IBPP1/443-104/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-104/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2010 r. (data wpływu 3 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na planowane roboty budowlane związane z remontem i przebudową budynku sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 1263 oraz na roboty przygotowawcze, w zakresie wykonania przyłączy, zagospodarowania terenu i roboty towarzyszące końcowemu odbiorowi przedmiotowego budynku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na planowane roboty budowlane związane z remontem i przebudową budynku sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 1263 oraz na roboty przygotowawcze, w zakresie wykonania przyłączy, zagospodarowania terenu i roboty towarzyszące końcowemu odbiorowi przedmiotowego budynku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca rozpoczął procedurę przetargu na wybór wykonawcy robót budowlanych związanych z remontem, przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania budynku (poprzednio szkoła) w K. przy ul. M. 22, w celu przekształcenia na placówkę opiekuńczo-wychowawczą.

Zgodnie z pismem z dnia 10 listopada 2009 r. Głównego Urzędu Statystycznego, budynek położony w K. przy ul. M. 22, po remoncie będzie klasyfikowany w klasie PKOB 1130 "Budynki zbiorowego zamieszkania". Na chwilę obecną - przed rozpoczęciem remontu, przebudowy oraz zmiany sposobu użytkowania należy do klasy 1263 "Budynki szkół i instytucji badawczych".

W decyzji - pozwolenie na budowę nr z dnia 18 czerwca 2009 r. określono, że wykonane zostaną: roboty budowlane związane z remontem, przebudową, zmianą sposobu użytkowania oraz przebudową przyłącza wodociągowego i instalacji wewnętrznych budynku w K. przy ul. M. nr 22 w związku z przekształceniem na placówkę opiekuńczo-wychowawczą projektowanej w: jednostka ewidencyjna: K. Miasto, obręb: K. N. M. dz. nr 2094, 2056.

Symbole na roboty, o których mowa we wniosku to:

* 45.11.11.00.10 - roboty związane z rozbiórką budynków i budowli,

* 45.11.12.00.20 - roboty związane z oczyszczaniem terenu budowy,

* 45.11.21.00.20 - roboty drenażowe,

* 45.11.23.00.00 - roboty niwelacyjne,

* 45.21.41.00.10 - roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych rurociągów wodnych (łącznie z pracami pomocniczymi),

* 45.22.11.00.00 - roboty związane z instalowaniem konstrukcji dachowych,

* 45.22.12.00.00 - roboty związane z pokrywaniem i malowaniem dachów,

* 45.22.13.00.00 - roboty blacharskie związane z zakładaniem rynien,

* 45.22.20.00.00 - roboty związane z przeciwwilgociowym zabezpieczaniem obiektów przed wpływami atmosferycznymi,

* 45.25.10.00.00 - roboty związane ze stawianiem rusztowań,

* 45.25.31.00.00 - roboty betoniarskie związane z betonem zbrojonym,

* 45.25.50.00.00 - roboty murarskie,

* 45.31.11.00.00 - roboty związane z montażem instalacji i osprzętu elektrycznego w budynkach mieszkalnych,

* 45.31.21.00.00 - roboty związane z instalowaniem przeciwpożarowych systemów alarmowych,

* 45.31.22.00.00 - roboty związane z instalowaniem przeciwwłamaniowych systemów alarmowych,

* 45.31.23.00.00 - roboty związane z instalowaniem anten mieszkaniowych,

* 45.31.30.00.20 - roboty związane z montażem ruchomych schodów,

* 45.31.41.00.00 - roboty związane z montażem instalacji elektrycznych, dla osprzętu telekomunikacyjnego,

* 45.32.11.00.00 - roboty związane z montażem izolacji termicznej,

* 45.33.11.00.00 - roboty związane z montażem instalacji centralnego ogrzewania,

* 45.33.12.00.00 - roboty związane z montażem instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych,

* 45.33.20.00.00 - roboty związane z montażem instalacji wodno-kanalizacyjnych,

* 45.33.30.00.00 - roboty związane z montażem instalacji gazowych,

* 45.34.10.00.00 - roboty związane ze stawianiem płotów o ogrodzeń,

* 45.41.10.00.00 - roboty tynkarskie,

* 45.42.11.00.00 - roboty związane z montażem futryn drzwiowych i ram okiennych,

* 45.42.12.00.00 - roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej,

* 45.42.13.00.00 - roboty związane z montażem pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej,

* 45.43.12.00.00 - roboty związane z wykładaniem płytkami podłóg i ścian wewnętrznych,

* 45.43.21.00.00 - roboty związane z wykładaniem podłóg miękkimi (elastycznymi) wykładzinami,

* 45.43.22.00.00 - roboty związane z układaniem i wykładaniem podłóg, pozostałe,

* 45.44.21.00.00 - roboty związane z malowaniem wnętrz budynków,

* 45.44.23.00.00 - roboty związane z malowaniem pozostałych konstrukcji inżynierskich,

* 45.45.13.00.00 - roboty wykończeniowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Inwestycja w ramach, której powstanie placówka opiekuńczo-wychowawcza, zaliczona została, zgodnie z ustawą, z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo Budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) do kategorii XI, tj. budynki służby zdrowia, opieki społecznej i socjalnej, jak: szpitale, sanatoria, hospicja, przychodnie, poradnie, stacje krwiodawstwa, lecznice weterynaryjne, żłobki domy pomocy społecznej, domy dziecka, domy rencisty, schroniska dla bezdomnych oraz hotele robotnicze oraz XXVI, tj. sieci - jak energetyczne, telekomunikacyjne, gazowe, ciepłownicze, wodociągowe, kanalizacyjne oraz rurociągi przesyłowe.

Po oddaniu inwestycji budynek stanowiący własność Powiatu, będzie zarządzany przez własną jednostkę budżetową Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w O., posiadający obecnie powierzchnię użytkową 788,80 m 2, po przebudowie zwiększy się do 792,91 m 2. Jest to obiekt 3 kondygnacyjny, podpiwniczony, z poddaszem. Remont przeprowadzany będzie łącznie z infrastrukturą, towarzyszącą tj. przyłącza, zagospodarowanie terenu, roboty przygotowawcze, roboty towarzyszące końcowemu odbiorowi.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w art. 41 ust. 16 umożliwia Ministrowi Finansów obniżenie obowiązującego 22% podatku od towaru i usług.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799) w rozdziale 12, § 37 ust. 1 pkt 2 określono, że stawkę podatku wymienionego w art. 41 ust. 1 ww. ustawy obniża się do 7% w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ww. ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12 - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

W myśl art. 41 ust. 12-12c ww. ustawy zastosowanie wysokości podatku dla poszczególnych typów obiektów, połączony jest z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z powołanymi powyżej przepisami i stanem faktycznym, zasadnym będzie przyjęcie, obniżonej stawki VAT do 7% dla robót związanych z remontem, przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania budynku w związku z jego przekształceniem na placówkę opiekuńczo - wychowawczą, uwzględniając zapis art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w nawiązaniu do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799) w rozdziale 12, § 37 ust. 1 pkt 2, klasyfikując obiekt do działu 11, klasa 1130 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, oraz stawki VAT 22% dla infrastruktury towarzyszącej tj. przyłącza, zagospodarowanie terenu, roboty przygotowawcze, roboty towarzyszące końcowemu odbiorowi.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym będzie zastosowanie dwóch stawek podatku VAT.

Stawki 7% podatku VAT dla robót związanych z remontem, przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania budynku w związku z jego przekształceniem na placówkę opiekuńczo-wychowawczą, którą w związku z przytoczonymi poniżej przepisami Wnioskodawca zalicza do domów dziecka i klasyfikuje według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do działu 11, klasa 1130.

Podział placówek opiekuńczo-wychowawczych przed reformą administracyjną regulowało rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lutego 1994 r. w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych (Dz. U. z 1994 r. Nr 41, poz. 156 z późn. zm.), które dzieliło ww. placówki m.in. na domy dziecka, w tym domy dla małych dzieci § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. rozporządzenia.

W 2000 r. placówki opiekuńczo-wychowawcze zostały przejęte przez system pomocy społecznej.

Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728 z późn. zm.), placówki opiekuńczo-wychowawcze dzieli na następujące typy:

* całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze typu interwencyjnego,

* całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego,

* całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze typu socjalizacyjnego.

Dawne domy dziecka aktualnie są placówkami typu socjalizacyjnego i taka placówka powstanie w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym.

Stawki 22% podatku VAT dla pozostałych pozycji tj. przyłącza, zagospodarowanie terenu, roboty przygotowawcze, roboty towarzyszące.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 8 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.) stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2010 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zauważyć należy, iż powołany wyżej przepis stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.), które obowiązywały do dnia 31 grudnia 2009 r.

Należy zauważyć, że w treści wskazanego § 37 rozporządzenia Ministra Finansów ustawodawca użył pojęć: roboty budowlano-montażowe, remonty oraz roboty konserwacyjne, nie dokonując ich zdefiniowania, dlatego też, w celu ustalenia, czy świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi mieszczą się w tym pojęciu, należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 7-8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez:

* roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,

* przez remont - wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym,

* konserwacja, zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836) - oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku. Natomiast zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., konserwacja oznacza utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) obowiązującym dla celów podatku VAT do dnia 31 grudnia 2010 r., w Dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:

1.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

3.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.) wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 tego artykułu ustawy oraz § 37 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., 7% stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich częściach, zarówno w zakresie objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r., stawkę w wysokości 7% VAT stosowało się m.in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl art. 146 ust. 2 przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), należało rozumieć roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 cyt. ustawy obejmowała:

1.

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2.

urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3.

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

- jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Jednakże (w związku z utratą z dniem 31 grudnia 2007 r. mocy obowiązującej ww. przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2008 r. zastosowanie stawki podatku na podstawie ww. przepisów nie jest już możliwe.

Zatem preferencyjna, 7% stawka podatku nie znajduje zastosowania do robót budowlano-montażowych, remontów czy też robót konserwacyjnych dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Dodatkowo należy wskazać, iż stosownie do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Budynkami natomiast są zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, które przystosowane są przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ww. ustawy - Prawo budowlane wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W świetle powołanych przepisów, budynki to obiekty z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi. Zatem dla robót wykonywanych w bryle budynków zastosowanie ma 7% stawka podatku od towarów i usług, o ile mieszczą się w czynnościach, dla których ustawodawca przewidział preferencyjną stawkę. Natomiast do pozostałych usług, wykonywanych poza bryłą budynków zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 22%.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów, budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zakłada możliwość stosowania obniżonej stawki podatku w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa społecznego. W ustawie zdefiniowano budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym przede wszystkim poprzez odwołanie do pojęcia obiekty budownictwa mieszkaniowego, z wyłączeniem lokali użytkowych. Jednocześnie ustawa wprowadza szeroką definicję takich obiektów, odnosząc to pojęcie do całości działu 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i obejmując wszystkie budynki mieszkalne, jakie to grupowanie PKOB wyróżnia (w tym budynki tzw. zbiorowego zamieszkania, tj. domy opieki społecznej, internaty, domy studenckie, domy dziecka, budynki mieszkalne na terenie koszar, zakłady karne). Dodatkowo definicją tą objęte są lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także budynki instytucji ochrony zdrowia, świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca rozpoczął procedurę przetargu na wybór wykonawcy robót budowlanych związanych z remontem, przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania budynku (poprzednio szkoła) w K. przy ul. M. 22, - w celu przekształcenia na placówkę opiekuńczo-wychowawczą.

Zgodnie z pismem z dnia 10 listopada 2009 r. Głównego Urzędu Statystycznego, budynek położony w K. przy ul. M. 22, po remoncie będzie klasyfikowany w klasie PKOB 1130 "Budynki zbiorowego zamieszkania". Na chwilę obecną - przed rozpoczęciem remontu, przebudowy oraz zmiany sposobu użytkowania należy do klasy 1263 "Budynki szkół i instytucji badawczych".

W decyzji - pozwolenie na budowę nr 116/09K z dnia 18 czerwca 2009 r. określono, że wykonane zostaną: roboty budowlane związane z remontem, przebudową, zmianą sposobu użytkowania oraz przebudową przyłącza wodociągowego i instalacji wewnętrznych budynku w K. przy ul. M. nr 22 w związku z przekształceniem na placówkę opiekuńczo-wychowawczą.

Po oddaniu inwestycji budynek, stanowiący własność Powiatu, będzie zarządzany przez własną jednostkę budżetową. Budynek posiadający obecnie powierzchnię użytkową 788,80 m 2, po przebudowie zwiększy się do 792,91 m 2. Jest to obiekt 3 kondygnacyjny, podpiwniczony, z poddaszem. Remont przeprowadzany będzie łącznie z infrastrukturą towarzyszącą tj. przyłącza, zagospodarowanie terenu, roboty przygotowawcze, roboty towarzyszące końcowemu odbiorowi.

Ponadto Wnioskodawca podał następujące symbole PKWiU na roboty, o których mowa we wniosku:

* 45.11.11.00.10 - roboty związane z rozbiórką budynków i budowli,

* 45.11.12.00.20 - roboty związane z oczyszczaniem terenu budowy,

* 45.11.21.00.20 - roboty drenażowe,

* 45.11.23.00.00 - roboty niwelacyjne,

* 45.21.41.00.10 - roboty ogólnobudowlane związane z budową lokalnych rurociągów wodnych (łącznie z pracami pomocniczymi),

* 45.22.11.00.00 - roboty związane z instalowaniem konstrukcji dachowych,

* 45.22.12.00.00 - roboty związane z pokrywaniem i malowaniem dachów,

* 45.22.13.00.00 - roboty blacharskie związane z zakładaniem rynien,

* 45.22.20.00.00 - roboty związane z przeciwwilgociowym zabezpieczaniem obiektów przed wpływami atmosferycznymi,

* 45.25.10.00.00 - roboty związane ze stawianiem rusztowań,

* 45.25.31.00.00 - roboty betoniarskie związane z betonem zbrojonym,

* 45.25.50.00.00 - roboty murarskie,

* 45.31.11.00.00 - roboty związane z montażem instalacji i osprzętu elektrycznego w budynkach mieszkalnych,

* 45.31.21.00.00 - roboty związane z instalowaniem przeciwpożarowych systemów alarmowych,

* 45.31.22.00.00 - roboty związane z instalowaniem przeciwwłamaniowych systemów alarmowych,

* 45.31.23.00.00 - roboty związane z instalowaniem anten mieszkaniowych,

* 45.31.30.00.20 - roboty związane z montażem ruchomych schodów,

* 45.31.41.00.00 - roboty związane z montażem instalacji elektrycznych, dla osprzętu telekomunikacyjnego,

* 45.32.11.00.00 - roboty związane z montażem izolacji termicznej,

* 45.33.11.00.00 - roboty związane z montażem instalacji centralnego ogrzewania,

* 45.33.12.00.00 - roboty związane z montażem instalacji wentylacyjnych i klimatyzacyjnych,

* 45.33.20.00.00 - roboty związane z montażem instalacji wodno-kanalizacyjnych,

* 45.33.30.00.00 - roboty związane z montażem instalacji gazowych,

* 45.34.10.00.00 - roboty związane ze stawianiem płotów o ogrodzeń,

* 45.41.10.00.00 - roboty tynkarskie,

* 45.42.11.00.00 - roboty związane z montażem futryn drzwiowych i ram okiennych,

* 45.42.12.00.00 - roboty związane z montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej,

* 45.42.13.00.00 - roboty związane z montażem pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej,

* 45.43.12.00.00 - roboty związane z wykładaniem płytkami podłóg i ścian wewnętrznych,

* 45.43.21.00.00 - roboty związane z wykładaniem podłóg miękkimi (elastycznymi) wykładzinami,

* 45.43.22.00.00 - roboty związane z układaniem i wykładaniem podłóg, pozostałe,

* 45.44.21.00.00 - roboty związane z malowaniem wnętrz budynków,

* 45.44.23.00.00 - roboty związane z malowaniem pozostałych konstrukcji inżynierskich,

* 45.45.13.00.00 - roboty wykończeniowe pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż jeżeli zaplanowane roboty związane będą z remontem, przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania budynku sklasyfikowanym przez Wnioskodawcę według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych do klasy 1263, która nie mieści się w definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, wówczas dla tych robót zastosowanie będzie miała 22% stawka podatku VAT. Tym samym przedstawione we wniosku stanowisko w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Natomiast, z uwagi na to, że przepisy ustawy nie wprowadziły preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, zaplanowane roboty towarzyszące, przygotowawcze, wykonanie przyłączy oraz zagospodarowanie terenu, jeśli nie dotyczą samej bryły budynku i wykonywane są poza bryłą budynku, powinny zostać opodatkowane podstawową stawką podatku od towarów i usług, tj. 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, a zatem w tym zakresie stanowisko przedstawione we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania usług (robót) związanych z remontem, przebudową oraz zmianą sposobu użytkowania budynku będącego przedmiotem wniosku oraz poprawności zaklasyfikowania tego budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usług według Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług oraz budynku według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to wykonawcę robót obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynków oraz wykonywanej usługi, a w razie wątpliwości zainteresowany może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl