IBPP1/443-1092/12/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1092/12/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2012 r. (data wpływu 15 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2013 r. (data wpływu 17 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 stycznia 2013 r. (data wpływu 17 stycznia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 stycznia 2013 r. znak: IBPP1/443-1092/12/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu z dnia 11 stycznia 2013 r.):

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą min. na świadczeniu usług szkoleniowych dla klientów Ośrodków Pomocy Społecznej realizujących zadania w całości finansowane ze środków unijnych w ramach POKL.

Usługi te obejmują:

1.

Szkolenia z psychologiem: grupowe warsztaty oraz indywidualne konsultacje z psychologiem z zakresu treningu umiejętności społecznych obejmujące zagadnienia: komunikacja interpersonalna, sztuka autoprezentacji, umiejętności kierowania swoim zachowaniem, emocje - panowanie nad nimi i umiejętne ich wyrażanie.

2.

Szkolenia z doradcą zawodowym: grupowe warsztaty oraz indywidualne konsultacje z doradcą zawodowym z zakresu aktywnego poruszania się na rynku pracy obejmujące zagadnienia: sposoby poszukiwania pracy, przygotowanie dokumentów aplikacyjnych, rozmowa kwalifikacyjna, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej, błędy w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, negocjacje.

Działania opisane powyżej są prowadzone przez OPSy w celu zwiększenia aktywizacji zawodowej osób długotrwale wykluczonych i mają za zadanie doprowadzić do zwiększenia pewności siebie a co za tym idzie odnalezienie się na rynku pracy i znalezienie zatrudnienia.

Przedmiotem wniosku jest działalność w zakresie:

Szkolenia z psychologiem:

a.

grupowe szkolenia/warsztaty z zakresu treningów umiejętności społecznych obejmujących zagadnienia m.in.: komunikacja interpersonalna, autoprezentacja, radzenie sobie z negatywnymi emocjami i konfliktami, radzenie sobie ze stresem itp.

b.

konsultacje indywidualne mające charakter wsparcia, rozwiązywania bieżących problemów. Zajęcia nie maja charakteru terapii w znaczeniu opieki medycznej.

Szkolenia z doradcą zawodowym:

a.

Grupowe szkolenia/warsztaty z zakresu aktywnego poruszania się po rynku pracy obejmujące takie zagadnienia jak: sposoby poszukiwania pracy, przygotowanie dokumentów aplikacyjnych, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej, negocjacje itp.

b.

Doradztwo zawodowe indywidualne: tworzenie dokumentów aplikacyjnych, tworzenie indywidualnego planu działania, indywidualny dobór szkoleń zawodowych itp.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu VAT od dnia 3 kwietnia 2008 r. oraz VAT EU od dnia 27 maja 2008 r.

Na pytanie tut. organu czy Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania (jeśli tak to należy wskazać dokładnie w oparciu o które przepisy - artykuł, paragraf, nazwa aktu prawnego) oraz czy realizację zajęć będących przedmiotem wniosku świadczy jako taka jednostka Wnioskodawca odpowiedział twierdząco i wskazał, iż jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania na podstawie art. 82 ust. 1, 2, 3 i 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Wnioskodawca jest niepubliczną placówką.

Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26. Zajęcia te maja na celu uzyskanie nowej wiedzy/poszerzenie jej oraz nabycie nowego zawodu.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Na pytanie tut. organu czy świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia, będące przedmiotem zapytania, są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach istniejących i obowiązujących - jeśli tak, to należy wskazać, z jakich konkretnie przepisów wynikają te formy i zasady Wnioskodawca odpowiedział twierdząco i wskazał rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

Jako Ośrodek szkoleń Wnioskodawca nie jest w stanie stwierdzić w jakim zakresie uczestnicy szkoleń wykorzystują umiejętności nabyte w trakcie szkolenia.

O dofinansowanie projektu ubiega się inny podmiot (Ośrodki Pomocy Społecznej, Urząd Pracy) i tym samym jest realizatorem projektu. Wnioskodawca szkolenia realizuje jako Wykonawca wyłoniony w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Za wykonaną usługę płaci Zamawiający, natomiast Wykonawca w trakcie realizacji usługi na którą ma podpisaną umowę płaci swoim pracownikom (wykładowcom) oraz firmom z którymi współpracuje w celu realizacji usługi (catering, przewoźnicy, najem lokali na szkolenie itp.).

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę stanowi dla Zamawiającego dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.

Środki, którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez ten podmiot projekcie właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę.

Na pytanie tut. organu czy Wnioskodawca otrzyma w całości zapłatę z rachunku bankowego Zleceniodawcy, na którym znajdować się będą wyłącznie środki publiczne, tj. czy otrzyma zapłatę w całości wyłącznie środkami publicznymi Wnioskodawca odpowiedział twierdząco: "tak, wyłącznie środki publiczne".

Na pytanie tut. organu czy Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za wykonaną usługę częściowo środkami publicznymi (jaki stanowić będą% ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług), a częściowo środkami własnymi (jaki stanowić będą% ceny), Wnioskodawca zaprzeczył i stwierdził: "Wyłącznie środki publiczne bez środków własnych'.

Uczestnicy szkoleń nie wnoszą wkładu własnego.

W odpowiedzi na pytanie tut. organu czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami szkoleniowymi, doradczymi czy też usługami psychologicznymi, Wnioskodawca wskazał, że świadczy zarówno usługi szkoleniowe jak i doradcze i psychologiczne - usługi wymienione w pkt 1 i 2 stanowią te trzy warianty.

Na pytanie tut. organu czy usługi doradcze są elementem szkolenia i świadczone są w ramach zawartej ze Zleceniodawcą umowy o świadczenie usług szkoleniowych i mają w istocie charakter szkoleniowy, czy też są to usługi odrębne (samodzielne) świadczone niezależne od usług szkoleniowych, Wnioskodawca oświadczył, że "Usługi doradcze są usługami odrębnymi".

Na pytanie tut. organu czy usługi psychologiczne są elementem szkolenia i świadczone są w ramach zawartej ze Zleceniodawcą umowy o świadczenie usług szkoleniowych i mają w istocie charakter szkoleniowy, czy też są to usługi odrębne (samodzielne) świadczone niezależne od usług szkoleniowych, Wnioskodawca oświadczył, że "Usługi psychologiczne są usługami odrębnymi".

Wnioskodawca nie jest podmiotem leczniczym. Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie opieki medycznej.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi psychologiczne są usługami świadczonymi przez psychologa. Indywidualne konsultacje służą profilaktyce, poprawie zdrowia poprzez pomoc w rozwiązywaniu problemów osób w ciężkiej sytuacji życiowej. Podczas warsztatów grupowych uczestnicy natomiast nabywają wiedzę z zakresu umiejętności społecznych, tj. komunikacja interpersonalna, autoprezentacja, radzenie sobie ze stresem i sytuacjami konfliktowymi itp. Specyfika świadczonych przez Wnioskodawcę usług psychologicznych polega na pomocy osobom w trudnej sytuacji życiowej, rozwiązywaniu codziennych problemów. Są to usługi świadczone zarówno w formie zajęć indywidualnych jak i grupowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie usług opisanych w pkt 1 i 2 jest zwolnione od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 11 stycznia 2013 r.): świadczenie usług wymienionych w pkt 1-2 jest zwolnione od podatku VAT, ponieważ mieści się w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania które w rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE)...z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w art. 44 definiowane jest następująco: "Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych".

Świadczenie usług wymienionych w pkt 1-2 jest zwolnione od podatku VAT zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Rozdział 6 art. 13 pkt 20 - "Zwalnia się od podatku (...) usługi kształcenia zawodowego łub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług obowiązujące do dnia 31 grudnia 2012 r., gdyż złożony wniosek z dnia 6 października 2012 r. dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

a.

lekarza i lekarza dentysty,

b.

pielęgniarki i położnej,

c.

medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887 i Nr 174, poz. 1039),

d.

psychologa.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazane przepisy w zakresie usług medycznych stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisów art. 132 ust. 1 lit. b i c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którymi zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze, a także świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwa członkowskie.

Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE wskazuje, że pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

Jeśli chodzi w szczególności o zwolnienie przewidziane w art. 132 Dyrektywy, to z orzecznictwa wynika, że pojęcie "opieka medyczna" dotyczy świadczeń medycznych, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Innymi słowy aby podlegać zwolnieniu świadczenie powinno mieć cel terapeutyczny, tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy obejmuje więc jedynie takie usługi profilaktyczne, które mieszczą się w zakresie opieki medycznej. Jak zauważył Rzecznik Generalny w sprawie przez Trybunałem Sprawiedliwości UE C-262/08 profilaktyczne usługi medyczne służą oddaleniu, uniknięciu lub zapobieżeniu chorobom, urazom lub problemom zdrowotnym bądź do wykrywania stadiów ukrytych lub początkowych w celu umożliwienia wczesnego leczenia. A contrario świadczenie, które nie zmierza do oddalenia, uniknięcia lub zapobieżenia zaburzenia zdrowia bądź do wykrycia takiego zaburzenia w ukrytym lub początkowym stadium, nie jest profilaktycznym świadczeniem medycznym.

W zakresie natomiast usług edukacyjnych wskazane przepisy również stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. U. UE L 347, str. 1 z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja "interesu publicznego", nie zostały również określone podmioty, które mogą działać "w interesie publicznym". Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu "interesu publicznego".

Wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto należy zaznaczyć, iż od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77, str. 1), które wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż jego przepisy z dniem 1 lipca 2011 r. stały się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W myśl postanowień art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

W okresie od dnia 1 lipca 2006 r. do 30 czerwca 2011 r., tożsame uregulowanie powyższej kwestii było zawarte w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 288, str. 1).

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Analogicznie w przypadku zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT koniecznym jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia na poziomie wyższym, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk albo jednostką badawczo-rozwojową. Również w tym przypadku niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania na podstawie art. 82 ust. 1, 2, 3 i 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Wnioskodawca jest niepubliczną placówką.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że prowadzi działalność w zakresie:

1.

Szkolenia z psychologiem:

a.

grupowe szkolenia/warsztaty z zakresu treningów umiejętności społecznych obejmujących zagadnienia m.in.: komunikacja interpersonalna, autoprezentacja, radzenie sobie z negatywnymi emocjami i konfliktami, radzenie sobie ze stresem itp.

b.

konsultacje indywidualne mające charakter wsparcia, rozwiązywania bieżących problemów.

2.

Szkolenia z doradcą zawodowym:

a.

grupowe szkolenia/warsztaty z zakresu aktywnego poruszania się po rynku pracy obejmujące takie zagadnienia jak: sposoby poszukiwania pracy, przygotowanie dokumentów aplikacyjnych" przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej, negocjacje itp.

b.

doradztwo zawodowe indywidualne: tworzenie dokumentów aplikacyjnych, tworzenie indywidualnego planu działania, indywidualny dobór szkoleń zawodowych itp.

Na pytanie tut. organu czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami szkoleniowymi, doradczymi czy też usługami psychologicznymi, Wnioskodawca wskazał, że świadczy zarówno usługi szkoleniowe jak i doradcze i psychologiczne - usługi wymienione w pkt 1 i 2 stanowią te trzy warianty.

Jednocześnie na pytanie tut. organu czy usługi doradcze i usługi psychologiczne są elementem szkolenia i świadczone są w ramach zawartej ze Zleceniodawcą umowy o świadczenie usług szkoleniowych i mają w istocie charakter szkoleniowy, czy też są to usługi odrębne (samodzielne) świadczone niezależne od usług szkoleniowych, Wnioskodawca oświadczył, że "Usługi doradcze i psychologiczne są usługami odrębnymi".

Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi psychologiczne są usługami świadczonymi przez psychologa. Indywidualne konsultacje służą profilaktyce, poprawie zdrowia poprzez pomoc w rozwiązywaniu problemów osób w ciężkiej sytuacji życiowej. Podczas warsztatów grupowych uczestnicy natomiast nabywają wiedzę z zakresu umiejętności społecznych, tj. komunikacja interpersonalna, autoprezentacja, radzenie sobie ze stresem i sytuacjami konfliktowymi itp. Specyfika świadczonych przez Wnioskodawcę usług psychologicznych polega na pomocy osobom w trudnej sytuacji życiowej, rozwiązywaniu codziennych problemów. Są to usługi świadczone zarówno w formie zajęć indywidualnych jak i grupowych.

Wnioskodawca świadczy usługi w całości finansowane ze środków unijnych w ramach POKL. O dofinansowanie projektu ubiegają się Ośrodki Pomocy Społecznej, Urząd Pracy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w zakresie w jakim świadczone przez Wnioskodawcę usługi wymienione w punktach 1 i 2 wniosku określone jako szkolenia z doradcą zawodowym i szkolenia z psychologiem będą stanowiły usługi szkoleniowe, tj. będą miały charakter edukacyjny i będą świadczone przez Wnioskodawcę w ramach posiadanego wpisu jako jednostka objęta systemem oświaty, to będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Z kolei z zakresie w jakim świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą stanowiły odrębne od szkoleniowych usługi doradcze, nie będą mogły korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ani też art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, skoro nie będą miały charakteru szkoleniowego. Tym samym należy je opodatkować wg 23% stawki VAT.

Doradztwo zawodowe bowiem w odróżnieniu od kształcenia zawodowego ma za zadanie swojego rodzaju zdiagnozowanie problemów osoby i przedstawienie możliwych działań mających na celu optymalizację dostosowania zawodowego z punktu widzenia społecznego, ekonomicznego i profesjonalnego, uwzględniającą indywidualne cechy charakteru, zainteresowania danej osoby. Doradztwo co do zasady sprowadza się do udzielenia pomocy, w konkretnym problemie zawodowym, co ściśle jest uzależnione od analizy indywidualnych czynników, różnych w odniesieniu do różnych osób.

Wskazać należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera legalnej definicji pojęcia "doradztwo", zatem w celu ustalenia prawidłowego rozumienia tego pojęcia należy się odnieść do definicji zawartej w słowniku języka polskiego. Wg definicji ze "Współczesnego Słownika Języka Polskiego", wydawnictwa Langenscheidt (red. B. Dunaj, 2007), "doradztwo - to udzielanie porad prawnych, handlowych, etc.", zaś "doradzać - oznacza udzielać rad; wskazywać komuś właściwe wyjście z sytuacji, sposób postępowania, itp. (...)".

Zatem w zakresie w jakim świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą stanowiły odrębne od szkoleniowych usługi doradcze będą objęte 23% stawką podatku VAT.

W kwestii natomiast usług psychologicznych świadczonych przez Wnioskodawcę, jak wskazano w treści wniosku, odrębnie od usług szkoleniowych i niemajacych charakteru szkoleniowego, Wnioskodawca wskazał z jednej strony, że zajęcia nie mają charakteru terapii w znaczeniu opieki medycznej, a z drugiej strony wskazał, że świadczone usługi psychologiczne są usługami świadczonymi przez psychologa oraz że indywidualne konsultacje służą profilaktyce, poprawie zdrowia poprzez pomoc w rozwiązywaniu problemów osób w ciężkiej sytuacji życiowej. Specyfika świadczonych przez Wnioskodawcę usług psychologicznych polega na pomocy osobom w trudnej sytuacji życiowej, rozwiązywaniu codziennych problemów.

Jeśli zatem usługi świadczone przez zatrudnionego przez Wnioskodawcę psychologa, tj. przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje zawodowe w tym zakresie, będą służyły profilaktyce, przywracaniu i poprawie zdrowia, będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. d ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że świadczenie usług wymienionych w pkt 1-2 jest zwolnione od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl