IBPP1/443-1089/11/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1089/11/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 28 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 29 września 2011 r. oraz pismem z dnia 7 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 29 września 2011 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 września 2011 r. znak: IBPP1/443-1089/11/KW oraz pismem z dnia 7 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (spółka komandytowa), na podstawie zawartej z państwową uczelnią (Uniwersytetem) umowy będzie świadczył usługi szkoleniowe dla młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych (kompleksowa usługa przygotowania i realizacji szkoleń w formie warsztatowej dla projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki). Tematyka szkoleń dotyczy pedagogicznego przygotowania uczniów do wyboru sposobów i kierunków dalszego kształcenia oraz kształtowania ścieżki rozwoju zawodowego w odniesieniu do nabywanej wiedzy i kompetencji. Spółka świadczyć będzie usługi szkoleniowe bezpośrednio, a częściowo - ze względu na szeroki geograficznie zasięg szkoleń - także poprzez zlecenie wykonania przedmiotowej umowy przez osoby trzecie, m.in. trenerów prowadzących działalność gospodarczą na podstawie osobnych umów zlecenia.

Umowa zostanie zawarta i wykonana na terenie Rzeczypospolitej. Siedziby obydwu podmiotów znajdują się na terenie kraju. We wpisanym do rejestru przedsiębiorców przedmiocie działalności Wnioskodawcy wymienione są w chwili obecnej usługi szkoleniowe. Wnioskodawca jest podmiotem świadczącym usługi w branży szkoleniowej.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do tut. organu w dniu 29 września 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od dnia 22 lutego 2011 r. z tytułu zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług z dnia 29 listopada 2010 r.

2.

Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

3.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

4.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

5.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

6.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych. Należy jednak nadmienić, iż zleceniodawca Wnioskodawcy, w tym przypadku Uniwersytet, korzysta przy realizowaniu przedmiotowego projektu w całości ze środków publicznych.

7.

Szkolenia są realizowane ze środków publicznych w takim sensie, iż całość ich finansowania pochodzi ze środków publicznych, które otrzymał Uniwersytet z przeznaczeniem na przedmiotowy projekt.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 7 października 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy konkretnie przedstawionego stanu faktycznego, wyczerpującego art. 13 ust. 1 pkt 19 pozostającego w związku z art. 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4. kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392), w związku z czym, zdaniem Wnioskodawcy, powyżej wymienione okoliczności lub przesłanki nie odnoszą się do stanu faktycznego zdarzenia w sposób bezpośrednio wypływający na interpretację przedmiotowego przepisu.

Wnioskodawca ma równocześnie nadzieję, że powyższe odpowiedzi uzupełniające wniosek w pełni spełniają postulat wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego,

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionych zdarzeniach przyszłych usługi świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługi ściśle związane z usługami szkoleniowymi świadczonymi przez Uniwersytet, tj. czy podlegają zwolnieniu z od podatkowania podatkiem VAT na mocy przepisu § 13 ust. 1 pkt 19 w związku z przepisem § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach wyżej przedstawionego stanu faktycznego, świadczenie usług w zakresie kształcenia (prowadzenie szkolenia) przez Wnioskodawcę na rzecz Uniwersytetu, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z tym, że usługa ta, na mocy przepisu § 13 ust. 1 pkt 19 w związku z § 13 ust. 8 rozporządzenia korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z brzmieniem § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT korzystają "usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane". Na podstawie przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej "Ustawa o podatku od towarów i usług"), opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 8 ust. 1, "przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemąjącej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Z powyższego wynika zatem, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów. Zdaniem Wnioskodawcy oczywistym jest że prowadzenie szkolenia, zaliczyć należy do przewidzianego w powołanym przepisie szerokiego kręgu usług.

W tym miejscu należy podkreślić, że nie ulega wątpliwości, że usługi świadczone bezpośrednio przez Wnioskodawcę są usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w przepisie § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia.

Wobec powyższego należy wskazać, że dla udzielenia odpowiedzi na pytanie przedstawione w niniejszym wniosku, za kluczową uznać należy wykładnię brzmienia przepisu § 13 ust. 1 pkt 19 in fine rozporządzenia, tj. znaczenia sformułowania "świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych", z uwzględnieniem treści § 13 ust. 8 rozporządzenia.

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że usługi szkoleniowe świadczone przez Uniwersytet korzystają bezsprzecznie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie wyżej wskazanego przepisu § 13 ust. 1 pkt 19 Rozporządzenia. Powyższe wynika wprost z pierwszej części tego przepisu, zgodnie z brzmieniem którego "zwalnia się od podatku (...) usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze (...)". Nie ulega wątpliwości, iż w wyżej wskazanym zakresie zwolnienie podatkowe przysługuje w przypadku, gdy podmioty wymienione w powołanym przepisie (uczelnie, jednostki naukowe, PAN oraz instytuty badawcze) świadczą usługi szkoleniowe. Wątpliwości budzi natomiast norma ukonstytuowana w drugiej części powołanego przepisu, tj. norma rozszerzająca zakres omawianego zwolnienia na świadczenie usług oraz dostawę towarów ściśle związanych z tymi usługami. Przepis ten należy analizować łącznie z brzmieniem przepisu § 13 ust. 8 rozporządzenia, zgodnie z brzmieniem którego "zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 (rozporządzenia - przypis Wnioskodawcy), stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową". Zdaniem Wnioskodawcy rozszerzenie wynikające z brzmienia wyżej wskazanych przepisów (§ 13 ust. 1 pkt 19 in fine oraz § 13 ust. 8 rozporządzenia) skutkuje wprowadzeniem zwolnienia o charakterze wyłącznie przedmiotowym, w tym znaczeniu, że bez względu na to, jaki podmiot zajmuje się świadczeniem usług lub dostawą towarów, świadczona przez niego usługa lub dostawa towarów podlegać będzie zwolnieniu z podatku od towarów lub usług, o ile będzie ona ściśle związana z usługą w zakresie kształcenia wykonywaną przez uczelnię lub inne podmioty uprawnione, tj. wymienione w pierwszej części przepisu § 13 ust. 1 pkt 19 i stanowić będzie jednocześnie usługę podstawową (usługę szkoleniową, tj. usługę w zakresie kształcenia), w odróżnieniu od usług innych niż podstawowe, a będących często składnikiem szkolenia, np. usług cateringowych, usług związanych z noclegiem lub przewozem uczestników, usług najmu sal szkoleniowych, itp.

W tym miejscu należy wskazać, że nie ulega wątpliwości, iż usługa polegająca na prowadzeniu szkolenia jest usługą ściśle związaną z usługą w zakresie kształcenia, bowiem w istocie stanowi najważniejszy element realizacji tej usługi (a więc de facto jest usługą podstawową). Tak więc, z brzmienia przepisu § 13 ust. 8 rozporządzenia, na mocy którego "zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 26 (rozporządzenia - przypis Wnioskodawcy), stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową", wnioskować należy, iż zwolnieniu podlegają nie tylko usługi w zakresie kształcenia prowadzone przez uczelnie, jednostki naukowe, PAN oraz instytuty badawcze, ale również usługi świadczone przez inne podmioty, pod warunkiem iż podmioty te świadczą na rzecz uczelni usługę podstawową (kształcenie, szkolenie) oraz, ewentualnie, usługi ściśle z nią związane.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają:

1.

usługi podstawowe (usługi w zakresie kształcenia) świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe, PAN oraz instytuty badawcze;

2.

usługi podstawowe (usługi w zakresie kształcenia) świadczone przez podmioty inne niż uczelnie, jednostki naukowe, PAN oraz instytuty badawcze na rzecz tychże uczelni, jednostek naukowych, PAN oraz instytutów badawczych (na mocy § 13 ust. 1 pkt 19 in fine rozporządzenia).

3.

usługi ściśle związane z usługami podstawowymi, świadczone przez wykonawcę usług podstawowych określonych w pkt 2 (na mocy § 13 ust. 1 pkt 19 in fine w związku z § 13 ust. 8 rozporządzenia).

Zdaniem Wnioskodawcy nie podlegają natomiast zwolnieniu usługi, nawet ściśle związane z usługami podstawowymi, lecz nie będące tymi usługami podstawowymi, o ile są świadczone przez podmiot inny niż świadczący usługę podstawową.

W konsekwencji należy stwierdzić, że w rozporządzeniu wyraźnie zastrzeżono, że warunkiem zwolnienia jest tożsamość podmiotu świadczącego usługę podstawową oraz usługę lub dostawę dodatkową (ściśle związaną z usługą podstawową). W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż usługi szkoleniowe świadczone przez niego w ramach umowy z Uniwersytetem będą zwolnione z podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podał, że w jego ocenie usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Uniwersytetu podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług, ponieważ są usługami ściśle związanymi z usługami kształcenia świadczonymi przez Uniwersytet, a jednocześnie Wnioskodawca jest podmiotem świadczącym w ramach przedmiotowego zlecenia na rzecz Uniwersytetu usługę podstawową, stanowiącą najważniejszą część usług kształcenia realizowanych przez Uniwersytet. W związku z powyższym spełnione są przesłanki z art. 13 ust. 1 pkt 19 in fine oraz art. 13 ust. 8..

Syntetycznie rzecz ujmując świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Uniwersytetu usług podstawowych na rzecz Uczelni oraz usług ściśle z podstawowymi związanych, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054)), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto art. 43 ust. 17a ww. ustawy dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 kwietnia 2011 r., ustawodawca doprecyzował zwolnienie dotyczące dostawy towarów i świadczenia usług związanych z usługami wymienionymi m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 26, wskazując, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) zwalnia się od podatku:

1.

usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę

2.

usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

W myśl § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Natomiast w myśl § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006 nr 347 s. 1 z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Wnioskodawca w ramach umowy zawartej z państwową uczelnią (Uniwersytetem) świadczy usługi szkoleniowe dla młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych prowadzone w formie warsztatów. Tematyka tych szkoleń dotyczy pedagogicznego przygotowania uczniów do wyboru sposobów i kierunku dalszego kształcenia oraz kształtowania ścieżki rozwoju zawodowego w odniesieniu do nabywanej wiedzy i kompetencji. Szkolenia te są współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż w sprawie nie mają zastosowania postanowienia art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest bowiem jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczenia przedmiotowych usług kształcenia.

Jednocześnie z uregulowań zawartych w ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca był uczelnią, jednostką naukową czy też badawczo-rozwojową świadczącą usługi kształcenia na poziomie wyższym, tak więc zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT również nie znajduje w tym przypadku zastosowania.

Nie można także uznać świadczonych przez Wnioskodawcę usług za ściśle związane (w rozumieniu ustawy o VAT) z usługami kształcenia na poziomie wyższym świadczonymi przez uczelnie, gdyż zwolnieniem objęte są tylko takie usługi ściśle związane z usługą główną, które są świadczone przez ten sam podmiot, który świadczy usługę główną, zgodnie bowiem z ust. 17a art. 43 ustawy o VAT obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., a stanowiącym doprecyzowanie przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r. w celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości w tym zakresie, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z powyższego wynika zatem jednoznacznie, że ze zwolnienia od podatku korzystają wyłącznie takie usługi ściśle związane z usługami podstawowymi zwolnionymi od podatku, które świadczone są przez ten sam podmiot, który świadczy usługę podstawową zwolnioną od podatku.

Tak samo przedstawia się sprawa innych usług kształcenia niż kształcenie na poziomie wyższym, świadczonych przez uczelnie uregulowana w przepisach rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT, zgodnie bowiem z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (jest to również przepis doprecyzowujący) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

W świetle powyższego usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT jak również § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

W dalszej kolejności w celu stwierdzenia czy świadczone przez dany podmiot, usługi mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, należy zbadać czy świadczone przez ten podmiot usługi są w ogóle usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy na rzecz uczelni wyższych usługi w postaci warsztatów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, które nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Bez znaczenia w przedmiotowej sprawie (do zastosowania zwolnienia od podatku) pozostaje więc fakt, iż przedmiotowe usługi szkoleniowe są realizowane ze środków publicznych, które otrzymał Uniwersytet na realizację projektu.

W świetle powyższego usługi szkoleniowe nie mogą również korzystać ze zwolnienia od podatku wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Tym samym świadczone przez Wnioskodawcę usługi są opodatkowane 23% stawką VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że dla świadczonej usługi należy zastosować zwolnienie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1

ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl