IBPP1/443-1087/12/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1087/12/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2012 r. (data wpływu 12 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2013 r. (data wpływu 11 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania na fakturze VAT właściwej stawki na usługi doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania na fakturze VAT właściwej stawki na usługi doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 stycznia 2013 r. (data wpływu 11 stycznia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 31 grudnia 2012 r. znak: IBPP1/443-1087/12/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowo-doradczych, określoną we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jako:

* 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane,

* 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację.

W dniu 18 października 2011 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Powiatowym Centrum na wykonanie usługi w zakresie doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości polegającą na prowadzeniu zajęć grupowych oraz indywidualnych porad dla uczniów gimnazjum, dla których organem prowadzącym są gminy powiatu nowosądeckiego. Usługi były realizowane w ramach projektu "Aktywnie w przyszłość" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 9.1. Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty. Do zadań Wnioskodawcy jako doradcy zawodowego należało w szczególności:

a.

diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,

b.

udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych dotyczących m.in. poziomów kształcenia, typów i rodzajów szkół, możliwości kontynuowania nauki i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

c.

prowadzenie zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej,

d.

udzielanie indywidualnych porad uczniom.

Uczestnikami zajęć grupowych i indywidualnych byli uczniowie gimnazjum zakwalifikowani do projektu na rok szkolny 2011/2012. Usługi przedsiębiorczości stanowiły element doradztwa zawodowego, nie stanowiły odrębnej usługi. Obejmowały udzielanie ogólnych informacji o możliwości zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej, określenie predyspozycji do prowadzenia własnej firmy, analizę plusów i minusów bycia przedsiębiorcą.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów. Podstawą zawarcia umowy z Powiatowym Centrum występującym w umowie jako "zamawiający" było postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.). Wykonane na podstawie tej umowy usługi Wnioskodawca traktował jako usługi doradztwa zawodowego nie korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, dlatego w dniu 22 marca 2012 wystawił "zamawiającemu" fakturę VAT nr 3/03/2012, w której zastosował stawkę VAT 23%. Powiatowe Centrum (zwane dalej PC) zapłaciło za usługę przelewem w dniu 19 marca 2012 r. (kwotę 936,00 zł brutto), nie kwestionując początkowo naliczenia podatku VAT w fakturze Wnioskodawcy. Należny podatek VAT wykazany w fakturze 3/03/2012 Wnioskodawca odprowadził do Urzędu Skarbowego i uważał sprawę za zakończoną. W połowie maja br. otrzymał pismo z PC z prośbą o weryfikację zasadności wystawienia faktury VAT nr 3/03/2012 za doradztwo zawodowe ze stawką 23% oraz informacją, że wg wytycznych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego do tego rodzaju usługi powinno zastosować się zwolnienie z VAT. W piśmie zawarto również sugestię wystąpienia do organu skarbowego o wydanie indywidualnej interpretacji w tej sprawie, ponieważ Wojewódzki Urząd Pracy zakwestionował zastosowanie w omawianym przypadku stawki VAT 23% zamiast zwolnienia od podatku i do chwili uzyskania indywidualnej interpretacji Krajowej Informacji Podatkowej uznaje go za "niekwalifikowany".

W wyniku analizy materiałów i informacji otrzymanych z PC Wnioskodawca uznał za nieprawidłowe zastosowanie w fakturze nr 3/03/2012 stawki VAT 23%, ponieważ:

1.

Usługi w zakresie doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości świadczone na podstawie wskazanej wyżej umowy można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

2.

Zleceniodawcą dla omawianej usługi i równocześnie wyłącznym dysponentem środków finansowych przeznaczonych do jej zrealizowania było Powiatowe Centrum, z którym w dniu 18 października 2011 r. Wnioskodawca zawarł wskazaną wyżej umowę.

3.

Wystawiona przez firmę Wnioskodawcy faktura stanowi dla Powiatowego Centrum dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez niego projektu "Aktywnie w przyszłość" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Podatek VAT naliczony w tej fakturze został przez Wojewódzki Urząd Pracy (Instytucja Pośrednicząca II stopnia POKL) zakwestionowany jako niekwalifikowany.

4.

W piśmie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 31 stycznia 2012 r. nr DZF-IV-82252-54-IK/12 skierowanego do Instytucji Pośredniczących POKL przekazano informację, że wszystkie szkolenia w ramach POKL powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług, o ile są finansowane co najmniej 70% ze środków publicznych.

5.

Wg informacji otrzymanej z PC na rachunku bankowym, z którego Wnioskodawca otrzymał pełną zapłatę za fakturę 3/03/2012 gromadzone są wyłącznie środki publiczne otrzymane w ramach realizowanego projektu.

6.

W ramach omawianej usługi Wnioskodawca nie świadczył porad prawnych. Wykonywał czynności określone w ww. umowie z PC, szczegółowo wymienione w punktach a-d na początku niniejszego wniosku, w wyniku których uczestnicy szkolenia pozyskali wiedzę niezbędną do określenia celów zawodowych. Prowadzone zajęcia i indywidualne porady dla uczniów gimnazjum nie miały bezpośredniego związku z przyszłą branżą lub zawodem uczestników szkolenia, ale ułatwiły tej młodzieży właściwy wybór zawodu, dały rozeznanie o warunkach i możliwościach rozwinięcia własnej przedsiębiorczości.

7.

Głównym celem projektu, w którym Wnioskodawca uczestniczy jako podwykonawca jest wyrównanie szans edukacyjnych 3498 uczniów oraz uczennic uczęszczających do 21 szkół gimnazjalnych objętych projektem z terenu Powiatu do końca 2012 r. Zgodnie z założeniami projektu Moduł IV. Doradztwo zawodowe i przedsiębiorczość "ma przygotować uczestników do skutecznego wkroczenia na rynek pracy oraz nauczyć ich oceniać własny potencjał twórczy i określać swe mocne strony sprzyjające przedsiębiorczości".

W uzupełnieniu z dnia 10 stycznia 2013 r. Wnioskodawca poinformował, że w ramach umowy z dnia 18 października 2011 r. z Powiatowym Centrum Wnioskodawca wykonywał usługi doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości. Nie były to usługi w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, Wnioskodawca nie posiada uprawnień do wykonywania takich usług. W związku z tym po wykonaniu usługi wystawił fakturę nr 3/03/2012 ze stawką VAT 23%.

Wątpliwość w zasadność naliczenia podatku należnego wg stawki 23% i równocześnie odliczenia podatku naliczonego w deklaracji VAT-7 za marzec 2012 zrodziła się po otrzymaniu pisma od Powiatowego Centrum wskazującego na błędne zastosowanie w fakturze 3/03/2012 stawki VAT 23% zamiast zwolnienia od podatku. Wyjaśnienia i interpretacje w zakresie zwolnienia z VAT usług wykonywanych w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki dotyczą problemu, z jakich środków i w jakim zakresie finansowane są te usługi. Wnioskodawca otrzymał należność za fakturę bezpośrednio od Powiatowego Centrum i uzyskał informację, że przelewu za fakturę dokonano z konta, na którym gromadzone są wyłącznie środki publiczne związane z projektem KL.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 stycznia 2013 r.):

Czy do faktury VAT nr 3/03/2012 za usługi doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości na rzecz Powiatowego Centrum, sfinansowane w całości ze środków publicznych, konieczne jest wystawienie faktury korygującej w której w miejsce VAT wg stawki 23% wprowadzone zostanie zwolnienie z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 10 stycznia 2013 r.), usługi świadczone dla Powiatowego Centrum są usługami doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości, nie objętymi zwolnieniem z VAT, pomimo sfinansowania ich ze środków publicznych. Zastosowanie stawki VAT 23% w fakturze nr 3/03/2012 jest prawidłowe.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że ponieważ Wnioskodawca zmienił własne stanowisko, tut. organ uznał za aktualne stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w uzupełnieniu z dnia 10 stycznia 2013 r. i do niego się odniósł, pomijając stanowisko przedstawione w pierwotnym wniosku z dnia 5 października 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powyższe regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. U. UE L 347, str. 1 z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja "interesu publicznego", nie zostały również określone podmioty, które mogą działać "w interesie publicznym". Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jaki i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu "interesu publicznego".

Wskazać należy - co podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto należy zaznaczyć, iż od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77, str. 1), które wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż jego przepisy z dniem 1 lipca 2011 r. stały się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W myśl postanowień art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

W okresie od dnia 1 lipca 2006 r. do 30 czerwca 2011 r., tożsame uregulowanie powyższej kwestii było zawarte w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 288, str. 1).

Analizując powołaną wyżej regulację art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ust. 1 pkt 29 powyższego artykułu, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem lub muszą mieć na celu uzyskanie, czy uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

* formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,

* na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

* szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą w zakresie usług szkoleniowo-doradczych, określoną we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jako 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane, 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów

o systemie oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów.

W dniu 18 października 2011 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Powiatowym Centrum na wykonanie usługi w zakresie doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości polegającą na prowadzeniu zajęć grupowych oraz indywidualnych porad dla uczniów gimnazjum, dla których organem prowadzącym są gminy powiatu m. Usługi były realizowane w ramach projektu "Aktywnie w przyszłość" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 9.1. Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty. Do zadań Wnioskodawcy jako doradcy zawodowego należało w szczególności:

a.

diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,

b.

udostępnianie informacji edukacyjnych (zawodowych dotyczących m.in. poziomów kształcenia, typów i rodzajów szkół, możliwości kontynuowania nauki i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

c.

prowadzenie zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej,

d.

udzielanie indywidualnych porad uczniom.

Uczestnikami zajęć grupowych i indywidualnych byli uczniowie gimnazjum zakwalifikowani do projektu na rok szkolny 2011/2012. Usługi przedsiębiorczości stanowiły element doradztwa zawodowego, nie stanowiły odrębnej usługi. Obejmowały udzielanie ogólnych informacji o możliwości zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej, określenie predyspozycji do prowadzenia własnej firmy, analizę plusów i minusów bycia przedsiębiorcą.

W ramach umowy z dnia 18 października 2011 r. z Powiatowym Centrum Wnioskodawca wykonywał usługi doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości. Nie były to usługi w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, Wnioskodawca nie posiada uprawnień do wykonywania takich usług. W związku z tym po wykonaniu usługi wystawił fakturę nr 3/03/2012 ze stawką VAT 23%.

Wątpliwość w zasadność naliczenia podatku należnego wg stawki 23% i równocześnie odliczenia podatku naliczonego w deklaracji VAT-7 za marzec 2012 zrodziła się po otrzymaniu pisma od Powiatowego Centrum wskazującego na błędne zastosowanie w fakturze 3/03/2012 stawki VAT 23% zamiast zwolnienia od podatku. Wyjaśnienia i interpretacje w zakresie zwolnienia z VAT usług wykonywanych w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki dotyczą problemu, z jakich środków i w jakim zakresie finansowane są te usługi. Wnioskodawca otrzymał należność za fakturę bezpośrednio od Powiatowego Centrum i uzyskał informację, że przelewu za fakturę dokonano z konta, na którym gromadzone są wyłącznie środki publiczne związane z projektem KL.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż nie jest jednostką objętą systemem oświaty, nie jest uczelnią ani innym podmiotem wymienionym w ww. artykule, zatem zwolnienie określone w tym przepisie nie może być zastosowane.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest - w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Odnosząc się do świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości dla Powiatowego Centrum, aby w ogóle można było rozpatrywać wymienioną czynność w kategoriach zwolnienia od podatku w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, należy rozstrzygnąć, czy mamy do czynienia z usługą kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie tego zwolnienia. I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.

Mając na względzie powyższą definicję, szkoleń kierowanych do młodzieży ze szkół gimnazjalnych nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników oraz nie będzie to nauczanie mające na celu uzyskanie bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Stąd też, przedmiotowej usługi doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości nie można uznać za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. O braku zawodowego charakteru przedmiotowych usług świadczy krąg osób, do których są adresowane, tj. uczniowie gimnazjum, przy czym należy podkreślić, iż z uwagi na wiek tych osób, nie funkcjonują one na rynku pracy, nie wykonują zawodów, zatem nie możemy mówić o zdobywaniu wiedzy na takich zajęciach grupowych czy indywidualnych poradach do celów zawodowych. Ponadto doradztwo zawodowe w odróżnieniu od kształcenia ma za zadanie swojego rodzaju zdiagnozowanie problemów osoby, i przedstawienie możliwych działań mających na celu optymalizację dostosowania zawodowego z punktu widzenia społecznego, ekonomicznego i profesjonalnego, uwzględniającą indywidualne cechy charakteru, zainteresowania danej osoby. Doradztwo co do zasady sprowadza się do udzielenia pomocy, w konkretnym problemie zawodowym, co ściśle jest uzależnione od analizy indywidualnych czynników, różnych w odniesieniu do różnych osób.

Ponadto Wnioskodawca sam wskazał, że wykonywał usługi doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości i nie były to usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, Wnioskodawca nie posiada uprawnień do wykonywania takich usług.

Mając powyższe na uwadze, pojęcia usług kształcenia zawodowego i doradztwa są pojęciami różniącymi się od siebie, a kierując się zasadą możliwie ścisłej wykładni przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnień od podatku, należy stwierdzić, iż tylko w przypadku usług kształcenia zawodowego (przekwalifikowania zawodowego) - przy założeniu spełnienia pozostałych przesłanek - możemy mówić o zwolnieniu od VAT.

Reasumując, w odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych nie można uznać, iż są to usługi o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy bądź § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia. W tych konkretnych okolicznościach świadczonych usług nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz nie będzie to nauczanie mające na celu uzyskanie, bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że usługi świadczone dla Powiatowego Centrum są usługami doradztwa zawodowego i przedsiębiorczości, nie objętymi zwolnieniem z VAT, pomimo sfinansowania ich ze środków publicznych, zastosowanie stawki VAT 23% w fakturze nr 3/03/2012 jest prawidłowe, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl