osoby fizycznej nie był objęty VAT). Nieruchomość ta była wystawiona do sprzedaży, ale ponieważ jej stan był zły nikt nie zdecydował się na jej zakup. Wobec tego Wnioskodawca postanowił przebudować tę nieruchomość i dopiero po jej gruntownej modernizacji ponownie wystawić ją na sprzedaż. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę, od sierpnia 2008 r. rozpoczęły się prace modernizacyjne tej nieruchomości. Wartość robót szacowana jest na kwotę porównywalną z wartością zakupu, czyli znacznie przewyższy 30% wartości początkowej.

Przed nowelizacją ustawy o VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 nieruchomość ta podlegała zwolnieniu przy sprzedaży jako obiekt budownictwa mieszkaniowego, który nie miał być zasiedlony lub zamieszkany po raz pierwszy. VAT z faktur na modernizację nieruchomości nie podlegał odliczeniu, ponieważ związany był ze sprzedażą zwolnioną.

Od stycznia 2009 r. obowiązuje znowelizowana ustawa VAT, która wprowadza definicję pierwszego zasiedlenia oraz znaczące zmiany w art. 43 ustawy. Na dzień sporządzenia wniosku o interpretację nakłady na modernizację już przekroczyły 30% wartości początkowej nieruchomości i nieruchomość spełnia definicję pierwszego zasiedlenia. W roku 2009 planowane wydatki modernizacyjne także przekroczą 30% wartości początkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką będzie opodatkowana sprzedaż opisanej nieruchomości mieszkalnej po remoncie w roku 2009.

Zdaniem Wnioskodawcy, po zmianie przepisów od 1 stycznia 2009 r. właściwą stawką przy sprzedaży zmodernizowanej nieruchomości mieszkalnej, która spełnia definicję pierwszego zasiedlenia będzie 7%, ponieważ nie zostaną spełnione warunki do objęcia tej sprzedaży zwolnieniem. Art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia dostawę budynków z wyjątkiem dostawy w ramach pierwszego zasiedlenia, natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia dostawę budynków nieobjętych zwolnieniem z pkt 10 ale nie dotyczy to sytuacji Wnioskodawcy, w której ponosi on wydatki na ulepszenie w wysokości przekraczającej 30% z prawem do odliczenia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ustawodawca przez towary rozumie rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 powołanej ustawy.

W myśl postanowień art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

W myśl art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.) zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie ze zmienionym od dnia 1 stycznia 2009 r. art. 2 pkt 14 ustawy o VAT - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zgodnie natomiast z dodanym od dnia 1 stycznia 2009 r. do ustawy o VAT art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Dodany od dnia 1 stycznia 2009 r. art. 43 ust. 7a ustawy o VAT stanowi, iż warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Należy również zaznaczyć, że w myśl dodanego do ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2009 r. art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na kupnie i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek i jest podatnikiem podatku VAT.

W dniu 14 października 2004 r. Wnioskodawca zakupił jako towar handlowy używaną nieruchomość mieszkalną (zakup ten od osoby fizycznej nie był objęty VAT). Nieruchomość ta była wystawiona do sprzedaży, ale ponieważ jej stan był zły nikt nie zdecydował się na jej zakup. Wobec tego Wnioskodawca postanowił przebudować tą nieruchomość i dopiero po jej gruntownej modernizacji ponownie wystawić ją na sprzedaż. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę, od sierpnia 2008 r. rozpoczęły się prace modernizacyjne tej nieruchomości. Wartość robót szacowana jest na kwotę porównywalną z wartością zakupu, czyli znacznie przewyższy 30% wartości początkowej.

Na dzień sporządzenia wniosku o interpretację (29 grudnia 2008 r.) nakłady na modernizację już przekroczyły 30% wartości początkowej nieruchomości. W roku 2009 planowane wydatki modernizacyjne także przekroczą 30% wartości początkowej.

Odnosząc powyższe do powołanych w sprawie przepisów stwierdzić należy, sprzedaż nieruchomości mieszkalnej w 2009 r., w stosunku do której nakłady modernizacyjne poniesione w 2009 r. przekroczą 30%, nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.) gdyż dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, ani ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawca ponosił wydatki na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i będą one wyższe niż 30% wartości początkowej nieruchomości.

Nadmienia się, iż kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na ulepszenie nieruchomości jest przedmiotem odrębnej interpretacji, w której stwierdzono istnienie takiego prawa.

W związku z powyższym dostawa objętej wnioskiem nieruchomości mieszkalnej w 2009 r. będzie podlegała opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Niniejszą interpretację wydano przy założeniu (zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym), że poniesione przez Wnioskodawcę nakłady na modernizację stanowią ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl