IBPP1/443-1070/12/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1070/12/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2012 r. (data wpływu 10 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2013 r. (data wpływu 8 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania realizowanych usług szkoleniowych z zakresu zarządzania projektami wraz z organizacją i przeprowadzeniem egzaminu certyfikującego IPMA na poziomie D - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania realizowanych usług szkoleniowych z zakresu zarządzania projektami wraz z organizacją i przeprowadzeniem egzaminu certyfikującego IPMA na poziomie D.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 stycznia 2013 r. (data wpływu 8 stycznia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 grudnia 2012 r. znak: IBPP1/443-1070/12/AL.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi m.in. działalność szkoleniową. Firma Wnioskodawcy posiada wpis do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzony przez Wojewódzki Urząd Pracy. W dniu 27 września 2012 r. Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług z Fundacją na świadczenia usług szkoleniowych polegających na przygotowaniu programu szkoleniowego oraz przeprowadzeniu szkoleń z zakresu zarządzania projektami wraz z organizacją i przeprowadzeniem egzaminu certyfikującego IPMA na poziomie D dla 24 grup, w tym: 6 grup dziesięcioosobowych w roku 2012, 12 grup dziesięcioosobowych w roku 2013 oraz 6 grup dziesięcioosobowych w roku 2014 (łącznie 240 osób) oraz przeprowadzenie szkolenia z zakresu zarządzania projektami. Zgodnie z umową zawartą z Fundacją ww. usługi szkoleniowe świadczy w ramach projektu realizowanego przez nią w ramach Priorytet VIII. Regionalne kadry gospodarki. Działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw - w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Fundacja otrzymuje środki na realizację projektu z WUP w wysokości 90% wartości projektu, natomiast 10% stanowi wkład własny, który jest wnoszony przez osoby chcące z własnej inicjatywy podnieść swoje kwalifikacje.

Wynagrodzenie, które Wnioskodawca otrzymuje za przedmiotowe usługi szkoleniowe jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W zakresie przedmiotowych usług nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Prowadzone przez niego szkolenia pozwalają uczestnikom nabyć dodatkowe kwalifikacje niezbędne do aktualnej bądź przyszłej pracy.

W piśmie z dnia 7 stycznia 2013 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że zawarta w dniu 27 września 2012 r. umowa o świadczenie usług z Fundacją polega na przygotowaniu programu szkoleniowego oraz na jego podstawie przeprowadzeniu szkoleń z zakresu zarządzania projektami wraz z organizacją i przeprowadzeniem egzaminu certyfikującego IPMA na poziomie D dla 24 grup, w tym 6 grup dziesięcioosobowych w roku 2012, 12 grup dziesięcioosobowych w roku 2013 oraz 6 grup dziesięcioosobowych w roku 2014 (łącznie 240 osób). Szkolenie z zakresu zarządzania projektami dotyczy następujących zagadnień:

Blok I - Profesjonalne zarządzanie projektami -16 h;

Blok II - Zarządzanie ryzykiem projektowym - (planowanie, identyfikacja, analiza ilościowa i jakościowa, mapa ryzyka, monitorowanie i kontrola itp.) - 8 h;

Blok III - Budżetowanie i finanse projektu - (rachunek zarządczy, controling, rentowność projektu itp.) - 8 h;

Blok IV - Komunikacja i zarządzanie zespołem projektowym - (kierownik, sztuka perswazji, konflikt, praca zespołowa, zarządzanie kompetencjami w zespole, kierowanie zespołem, itp.) -16h;

Blok V - Aspekty prawne w projekcie - (umowy i dofinansowanie, prawo zamówień publicznych, zasada konkurencyjności, pomoc publiczna, itp.) - 8h;

Blok VI - Aspekty finansowo - księgowe - (rozliczenie podatkowe, VAT, ewidencja księgowa, sprawozdawczość finansowa, itp.) -16 h;

Blok VII - fundusze UE - (polityka spójności, MRPO, POKL, POIG, POLIS, PROW, wytyczne, generatory wniosków aplikacyjnych, zasady konstruowania projektów itp.) - 56 h;

Blok VIII - Realizacja projektów - (promocja, cele działań promocyjnych, kampania promocyjna, narzędzia promocji, wnioski o płatność, PEFS, dokumentowanie wydatków, archiwizacja dokumentacji, sprawozdawczość, monitoring rezultatów itp.) - 32 h.

W związku z realizowaną usługą Wnioskodawca ma obowiązek:

* opracować i przekazać Fundacji program zajęć z uwzględnieniem zakresu tematycznego, który powyżej został przedstawiony;

* opracować i przekazać harmonogram zajęć;

* przygotować i przekazać komplet materiałów dydaktycznych wraz z prawami autorskimi;

* przeprowadzić zajęcia edukacyjne;

* Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia dzienników zajęć edukacyjnych;

* zorganizować i przeprowadzić zewnętrzny egzamin certyfikujący IPMA na poziomie D dla wszystkich uczestników szkolenia przez uprawnioną instytucję certyfikującą (wszystkie koszty związane z organizacją i przeprowadzeniem egzaminów ponosi Wnioskodawca), następnie przekazać Fundacji kopie uzyskanych przez uczestników certyfikatów IPMA. (Wnioskodawca zobowiązany jest do przeprowadzenia szkoleń w sposób rzetelny, ze szczególną starannością by minimum 70% uczestników w skali czasowej całego zadania (4 egzaminów) zdała egzamin certyfikujący IPMA na poziomie D z pozytywnym rezultatem).

Dodatkowo Wnioskodawca zobowiązany jest do przygotowania pytań oraz do przeprowadzenia na ich podstawie testów badających wiedzę, w dniu rozpoczęcia zajęć i po ich zakończeniu.

Szkolenia z zakresu zarządzania projektami w wymiarze 160 godzin zajęć dydaktycznych dla każdej grupy kończą się egzaminem certyfikującym IPMA.

Podsumowując, Wnioskodawca nie świadczy wyłącznie usługi szkoleniowej zakresu zarządzania projektami tylko kompleksową usługę polegającą na świadczeniu usług szkoleniowych z zakresu zarządzania projektami wraz z przygotowaniem programu szkoleniowego oraz organizacją i przeprowadzeniem egzaminu certyfikującego IPMA na poziomie D.

Odnośnie przedmiotowych usług szkoleniowych z zakresu zarządzania projektami wraz z przygotowaniem programu szkoleniowego oraz organizacją i przeprowadzenie egzaminu certyfikującego IPMA na poziomie D Wnioskodawca wskazał, że:

1.

Egzamin certyfikujący IPMA na poziomie D jest immanentnym elementem realizowanej usługi szkoleniowej z zakresu zarządzania projektami, każdy uczestnik szkolenia musi przystąpić do egzaminu, to element całościowej formy wsparcia pn. "szkolenie z zakresu zarządzania projektami wraz z certyfikacją IPMA poziom D".

2.

Skrót IPMA (XXX) pochodzi od nazwy organizacji X, która jest organizacją non-profit, zarejestrowaną w S. z sekretariatem i centralą operacyjną w W. Celem organizacji X było stworzenie międzynarodowego standardu, dlatego też przykładała ona dużą wagę do współpracy z organizacjami krajowymi poprzez krajowe organizacje stowarzyszone (N.A., w P. ze StowarzyszeniemY).X jest wiodącą światową organizacją w dziedzinie zarządzania projektami. Stowarzyszenie Y na podstawie porozumienia z X od maja 2002 r. ma prawo przeprowadzać egzaminy i wydawać certyfikaty potwierdzające posiadane przez kandydata kompetencje (wiedzę, doświadczenie, kompetencje kierownicze i interpersonalne w dziedzinie zarządzania projektami). Droga do certyfikacji jest trudna. Przyjęte standardy jasno określają kto i kiedy może ubiegać się o dyplom. System certyfikacji IPMA składa się bowiem z czterech poziomów - D, C, B i A, odzwierciedlających wiedzę, doświadczenie i profesjonalność Kierownika Projektu. Należy nadmienić, że każdemu ze stopni odpowiada określony tytuł. I tak, osoba posiadająca certyfikat D to Certyfikowany praktyk ds. zarządzania projektami, certyfikat C to Certyfikowany Specjalista ds. Zarządzania Projektami, certyfikat B to Certyfikowany Kierownik Projektu; certyfikat A to Certyfikowany Dyrektor Projektu. Aby przystąpić do egzaminu na Project Managera, każdy z kandydatów w celu określenia odpowiedniego dla siebie poziomu certyfikacji, musi przedłożyć specjalnie do tego powołanej komisji zestaw dokumentów potwierdzających posiadanie wiedzy i umiejętność. To właśnie komisja składająca się z członków SPMP decyduje o kategorii egzaminu, do którego przystąpią poszczególni kandydaci.

Dla poziomu D wymagania w stosunku do kandydatów są następujące:

* doświadczenie w zakresie elementów i aspektów zarządzania projektem nie jest obowiązkowe, jednak korzystnie jest, jeśli kandydat już w pewnym zakresie stosował swoje umiejętności w zakresie zarządzania projektem;

* posiadanie wiedzy w obszarze wszystkich elementów i aspektów zarządzania projektem oraz umiejętność jej zastosowania w praktyce;

* kandydat pracuje jako członek zespołu projektowego lub członek zespołu zarządzającego projektem (może pracować w pewnych obszarach jako specjalista).

Należy również nadmienić, że uzyskanie dyplomu Certyfikowanego Project Managera danego stopnia nie zwalnia jego posiadacza z dalszego doskonalenia własnych umiejętności. Certyfikaty (z wyjątkiem stopnia D) posiadają bowiem swoją ważność. Dla poziomu C i B jest to 3 lata, a dla A 5 lat. Po upłynięciu danego okresu czasu trzeba recertyfikować dyplom, tzn. albo potwierdzić swoje zdolności zarządzania projektem na dotychczasowym poziomie, albo też przystąpić do egzaminu wyższego stopnia. W przypadku gdy Project Manager nie zaktualizuje swojego dyplomu, traci wtedy prawo do posługiwania się nim.

3. Usługi szkoleniowe z zakresu zarządzania projektami obejmują 160 h zajęć dydaktycznych składających się z ośmiu bloków tematycznych., tj.:

Blok I - Profesjonalne zarządzanie projektami - 16 h;

Blok II - Zarządzanie ryzykiem projektowym - (planowanie, identyfikacja, analiza ilościowa i jakościowa, mapa ryzyka, monitorowanie i kontrola itp.) - 8 h;

Blok III - Budżetowanie i finanse projektu - (rachunek zarządczy, controling, rentowność projektu itp.) - 8 h;

Blok IV - Komunikacja i zarządzanie zespołem projektowym - (kierownik, sztuka perswazji, konflikt, praca zespołowa, zarządzanie kompetencjami w zespole, kierowanie zespołem, itp.) -16h;

Blok V - Aspekty prawne w projekcie - (umowy i dofinansowanie, prawo zamówień publicznych, zasada konkurencyjności, pomoc publiczna, itp.) - 8h;

Blok VI - Aspekty finansowo - księgowe - (rozliczenie podatkowe, VAT, ewidencja księgowa, sprawozdawczość finansowa, itp.) -16 h;

Blok VII - fundusze UE - (polityka spójności, MRPO, POKL, POIG, POLIS, PROW, wytyczne, generatory wniosków aplikacyjnych, zasady konstruowania projektów itp.) - 56 h; Blok VIH - Realizacja projektów - (promocja, cele działań promocyjnych, kampania promocyjna, narzędzia promocji, wnioski o płatność, PEFS, dokumentowanie wydatków, archiwizacja dokumentacji, sprawozdawczość, monitoring rezultatów itp.) - 32 h.

Szkolenia odbywają się w weekendy, każdy dzień szkoleniowy to 8 godzin dydaktycznych (20 dni szkoleniowych). Prowadzone są przez specjalistów w określonych dziedzinach i zakładają zarówno podnoszenie wiedzy, jak i umiejętności praktycznych. Prowadzący zajęcia trenerzy posługują się nowoczesnymi metodami dydaktycznymi, przekazują swoje doświadczenie i dokonują z uczestnikami analizy case studies. Zajęcia odbywają się w wynajmowanych na ten cel przez Fundację salach szkoleniowych w czterech miejscowościach (N., S., G., L., T.).

4.

Program szkoleniowy jest elementem niezbędnym do realizacji usług szkoleniowych z zakresu zarządzania projektami, który to obowiązek wynika z umowy, jaką zawarł Wnioskodawca z Fundacją. Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia: nazwę i zakres szkolenia, czas trwania i sposób organizacji szkolenia, cele szkolenia, metody i środki dydaktyczne, plan nauczania określający tematy zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar, treść szkolenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz wykaz literatury, niezbędnych pomocy i materiałów dydaktycznych. Program zajęć jest zgodny z oczekiwaniami Fundacji wyrażonymi zarówno w zapytaniu ofertowym, jak i w wiążącej Fundację oraz Wnioskodawcę umowie, a także jest skorelowany w dużym stopniu z metodyką IPMA. Nie oznacza to jednak stuprocentowej zgodności zakresów merytorycznych zawartych we wniosku o dofinansowanie projektu z metodyką IPMA, z uwagi na fakt, że program obejmuje szerszy zakres tematyczny, niż oczekiwania instytucji certyfikującej (IPMA). Jednym z elementów, które odróżniają program szkolenia od zakresu IPMA jest choćby kwestia funduszy unijnych, którymi IPMA nie zajmuje się wcale, natomiast program szkolenia "zarządzanie projektami" przygotowany przez Wnioskodawcę poświęca temu zagadnieniu 56 h. Program 160-godzinnego szkolenia"zarządzanie projektami" jest programem autorskim Wnioskodawcy, przygotowanym i opracowanym w zgodzie z zapisami zawartymi w umowie z Fundacją.

5.

Usługi szkoleniowe wraz z przeprowadzeniem egzaminu prowadzone przez Wnioskodawcę nie stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

6.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, jak również nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

7.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie jest podmiotem wpisanym do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Wnioskodawca nie prowadzi szkoleń wraz z egzaminami, które są przedmiotem wniosku jako jednostka objęta systemem oświaty.

Wnioskodawca jest wpisany do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy, na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

8.

Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę z zakresu zarządzania projektami wraz z przeprowadzeniem egzaminu nie są realizowane w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

9.

Projekt realizowany przez Fundację jest finansowany w 90% ze środków publicznych w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), natomiast w 10% ze środków własnych. Na realizację projektu Fundacja otrzymuje środki na wyodrębniony rachunek bankowy. Wnioskodawca jest podwykonawcą -Zleceniobiorcą, który dla Fundacji świadczy usługi szkoleniowe z zakresu zarządzania projektami wraz z przygotowaniem programu szkoleniowego oraz organizacją i przeprowadzeniem egzaminu certyfikującego IPMA na poziomie D. Za świadczone usługi Wnioskodawca otrzymuje od Fundacji środki bez podziału na środki europejskie i środki pochodzące z budżetu krajowego.

10.

Jak wynika z umowy zawartej pomiędzy Fundacją a Wnioskodawcą wynagrodzenie za świadczone usługi jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Wnioskodawca w projekcie, który realizuje Fundacja w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytetu VIII. Regionalne kadry gospodarki, działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw jest podwykonawcą. Zgodnie z otrzymaną informacją, która jest zamieszczona we wniosku aplikacyjnym Fundacji, koszty wynagrodzenia trenerów, egzaminów certyfikujących oraz koszty opracowania materiałów szkoleniowych i druku materiałów szkoleniowych w 2012 r. oraz 2013 r. finansowane są w 10% z wkładu własnego, który pochodzi z opłat uczestników projektu. Z informacji podanej przez Fundację każdy uczestnik płaci 335 zł opłaty, tak więc wkład własny w ramach ww. projektu, to po prostu wkład własny, prywatny, uczestników szkolenia/projektu ponadto pozostała kwota tj. 90% pochodzi w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego (płatność pochodząca z budżetu Unii Europejskiej) i w 15% z środków krajowych, budżetu państwa (dotacja celowa). W 2014 r. nie ma wydatków finansowanych z wkładu własnego, wszystkie wydatki pokrywane są z środków europejskich (85%) i krajowych (15%).

11.

Środki, którymi Fundacja płaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe z zakresu zarządzania projektami wraz z przeprowadzeniem egzaminu są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez Fundację projekcie w następujący sposób: wynagrodzenie trenerów, koszty egzaminu certyfikującego IPMA poziom D, opracowanie materiałów szkoleniowych (zakres umowy pomiędzy Fundacją i Wnioskodawcą).

12.

Faktury wystawiane przez Wnioskodawcę za świadczone usługi stanowią dla Fundacji dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez tę Fundację projektu.

13.

Bezpośrednimi uczestnikami świadczonych przez Wnioskodawcę usług z zakresu zarządzania projektami są osoby zatrudnione w instytucjach/organizacjach zaangażowanych w wykorzystywanie środków UE pracujących na terenie 4 powiatów (I., n., miasta N., g.), które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podniesieniem kwalifikacji i umiejętności w tym zakresie.

14.

Kurs z zakresu zarządzania projektami podniesie kwalifikacje zawodowe i umiejętności 240 osób pracowników zajmujących się lub planujących się zajmować przygotowaniem i realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Osoby biorące udział w szkoleniu z zakresu zarządzania projektami nabędą praktyczne umiejętności w zakresie przygotowania projektów oraz wiedzę niezbędną do zarządzania projektami, co spowoduje, że ich pozycja na rynku pracy się wzmocni.

Szkolenie z zakresu zarządzania projektami przygotowuje do wykonywania zawodu Kierownika Projektu (Project Manager) i poszerza umiejętności w tym obszarze zawodowym. Zgodnie z załącznikiem do rozporządzania Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. Dz. U. Nr 82, poz. 537 w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, pod pozycją 2421 Specjaliści do spraw zarządzania i organizacji, dokładniej pod numerem 24102 występuje zwód "Koordynator projektów unijnych". Jak wynika z objaśnień do struktury klasyfikacji zawodów i specjalności "zawód" zdefiniowany został jako zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji (wiedzy i umiejętności), zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu stanowi źródło dochodów. Zawód można dzielić na specjalności. Specjalność jest wynikiem podziału pracy w ramach zawodu, zawiera część czynności o podobnym charakterze (związanych z wykonywaną funkcją lub przedmiotem pracy) wymagających pogłębionej lub dodatkowej wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku dodatkowego szkolenia lub praktyki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 stycznia 2013 r.):

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na przygotowaniu programu szkoleniowego oraz na jego podstawie przeprowadzeniu szkoleń z zakresu zarządzania projektami wraz z organizacją i przeprowadzeniem egzaminu certyfikującego IPMA na poziomie D dla 24 grup, w tym 6 grup dziesięcioosobowych w roku 2012, 12 grup dziesięcioosobowych w roku 2013 oraz 6 grup dziesięcioosobowych w roku 2014 (łącznie 240 osób) dla Fundacji - realizatora projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług, Rozporządzania Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług paragraf 13 ust. 1 pkt 20.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi szkoleniowe polegające na przygotowaniu programu szkoleniowego oraz przeprowadzeniu szkoleń z zakresu zarządzania projektami wraz z organizacją i przeprowadzeniem egzaminu certyfikującego IPMA na poziomie D dla 24 grup, w tym: 6 grup dziesięcioosobowych w roku 2012, 12 grup dziesięcioosobowych w roku 2013 oraz 6 grup dziesięcioosobowych w roku 2014 (łącznie 240 osób) oraz przeprowadzenie szkolenia z zakresu zarządzania projektami dla Fundacji - realizatora projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług paragraf 13 ust. 1 pkt 20.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powyższe regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. U. UE L 347, str. 1 z późn. zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja "interesu publicznego", nie zostały również określone podmioty, które mogą działać "w interesie publicznym". Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jaki i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu "interesu publicznego".

Wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto należy zaznaczyć, iż od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77, str. 1), które wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż jego przepisy z dniem 1 lipca 2011 r. stały się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. W myśl postanowień art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

W okresie od dnia 1 lipca 2006 r. do 30 czerwca 2011 r., tożsame uregulowanie powyższej kwestii było zawarte w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 288, str. 1).

Analizując powołaną wyżej regulację art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ust. 1 pkt 29 powyższego artykułu, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem lub muszą mieć na celu uzyskanie, czy uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

* formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,

* na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

* szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

Z opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, nie jest podmiotem wpisanym do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, jak również nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Wnioskodawca nie prowadzi szkoleń wraz z egzaminami, które są przedmiotem wniosku jako jednostka objęta systemem oświaty.

W zakresie przedmiotowych usług nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi m.in. działalność szkoleniową. Firma Wnioskodawcy posiada wpis do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzony przez Wojewódzki Urząd Pracy. W dniu 27 września 2012 r. Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług z Fundacją na świadczenia usług szkoleniowych polegających na przygotowaniu programu szkoleniowego oraz przeprowadzeniu szkoleń z zakresu zarządzania projektami wraz z organizacją i przeprowadzeniem egzaminu certyfikującego IPMA na poziomie D dla 24 grup, w tym: 6 grup dziesięcioosobowych w roku 2012, 12 grup dziesięcioosobowych w roku 2013 oraz 6 grup dziesięcioosobowych w roku 2014 (łącznie 240 osób) oraz przeprowadzenie szkolenia z zakresu zarządzania projektami. Projekt realizowany przez Fundację jest finansowany w 90% ze środków publicznych w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), natomiast w 10% ze środków własnych. Na realizację projektu Fundacja otrzymuje środki na wyodrębniony rachunek bankowy. Jak wynika z umowy zawartej pomiędzy Fundacją a Wnioskodawcą wynagrodzenie za świadczone usługi jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Wnioskodawca w projekcie, który realizuje Fundacja w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytetu VIII. Regionalne kadry gospodarki, działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw jest podwykonawcą. Zgodnie z otrzymaną informacją, która jest zamieszczona we wniosku aplikacyjnym Fundacji, koszty wynagrodzenia trenerów, egzaminów certyfikujących oraz koszty opracowania materiałów szkoleniowych i druku materiałów szkoleniowych w 2012 r. oraz 2013 r. finansowane są w 10% z wkładu własnego, który pochodzi z opłat uczestników projektu. Z informacji podanej przez Fundację każdy uczestnik płaci 335 zł opłaty, tak więc wkład własny w ramach ww. projektu, to po prostu wkład własny, prywatny, uczestników szkolenia/projektu ponadto pozostała kwota tj. 90% pochodzi w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego (płatność pochodząca z budżetu Unii Europejskiej) i w 15% z środków krajowych, budżetu państwa (dotacja celowa). W 2014 r. nie ma wydatków finansowanych z wkładu własnego, wszystkie wydatki pokrywane są z środków europejskich (85%) i krajowych (15%).

IPMA jest wiodącą światową organizacją w dziedzinie zarządzania projektami. Stowarzyszenie Y na podstawie porozumienia z X od maja 2002 r. ma prawo przeprowadzać egzaminy i wydawać certyfikaty potwierdzające posiadane przez kandydata kompetencje (wiedzę, doświadczenie, kompetencje kierownicze i interpersonalne w dziedzinie zarządzania projektami). Egzamin certyfikujący IPMA na poziomie D jest immanentnym elementem realizowanej usługi szkoleniowej z zakresu zarządzania projektami, każdy uczestnik szkolenia musi przystąpić do egzaminu, to element całościowej formy wsparcia pn. "szkolenie z zakresu zarządzania projektami wraz z certyfikacją IPMA poziom D". Szkolenia odbywają się w weekendy, każdy dzień szkoleniowy to 8 godzin dydaktycznych (20 dni szkoleniowych). Prowadzone są przez specjalistów w określonych dziedzinach i zakładają zarówno podnoszenie wiedzy, jak i umiejętności praktycznych. Prowadzący zajęcia trenerzy posługują się nowoczesnymi metodami dydaktycznymi, przekazują swoje doświadczenie i dokonują z uczestnikami analizy case studies. Zajęcia odbywają się w wynajmowanych na ten cel przez Fundację salach szkoleniowych w czterech miejscowościach (N., G, L, T). Bezpośrednimi uczestnikami świadczonych przez Wnioskodawcę usług z zakresu zarządzania projektami są osoby zatrudnione w instytucjach/organizacjach zaangażowanych w wykorzystywanie środków UE pracujących na terenie 4 powiatów (I., n., miasta N., g.), które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podniesieniem kwalifikacji i umiejętności w tym zakresie.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż nie jest jednostką objętą systemem oświaty, nie jest uczelnią ani innym podmiotem wymienionym w ww. artykule, zatem zwolnienie określone w tym przepisie nie może być zastosowane.

Jednakże usługi szkoleniowe wraz z przeprowadzeniem egzaminu prowadzone przez Wnioskodawcę mimo iż Wnioskodawca wskazał, że nie stanowią one usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego zdaniem tut. organu spełniają one definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy. Szkolenia te bowiem przygotowują do wykonywania zawodu Kierownika Projektu (Project Manager) i poszerzają umiejętności w tym obszarze zawodowym.

Jak wskazał Wnioskodawca kurs z zakresu zarządzania projektami podniesie kwalifikacje zawodowe i umiejętności 240 osób pracowników zajmujących się lub planujących się zajmować przygotowaniem i realizacją projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Osoby biorące udział w szkoleniu z zakresu zarządzania projektami nabędą praktyczne umiejętności w zakresie przygotowania projektów oraz wiedzę niezbędną do zarządzania projektami, co spowoduje, że ich pozycja na rynku pracy się wzmocni.

W objaśnieniach do struktury klasyfikacji zawodów i specjalności zawartych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 82, poz. 537 z późn. zm.) zdefiniowano pojęcie "zawód", jako zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji (wiedzy i umiejętności), zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu stanowi źródło dochodów.

Zawód Koordynatora projektów unijnych jest wyszczególniony w powyższej klasyfikacji zawodów i specjalności w poz. 242102.

Wobec faktu, iż usługi szkoleniowe wraz z przeprowadzeniem egzaminu prowadzone przez Wnioskodawcę są współfinansowane w 90% ze środków publicznych (tekst jedn.: 85% pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego i 15% ze środków krajowych, budżetu państwa (dotacja celowa)) spełniona jest druga przesłanka, umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na przygotowaniu programu szkoleniowego oraz na jego podstawie przeprowadzeniu szkoleń z zakresu zarządzania projektami wraz z organizacją i przeprowadzeniem egzaminu certyfikującego IPMA na poziomie D dla 18 grup, w tym 6 grup dziewięcioosobowych w 2012 r. i 12 grup dziewięcioosobowych w 2013 r. finansowanych w 90% ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych. Natomiast szkolenia dla pozostałych 6 grup dziewięcioosobowych świadczonych w 2014 r. będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż będą finansowane w 100% ze środków publicznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl