IBPP1/443-1073/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1073/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2008 r. (data wpływu 25 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia całej kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury wystawionej na obojga małżonków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia całej kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury wystawionej na obojga małżonków. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 września 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W dniu 5 grudnia 2007 r. wraz z żoną zawarł z gminą umowę zamiany w formie aktu notarialnego, w wyniku której nabył w trybie bezprzetargowym nieruchomości niezabudowane. Nieruchomości te nabyte zostały na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Z uwagi na pozostawanie we wspólności małżeńskiej, akt notarialny sporządzony został na imię Wnioskodawcy i jego żony. Miasto G. na podstawie przedmiotowego aktu wystawiło fakturę VAT na obojga małżonków.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 30 września 2008 r. opisane we wniosku nieruchomości niezabudowane w całości nabył na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej - wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotowe grunty, zgodnie z art. 22c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią środki trwałe, które nie podlegają amortyzacji ale przy ich zakupie zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku otrzymania faktury wystawionej na oboje małżonków, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z przedmiotowej faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na fakt, iż wyłącznie Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność gospodarczą a wydatek na zakup nieruchomości jest z nią związany, faktura dokumentująca jego poniesienie, mimo iż wystawiona na żonę i na Wnioskodawcę, uprawnia Wnioskodawcę do odliczenia wynikającego z niej podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Faktura będąca podstawą odliczenia, winna zawierać elementy wymienione w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca (będący czynnym podatnikiem VAT) wraz z małżonką z którą pozostaje we wspólności majątkowej, w dniu 5 grudnia 2007 r. zawarł z Gminą umowę zamiany w formie aktu notarialnego w efekcie której nabył w trybie bezprzetargowym nieruchomości niezabudowane z przeznaczeniem do wykorzystania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Na podstawie ww. aktu notarialnego Gmina wystawiła fakturę VAT na której jako nabywca figuruje Wnioskodawca oraz jego małżonka.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowe grunty zgodnie z art. 22c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały zaliczone do środków trwałych, które nie podlegają amortyzacji ale przy zakupie których przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W myśl natomiast art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów.

Analizując zatem przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone powyżej przepisy, stwierdzić należy, że faktura dokumentująca poniesienie przedmiotowego wydatku w treści której jako nabywca figuruje Wnioskodawca oraz jego małżonka, będzie uprawniała Wnioskodawcę do obniżenia całej kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z niej wynikającego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl