IBPP1/443-1090/11/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1090/11/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu 28 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 6 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT wpłat w wysokości 10% dokonywanych przez beneficjentów projektu "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku wpłat w wysokości 10% dokonywanych przez beneficjentów projektu "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 6 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Towarzystwo na podstawie swojego statutu prowadzi działalność edukacyjną i jest organem prowadzącym m.in. Zespół Szkół Zawodowych Towarzystwo jest podmiotem posiadającym osobowość prawną, odpowiedzialnym za realizację Projektu "..." od 1 marca 2010 r. do 31 maja 2011 r. w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt skierowany jest do pracujących osób dorosłych, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnianiem lub podwyższaniem kwalifikacji i umiejętności, dla osób zatrudnionych o niskich lub zdezaktualizowanych kwalifikacjach.

Ostatecznie projekt realizuje Zespół Szkół Zawodowych Towarzystwa jako jednostka edukacyjna, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Kursy realizowane w ramach projektu są prowadzone za częściową odpłatnością ze strony uczestników tj. 10%, natomiast pozostałe 90% kosztów związanych z przeprowadzeniem szkołenia jest sfinansowane ze środków europejskich i budżetowych.

Towarzystwo awnioskowało o dotacją do Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania..., ponieważ o dofinansowanie projektu mogą ubiegać się między innymi "... osoby prawne, które zgodnie ze statutem prowadzą działalność szkoleniową", a Zespół Szkół Zawodowych Tow. zwany dalej Zespołem nie posiada osobowości prawnej.

W 2004 r. na wniosek Towarzystwa, Zespół Szkół Zawodowych Towarzystwa Decyzją Izby Skarbowej z dnia 30 kwietnia 2004 r. został wyodrębniony organizacyjnie i uznany za odrębny podmiot podatkowy. Zespół jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 5 lipca 1993 r. w części swojej działalności, nie obejmującej działalności szkoleniowej.

Podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu jest Towarzystwo Inspektoria jako organ prowadzący, wyznaczył Zespół - jednostkę edukacyjną do bezpośredniej realizacji projektu szkoleniowego, który jest formą organizacyjną prowadzenia działalności edukacyjnej.

W ramach projektu Wnioskodawca prowadzi "...." i "...". Są to szkolenia otwarte, zawodowe, przekwalifikujące lub podnoszące kwalifikacje, skierowane do osób indywidualnych.

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późn. zmianami, wykonującą działania przewidziane we wniosku w zakresie administrowania zarządzania projektem. Usługi szkoleniowe prowadzone są przez odrębnego wykonawcę.

Usługi szkoleniowe przeprowadzają wykonawcy z uprawnieniami, obciążając Wnioskodawcę fakturami np. Centrum Kształcenia Zawodowego za usługę szkoleniową ze stawką zwolnioną (PKWIU 85.59), a Centrum Edukacji za usługę szkoleniową wystawia rachunek bez podatku VAT, jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo.

Egzamin przeprowadza Urząd Dozoru Technicznego, wystawia rachunek jako podatnik zwolniony podmiotowo.

Szkolenia prowadzane są zgodnie z rozporządzeniem ME i N dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.

Wnioskodawca nie prowadzi szkoleń.

Zespół jest realizatorem projektu, a Towarzystwo jego organem prowadzącym, środki publiczne w wysokości 90% kosztów Projektu przekazują: Ministerstwo Finansów (środki unijne 85%) i Wojewódzki Urząd Pracy (środki z budżetu państwa 15%) na konto Towarzystwa a Towarzystwo z kolei na konto Zespołu, 10% kosztów kursu pokrywa kursant - beneficjent ostateczny na konto projektu w Zespole Szkół Zawodowych Tow., który realizuje cały Projekt i reguluje wszystkie zobowiązania.

Projekt skierowany jest do pracowników grupy zawodowej, która w woj. małopolskim od lat najbardziej wyróżnia się pod względem dynamiki spadkowej poziomu bezrobocia tj. budownictwa, przetwórstwa przemysłowego i naprawy pojazdów. Szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, do którego kursanci się przekwalifikują lub w którym uzupełniają swoje kwalifikacje. Nauczanie ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Usługi szkoleniowe zlecane są jak wskazano wyżej wykonawcy z uprawnieniami natomiast do obsługi Projektu tj. zarządzania są zatrudnione osoby na podstawie umowy o pracę, umów cywilnoprawnych czy też samo zatrudnione.

Beneficjentami ostatecznymi są osoby spełniające warunki rekrutacji, które wpłaciły 10% kosztów kursu, uczestniczące w szkoleniach zawodowych zakończonych egzaminem zewnętrznym i uzyskaniem certyfikatu, potwierdzającego uzyskane kwalifikacje zawodowe.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że projekt obejmuje "..." i "...". Są to szkolenia otwarte, zawodowe, przekwalifikowujące lub podnoszące kwalifikacje, skierowane do osób indywidualnych. Usługi szkoleniowe przeprowadzają wykonawcy z uprawnieniami jak Wnioskodawca pisał.

W zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług wykonywanych w ramach projektu wchodzą usługi administrowania i zarządzania projektem. Wnioskodawca dokonuje kompleksowego rozliczenia przychodów i kosztów.

Wnioskodawca nie świadczy usług szkoleniowych w ramach projektu i nie świadczy usług kształcenia zawodowego tylko zajmuje się administrowaniem i zarządzaniem projektem.

Szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, do którego kursanci się przekwalifikują lub w którym uzupełniają swoje kwalifikacje.

Wnioskodawca nie prowadzi szkolenia. Wnioskodawca nie posiada akredytacji.

Szkolenia pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, do którego kursanci się przekwalifikują lub w którym uzupełniają swoje kwalifikacje.

Zleceniodawcą dla Wnioskodawcy jest Wojewódzki Urząd Pracy, ale umowę musiało zawrzeć Towarzystwo, ponieważ Zespół Szkół Zawodowych Towarzystwa - Wnioskodawca nie posiada osobowości prawnej.

Wnioskodawca realizuje projekt zajmując się rekrutacją, administrowaniem i zarządzaniem natomiast usługi szkoleniowe zleca podmiotom - podwykonawcom posiadającym do tego uprawnienia.

90% kosztów Projektu pokrywa Ministerstwo Finansów i Wojewódzki Urząd Pracy przekazując środki na wyodrębnione konto bankowe Projektu w Towarzystwie... a to z kolei przekazuje środki na wyodrębnione konto bankowe Zespołu Szkół Zawodowych Towarzystwa.

Na te 90% składają się w 85% środki unijne z Ministerstwa Finansów i 15% środki z budżetu państwa przekazywane przez Wojewódzki Urząd Pracy. Zespół wnosi jako wkład własny sale komputerowe, warsztaty z parkiem maszynowym, media a z otrzymanych środków finansowych reguluje zapłaty faktur dostawców za usługi szkoleniowe, zakupy materiałów, sprzętu i wynagrodzeń ściśle przewidzianych, określonych we wniosku o dofinansowanie projektu.

Usługi szkoleniowe świadczą podmioty z uprawnieniami - podwykonawcy natomiast do rekrutacji, do obsługi projektu tj. do administrowania i zarządzania są zatrudnione osoby na podstawie umowy o pracę, umów cywilnoprawnych czy też samo zatrudnione.

Beneficjentem czyli ostatecznym odbiorcą usług szkoleniowych są osoby spełniające warunki rekrutacji, uczestniczące w szkoleniach zawodowych zakończonych egzaminem zewnętrznym i uzyskaniem certyfikatu potwierdzającego uzyskane kwalifikacje zawodowe.

Wnioskodawca nie wystawia na rzecz zlecającego żadnej faktury.

Wnioskodawca zleca usługi szkoleniowe podwykonawcom, które są przewidziane w projekcie właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej i reguluje środkami finansowymi otrzymanymi od zleceniodawcy.

Wnioskodawca wystawia tylko fakturę VAT na rzecz beneficjenta ostatecznego, z tytułu wpłaty przez beneficjenta wkładu własnego w wysokości 10% kosztów kursu, który jest jednym z warunków rekrutacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z tym, że Beneficjenci Ostateczni wpłacają na konto Zespołu Szkół Zawodowych Towarzystwa ww. wkład własny w wysokości 10% łącznej wartości kosztów szkolenia Zespół musi wystawić faktury VAT, czy Wnioskodawca może zastosować stawkę Vat "zwolnioną":

1.

na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i art. 43 ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (z późn. zm.);

2.

na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i art. 43 ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (z późn. zm.);

3.

czy na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, mógłby zastosować stawkę zwolnioną VAT ze względu na całość usługi na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług

W uzupełnieniu stanowiska Wnioskodawca informuje, że zapytanie dotyczy sytuacji zaistniałej w miesiącu lutym i marcu 2011 r. a więc przed wejściem zmian w przepisach. Zdaniem Wnioskodawcy mógłby zastosować stawkę zwolnioną VAT ze względu na całość usługi na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do brzmienia art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Co do zasady, stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast w myśl § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt jako jednostka edukacyjna, w ramach którego prowadzi: "...." i "...". Kursy realizowane w ramach projektu są prowadzone za częściową odpłatnością ze strony uczestników tj. 10%, natomiast pozostałe 90% kosztów związanych z przeprowadzeniem szkolenia jest sfinansowane ze środków europejskich i budżetowych. Są to szkolenia otwarte, zawodowe, przekwalifikujące lub podnoszące kwalifikacje, skierowane do osób indywidualnych.

Zleceniodawcą dla Wnioskodawcy jest Wojewódzki Urząd Pracy, ale umowę zawarło Towarzystwo, ponieważ Wnioskodawca nie posiada osobowości prawnej.

Podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu jest Towarzystwo, który jako organ prowadzący, wyznaczył Wnioskodawcę do bezpośredniej realizacji projektu szkoleniowego, który jest formą organizacyjną prowadzenia działalności edukacyjnej.

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późn. zmianami, wykonującą działania przewidziane we wniosku w zakresie administrowania zarządzania projektem.

Usługi szkoleniowe przeprowadzają wykonawcy z uprawnieniami, obciążając Wnioskodawcę fakturami. Egzamin przeprowadza Urząd Dozoru Technicznego, wystawia rachunek jako podatnik zwolniony podmiotowo.

Szkolenia prowadzane są zgodnie z rozporządzeniem ME i N dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.

Wnioskodawca nie prowadzi szkoleń. Wnioskodawca zleca usługi szkoleniowe podwykonawcom, które są przewidziane w projekcie właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej i reguluje środkami finansowymi otrzymanymi od zleceniodawcy. W zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług wykonywanych w ramach projektu wchodzą usługi administrowania i zarządzania projektem. Wnioskodawca dokonuje kompleksowego rozliczenia przychodów i kosztów. Wnioskodawca nie świadczy usług szkoleniowych w ramach projektu i nie świadczy usług kształcenia zawodowego tylko zajmuje się administrowaniem i zarządzaniem projektem.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, że jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późn. zmianami, wykonującą działania przewidziane we wniosku w zakresie administrowania zarządzania projektem. Szkolenia, które Wnioskodawca realizuje jako jednostka edukacyjna prowadzane są zgodnie z Rozporządzeniem MEiN dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie świadczy usług szkoleniowych w ramach ww. kursów, ale zleca wykonanie tych usług szkoleniowych podwykonawcom.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż nabywane przez niego usługi szkoleniowe pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca nabywa usługi szkoleniowe jako jednostka objęta systemem oświaty w celu ich sprzedaży na rzecz beneficjentów ostatecznych jakimi są osoby spełniające warunki rekrutacji, tj. osoby, które wpłaciły 10% kosztów kursu. Wnioskodawca na rzecz tych beneficjentów wystawia faktury VAT jako administrator projektu.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z zapisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, którą zgodnie z art. 2 pkt 22, jest również odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że zakup usług szkoleniowych przez Wnioskodawcę we własnym imieniu, jak również w dalszej kolejności ich odprzedaż na rzecz innych podmiotów, wypełnia dyspozycję definicji określonej w art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca sprzedaje na rzecz beneficjentów, tj. uczestników kursów całą zakupioną przez siebie usługę szkoleniową, na którą składa się całość świadczenia usług jaką jest usługa szkoleniowa wraz z usługą administrowania to należy stwierdzić, iż powyższe usługi w całości są wykonywane przez jednostkę objętą systemem oświaty. Jeśli bowiem Wnioskodawca dokonuje nabycia usługi a następnie ją odsprzedaje to znaczy, że jest zarówno nabywcą jak i świadczącym daną usługę.

Zatem w przedmiotowej sprawie usługę kształcenia świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty Wnioskodawca, który odpowiada za realizację projektu.

Wnioskodawcy przysługuje zatem zwolnienie od podatku VAT z tytułu świadczonych przez niego usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a).

Wnioskodawca stanął jednak na stanowisku, że usługi powyższe mogą korzystać ze zwolnienia określonego w cytowanym powyżej § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów, który przewiduje zwolnienie od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane

Należy jednak zaznaczyć, że - jak ustalono powyżej - wymienione usługi świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT. Te same usługi nie są więc usługami "innymi niż wymienione w pkt 26", zatem nie można stosować do nich zwolnienia przewidzianego w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl