IBPP1/443-108/09/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-108/09/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2009 r. (data wpływu 30 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy utworzony przez Wnioskodawcę Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej może posługiwać się jest numerem NIP Wnioskodawcy jako jednostki macierzystej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy utworzony przez Wnioskodawcę Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej może posługiwać się jest numerem NIP Wnioskodawcy jako jednostki macierzystej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uchwałą Zarządu Spółki Akcyjnej (zwanej dalej "Wnioskodawcą") z dnia 28 lipca 2008 r. powołany został Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej (zwany dalej NZOZ).

Decyzją z dnia 4 sierpnia 2008 r., wydaną z upoważnienia Wojewody, zakład opieki zdrowotnej NZOZ został wpisany do Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej. Zgodnie z § 3 Statutu NZOZ, NZOZ jest wydzieloną jednostką organizacyjną Wnioskodawcy. Organem zarządzającym NZOZ zgodnie z brzmieniem § 6 ust. 1 Statutu jest Kierownik NZOZ, powoływany i odwoływany przez Zarząd Wnioskodawcy (zgodnie z treścią § 6 ust. 2 lit. c) Statutu NZOZ). Zgodnie zaś z brzmieniem § 8 Statutu NZOZ, podmiotem uprawnionym do tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz komórek organizacyjnych NZOZ jest wyłącznie Zarząd Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazał, iż stosownie do zapisów § 10 Statutu NZOZ:

* NZOZ nie posiada odrębnej podmiotowości podatkowej,

* księgi rachunkowe NZOZ prowadzone są łącznie z księgami rachunkowymi Wnioskodawcy,

* obowiązki podatkowe NZOZ realizowane są przez Wnioskodawcę łącznie z obowiązkami podatkowymi Wnioskodawcy.

W Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej REGON NZOZ traktowany jest jako jednostka lokalna Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z art. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681) oraz w związku z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej (NZOZ) utworzony przez Wnioskodawcę może posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej Wnioskodawcy, jako jednostki macierzystej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 2 ust. 2 oraz 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681) obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1 tegoż artykułu, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków, bądź płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne; podmioty te również otrzymują NIP. Jedną z ustaw definiujących pojęcie podatnika jest ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdzie zgodnie z art. 15 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2 tegoż artykułu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przez działalność gospodarczą zgodnie z ust. 2 tegoż artykułu należy rozumieć działalność obejmującą wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy ocenie podmiotowości podatkowej NZOZ ważne jest zatem ustalenie, czy prowadzi on samodzielnie działalność gospodarczą. Zgodnie z ustawą z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.), zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej (art. 2 ust. 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).

Wnioskodawca podkreślił, iż wyznaczniki określone w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę przemawiają za niesamodzielnością zakładu w świadczeniu usług medycznych. Analiza Statutu NZOZ pozwala stwierdzić, że podmiot ten co prawda posiada odrębne, ale w pełni zależne od Wnioskodawcy organy zarządzające, tj. kierownika (§ 6 ust. 1 Statutu), strukturę organizacyjną zależną od Wnioskodawcy (§ 8 Statutu). Zgodnie zaś z treścią § 10 ust. 2 Statutu, Wnioskodawca realizuje obowiązki podatkowe NZOZ łącznie z własnymi obowiązkami podatkowymi. O ograniczeniu możliwości prowadzenia samodzielnej działalności, a w konsekwencji bycia samodzielnym podatnikiem stanowią także następujące okoliczności: brak statusu pracodawcy (którym jest organ założycielski) oraz brak autonomii w sferze majątkowej.

Ze strony Wnioskodawcy, jako organu założycielskiego, nie nastąpiło przekazanie do NZOZ żadnego majątku umożliwiającego prowadzenie działalności (działalność statutowa NZOZ prowadzona jest w wynajętych pomieszczeniach, przy pomocy dzierżawionego od firm specjalistycznych sprzętu w oparciu o podpisane przez zarząd Wnioskodawcy umowy z kontrahentami zewnętrznymi).

Również w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej REGON NZOZ jest traktowany jako jednostka lokalna Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazał, iż potwierdzeniem powyższego jest stanowisko Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie z dnia 14 kwietnia 2005 r., nr NIP/406-1/05, która na pytanie podatnika: "Jakie są zasady nadania NIP dla NZOZ jako wewnętrznej jednostki spółki z o.o...." odpowiedziała: " (...) Na podstawie art. 2 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681) obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków, bądź płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne; podmioty te również otrzymują NIP. Ponieważ to spółka "XXX" utworzyła Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, to posiadając wszystkie przymioty podatnika będzie ona zobowiązana do rejestracji i rozliczeń z organem podatkowym. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej winien posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej sp. z o.o. "XXX" jako jednostki macierzystej. Zatem stanowisko spółki jest prawidłowe".

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, NZOZ jako wewnętrzna jednostka organizacyjna Wnioskodawcy powinna posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 96 ust. 11 ustawy o VAT, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny jest obowiązany umieszczać numer identyfikacji podatkowej na fakturach oraz ofertach.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP). Stosownie do ust. 2 i 3 cyt. wyżej przepisu obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują NIP. Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się do identyfikacji NIP nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 3 ust. 2 ustawy o zasadach ewidencji (...)nadanie NIP następuje w drodze decyzji wydanej przez naczelnika urzędu skarbowego.

Dla oceny, czy Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej (NZOZ) jest odrębnym podatnikiem w stosunku do organu założycielskiego, którym jest Wnioskodawca (Spółka Akcyjna) ważne jest ustalenie, czy NZOZ prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) zakład opieki zdrowotnej może być odrębną jednostką organizacyjną, częścią innej jednostki organizacyjnej lub jednostką organizacyjną podległą innej jednostce organizacyjnej.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy ustrój zakładu opieki zdrowotnej oraz inne sprawy dotyczące jego funkcjonowania, nieuregulowane w ustawie, określa statut.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. ustawy w statucie zakładu opieki zdrowotnej określa się w szczególności:

1.

nazwę zakładu odpowiadającą zakresowi udzielanych świadczeń;

2.

cele i zadania zakładu;

3.

siedzibę i obszar działania;

4.

rodzaje i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych;

5.

organy zakładu i strukturę organizacyjną;

6.

formę gospodarki finansowej.

Z wniosku wynika, że NZOZ powołany został Uchwałą Zarządu Spółki Akcyjnej.

Decyzją, wydaną z upoważnienia Wojewody, NZOZ został wpisany do Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej.

Zgodnie z § 3 Statutu NZOZ, NZOZ jest wydzieloną jednostką organizacyjną Wnioskodawcy. Organem zarządzającym NZOZ zgodnie z brzmieniem § 6 ust. 1 Statutu jest Kierownik NZOZ, powoływany i odwoływany przez Zarząd Wnioskodawcy (zgodnie z treścią § 6 ust. 2 lit. c) Statutu NZOZ). Zgodnie z brzmieniem § 8 Statutu NZOZ, podmiotem uprawnionym do tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz komórek organizacyjnych NZOZ jest wyłącznie Zarząd Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazał, iż stosownie do zapisów § 10 Statutu NZOZ:

* NZOZ nie posiada odrębnej podmiotowości podatkowej,

* księgi rachunkowe NZOZ prowadzone są łącznie z księgami rachunkowymi Wnioskodawcy,

* obowiązki podatkowe NZOZ realizowane są przez Wnioskodawcę łącznie z obowiązkami podatkowymi Wnioskodawcy.

W Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej REGON NZOZ traktowany jest jako jednostka lokalna Wnioskodawcy.

Z wniosku wynika również, że ze strony Wnioskodawcy, jako organu założycielskiego, nie nastąpiło przekazanie do NZOZ żadnego majątku umożliwiającego prowadzenie działalności (działalność statutowa NZOZ prowadzona jest w wynajętych pomieszczeniach, przy pomocy dzierżawionego od firm specjalistycznych sprzętu w oparciu o podpisane przez zarząd Wnioskodawcy umowy z kontrahentami zewnętrznymi).

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż NZOZ, którego założycielem jest Spółka Akcyjna nie jest samodzielną jednostką wyodrębnioną finansowo czy organizacyjnie - nie posiada więc autonomii w sferze majątkowej, organizacyjnej czy rachunkowej.

Wskazane we wniosku okoliczności, zdaniem tut. organu, przemawiają za uznaniem wzajemnej zależności NZOZ od Wnioskodawcy (Spółki Akcyjnej). W związku z powyższym NZOZ, w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, nie może być traktowany jako jednostka samodzielnie wykonująca działalność gospodarczą. Wszelkie jego działania są bowiem uzależnione i nierozerwalnie związane z funkcjonowaniem Wnioskodawcy (Spółki Akcyjnej). Co prawda NZOZ wykonuje swoje zadania w oparciu o zatwierdzony Statut ale jego organem zarządzającym, pełniącym nad nim kontrolę jest organ założycielski, a struktura organizacyjna NZOZ jest związana ze strukturą organizacyjną Wnioskodawcy (Spółki Akcyjnej).

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym, NZOZ nie będzie posiadał odrębnej podmiotowości od swojego organu założycielskiego, tj. Wnioskodawcy (Spółki Akcyjnej) nie będzie zatem samodzielnym, wyodrębnionym podmiotem gospodarczym.

W świetle powyższego podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w ww. art. 15 ustawy o VAT, jest Wnioskodawca (Spółka Akcyjna), czyli organ założycielski NZOZ.

Wobec powyższego NZOZ jako jednostka organizacyjna, nie będąca samodzielnym, wyodrębnionym podmiotem gospodarczym, utworzona przez Wnioskodawcę jako organ założycielski, winna posługiwać się Numerem Identyfikacji Podatkowej Wnioskodawcy (Spółki Akcyjnej).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie wskazanej we wniosku interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług wydanej przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Częstochowie z dnia 14 kwietnia 2005 r. znak: NIP/406-1/05 należy wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny (lub zdarzenie przyszłe) przedstawiony przez podatnika. Interpretacje te nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja została udzielona w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny. W przypadku zmiany któregokolwiek z elementów tego stanu faktycznego, przedmiotowa interpretacja traci swą ważność.

Równocześnie należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl