IBPP1/443-1040/09/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1040/09/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 16 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.) oraz z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 14 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego, konieczności udokumentowania fakturą VAT oraz konieczności ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży biletów lotniczych międzynarodowych oraz opłaty dla biura za rezerwację biletów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 2 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego, konieczności udokumentowania fakturą VAT oraz konieczności ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży biletów lotniczych międzynarodowych oraz opłaty dla biura za rezerwację biletów.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-729/09/AL z dnia 11 września 2009 r. oraz pismem z dnia 6 października 2009 r. (data wpływu 14 października 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-729/09/AL z dnia 1 października 2009 r

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Firma prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie organizatorów turystyki, pośredników turystycznych, agentów turystycznych, transportu lądowego pasażerskiego, pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, rezerwacji oraz informacji turystycznej. Jest zarejestrowanym na potrzeby podatku od towarów i usług czynnym podatnikiem tego podatku.

Sprzedaż dla osób indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej ewidencjonuje na kasie fiskalnej.

Sporadycznie zdarza się że klienci indywidualni proszą o internetową rezerwację biletów lotniczych międzynarodowych, przewoźników z którymi Wnioskodawca nie posiada podpisanych umów agencyjnych. Sprzedaż ta polega na dokonaniu przez biuro Wnioskodawcy elektronicznej rezerwacji i zapłaty za koszt biletu z firmowego rachunku bankowego. Na adres mailowy biura Wnioskodawcy przesyłane jest potwierdzenie rezerwacji, z którego wynika numer i data potwierdzenia, trasa przelotu, dane zamawiającego (dane mojego biura) podróżni z imienia i nazwiska oraz kwota płatności. Za usługę rezerwacji przez biuro Wnioskodawcy, klient płaci umówioną kwotę wraz z kwotą płatności wynikającą z potwierdzenia rezerwacji. Po tygodniu na skrzynkę mailową Wnioskodawca otrzymuje fakturę dokumentującą zakup biletów. Wnioskodawca nadmienia, że oprócz wydruku potwierdzenia oraz faktury dokumentującej zakup biletów, system elektronicznej sprzedaży nie generuje samego biletu. Bilet odbierają podróżni w dniu wylotu przy odprawie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 21 września 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że jeżeli rezerwacja biletu lotniczego dokonywana jest przez osobę fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie wystawia faktury VAT, czynność tę ewidencjonuje na kasie fiskalnej ze stawką 0%. Takie jest postępowanie Wnioskodawcy jednak uważa on, iż powinien również i w tym przypadku wystawić fakturę, dla udokumentowania rezerwacji i sprzedaży biletu.

Jeżeli natomiast rezerwacji biletu lotniczego dokonuje osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub podmiot prawny Wnioskodawca wystawia fakturę VAT ze stawką 0% na łączną wartość ceny biletu wraz z rezerwacją. Wnioskodawca nie dokonuje rozbicia ceny biletu i ceny rezerwacji, przedmiotem usługi jest sprzedaż biletu.

Rezerwacja biletu lotniczego wiąże się z jego natychmiastowym zakupem, od razu przekształca się w zakup biletu.

Wnioskodawca nie świadczy usług pośrednictwa, o których mowa art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług związane z usługami transportu międzynarodowego osób (art. 83 ust. 3 pkt 2)

Na kasie fiskalnej Wnioskodawca ewidencjonuje wszystkie usługi, które świadczy na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej a mianowicie:

* sprzedaż agencyjnych biletów międzynarodowych w zakresie transportu lądowego osób,

* sprzedaż agencyjnych imprez turystycznych (wczasy, kolonie, obozy, wycieczki),

* sprzedaż własnych imprez turystycznych (wycieczki),

* usługi wynajmu autokarów z kierowcą,

* usługi w zakresie informacji turystycznej, rezerwacji biletów.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 października 2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż świadczy usługi transportu międzynarodowego osób, o których mowa art. 83 ust. 1, pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przez które rozumie się w myśl art. 83 ust. 3 pkt 2:

Przewóz lub inny sposób przemieszczania się osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

* z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

* z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

* miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

- jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Zakupu biletów lotniczych Wnioskodawca dokonuje od przewoźników linii lotniczych, z którymi nie posiada zawartych umów agencyjnych na pośrednictwo w sprzedaży biletów lotniczych.

Wnioskodawca wyjaśnił, że przez to, iż Wnioskodawca nie świadczy usług pośrednictwa w transporcie międzynarodowym osób, o których mowa art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług związany z usługami transportu międzynarodowego osób (art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy), przez które rozumie się w myśl art. 83 ust. 3 pkt 2:

Przewóz lub inny sposób przemieszczania się osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

* z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

* z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju

* Z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

- jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),należy rozumieć, to, iż Wnioskodawca nie posiada zawartych umów agencyjnych z przewoźnikami linii lotniczych na pośrednictwo w sprzedaży biletów lotniczych, które są przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Ponadto otrzymane "potwierdzenia rezerwacji" wystawiane są przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W systemie rezerwacyjnym (brak formy papierowej) zakupu biletu lotniczego, pasażer otrzymuje jedynie potwierdzenie zakupu biletu lotniczego w formie listu elektronicznego e-mail albo wydruku tego listu. W celu odbycia podróży przy odprawie w dniu wylotu wystarczy podać nr rezerwacji i okazać dokument tożsamości uprawniający do odbycia podróży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może zastosować 0% stawkę podatku od towarów i usług przy wystawieniu faktury dla spełnienia warunku art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, na łączną należność otrzymaną od klienta indywidualnego tj. opłaty wynikającej z potwierdzenia rezerwacji wraz z opłatą dla biura za rezerwację oraz zaewidencjonowanie tej sprzedaży na kasie fiskalnej ze stawką 0% i dołączenie oryginału paragonu do kopii faktury. Czy wyłączne zaewidencjonowanie na kasie fiskalnej sprzedaży biletu międzynarodowego bez wystawiania faktury VAT ze względu na brak żądania ze strony nabywcy uprawnia do zastosowania stawki 0%.

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji kiedy nie ma możliwości wydruku biletu z systemu elektronicznej sprzedaży i zachowaniu jego kopii dla potwierdzenia świadczenia usług transportu międzynarodowego ma on prawo do zastosowania stawki preferencyjnej 0% a sprzedaż biletu międzynarodowego na łączną należność otrzymaną od klienta Wnioskodawca powinien udokumentować fakturą, pomimo nawet iż nabywcą jest klient indywidualny nie prowadzący działalności gospodarczej, nie zapominając by obrót z tej sprzedaży zaewidencjonować na kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Według dyspozycji zawartej w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast na mocy art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Stosownie do art. 83 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy o VAT, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a.

z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

- jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).

Na podstawie art. 83 ust. 5 pkt 4 ww. ustawy o VAT, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

W przedmiotowej sprawie kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia jaką stawkę podatku od towarów i usług zastosować do sprzedaży biletów lotniczych i opłat pobieranej przez Wnioskodawcę w związku rezerwacją (zakupem) biletów, będzie miało określenie miejsca świadczenia (opodatkowania).

W rozporządzeniu z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwanego dalej rozporządzeniem, Minister Finansów określił inne niż wskazano w art. 27 i art. 28 ustawy, miejsce świadczenia usług.

Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego - miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.

Przez terytorium kraju rozumie się zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Należy wskazać, że ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy.

Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 i L 384), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Ponadto zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie organizatorów turystyki, pośredników turystycznych, agentów turystycznych, transportu lądowego pasażerskiego, pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, rezerwacji oraz informacji turystycznej.

Wnioskodawca dokonuje na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, prowadzących działalność gospodarczą, podmiotów prawnych internetowej rezerwacji biletów lotniczych międzynarodowych, przy czym jak wskazał Wnioskodawca rezerwacja biletu lotniczego wiąże się z jego natychmiastowym zakupem, od razu przekształca się w zakup biletu.

Zakupu biletów lotniczych Wnioskodawca dokonuje od przewoźników linii lotniczych, z którymi nie posiada zawartych umów agencyjnych na pośrednictwo w sprzedaży biletów lotniczych.

Wnioskodawca nie świadczy usług pośrednictwa, o których mowa art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług związanych z usługami transportu międzynarodowego osób (art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT).

Wnioskodawca wskazał, iż świadczy usługi transportu międzynarodowego osób, o którym mowa art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

Sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej polega na dokonaniu elektronicznej rezerwacji i zapłaty za koszt biletu z firmowego rachunku bankowego. Na adres mailowy Wnioskodawcy przesyłane jest potwierdzenie rezerwacji, z którego wynika numer i data potwierdzenia, trasa przelotu, dane zamawiającego (dane biura Wnioskodawcy) podróżni z imienia i nazwiska oraz kwota płatności. Za usługę rezerwacji przez biuro Wnioskodawcy, klient płaci umówioną kwotę wraz z kwotą płatności wynikającą z potwierdzenia rezerwacji. Po tygodniu na skrzynkę mailową Wnioskodawca otrzymuje fakturę dokumentującą zakup biletów. Oprócz wydruku potwierdzenia oraz faktury dokumentującej zakup biletów, system elektronicznej sprzedaży nie generuje samego biletu. Bilet odbierają podróżni w dniu wylotu przy odprawie.

Jak wskazał Wnioskodawca otrzymane "potwierdzenia rezerwacji", o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, wystawiane są przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

W systemie rezerwacyjnym (brak formy papierowej) zakupu biletu lotniczego, pasażer otrzymuje jedynie potwierdzenie zakupu biletu lotniczego w formie listu elektronicznego e-mail albo wydruku tego listu. W celu odbycia podróży przy odprawie w dniu wylotu podróżny podaje numer rezerwacji i okazuje dokument tożsamości uprawniający do odbycia podróży.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę powołane przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca będzie działał w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innego podmiotu, tj. swojego klienta. A zatem koszty usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie klient Wnioskodawcy) niż podmiot obciążony (Wnioskodawca) przez świadczącego usługę (czyli przewoźnika), zostaną przeniesione przez Wnioskodawcę na faktycznego odbiorcę (klienta).

Tym samym należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę spełniają definicję transportu międzynarodowego osób środkami transportu lotniczego zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy, dla których miejscem świadczenia jest terytorium kraju. W transporcie międzynarodowym stawka podatku wynosi 0% (art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy) pod warunkiem, że podatnik posiada dokumenty stanowiące dowód świadczenia tych usług (art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy) tj. międzynarodowy bilet lotniczy.

W związku z powyższym skoro, jak wskazał Wnioskodawca, jest on w posiadaniu elektronicznego "potwierdzenia rezerwacji" stanowiącego bilet, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli posiada stosowny dokument będący dowodem świadczenia usług transportu międzynarodowego, zdaniem tut. organu powyższe stanowi podstawę do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku VAT dla usług transportu.

Zatem w przypadku odsprzedaży usług transportu międzynarodowego, potwierdzonych dokumentem, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT, osobie fizycznej nieprowadzacej działalności gospodarczej, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

W związku z powyższym kwota należna obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych ze świadczeniem przez Wnioskodawcę danej usługi oraz inne elementy kształtujące w efekcie kwotę, którą Wnioskodawca żąda od nabywcy.

Wyodrębnienie z usługi podstawowej poszczególnych jej elementów jako osobnych usług, nie jest prawidłowe, jeżeli wszystkie one zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby nabywcy.

Zatem pobrana przez Wnioskodawcę kwota opłaty za rezerwację biletu zwiększa kwotę należną z tytułu świadczonej usługi podstawowej, czyli usługi transportu międzynarodowego i powinna być opodatkowana stawką właściwą dla tej usługi.

Wobec uznania przez tut. organ, iż Wnioskodawca świadczy usługi transportu międzynarodowego, a elektroniczne "potwierdzenia rezerwacji" są podstawą do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, to opłaty za rezerwację należne Wnioskodawcy również winny być opodatkowana tą samą 0% stawką podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości zastosowania 0% stawki podatku VAT dla potwierdzenia świadczenia usług transportu międzynarodowego uznać należy za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Wnioskodawca sprzedaż dla osób indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej ewidencjonuje na kasie fiskalnej.

Jeżeli rezerwacja biletu lotniczego dokonywana jest przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie wystawia faktury VAT, czynność tę ewidencjonuje na kasie rejestrującej ze stawką 0%. Takie jest postępowanie Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy powinien on również i w tym przypadku wystawić fakturę, dla udokumentowania rezerwacji i sprzedaży biletu.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że zarówno dostawę, na rzecz osoby fizycznej nieprowadzacej działalności gospodarczej, elektronicznego "potwierdzenia rezerwacji" jak również opłaty dla biura za rezerwację w związku ze świadczeniem usług transportu międzynarodowego Wnioskodawca winien zaewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jednakże dokonując przedmiotowej dostawy na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawienia faktury VAT dla udokumentowania przedmiotowej dostawy, chyba że osoba fizyczna nieprowadząca działalności zażąda wystawienia takiej faktury.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie konieczności ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz obowiązku wystawienia faktury VAT dla udokumentowania dostawy biletu lotniczego międzynarodowego oraz opłaty za rezerwację uznać należy za nieprawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznać należy je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego albo zmiany stanu prawnego.

Odnośnie kwestii oznaczonych przez Wnioskodawcę jako 1 i 2 zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl